Goethe og Nietxsche og HCAndersen var klon~
Fra : Bo Warming

Dato : 30-09-11 08:37

Den underholdende Schiller var nok Vigtigste Goehe-inspiration for
HCAndersen og dennes beskrielse af sin læremeser Goethe er derfor
medtaget til sidst i denne trådstart.
Men virkelig sensationel og forsømt et at Goethe var så bredspektret
at han blev klon/soulmate til BÅDE Nietsche og HCAndersen

For at få rigtig mange venner til at hjælpe dig at udstråle
selvtillid, skal nogle af vennerne være gode til at smigre dig så du
kan overgå dig selv i vinderudstråling.
Den aldrende og døds-frygtende Goethe havde betalte folk til den
slags. Svigerinden og sekretæren.
Han slog på Fausts ingeniørevner som grund til lade ham være
idealmenneske i det snart bismarksk fremstormende kanal, tog og
transport tyskland
Og han så stort og tilgivende på Fausts manglende empati med Gretchen
der straffes for at slå sit barn med Faust ihjel.
Goethe afviser beskedenhed - man skal fokusere på resultater og ikke
sætte sit lys under en skæppe - en ny og ukristen tanke som er pikant
for HCAndersen der samtidig bliver berømt og citerer Goethe til sin
ven Collins
Empatiens bobleøkonomi fremkommer ved at godhedsopofrelse går i
selvsving med tillært hjælppeløshed incl falsk beskedenhed så vi
både gør os svage og stærke dvs er usaglige og forvirrende
Goethe indser misundelsens faldgrube og afviser gandhiagtigt hævnens
onde cirkler og lægger nok grund til megen klog antisemitisme i sit
land ved at fornemme at nagfølelse incl samvittighedsnaget er en
farisæisk faldgrube der ikke er en bæredygtig vej til god moral.
At Kina står over os i så henseende har han forståelse for for
ligesom Voltaire, Montesquieu, HCAndersen, Napoleon og
sakserkurfyrsten i Dresden fulgte han med i strømninger der fulgte
med søvejens åbning af porcelænimport og social visdom.
Men trods sin indsigt i Spinozavisdom nåede Goethe ikke ved sin sene
død til at undgå patetisk vestlig dødsangst
At kineserne er sundt dynamiske mht overbefolknings-undgåelse og især
Taiwans bekymrede holdning til selvmord fremgår af Politiken idag
HCAs "Nattergalen" romantiserer kejserlig rysten døden af sig pr
empati-mirakel for HCA ville gerne i himlen og hægede om sin sjæls
chancer

HCA lærte meget af Goethe men var i sin Kina-forståelse et skridt
foran idolet. Kineserne er lykkelig fri for de besværgelser mod døden,
som Goethe gjorde sig til grin med i sine sidste år.

Vedr 3 slags nag er Nietzsche direkte klon af sin læremester Goeht:
MISUNDELSENS NAG og samvittighedens og hævnens:
"   Hatred is active, and envy passive dislike; there is but one
step from envy to hate. Johann W. von Goethe
"   Hadet er en aktiv misfornøjelse, misundelsen en passiv, derfor
bør man ikke blive forundret, når misundelse så hurtigt går over til
had. Goethe
"   Mængden kan ikke undvære dygtige Mennesker; og de dygtige
ligger den til enhver Tid til Byrde.Goethe

"   Den handlende er altid samvittighedsløs; kun den betragtende
har samvittighed. Goetheethe
"   Samvittighed har alene den betragtende; den handlende er
samvittighedsløs. Goethe

"En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det vidner om
en for sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv så højt,
at det ikke vil tilgive det noget.
En sådan samvittighed skaber hypokondriske mennesker, dersom det ikke
bliver bragt i balance ved stor virksomhed. Goethe.

Aversion mod hævn var stærk:

"   Det er bedre, at uretfærdigheder finder sted, end at de
fjernes på uretfærdig vis. Goethe
Vis mistillid til dem, der altid har lyst til at straffe. Goethe

Kinesernes har stor respekt for social arv og følgende
Goethe-konfuzianisme er her et vidnesbyrd om paraleltænkning

"   Ved I, hvordan også den lille mand bliver noget? Ved at gøre
det små rigtigt; det er sådan, den store ønsker at gøre det store.
Goethe
"   Klog og virksom og fast, bekendt med alt opefter og med
blikket vendt nedefter, lad ham være og vare som minister. Goethe
"   Østerland og Vesterland kan ej længer skilles.Goethe

At den usexede HCAndersen og den sexede Goethe var soul mates
fremgår af følgende
Man lever i grunden kun, når man nyder andres velvilje.

"   Tåber er aldrig ilde tilpas. Stupiditet er uden ængstelse.
Goethe
HCA     VAR UDEN ÆNGSTELSE - OG DET KA PIGER IKKE LIDE, for SÅ HAR DE
INGEN MAGT

og her er HCA og Goethes ens syn på empati-misundelses-overlappet
næsten identisk

"Uforskammet!", sagde den portugisiske and, "ligner De mig med katten,
det rovdyr! Ikke en ond blodsdråbe er der i mig; jeg har taget mig af
Dem og god omgang skal jeg lære Dem". Og så bed hun hovedet af
sangfuglen, den lå død. "Hvad er nu det!", sagde hun, "kunne han ikke
tåle det Ja, så var han såmænd ikke for denne verden. Jeg har været
som en moder mod ham, det ved jeg! For hjerte har jeg! Og alle ænderne
samlede sig om den lille døde sangfugl; ænderne har stærke passioner,
enten har de det med misundelse eller med medlidenhed, og da der her
ikke var noget at misunde, så var de medlidende." H.C.
Andersen

Medlidenhedens forgyldte skede dækker over misundelsens dolk,
Friedrich Nietsche

Schiller var den populære romaniker af disse 4 - og var helt i lommen
på Goethe fremgår af dette agbogsnotat af Schiller:

At være i Goethes selskab ofte ville gøre mig ulykkelig selv overfor
sine bedste venner åbner han sig ikke Man kan ikke holde ham
fast ved noget Jeg tror faktisk at han er egoist af reneste vand
Han ejer det talent at kunne fængsle mennesker og gøre dem afhængig af
sig ved store så vel som små opmærksomheder, men han forstår altid
selv at forblive uforpligtet. Han gør flittigt
opmnærksom på sin eksistens, men kun som en gud uden at give sig selv.
Dette forekommer mig at være en konsekvent og planmæssig handlemåde,
der helt er baseret på den højeste nydelese af egenkærligheden.
_Menneskene skulle ikke tolerere et sådant væsen i deres nærhed_
Derfor er han mig forhadt, omend jeg må elske hans ånd af hele mit
hjerte og tænke stort om ham. Det er en ganske ejendommelig blanding
af had og kærlighed, han har vakt hos mig. "<