Sådan kan rød ministerliste se ud
Fra : E.Dalgas

Dato : 16-09-11 20:27

De politiske kommentatorer Peter Goll og Michael Kristiansen kommer her med
et bud på, hvem Helle Thorning-Schmidts kan have i tankerne til sin
ministerliste.

Begge kommentatorer understreger, at eftersom De Radikale får flere
mandater end SF, så vil der sandsynligvis blive rokeret på flere af de
ministerposter, som på forhånd var afsat til udvalgte personer

Statsministeriet: Helle Thorning-Schmidt (S).

Udenrigsministeriet: Villy Søvndal (SF) eller Mogens Lykketoft (S).

Finansministeriet: Henrik Sass Larsen (S) eller Margrethe Vestager (R).

Socialministeriet: Mette Frederiksen (S).

Skatteministeriet: Nick Hækkerup (S).

Indenrigs- og Sundhedsministeriet: Nicolai Wammen (S).

Erhvervsministeriet: Ole Sohn (SF) eller Morten Østergaard (R).

Hele den mulige minister liste her :
http://valget.tv2.dk/article.php/id-43760321:sådan-kan-rød-ministerliste-se-ud.html

--

E.D

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 16-09-11 20:45

On Fri, 16 Sep 2011 21:26:47 +0200, E.Dalgas wrote:

> [...]
>
> Indenrigs- og Sundhedsministeriet: Nicolai Wammen (S).
>
> Erhvervsministeriet: Ole Sohn (SF) eller Morten Østergaard (R).

GYS.!!!!!!

Fra : E.Dalgas

Dato : 17-09-11 20:16

On Fri, 16 Sep 2011 21:44:48 +0200, Steen A. Thomsen wrote:

> GYS.!!!!!!

Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?

Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?

--

E.D

Fra : J. Nielsen

Dato : 17-09-11 20:30

On Sat, 17 Sep 2011 21:16:08 +0200, "E.Dalgas" <e.b.d@live.dk> wrote:

>Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?
>
>Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?

Han taler fremragende engelsk...
--

-JN-

Fra : Vidal

Dato : 17-09-11 21:15

Den 17-09-2011 21:16, E.Dalgas skrev:
> Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?
>
> Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?

Han er god til engelsk.

http://www.youtube.com/watch?v=NWUBksFWyPg

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : E.Dalgas

Dato : 17-09-11 21:26

On Sat, 17 Sep 2011 22:14:32 +0200, Vidal wrote:

> Han er god til engelsk.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=NWUBksFWyPg

Ja, kender godt til hans uheldige optræden

Et intensiv kursus i engelsk kan forhåbentlig hjælpe ham. Når Anders Fogh
kan, så kan Villy også

Men kan du pege på nogle områder som kvalifisere ham til udenrigsminister
posten ?

--

E.D

Fra : Vidal

Dato : 17-09-11 22:36

Den 17-09-2011 22:26, E.Dalgas skrev:

> [...]
> kan, så kan Villy også
>
> Men kan du pege på nogle områder som kvalifisere ham til udenrigsminister

I politik er det kun politiske evner, der kvalificerer.
Hvad har kvalificeret Troels Lund Poulsen til at være,
undervisningsminister, skatteminister og miljøminister?
Han højeste uddannelse er en studentereksamen.

Så ikke andet end hans evner til at manøvrere politisk.
Der findes ikke uddannelser, der specielt giver kvalifikationer
til at handle politisk i den ene eller anden henseende.

Man skal ikke være uddannet jurist for at være justitsminister,
præst for at være kirkeminister osv. Der findes ingen særlige
formelle kvalifikationer, man skal erhverve sig for at blive/være
minister. Det er politisk bestemt alt sammen.

Det er folkestyrets vilkår. Og principielt, de andre udenrigsministre
han kommer til at mødes med er heller ikke ministeruddannede.

Når det overhovedet er muligt for et 'almindeligt' menneske, at
kunne klare de formelle omstændigheder ved det at have et eller
andet ministerielt resortområde, skyldes det, der kommer til at
stå et ministerium bag ham med medarbejdere, der gennem mange år
har oparbejdet en ekspertise, der gør dem i stand til at guide
en minister gennem de formelle kompetencer, der er tilknyttet et
bestem ministerium.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 17-09-11 22:50

On Sat, 17 Sep 2011 23:36:28 +0200, Vidal wrote:

> [...]
> Der findes ikke uddannelser, der specielt giver kvalifikationer
> til at handle politisk i den ene eller anden henseende.

Det er ikke uddannelser der nødvendigvis kvalificerer nogen til at være
ledere.

> [...]
> formelle kvalifikationer, man skal erhverve sig for at blive/være
> minister. Det er politisk bestemt alt sammen.

Det handler om personlighed og evner.

> Det er folkestyrets vilkår. Og principielt, de andre udenrigsministre
> han kommer til at mødes med er heller ikke ministeruddannede.

"ministeruddannede" er et nonsens-ord.

> [...]
> har oparbejdet en ekspertise, der gør dem i stand til at guide
> en minister gennem de formelle kompetencer, der er tilknyttet et

Erfarne embedsmænd er godt at have til det daglige arbejde, med de store
politiske beslutninger kræver lederevner og "visioner".

Enten har man det, eller også har man det ikke.

Jeg ser ikke disse evner i Villy Søvndal.

Fra : E.Dalgas

Dato : 17-09-11 23:11

On Sat, 17 Sep 2011 23:49:52 +0200, Steen A. Thomsen wrote:

> [...]
> politiske beslutninger kræver lederevner og "visioner".
>
> Enten har man det, eller også har man det ikke.
>
> Jeg ser ikke disse evner i Villy Søvndal.

På et internationalt niveau tvivler jeg også på at Søvndal er den rette.

Hvis valget står imellem Søvndal og Lykketoft, så bør det gå til Lykketoft
som har prøvet det før.

--

E.D

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 17-09-11 23:18

On Sun, 18 Sep 2011 00:11:18 +0200, E.Dalgas wrote:

> På et internationalt niveau tvivler jeg også på at Søvndal er den rette.
>
> Hvis valget står imellem Søvndal og Lykketoft, så bør det gå til Lykketoft
> som har prøvet det før.

100% enig. Jeg bryder mig ikke om manden, men han har da i det mindste
evnerne.

Fra : E.Dalgas

Dato : 17-09-11 23:39

On Sun, 18 Sep 2011 00:18:11 +0200, Steen A. Thomsen wrote:

> 100% enig. Jeg bryder mig ikke om manden, men han har da i det mindste
> evnerne.

Fandt denne komentar :

Af: Thomas Larsen, Politisk kommentator

Endelig er der spørgsmålet om, hvor vidt Søvndal matcher jobbet som
udenrigsminister? På papiret er det et attraktivt og prestigefyldt job, og
bortset fra Lene Espersen har vælgerne i den nyere historie samlet sig om
udenrigsministeren. Forklaringen er, at udenrigsministeren ikke er endnu en
minister på regeringsholdet, men Danmarks ansigt og ambassadør udadtil.
Fagligt har Søvndal fordel af en solid indsigt i mange udenrigs- og
sikkerhedspolitiske temaer, men skal han følge sine instinkter og leve op
til sine holdninger, vil han udløse strid, for han ligger til venstre på
afgørende strækninger i udenrigs- og sikkerhedspolitikken.

Ganske vist har SF ændret positioner i Europa-politikken og
sikkerhedspolitikken i de senere år, men Søvndal risikerer at blive klemt,
når f.eks. diskussionerne om Danmarks forbehold over for EU, forholdet til
Israel og Palæstina eller tilbagetrækningen fra Afghanistan er på
dagsordenen. Derudover ligger arbejdsformen fjernt fra Søvndal. Udover at
være på konstant rejse skal en udenrigsminister være villig til at indgå i
et tæt parløb med et strømlinet embedsværk, som sætter præcision og ikke
improvisation i højsædet.

Søvndal vil skulle deltage i mange koreograferede og formelle seancer, hvor
nøje forberedte standpunkter udveksles med internationale partnere, og det
vil være en tilværelse fjernt fra hans arbejdsform på Borgen. Ingen
politiker står oftere på trappen uden for Christiansborg for at ryge end
Søvndal, og herude taler han hyggeligt med venner og fjender samt ikke
mindst med pressefolk.

I den uformelle kontakt er han en mester, men kapslet ind i det
udenrigsministerielle maskineri bliver der ikke megen plads til rygepauser
og en sludder på trappen. De ting, som virker for ham i dansk politik, er
absolut ikke en garanti for succes i udlandet. Endelig risikerer han at få
uventet konkurrence fra Thorning i Statsministeriet, for hun har evnen til
at fange embedsmænds anvisninger, følge koreografien til punkt og prikke
ved internationale møder, ligesom hun vil kunne opridse danske interesser
på et suverænt og fejlfrit engelsk, et sprog, som Søvndal fortsat kæmper
for at beherske. SF-formanden er tættere på magten end nogensinde, men
trængslerne er kun lige begyndt, og virkeligheden som Danmarks nye
udenrigsminister kan vise sig at blive anderledes hård end drømmen.

http://m.b.dk/article.pml?guid=15103779

--

E.D

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-09-11 00:03

On 18/09/11 00:38, E.Dalgas wrote:

> [...]
> trængslerne er kun lige begyndt, og virkeligheden som Danmarks nye
> udenrigsminister kan vise sig at blive anderledes hård end drømmen.

Mon ikke S danner regering alene?

Mvh
Martin

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 08:05

Den 18-09-2011 00:38, E.Dalgas skrev:

> [...]
> til sine holdninger, vil han udløse strid, for han ligger til venstre på
> afgørende strækninger i udenrigs- og sikkerhedspolitikken.

Ja, mon ikke Villy Søvndal er vidende om, at det ikke
er på det udenrigsministerielle område han skal føre
partipolitik. Det tror jeg.

> [...]
> et tæt parløb med et strømlinet embedsværk, som sætter præcision og ikke

Og hvorfor skulle Søvndal være særligt inkompetent på
det område.

> [...]
> politiker står oftere på trappen uden for Christiansborg for at ryge end
> Søvndal, og herude taler han hyggeligt med venner og fjender samt ikke

Og det at tale hyggeligt med venner, fjender og pressen er da også
væsentligt på det udenrigspolitiske område.

> [...]
> trængslerne er kun lige begyndt, og virkeligheden som Danmarks nye
> udenrigsminister kan vise sig at blive anderledes hård end drømmen.

Jeg synes ikke, det er en objektiv politisk analyse. Det ligner jo
Ralph Pittelkow, når han er værst. Det sproglige område er helt
uvæsentligt. Hør dog italienske og franske politikere, de udtaler
sig ikke på et formfuldendt engelsk, men deres meninger går alligevel
tydeligt igennem.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 08:00

Den 18-09-2011 00:18, Steen A. Thomsen skrev:

> 100% enig. Jeg bryder mig ikke om manden, men han har da i det mindste
> evnerne.

Lykketofts lederevner har jo desværre vist sig at være
mangelfulde i afgørende situationer.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 08:31

On Sun, 18 Sep 2011 08:59:40 +0200, Vidal wrote:

> Lykketofts lederevner har jo desværre vist sig at være
> mangelfulde i afgørende situationer.

På hvilken måde.?

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 08:49

Den 18-09-2011 09:31, Steen A. Thomsen skrev:

> På hvilken måde.?

Nåja, du er jo ahistorisk analfabet i en ekstrem grad, men
prøv at læse lidt om det forrige valg i 2005.

Er du nu begyndt at forsvare Lykketoft.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 09:00

On Sun, 18 Sep 2011 09:48:46 +0200, Vidal wrote:

> Nåja, du er jo ahistorisk analfabet i en ekstrem grad, men
> prøv at læse lidt om det forrige valg i 2005.

Lykketoft mistede sgu da ikke sine lederevner, bare fordi vælgerne ikke
ville have de røde til magten, Fjotte.

> Er du nu begyndt at forsvare Lykketoft.

Som jeg skrev. Jeg bryder mig ikke om manden, men han er mindst 10 gange
mere kvalificeret end Villy "Fort Bragg" Søvndal.

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 09:07

Den 18-09-2011 10:00, Steen A. Thomsen skrev:

> Lykketoft mistede sgu da ikke sine lederevner, bare fordi vælgerne ikke
> ville have de røde til magten, Fjotte.

Det er heller ikke det, jeg skriver.

> Som jeg skrev. Jeg bryder mig ikke om manden, men han er mindst 10 gange
> mere kvalificeret end Villy "Fort Bragg" Søvndal.

Ti gange? Hvordan måler du det? Har det stået i BT?

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 09:14

On Sun, 18 Sep 2011 10:06:31 +0200, Vidal wrote:

> Det er heller ikke det, jeg skriver.

> Ti gange? Hvordan måler du det? Har det stået i BT?

Du er spild af tid.

EOD

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-09-11 11:06

"Steen A. Thomsen" skrev i meddelelsen

>Du er spild af tid.

siger manden der om nogen i denne gruppe spilder folks tid med sine
jerimiader om fuldkommen uvedkomne forhold for dk.politik

Fra : DADK

Dato : 20-09-11 07:08

On 18-09-2011 10:00, Steen A. Thomsen wrote:

> [...]
>
> Som jeg skrev. Jeg bryder mig ikke om manden, men han er mindst 10 gange
> mere kvalificeret end Villy "Fort Bragg" Søvndal.

Målt på hvilke præmisser/kriterier?

Fra : DADK

Dato : 20-09-11 07:07

On 18-09-2011 09:48, Vidal wrote:

> Nåja, du er jo ahistorisk analfabet i en ekstrem grad, men
> prøv at læse lidt om det forrige valg i 2005.
>
> Er du nu begyndt at forsvare Lykketoft.

Og jeg synes det er rigeligt at se Martin Krasniks programmer på TV2
News, med Ellemann og Lykketoft. dvs det handler om udenrigspolitik.
Ellemann er sådan "gammel" på den måde at han taler i anekdoter og "jeg
husker" osv, Lykketoft virker som om de sidste 30 års historie er fløjet
hen over hovedet på ham. Han har blot en slags stemmeføring og "pathos"
der gør at man tager ham alvorligt. Men hvis man lytter til hvad han
siger tror jeg man kan finde bedre analyser på 1.g Øregård Gymnasium.
Det er vist rigtig godt han aldrig blev statsminister. Man kunne kalde
ham distanceblænder. Omvendt er han en samlende figur der skaber enighed
og koncensus, så han har jo en kæmpe funktion nok i S, når han siger
noget lytter folk. Og det er en evne der er 100 gange mere værd end at
sige noget fornuftigt eller have en slags professor-agtig bevislig ret i
allehånde ting og sager, hver evig eneste gang. Og gid han gad omtale
Angela Merkel som det hun hedder, Angela Merkel, eller Kansler Merkel,
og ikke "fru Merkel" hver evig eneste gang. Det er en nedladende retorik
jeg ikke bryder mig om. En stereotyp der siger mere om Lykketoft end Merkel.

Fra : Vidal

Dato : 21-09-11 12:46

Den 20-09-2011 08:06, DADK skrev:

> [...]
> evig eneste gang. Det er en nedladende retorik jeg ikke bryder mig om. En
> stereotyp der siger mere om Lykketoft end Merkel.

Hehe, jo, de tilhører en ældre generation.

Men jeg må indrømme, selvom jeg har sat stor pris på Martin Krasnik
orker jeg ikke se den udsendelse.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : DADK

Dato : 22-09-11 01:57

On 21-09-2011 13:46, Vidal wrote:

> Hehe, jo, de tilhører en ældre generation.
>
> Men jeg må indrømme, selvom jeg har sat stor pris på Martin Krasnik
> orker jeg ikke se den udsendelse.

Nej, og sikkert netop af de samme grunde jeg beskriver herover. Det er
"ligegyldigt", hvis man kan sige det sådan. Hvem er interesseret i hvad
Uffe Ellemann mener om "det arabiske forår"? Det er jo i bedste fald
uvedkommende.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-09-11 11:02

>100% enig. Jeg bryder mig ikke om manden, men han har da i det mindste
>evnerne.

Udelukket - han skal være formand for Folketinget og er desuden en ældre
herre, så han klarer nok ikke alt det rejseri. I øvrigt burde sporene
skræmme i forhold til Søvndal - se hvordan det gik med Lene Espersen - men
der havde dun slet ingen negative kommentarer - tværtimod!

Fra : Vidal

Dato : 20-09-11 11:36

Den 20-09-2011 12:02, Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> til Søvndal - se hvordan det gik med Lene Espersen - men der havde dun slet

Søvndal kan jo lide at rejse, men jeg tror, det kan blive svært
at holde styr på partiet, når han så ofte kommer til at være
udrejst.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 07:59

Den 18-09-2011 00:11, E.Dalgas skrev:

> På et internationalt niveau tvivler jeg også på at Søvndal er den rette.

Villy Søvndal har da vist sig som en humoristisk og
samarbejdvillig på politisk plan. Humor og evner til
at samarbejde er da forhold, der tæller. Hans evner og
vilje til at bøje to modsatrettede synspunkter mod
hinanden har han da også tydeligt demonstreret.

> Hvis valget står imellem Søvndal og Lykketoft, så bør det gå til Lykketoft
> som har prøvet det før.

Lykketoft viste jo ved forrige valg, at hans evner til
at kommunikere et politisk synspunkt tydeligt har visse
mangler. Der er ingen tvivl om, at hans udenrigspolitske
indsigt er stor, men det er ikke nødvendigvis det, der
kvalificerer en udenrigsminister, paradoksalt nok. Det er
jo ikke meningen han selvstændigt skal definere den danske
udenrigspolitik. Det er en sag, der kommer til at foregå i
fællesskab med SD og sandsynligvis det radikale venstre.

Og Villy Søvndal har jo tydeligt vist, han kan bøje egne
synspunkter bort fra sine egne i den politske proces. Altså
han evner at indgå kompromisser.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 08:32

On Sun, 18 Sep 2011 08:59:29 +0200, Vidal wrote:

> Og Villy Søvndal har jo tydeligt vist, han kan bøje egne
> synspunkter bort fra sine egne i den politske proces. Altså
> han evner at indgå kompromisser.

Nej, Søvndal har bevist at han vil sælge sin egen bedstemor, for en
ministerbil.

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 08:51

Den 18-09-2011 09:32, Steen A. Thomsen skrev:

> Nej, Søvndal har bevist at han vil sælge sin egen bedstemor, for en
> ministerbil.

Og hvad er forskellen? Dem kompromissøgende politiker vil
ofte være nødt til at sælge sin egen bedstemor, hvis der
skal træffes vigtige politiske beslutninger. Se hvordan
Venstre har solgt ud af det liberale arvegods/bedstemor i
deres regeringstid.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 09:02

On Sun, 18 Sep 2011 09:51:16 +0200, Vidal wrote:

> Og hvad er forskellen? Dem kompromissøgende politiker vil
> ofte være nødt til at sælge sin egen bedstemor, hvis der
> skal træffes vigtige politiske beslutninger.

Der er jo IKKE tale om "vigtige politiske beslutninger", men om at Villy er
desperat for at få en ministerebil, før han bliver for gammel.

> Se hvordan
> Venstre har solgt ud af det liberale arvegods/bedstemor i
> deres regeringstid.

Det ændrer da IKKE på Villy's manglende evner.

Fra : DADK

Dato : 20-09-11 07:42

On 18-09-2011 09:32, Steen A. Thomsen wrote:

> Nej, Søvndal har bevist at han vil sælge sin egen bedstemor, for en
> ministerbil.

Det er jo det rene vrøvl. Det er en negativ ekstrebladsagtig pop-måde at
fremlægge det på. Søvndal har kan man sige "moderniseret" SF, så de blev
regeringsparate. Det havde så den pris at måske 125.000 vælgere gik til
Ø, SF's nye venstrefløj, men det er jo bare politik. Det lykkedes, nu
kan SF danne regering.

Din ekstrabladsretorik er lige så valid som dem der siger at Fogh kun
gik i krig i Irak for at blive generalsekretær for NATO. Uden
sammenligning i øvrigt. Jeg tror faktisk, at nogle gange tror
politikerne på det de selv siger. Ja, det lyder utroligt at jeg skulle
kunne forestille mig at de er så dumme Men det virker jo, i mange
tilfælde, at gennemføre et politisk projekt ud fra en strategisk
målsætning. Fogh er blevet skudt i skoene at han "løj" om Irak. Jeg tror
helt ærligt at han troede Irak besad WMD. Og Saddam var en trussel. Og
hvad skal man så gøre, lade stå til?

Hvis du parallelliserer det med Søvndal. Hvis du virkelig mener VKO er
ved at køre landet ud på randen, skal du så bare lade stå til, eller
bøje lidt i retorikken og gå på kompromis, så du rent faktisk kan få
ændret den situation du mener er forfærdelig? Det tror jeg har været
Søvndals dilemma.

At han så bejler til Pia K fra dag ét er en anden snak

Fra : DADK

Dato : 20-09-11 07:24

On 18-09-2011 08:59, Vidal wrote:

> [...]
> vilje til at bøje to modsatrettede synspunkter mod
> hinanden har han da også tydeligt demonstreret.

Ja, men han har også evnet at bøje totalt modsatrettede synspunkter ind
imod hinanden, og i øvrigt vrøvle så det jo nærmest når det groteske.
Lige fra "tag hjem mørkemænd" over til at man skulle kunne skabe vækst
ved at bygge havvindmølleparker på elforbrugernes regning. Jeg tror
virkelig ikke han er specielt oplyst eller begavet. Han har aldrig
demonstreret det modsatte. Han er mere en slags hyggefætter mange godt
kan lide. Men ville du betro ham dine sparepenge?

> [...]
> indsigt er stor, men det er ikke nødvendigvis det, der
> kvalificerer en udenrigsminister, paradoksalt nok.

Helt enig. Det lyder nemlig paradoksalt men er måske temmelig
indlysende. En udenrigsminister skal jo ikke nødvendigvis have stærke
meninger eller sætte "Danmark på landkortet", med et eller andet
kontroversielt - eller vide hvad hovedstaden i Bhutan hedder. En god
udenrigsminister skal oparbejde et godt forhold til fremmede magter,
også vores "fjender", så der på andre niveauer kan opstå en dialog eller
samarbejde. En god udenrigsminister kan f.eks skaffe arbejdspladser til
Danmark, eller sikre at et emne debatteres på en anden måde i FN, eller
der kan være gode diplomatiske forbindelser til et land som Iran. Jeg
frygter lidt en dansk udenrigsminister der farer frem med bål og brand
og nu skal vi anerkende Palæstina eller sådan noget. Der var Per Stig
Møllers arabiske initiativ af en helt anden skuffe. Arbejde bag
linierne, være den "fornuftige duks" i skoleklassen, der så oven i købet
kan komme med nogle æbler til dem der makker ret.

> [...]
>
> Og Villy Søvndal har jo tydeligt vist, han kan bøje egne
> synspunkter bort fra sine egne i den politske proces. Altså

Jeg tror han bliver en katastrofal udenrigsminister. Det er nok det
dårligste jeg ser ved den evt S-SF jeg ser for mig tegne sig i
horisonten. Jeg tvivler på han magter opgaven. Ikke fordi jeg hader VS,
jeg tror bare ikke han er god nok. Du må tænke på at Danmark er et land
i krig, der fører en aktivistisk udenrigspolitik og er hovedfjende for
islamistiske terrorister. At det ikke er lykkedes endnu for
islamisterne, at begå terror i Danmark, de har jo haft de første 20
forsøg på at gå efter JP/Politikens hus og andre steder, det ser jeg som
udtryk for at man har etableret et troværdigt samarbejde med fremmede
lande. Det kan en type som Søvndal muligvis ikke leve op til.

Fra : Vidal

Dato : 21-09-11 15:27

Den 20-09-2011 08:23, DADK skrev:

> [...]
> hjem mørkemænd" over til at man skulle kunne skabe vækst ved at bygge
> havvindmølleparker på elforbrugernes regning. Jeg tror virkelig ikke han er

Vi er selvsagt ikke enige.

> Han har aldrig demonstreret det modsatte. Han er
> mere en slags hyggefætter mange godt kan lide. Men ville du betro ham dine
> sparepenge?

For at holde dem, ja, men selvfølgeligt ikke for at investere
dem.

> [...]
> forhold til fremmede magter, også vores "fjender", så der på andre niveauer kan

Der tror jeg 'hyggefætteren' vil kunne gøre noget.

> [...]
> duks" i skoleklassen, der så oven i købet kan komme med nogle æbler til dem der

Tror du VS vil gå mod et folketingsflertal? Eller tage selvstændige
initiativer og anerkende Palæstina uden om folketinget?

> Det er

> Jeg tror han bliver en katastrofal udenrigsminister.

Det tror jeg ikke.

> Det er nok det dårligste
> jeg ser ved den evt S-SF jeg ser for mig tegne sig i horisonten. Jeg tvivler på
> han magter opgaven. Ikke fordi jeg hader VS, jeg tror bare ikke han er god nok.

Ja, vi er endnu engang uenige.

> [...]
> som udtryk for at man har etableret et troværdigt samarbejde med fremmede lande.
> Det kan en type som Søvndal muligvis ikke leve op til.

Mener du Søvndal vil gå mod sikkerhedstjenesterne og samtidig
medvirke til at udbrede terror i Danmark?

Det er da et skræmmebillede, der vil noget.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : DADK

Dato : 22-09-11 03:17

On 21-09-2011 16:27, Vidal wrote:

> Vi er selvsagt ikke enige.

Nej, men det er jo kun fordi jeg ikke har overbevist dig endnu!

> For at holde dem, ja, men selvfølgeligt ikke for at investere
> dem.

Det er selvsagt et voldsomt polemisk spørgsmål, men det siger noget om
tillid. Hvis du mener at Villy Søvndal skal være udenrigsminister, så
investerer du jo også i fremtiden, den danske fremtid. Lene Espersen
knak nakken på noget så simpelt som at sende justitsministeren til det
arktiske topmøde og ikke selv være repræsenteret, og så tage på ferie
med sin familie. Man sagde det skadede Danmark, Danmarks troværdighed
osv. Hvad vil der ske med en Villy Søvndal der tropper op og siger nogle
af de ting han tidligere har liret af om Israel og Palæstina? Som andre
SF'ere har han jo stærke meninger på dette område. Det er ikke et
spørgsmål om han har ret eller ej, men udlandet kan næppe forstå hans
underforståede lune osv. Især ikke med det engelsk han præsterede under
klimatopmødet. Det er fuldkommen analogt til den kritik der var af Lars
Løkke. Jeg tror ikke vi skal regne med at Lars Løkke bliver udnæævnt til
at være leder for nogle større internationale topmøder fremover, men vi
skal udnævne Villy Søvndal, der ikke gjorde det bedre, til udenrigsminister?

> Der tror jeg 'hyggefætteren' vil kunne gøre noget.

Der er jeg enig med E. Dalgas, der siger at en udenrigsminister skal
have format så vedkommende kunne være statsminister. Men vi får se. Det
er ude af vores hænder. Nu har vi stemt og så må vi se om Søvndal
virkelig bliver udenrigsminister. Jeg trøster mig med, at folk som
Søvndal og andre der er gået ind i politik ligesom i erhvervslivet når
tunge ansvar bliver sat på unge skuldre, er i stand til at vokse med
opgaven.

> Tror du VS vil gå mod et folketingsflertal?

Jeg tror det er en udenrigsministers opgave at KUNNE gå imod et
folketingsflertal for at bevare et godt forhold til både fjender og
venner. Jeg tror både Uffe elleman, Per Stig Møller, Mogens Lykketoft og
Lene Espersen har sagt, til partnere, at "vi er enige", "nu må jeg gå
hjem og få flertal for det". Hvis vi tager Lene Espersen, så har hun
næppe repræsenteret folkestyret, men nok det øverste diplomati. Og så
går man tilbage og lægger kortene på bordet, og man prøver så at
overbevise partnerne i de partier der i regering og evt skal danne
parlamentarisk flertal om den gode ide. Jeg VED det ikke, men jeg tror
det foregår på den måde. Omvendt ville det være katastrofalt med en
elefant i en glasbutik der ikke engang kan blive enig med de udelandske
partnere, også selvom det de er enige om ikke er noget folketinget er
enig i. Det var vist Kissinger der sagde dette med, at det er en fejl at
opfatte udenrigspolitik som et spørgsmål om sandhed og moral, eller
rigtige meninger - du skal opfatte det som to boksere med folk stående i
ringhjørnet, og enten ryger du i gulvet eller også holder du kampen ud,
fordi du har en god træner og en god læge. Frit efter hukommelsen
naturligvs. Jeg tror Villy Søvndal holder 2 sekunder efter gong-gong'en
er lydt..Og det er vel ikke ligefrem meningen man skal udpege en
udenrigsminister og så bagefter ansætte 27 folk der sikrer at han ikke
dummer sig. Hvis vi havde heddet Island, eller Finland - se ville det
være helt fint. Så lad os få en jovial teoretiker der ryger pibe. Men
Danmark er et land i krig, vi er i top 3 over islamiske terrortrusler,
vi er nok blandt de væsentligste partnere i NATO fordi både Frankrig og
Storbritannien er vægelssindede i disse år. Forstå mig ret, jeg er imod
alle krigene, jeg mener man må være idiot hvis man tager ned til
Afghanistan for at lege soldat, hvad filmen Armadillo til fulde
dokumenterer, men det er ikke desto mindre den virkelighed en kommende
udenrigsminister overtager.

Eller tage selvstændige
> initiativer og anerkende Palæstina uden om folketinget?

Nej, det er jo helt uvirkeligt umuligt. Jeg synes man skal anerkende
Palæstina når palæstinenserne og de lande efterkommere af tidligere
bosatte arabere der i dag kaldes palæstinensere, f.eks i Jordan og
Egypten, har anerkendt Israel. Når Palæstina anerkender Israel, kan
omverdenen anerkende Palæstina. Desværre blæser vinden ikke denne vej.
Det "arabiske forår", der nu er en sjaskvåd efterårsstorm, har vist, at
det bare handlede om at få skiftet nogle gamle despoter ud med nogle
andre og yngre. Det er stadig militærregimer, og det første de gør er at
lefle for folket og skabe en konfrontation med Israel, akkurat som det
var midlet da Mubarak, Abbas og alle de andre despoter kom til magten i
50'erne og 60'erne.Det er gammel vin på nye flasker. Både i Egypten og
Tunesien sidder militæret da stadig tungt på infrastruktur osv, også
økonomisk, og at de laver et præsidentvalg hvor der bliver indsat en ny
kransekagefigur med et parlament hvor der også bliver valgt nogle fra
det islamiske broderskab ind, der tidligere sad i fængsel, betyder altså
ikke alverden ift om der er demokrati, fred, eller en ny slags humanisme
på vej i den arabiske verden.

> Det tror jeg ikke.

Vi får se

> Ja, vi er endnu engang uenige.

Vi får se

> Mener du Søvndal vil gå mod sikkerhedstjenesterne og samtidig
> medvirke til at udbrede terror i Danmark?

Nej, men jeg frygter at han vil virke så useriøs at det f.eks bliver et
problem for PET at få de "gratis" oplysninger der hidtil har forhindret
at et terrorangreb i Danmark er blevet realiseret.

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 08:00

Den 17-09-2011 23:49, Steen A. Thomsen skrev:

> Det er ikke uddannelser der nødvendigvis kvalificerer nogen til at være
> ledere.

Som jeg påpeger.

> Det handler om personlighed og evner.

Som jeg skriver.

> "ministeruddannede" er et nonsens-ord.

Njah, da der ikke findes nogle sådanne i Danmark, kan man
da fint udtrykke det sådan.

> Erfarne embedsmænd er godt at have til det daglige arbejde,

Nej, de er fuldstændigt nødvendige.

> med de store
> politiske beslutninger kræver lederevner og "visioner".

Er det de vi har erfaret de sidste 10 år?

> Enten har man det, eller også har man det ikke.

Ihvertfald er der nogen, der ikke har det.

> Jeg ser ikke disse evner i Villy Søvndal.

Selvfølgeligt gør du ikke det, men du ser dem hos Troels
Lund Poulsen?

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 08:45

On Sun, 18 Sep 2011 08:59:58 +0200, Vidal wrote:

> Nej, de er fuldstændigt nødvendige.

> Er det de vi har erfaret de sidste 10 år?

Ja.

> Ihvertfald er der nogen, der ikke har det.

> Selvfølgeligt gør du ikke det, men du ser dem hos Troels
> Lund Poulsen?

Det ved jeg ikke, for jeg har ikke kikket efter. Mit umiddelbare gæt vil
dog være, nej.

Uffe Ellemann havde det, undtil han fik en "hjerneblødning" og blev
"socialdemokrat".

Lene Espersen havde det også, indtil hun blev offer for en personhetz.
Husk på, at hun var meget annerkendt overalt i verden for sit
professionelle arbejde, undtagen i den danske sladder-presse.

Det er for øvrigt meget "beskrivende", at de samme røde dobbeltmoralske
tosser, som skriger op om personforfølgelse af HTS pga. hendes skattesag,
er de samme som kørte en personhetz mod Lene Espersen.

Fra : @

Dato : 18-09-11 16:01

On Sun, 18 Sep 2011 09:45:13 +0200, "Steen A. Thomsen"
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

> [...]
>tosser, som skriger op om personforfølgelse af HTS pga. hendes skattesag,
>er de samme som kørte en personhetz mod Lene Espersen.

alle dyr er lige,

dog er nogle dyr mere lige end andre

hykleri og dobbeltmoral har altid kendetegnet socialisterne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-09-11 11:20

"@" skrev i meddelelsen news:qq1c77dmdmh4o38t6h5faa95shcde0v5kr@4ax.com...

>alle dyr er lige,
>
>dog er nogle dyr mere lige end andre
>
>hykleri og dobbeltmoral har altid kendetegnet socialisterne

Tværtimod er det noget at de højrefjolserne har eneret på.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-09-11 11:20

> [...]
>tosser, som skriger op om personforfølgelse af HTS pga. hendes skattesag,
>er de samme som kørte en personhetz mod Lene Espersen.

Lad os lige få nogle fakta på bordet her:
Uffe Ellemann ejede ikke evnerne til at blive statsminister - hans
ustandselige læggen sig ud med alt og allel, ville ikke have været til gavn
for landet - og det skete heldigvis ikke.
Lene Espersen blev ikke spået megen succes på posten som udenrigsminister.
Hun blev undsagt af alle kommentatorer, og alligevel voksede hun med
opgaven - det samme vil ske hvis Søvndal bliver udenrigsminister. Han vil
næppe undgå at lave fodfejl i begyndelsen, men det skete jo massevis af
gange for LE uden at det fik betydning for Danmarks i forvejen flossede
anseelse i udlandet -men der var jo heller ikke langt ned til bunden. Selv
med VS som udenrigsminister kan det kun gå fremad - og selvom jeg personligt
ikke bryder mig om tanken, eftersom han også er formand for partiet (jeg ser
hellere Holger K, der også er forsvarsordfører-og udenrigsordfører for SF
samt medlem af Præsidiet - har både viden og erfaring omkring dette
spørgsmål, og han er et bedre bud end Søvndal, men det må HTS og VS jo
afgøre i fællesskab sammen med R)

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 20-09-11 12:38

On Tue, 20 Sep 2011 12:19:47 +0200, Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> ustandselige læggen sig ud med alt og allel, ville ikke have været til gavn
> for landet - og det skete heldigvis ikke.

Ellemann var respekteret i langt de fleste kredse, fordi kan kaldte en
spade for en spade. At der var en del spader der ikke brød sig om det, er
ligegyldigt.

> Lene Espersen blev ikke spået megen succes på posten som udenrigsminister.
> Hun blev undsagt af alle kommentatorer, og alligevel voksede hun med
> opgaven - det samme vil ske hvis Søvndal bliver udenrigsminister.

Det et et gratis gæt. Jeg ser ingen tegn på at Søvndal kan "vokse med
opgaven".

> [...]
> anseelse i udlandet -men der var jo heller ikke langt ned til bunden. Selv
> med VS som udenrigsminister kan det kun gå fremad

Danmaks omdømme er ikke flosset i udlandet. I hvert fald ikke hos dem der
betyder noget.

> [...]
> samt medlem af Præsidiet - har både viden og erfaring omkring dette
> spørgsmål, og han er et bedre bud end Søvndal, men det må HTS og VS jo

Holger K vil sikkert være et bedre løsning end Søvndal.

Fra : E.Dalgas

Dato : 17-09-11 23:23

> I politik er det kun politiske evner, der kvalificerer.
> Hvad har kvalificeret Troels Lund Poulsen til at være,
> undervisningsminister, skatteminister og miljøminister?
> Han højeste uddannelse er en studentereksamen.

Indsigt i ministeriets arbejdsområde bør være central.

> [...]
> formelle kvalifikationer, man skal erhverve sig for at blive/være
> minister. Det er politisk bestemt alt sammen.

Det jeg tænkte på, var om der fandtes noget i Villy Søvndal`s politiske
karriere som berettiger ham til at bestride posten.

Erfaring, javel, men kun som SF formand. Springet virker stort alene på den
baggrund.

> Det er folkestyrets vilkår. Og principielt, de andre udenrigsministre
> han kommer til at mødes med er heller ikke ministeruddannede.

Lykketoft har udenrigsminister erfaring og vil på det barometer være en
bedre kandidat end Søvndal.

> [...]
> har oparbejdet en ekspertise, der gør dem i stand til at guide
> en minister gennem de formelle kompetencer, der er tilknyttet et

Enig, men udenrigsminister posten er en af de tunge poster hvor du ikke kan
forudse og forberede dig på alle situationer.

--

E.D

Fra : DADK

Dato : 18-09-11 07:44

On 18-09-2011 00:23, E.Dalgas wrote:

> [...]
> baggrund.

> Lykketoft har udenrigsminister erfaring og vil på det barometer være en

Det bliver Søvndal al den stund at det ville være et kæmpe nederlag for
hr Fort Bragg ikke at blive det. Og fred være med det.

Så kan amerikanerne jo se hvor tåbeligt danskerne kan stemme. Husker
Jonas Dahl var rigtig ophidset fordi Lene Espersen forberedte dem på
karakteren af en mulig, kommende dansk udenrigsminister. "Man kunne
virkelig ikke gå og svine oppositionen til ift fremmede magter" med hans
påtagede pathos og forstemthed. Hun gjorde sådan set sit arbejde. Det er
vel helt fair at informere om, at man måske ikke kan tilslutte sig et
bestemt samarbejde fordi man snart har valg i hjenlandet og den kommende
udenrigsminister mere vil gå op i at støtte palæstina end at bekæmpe terror.

Fra : P.N.

Dato : 18-09-11 10:36

"DADK" <DADK@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordi man snart har valg i hjenlandet og den kommende udenrigsminister
> mere vil gå op i at støtte palæstina end at bekæmpe terror.

Jamen DADK i din optik er vi på vej ned i helvede, skal vi se hvordan
nationaløkonomien har det når kære Helle skal aflevere nøglerne til de
borgerlige igen om et par år, du er jo manden der har luftet dommedags
profetierne.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 11:28

On Sun, 18 Sep 2011 11:35:56 +0200, P.N. wrote:

> [...]
> nationaløkonomien har det når kære Helle skal aflevere nøglerne til de
> borgerlige igen om et par år, du er jo manden der har luftet dommedags

Det er vel begrænsent hvor meget lort hun kan nå at lave på et år.

Fra : DADK

Dato : 20-09-11 06:58

On 18-09-2011 11:35, P.N. wrote:

> Jamen DADK i din optik er vi på vej ned i helvede,

Overhovedet ikke. Jeg har tiltro til at dem der er fannerbærende i S-SF
ikke er så tåbelige som dem der har kommet med mange af de idiotiske
udtalelser vi har kunne diskutere i denne gruppe. Jeg synes ikke engang
Helle T skal "bevise" særlig meget. Hvis hun blot kan køre videre som nu
vil det i mine øjne være en succes. Der er jo alligevel ingen der
gravalvorligt har taget de mange løfter alvorligt - det fortæller
afstemningsresultatet i hvert fald. S og SF gik tilbage, hvis R ikke
havde været i rød blok, men i blå blok hvor de med deres holdninger
burde være, stod blå blok til +100 mandater. Så man kan sige S-SF tabte
valget men vandt regeringsmagten. Helle T sidder nu bare med sorteper.
Nu er det hende vi kan give skylden for at væksten i 1 kvartal af 2012
ikke er bedre end den var i første kvartal 2011, selvom hun ret beset er
fuldkommen uskyldig. Hun kan jo ikke trylle.

> skal vi se hvordan
> nationaløkonomien har det når kære Helle skal aflevere nøglerne til de
> borgerlige igen om et par år, du er jo manden der har luftet dommedags
> profetierne.

Ja, det bliver interessant. Og her tænker jeg ikke isoleret på vækst
eller flere eller færre arbejdsløse, for vi er jo overordnet set
magtesløse ift vor åbne økonomi hvad det angår, men relativt ift lande
som Holland, Sverige, Tyskland osv. Til den tid.

Fra : Vidal

Dato : 20-09-11 11:43

Den 20-09-2011 07:58, DADK skrev:
> [...]
> bedre end den var i første kvartal 2011, selvom hun ret beset er fuldkommen

Måske lidt ligesom Barack Obama, der ses som skyldig i USAs
økonomiske problemer (ihvertfald af Tea Party bevægelsen og
de grovere republikanere), selv om det er 10 året forud for
hans regeringstid, der bærer skylden.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : DADK

Dato : 20-09-11 12:03

On 20-09-2011 12:42, Vidal wrote:

> Måske lidt ligesom Barack Obama, der ses som skyldig i USAs
> økonomiske problemer (ihvertfald af Tea Party bevægelsen og
> de grovere republikanere), selv om det er 10 året forud for
> hans regeringstid, der bærer skylden.

Ja, netop. Jeg har faktisk brugt Obama som argument ift bekendte osv når
vi har diskuteret blå eller rød blok. For hvor er de 5.000 mia Obama
f.eks ville lave "vækst" med i USA for 2 år siden osv. Det var dårlig
timing, ja - men kendetegner det ikke en stor politiker at kende
timingen? Nuvel, jeg kan hverken klandre Obama eller Lars Løkke eller
Helle T for noget som helst. Kunne ikke gøre det bedre selv. Jeg har
virkelig ikke nogen ideer til hvordan vi kan skabe vækst ud af det blå.
Men jeg tror det er dårlig medicin at kopiere Obamas fejltrin. Jeg tror
det vil virke rigtig godt at fremrykke offentlige investeringer osv,
aktivt, altså mere end det er sket hidtil af VKO, NÅR vi er i "bunden",
når vi har nået det absolutte lavpunkt i krisen, på det punkt hvor
konjunkturerne begynder at gå opad. Men krisen bliver jo bare ved og
ved. Hvornår ved man vi har "toppet". Helle T risikerer at forgælde
landet helt enormt til ingen verdens nytte, jfr Obama. Det er ikke en
kritik, for hun har jo ikke gjort det, og vi har ikke set
regeringsgrundlaget. Men det er skrækscenariet i mine øjne. For du
kender jo renten og alt det der, de penge vi låner nu, hvor alt er i
lavkurs, skal jo betales tilbage. Og hvis man så lige låner 47 mia, og
fyrer dem af til ingen verdens nytte - og så stiger renterne og
kurserne, avavav.

Fra : Tom L

Dato : 20-09-11 12:16

DADK <DADK@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> tilbage. Og hvis man så lige låner 47 mia, og fyrer dem af til ingen verdens nytte
> - og så stiger renterne og kurserne, avavav.

Det fundamentale dilemma, eller et af dem, er mellem det kortsigtede behov
for forbrug, eller "fremrykkede investeringer", og den langsigtede
nødvnedighed, at opsparing øges. Det kortsigtede er så yderligere
kompliceret af, i mange vestlige økonomier, at der ikke er meget plads på
statsbudgettet til større, selv kortsigtede stigninger i gælden. Her er
Danmark så i lidt bedre position end de fleste vestlige, industrialiserede
lande.

Fra : DADK

Dato : 20-09-11 13:46

On 20-09-2011 13:15, Tom L wrote:

> [...]
> Danmark så i lidt bedre position end de fleste vestlige, industrialiserede

Lige det sidste er jeg med på. For "vi", altså Danmark, har endnu ikke
stor gæld af betydning. Så vi kan muligvis godt "tåle" et dårligt skud i
bøssen fra Helle T's side. Men jeg forstår ikke den med forbrug versus
opsparing. Jeg mener at vide, at danskerne er både blandt de folk i
Europa der personligt har sparet allermest op, kva ATP, kapitalpensioner
og meget mere, men også er nogle af dem der personligt skylder allermest
væk. Som jeg med min begrænsede viden opfatter det, så ejer danskerne
populært sagt en hulens masse penge bundet i alle mulige former for
langsigtede investeringer, der er realiserbare, men skylder også en
masse penge væk netop fordi dels vores boligmarked er lidt anderledes,
og dels pga en masse forbrugslån der blev optaget indtil en 4-5 år
siden, hvor fok "udsultede" sig selv ved at låne i såkaldt "friværdi".
Der er med disse F1-lån osv skabt en "boble" hvor danskerne skubber en
koloenorm gæld foran sig, samtidig med at der nu er formuer i
100-milliardklassen der er på vej til at blive realiseret fordi de
største, og rigeste, generationer er ved at gå på pension. Altså 60'er
generationerne.

Med mindre man begynder at brandbeskatte pensionerne, hvilket jeg mener
skal kræve en ret markant ændring af lovgivnngen der ikke er realistisk
gennemførbar, så vil der altså alligevel blive pumpet en masse penge ud
i forbrug de næste år. alene det kan måske "redde" Helle T hvis kurven
så samtidig går opad. Det er for staten alt andet end lige mere
attraktivt at man har 1.000.000 pensionister man kan beskatte ud af
deres egne penge eller udbetalinger, end det giver mening at forsørge
dem på efterløn, til eksempel. Det er vist noget i retning af 20 gange
BNP der venter på at blive beskattet, helt "gratis" for staten - penge
der vil blive beskattet og pumpet ud i forbrug. Der vil helt naturligt
komme færre eller i hvert fald ikke stigende udgifter ift ældre, hvis
altså vi fastholder tilbagetrækningsreformen, samtidig med et større
provenu fra de ældre hvis indkomst ikke kommer fra staten selv.
Folkepensionerne er i øvrigt så vidt jeg ved sikret mere eller mindre,
også selvom landet skulle gå bankerot, så det der bliver tilført af
beskatning på pensioner i disse år er kun "overskud".

Omvendt, hvis ikke der snart sker noget drastisk, så kan folk jo ikke
blive ved med at forlænge deres boliglån, og må snart begynde at betale
alvorligt tilbage. Så det er en mystisk situation. Det kan gå alle veje.
Hvis nu alle pensionisterne bare begynder at forbruge, får udbetalt
deres pensioner i store summer osv, så kan man måske se en stigning af
boligpriserne, og det vil jo midlertidigt redde mange af dem i gæld.
Omvendt så kan kronen falde i værdi, fordi vi ryger ud af Safe AAA osv,
nationalbanken må bruge en masse penge på at købe kroner op for at holde
kursen til euro, og så bliver de penge folk får udbetalt mindre værd.
Også provenuet til staten. Priserne vil stige osv, og så vil gæld og
ekstra provenu bare æde sig selv.

Jeg ved det ikke. Jeg er ikke nationaløkonom, tydeligvis, og det er et
meget vanskeligt område. Man kan slet ikke se bare 2 år ind i fremtiden.
Det er tilmed svært at beskrive i ord.

Jeg tror, helt grundlæggende, hvis jeg skal være pragmatisk og logisk
tænkende. At de gode gamle dage, de vender aldrig mere tilbage. Jeg tror
bare vi må vænne os til en slags permanent "krise". At vi nu er det
aldrende Europa, der sakker bagud medens Kina, Indien, Brasilien osv
drøner derudaf. Vi kan ikke længere skumme fløden af fortidens
kolonialisme, vi kommer ikke længere ned til Afrika som hvide bwanaer
der kan diktere det hele. Vi kan ikke længere producere korn og svinekød
med underskud men pga protektionisme sælge det til overpriser, eller et
EU-lager. Det er jo ganske vanvittige konstruktioner vi har levet af.
F.eks at sælge kyllinger til fattige mennesker i Afrika med EU-tilskud.
Det er jo dybt absurd at det bedre har kunne betale sig at opfodre,
slagte og nedfryse en kylling i Vinderup og sejle den hele vejen ned til
Botswana o.lign, hvor det er billigere for husmoren at købe denne
kylling end en lokal kylling, eller bare opdrætte én selv. Det er jo den
slags idioti der på papiret har gjort os "rige", tror jeg, men også
holdt de andre udenfor. Og nu vender bøtten bare. Det er Afrika, Asien
og Sydameika der sidder med trumferne på hånden.

Og som jeg siger til dem jeg har diskuteret rød versus blå blok med.
Hvad gør egentlig det? Er det ikke bedre at 1 mia indere og 1 mia
kinesere får det bedre, end at vi skal sidde her i vores egen lille
andedam og diskutere et i grunden surrealistisk spørgsmål om vi nu skal
have 2 eller 4 år på dagpenge som en slags "ret"? De tider er forbi,
uanset hvilken regering vi har er det tåbeligt. Det er i bedste fald et
ligegyldigt luksusproblem. Jeg tror vi gør os klogt i at køre os i
stilling som leverandører i andet led af f.eks højteknologi til
BRIC-landene, end vi bør sidde og bekræfte os selv i en illusion om at
vi er verdensmestre i al mulig mærkeligt. I Danmark kan vi lige så godt
acceptere at godt nok er vi sikkertt gode til en masse ting, men vi er
Ã¥benbart ikke gode nok til alt, og vi er kun 5.5 mio mennesker. Vi er
som en kvart kinesisk by nærmest af mellemstørrelse (for lige at overbetone)

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 24-09-11 11:33

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Måske lidt ligesom Barack Obama, der ses som skyldig i USAs
> økonomiske problemer (ihvertfald af Tea Party bevægelsen og
> de grovere republikanere), selv om det er 10 året forud for
> hans regeringstid, der bærer skylden.

USA ligger som de har redt fordi de holder valg hvert andet år. Hvilken
politiker i USA gider at tænke langsigtet når der er en evig konstant
valgkamp kørende ? USA er virkelig et skræk-eksempel på hvordan man absolut
ikke må konstruere et demokrati. Der er aldrig ro på til at lave andet end
kortsigtede løsninger som generer færrest mulige vigtige vælgere. USA står i
kæmpemæssige problemer. De har en kæmpe-gæld (men alligevel råd til at holde
en krigsmaskine igang), de har nærmest nul-vækst. Det går rent ud sagt ad
helvede til i USA og det værste er at det påvirker Europas økonomi negativt
også, så vi heller ikke kan komme op af hullet. I sidste ende kommer det til
at ramme de nuværende stærke økonomier også (som for eksempel den kinesiske)
bare forsinket nogle år.

Tværpolitisk, antiroyalist, atomkraftmodstander og EU-modstander
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : DADK

Dato : 29-09-11 09:14

On 24-09-2011 12:32, Kim Larsen (på AltBinaries.com eller Datemas.de) wrote:
> [...]
>
> USA ligger som de har redt fordi de holder valg hvert andet år. Hvilken
> politiker i USA gider at tænke langsigtet når der er en evig konstant

For en gang skyld har Kim Larsen en rimelig pointe. "Desværre" holder
pointen ikke vand. Systemet gik jo fint i alle de år med opgangstider,
så det er lidt mærkeligt at tilskrive krisen det amerikanske demokratis
opbygning. Det er jo ikke sådan at der har ændret sig noget i amerikansk
politik teknisk set, siden det gik godt. Så at sige at "systemet" i sig
selv er årsagen til krisen er temmelig fjoget.

USA er virkelig et skræk-eksempel på hvordan man absolut
> ikke må konstruere et demokrati.

I rest my case. Imod så overbevisende logik må man bare strække våben.

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 08:00

Den 18-09-2011 00:23, E.Dalgas skrev:

> Indsigt i ministeriets arbejdsområde bør være central.

Hvad er det for et 'bør'? Man kan da se, at folk uden indsigt
på et specifikt politisk område har haft stor succes, som
ministre. Jeg tror ikke ikke den indsigt spiller nogen
væsentlig rolle.

> Det jeg tænkte på, var om der fandtes noget i Villy Søvndal`s politiske
> karriere som berettiger ham til at bestride posten.

Alene det, han er blevet leder og har beholdt lederskabet
i et ægte ævle-kævle parti (som kun overgås af Enhedslisten
i den henseende) viser, at han har de politiske evner, der
kræves.

> Erfaring, javel, men kun som SF formand. Springet virker stort alene på den
> baggrund.

Hvorfor 'kun'? Det er da et parti fyldt af masser af politiske
modsætninger og et højt debatniveau. Jeg tror, den gennemsnitlige
SF-vælger står over den gennemsnitlige SD-vælger i både uddannelse
og politisk indsigt.

> Lykketoft har udenrigsminister erfaring og vil på det barometer være en
> bedre kandidat end Søvndal.

Som jeg har antydet, den erfaring har ikke nogen betydning.
Der findes ingen udenrigsminister-uddannelse.

> Enig, men udenrigsminister posten er en af de tunge poster hvor du ikke kan
> forudse og forberede dig på alle situationer.

Den post er altså ikke så vanskelig, som du forestiller dig.
Den er prestigefyldt, men altså ikke så krævende. De politiske
krav er på forhånd definerede, der skal jo ikke udføres en
særlig SF-udenrigspolitik. Ministeren kommer til at skulle
praktisere en politik, han/hun har med hjemmefra. Og der vil
altid sidde en vidende embedsmand ved hans side. Og han vil
altid på forhånd være bibragt en dyb viden om problemernes
natur. Det er det et ministerium kan og gør.

Per Stig Møller er altså ikke det store *politiske* geni, men han
klarede alligevel posten med stor succes. At det ikke lykkedes
for Lene Espersen var rent uheld. Hendes praksis adskilte sig ikke
væsentlig fra Per Stig Møllers. Det, der væltede hende, var hendes
arrogance overfor pressens krav om ydmyghed.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : E.Dalgas

Dato : 18-09-11 23:18

On Sun, 18 Sep 2011 08:59:51 +0200, Vidal wrote:

> Hvad er det for et 'bør'? Man kan da se, at folk uden indsigt
> på et specifikt politisk område har haft stor succes, som
> ministre. Jeg tror ikke ikke den indsigt spiller nogen
> væsentlig rolle.

Det er jeg helt sikker på at den gør. Jo større indsigt i ministeriets
ansvarsområde, jo større mulighed er der for at præge landets
udenrigspolitik til gavn for Danmark. Ministeren skal bla. kunne informere
om og gennemskue de problemstillinger som er relavante for Danmarks
beslutninger.

Det er vel ikke bare en "stik i rend dreng" som vi behøver i
udenrigsministeriet ?

> Alene det, han er blevet leder og har beholdt lederskabet
> i et ægte ævle-kævle parti (som kun overgås af Enhedslisten
> i den henseende) viser, at han har de politiske evner, der
> kræves.

At han er en leder kan vi godt blive enige om. Men hvilken form for ledelse
repræsentere han ?

Jeg ser ham som en åben type der gerne vil diskutere og lytte til andre.
Det mener jeg ikke nødvendigvis, er passende og oplagte ledelseskvaliteter
i udenrigsministeriet. Vi har brug for en stærk personlighed som også er en
autoritær type med gode evner til at forhandle og analysere mennesker.
Villy er ikke den "stærke personlighed" som jeg umiddelbart forbinder med
> [...]

> og politisk indsigt.

> Som jeg har antydet, den erfaring har ikke nogen betydning.
> Der findes ingen udenrigsminister-uddannelse.

Den findes ikke officielt, nej.

Men erfaring som international parlamentarikere er en åbenlys kvalifikation
som Ville Søvndal mangler.

> [...]
> altid på forhånd være bibragt en dyb viden om problemernes
> natur. Det er det et ministerium kan og gør.

Altså en "stik i rend dreng" ?

Hvis det er sådan du ser på stillingen som udenrigsminister, så forstår jeg
bedre at du ikke ser de store problemer med Villy Søvndal på den post.

Det vil være et spild, hvis han sættes til at bestride den post, bare for
prestigen skyld.

> [...]
> væsentlig fra Per Stig Møllers. Det, der væltede hende, var hendes
> arrogance overfor pressens krav om ydmyghed.

Hvis du kunne vælge frit på alle hylder, hvem ville du så anbefale som
Danmarks udenrigsminister ?

--

E.D

Fra : Vidal

Dato : 19-09-11 12:01

Den 19-09-2011 00:17, E.Dalgas skrev:

> [...]
> udenrigspolitik til gavn for Danmark. Ministeren skal bla. kunne informere
> om og gennemskue de problemstillinger som er relavante for Danmarks

Tjah.

> Det er vel ikke bare en "stik i rend dreng" som vi behøver i
> udenrigsministeriet ?

Njah, jeg ved ikke, om du husker fodnote-politikken i firserne?
Ellers kan du se her: http://da.wikipedia.org/wiki/Fodnotepolitikken
Det giver et godt indblik i hvordan udenrigspolitkken fungerer. Jeg
tror ikke, Villy Søvndal vil forfølge den handleform, som dengang
prægede udenrigspolitikken.

Her havde vi jo en prægnant minister med et stort personligt overblik
og meninger om verden, men han var netop af den grund ikke i stand til
at følge de demokratiske spilleregler. Det er vel ikke noget sådan,
du ønsker?

Ligegyldigt om du var enig i med den borgerlige regerings politiske
ønsker dengang ville en lignende adfærd fra Villy Søvndal vel ikke
glæde dig?

> At han er en leder kan vi godt blive enige om. Men hvilken form for ledelse
> repræsentere han ?

Hvad tænker du på? Mener du, han burde gennemgå et PRINCE2 kursus.

> [...]
> autoritær type med gode evner til at forhandle og analysere mennesker.
> Villy er ikke den "stærke personlighed" som jeg umiddelbart forbinder med

Jeg mener netop ikke, vi har brug for en stærk, autoritær personlighed,
der forfølger sine egne politiske mål på trods af de parlamentariske
forhold. Det har vi prøvet.

> Den findes ikke officielt, nej.

Heller ikke uofficielt. Men alle politikere har vel en udenrigspolitisk
"profil". Du ønsker vel ikke SFs udenrigspolitiske mål forsøgt gennemført
i den officielle danske politik, lige som Elleman gjorde det med sine
egne og andre borgelige politikere meninger i firserne?

Elleman havde tydeligt misforstået sine funktioner som udenrigsminister,
ligegyldigt, om man deler hans meninger eller ej.

> Men erfaring som international parlamentarikere er en åbenlys kvalifikation
> som Ville Søvndal mangler.

Jeg ved slet ikke, hvad en international parlamentariker er. Er det
en, der har siddet i EU-parlamentet? Måske vi skal satse på Margrethe
Auken i stedet?

> Altså en "stik i rend dreng" ?

En der forfølger den officielle, danske udenrigspolitik og ikke
én, der forfølger egne eller sit partis udenrigspolitiske mål.
Det er det en udenrigsminister forventes at gøre.

> Hvis det er sådan du ser på stillingen som udenrigsminister, så forstår jeg
> bedre at du ikke ser de store problemer med Villy Søvndal på den post.

Du lyder, som om du ønsker Bismarck på posten. Danmark har ingen
magt, hverken militært, økonomisk eller politisk. Vi kan kun
opnå indflydelse gennem alliancer med ligesindede.

> Det vil være et spild, hvis han sættes til at bestride den post, bare for
> prestigen skyld.

Så du er først rolig den den dag han får en ministerpost uden
portofølje.

Er det ikke det, du i virkeligheden mener.

> Hvis du kunne vælge frit på alle hylder, hvem ville du så anbefale som
> Danmarks udenrigsminister ?

Jeg ved det ikke. Lykke Friis? Men så skal hun lige melde sig
ind i SF eller socialdemokratiet først.

--
Venlig hilsen

Vidale

Fra : E.Dalgas

Dato : 19-09-11 22:59

On Mon, 19 Sep 2011 13:00:52 +0200, Vidal wrote:

> [...]
> og meninger om verden, men han var netop af den grund ikke i stand til
> at følge de demokratiske spilleregler. Det er vel ikke noget sådan,

Nej tværtimod

Repost

> [...]

> Ligegyldigt om du var enig i med den borgerlige regerings politiske
> ønsker dengang ville en lignende adfærd fra Villy Søvndal vel ikke

Jeg taler om situationen som den er anno 2011.

Danmark er i Krig !

> Hvad tænker du på? Mener du, han burde gennemgå et PRINCE2 kursus.

Der findes forskellige ledertyper. Jeg taler ikke om noget kursus, for på
det niveau vores politiske ledere befinder sig, burde det være ensbetydende
med at der iblandt disse, findes ledere af natur.

> Jeg mener netop ikke, vi har brug for en stærk, autoritær personlighed,
> der forfølger sine egne politiske mål på trods af de parlamentariske
> forhold. Det har vi prøvet.

Jeg tror du har misforstået noget her. At præge noget, behøver ikke at
betyde "enegang". En Dansk minister, tjener naturligvis Danmark, ikke sig
selv. Når jeg skriver at vi har brug for en stærk personlighed, er det med
tanke på de fordele Danmark kan have af den rette person til den rette
post.

> [...]
>
> Elleman havde tydeligt misforstået sine funktioner som udenrigsminister,
> ligegyldigt, om man deler hans meninger eller ej.

En Dansk regering som træffer udenrigs beslutninger på et bredt
parlamentarisk grundlag og gerne med grundlag i folkeafstemninger på de
helt store beslutninger, er at fortrække.

> Jeg ved slet ikke, hvad en international parlamentariker er. Er det
> en, der har siddet i EU-parlamentet?

Ja og det ville pynte på en sådan kvalifikation, hvis vedkommende
ovenikøbet afspejlede Danskernes skepsis imod EU

> Måske vi skal satse på Margrethe
> Auken i stedet?

Er hun ikke samme type som Villy ?

> En der forfølger den officielle, danske udenrigspolitik og ikke
> én, der forfølger egne eller sit partis udenrigspolitiske mål.
> Det er det en udenrigsminister forventes at gøre.

Jeg så gerne at vi får en som kan medvirke til at præge vores
udenrigpolitik og dermed en som kan handle med stor personlig
overbevisning.

> Du lyder, som om du ønsker Bismarck på posten. Danmark har ingen
> magt, hverken militært, økonomisk eller politisk. Vi kan kun
> opnå indflydelse gennem alliancer med ligesindede.

Hvem taler om magt ?

Jeg ser sådan på det at Danmark både har interesser internationalt og en
"stemme" internationalt. Det skal varetages med højeste prioritet og derfor
skal vi have en minister som *vi ved* kan begå sig.

> Så du er først rolig den den dag han får en ministerpost uden
> portofølje.
>
> Er det ikke det, du i virkeligheden mener.

Nej, jeg mener at Villy Søvndal burde have en post hvor han kan få lov til
at udleve sine ideer om innovation og grøn energi.

Det er jo det han brænder for.

> Jeg ved det ikke. Lykke Friis? Men så skal hun lige melde sig
> ind i SF eller socialdemokratiet først.

Jo, men hun er jo langtfra Villy Søvndal, ja nærmest hans modsætning. Siger
du ikke selv, ved at pege på hende at det ikke er ideelt med Søvndal som
udenrigsminister ?

--

E.D

Fra : Vidal

Dato : 21-09-11 15:11

Den 19-09-2011 23:58, E.Dalgas skrev:
> On Mon, 19 Sep 2011 13:00:52 +0200, Vidal wrote:

[Fodnotepolitikken]

> Nej tværtimod
>
> Repost
>
> "Ministeren skal bla. kunne informere om og gennemskue de problemstillinger
> som er relavante for Danmarks beslutninger."

Ja, og det er det et ministerium er der til for, for at hjælpe
forståelsen på vej, ifald en given minister ikke selv er
istand til det.

> Jeg taler om situationen som den er anno 2011.
>
> Danmark er i Krig !

Jo, men han er/bliver jo ikke krigsminister. Og sager,
der berører Danmark i krig vil under ingen omstændigheder
blive Søvndals private slagmark.

[...]

> Der findes forskellige ledertyper. Jeg taler ikke om noget kursus, for på
> det niveau vores politiske ledere befinder sig, burde det være ensbetydende
> med at der iblandt disse, findes ledere af natur.

Og dér er en leder af SF anderledes end en konservativ leder?
Jeg vil tro, at en SF-leder ville være mere dialog-orienteret,
end ledere i så mange andre partier. Det tror jeg vil være en
fordel for en udenrigsminister.

> [...]
> selv. Når jeg skriver at vi har brug for en stærk personlighed, er det med
> tanke på de fordele Danmark kan have af den rette person til den rette

Sådan er det med alle ministre. Jeg synes, du er selvmodsigende i
dine krav til en dansk udenrigsminister. Måske vil du skitsere
dit ideal og hvordan du synes, Søvndal afviger fra det?

> En Dansk regering som træffer udenrigs beslutninger på et bredt
> parlamentarisk grundlag og gerne med grundlag i folkeafstemninger på de
> helt store beslutninger, er at fortrække.

Så du vil alligevel have en stik-i-rend dreng?

> Ja og det ville pynte på en sådan kvalifikation, hvis vedkommende
> ovenikøbet afspejlede Danskernes skepsis imod EU

> Er hun ikke samme type som Villy ?

Nej da, ud fra din definition er hun vel en international
parlamentariker?

> Jeg så gerne at vi får en som kan medvirke til at præge vores
> udenrigpolitik og dermed en som kan handle med stor personlig
> overbevisning.

Og du mener, Søvndal vil optræde som Uffe Elleman i 80'erne?

> Hvem taler om magt ?

Indflydelse og magt er ikke så nemt at adskille på dette plan,
når det nu er Danamrk, vi taler om.

> Nej, jeg mener at Villy Søvndal burde have en post hvor han kan få lov til
> at udleve sine ideer om innovation og grøn energi.
>
> Det er jo det han brænder for.

Ok.

> Jo, men hun er jo langtfra Villy Søvndal, ja nærmest hans modsætning. Siger
> du ikke selv, ved at pege på hende at det ikke er ideelt med Søvndal som
> udenrigsminister ?

Nej, sådan kan du ikke slutte.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-09-11 22:41

On Wed, 21 Sep 2011 16:10:59 +0200, Vidal wrote:

> [...]
> blive Søvndals private slagmark.
>
> [...]
>
> Og dér er en leder af SF anderledes end en konservativ leder?

Nej, en SFèr kan være ligeså meget naturlig leder som en konservativ og
omvendt.

> Jeg vil tro, at en SF-leder ville være mere dialog-orienteret,
> end ledere i så mange andre partier. Det tror jeg vil være en
> fordel for en udenrigsminister.

Søvndal er mig bekendt, ikke i nærheden af at være autoritær og kan blve
betragtet som "svag" af omverden.

> Sådan er det med alle ministre. Jeg synes, du er selvmodsigende i
> dine krav til en dansk udenrigsminister. Måske vil du skitsere
> dit ideal og hvordan du synes, Søvndal afviger fra det?

En stærk udenrigsminister :

"Villepin er kendt for sin veltalenhed, lyriske stil og karisma"

http://da.wikipedia.org/wiki/Dominique_de_Villepin

Søvndal har sine styrker men er mere jævn og ligefrem. Jeg tror ikke jeg
fornærmer nogen ved at kalde Søvndal en politikker som appelere mere
folkeligt.

Idealet er en udenrigsminister som kunne eller har været statsminister.

> Så du vil alligevel have en stik-i-rend dreng?

Nej, men en minister som kan hjæjpe Danmark frem til de rigtige
beslutninger. Dermed ment, beslutninger som afspejler folkets vilje i de
folkevalgtes overvejelser og derfor er defineret på et grundlag af politisk
ekspertise hvor folket ikke er glemt.

> Nej da, ud fra din definition er hun vel en international
> parlamentariker?

Hvilken relevans har det, hvis de menneskelige kvalifikationer ikke matcher
den internationale erfaring ?

Repost:

"erfaring som international parlamentarikere er en åbenlys kvalifikation
som Ville Søvndal mangler."

Jeg tænkte på EU parlamentet da jeg skrev dette, men jeg mener faktisk at
den nødvendige internationale erfaring kan erhverves på flere måde. Det
vigtigste må være at personen har bevist sin styrke internationalt.

> Og du mener, Søvndal vil optræde som Uffe Elleman i 80'erne?

Jeg mener ikke at man kan sige hvordan Søvndal vil optræde som
udenrigsminister. Det er et åbent spørgsmål og derfor bør han placeres
andet steds i den kommende regring.

> Indflydelse og magt er ikke så nemt at adskille på dette plan,
> når det nu er Danamrk, vi taler om.

Jeg ser mere på at Danmark skal have modet og styrken til at sige fra og gå
nye veje internationalt. Derfor skal vi have en stærk minister som
overbevisende, kan forklare omverden om Danmarks hensigter.

Er vi ikke enige om at Danmark skal skifte spor i udenrigspolitikken ?

> Ok.

> Nej, sådan kan du ikke slutte.

Hvis Søvndal ikke er dit førstevalg, åbner det jo for den mulige tanke at
du heller ikke finder ham oplagt som udenrigsminister.

--

E.D

Fra : DADK

Dato : 22-09-11 02:28

On 21-09-2011 23:40, E.Dalgas wrote:
(..)

> Søvndal er mig bekendt, ikke i nærheden af at være autoritær og kan blve
> betragtet som "svag" af omverden.

Netop. Han kan overraske, men jeg tvivler.

(...)
> [...]
> folkeligt.
>
> Idealet er en udenrigsminister som kunne eller har været statsminister.

Ja, det mener jeg også. Danmark er et land i krig, med så mange jern i
ilden at det gør helt ondt. Og terrortrusler hvor et godt samarbejde til
allierede Villy Søvndal hader eller ser skævt til er alfa og omega for
at få informationer så terroraktioner forhindres. Magnus Randstrup, den
svenske terrorforsker, han har jo netop påpeget den danske stats gode
forhold til lande som USA, Storbritannien og Israel som årsagen til, at
det endnu ikke er lykkedes for islamiske terrorister at sprænge en bombe
uden for JP/Polititkens hus ved Rådhuspladsen. Jeg synes ikke noget
tyder på at Villy Søvndal kan løfte den opgave. Hvis man skal pege på
nogle bedre så må det naturligvis blive Lykketoft, der har prøvet det
før, men hende tyrkeren, Özlem Sara Cekic, jeg tror også hun kunne blive
god. Jeg ved ikke hvorfor jeg altid tænker på hende, når det gælder
udenrigsministerposten. Og det er sikkert komplet urealistisk. Men hun
ville da være bedre end de andre høveder der op til
Libyen-bombardementerne i ramme alvor talte om "folkemord" osv. Jeppe
Kofoed er fuldkommen diskvalifeceret intellektuelt, efter min mening,
selvom han er udenrigsordfører for S. Han har ikke demonstreret nogen
viden på området. Et helt vildt alternativt bud er Jesper Steinmetz, der
pt er udenrigskorrespondent for TV2 i USA. Han har også visse evner, og
jeg tror han er til "rød blok". Villy Søvndal som udenrigsminister ville
under alle omstændigheder være en slags falliterklæring. Opret et
"piberygnings og underfundige vitser"-ministerie til ham. Eller for
første gang i snart 100 år, lav et "minister uden portefølje"
depardement til ham.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 17-09-11 23:10

E.Dalgas <e.b.d@live.dk> wrote:

> Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?
>
> Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?
>
> --
>
> E.D

"Ze ice is melting at te poles"
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-11 00:10

"E.Dalgas" <
> Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?
> Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?

Hvis Villy lytter lidt til sin egen politiske tæft, så afstår han fra
udenrigsministeriet
og lader Margrethe Vestager tage det, mod at han så til gengæld bliver
vicestatsminister.
Måske noget ala økonomiministeriet!
Villy og udenrigsministeriet er selvmord!

Mvh Eyvind

Fra : nbdk.dk

Dato : 18-09-11 11:43

On 17-09-2011 21:16, E.Dalgas wrote:

> Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?
>
> Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?

Ja det var jo ham der afslørede den der hemmelige flybase under
indlandsisen kaldet Fort Bragg...

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hanzen

Dato : 18-09-11 12:09

"E.Dalgas" skrev i meddelelsen

> GYS.!!!!!!

Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?

Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?

Han er formand for SF.
Det er sikkert nok.

-- --
hilzen
Hanzen

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 12:14

On Sun, 18 Sep 2011 13:08:48 +0200, Hanzen wrote:

> Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?
>
> Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?
>
> Han er formand for SF.

Og i den position halverede han næsten partiet.

Fra : Hanzen

Dato : 18-09-11 13:26

> Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?
>
> Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?
>
> Han er formand for SF.

Og i den position halverede han næsten partiet.

Så må vi da håbe han bliver på posten.

-- --
hilzen
Hanzen

Fra : @

Dato : 18-09-11 16:12

On Sun, 18 Sep 2011 13:13:37 +0200, "Steen A. Thomsen"
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

>Og i den position halverede han næsten partiet.

at være formand for SF er sgu da ikke nogen kvalifikation, det er
noget der hos alle ordentlige mennesker automatisk gi'r stort minus i
karakterbogen

Fra : Hanzen

Dato : 18-09-11 16:54

<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

> [...]

at være formand for SF er sgu da ikke nogen kvalifikation, det er
noget der hos alle ordentlige mennesker automatisk gi'r stort minus i

Ja, men i den røde lejr tæller det, og der er ikke andre kvalifikationer til
stede.

-- --
hilzen
Hanzen

Fra : P.N.

Dato : 18-09-11 17:25

"E.Dalgas" <e.b.d@live.dk> skrev i en meddelelse

> Villy som udenrigsminister, fatter jeg ikke ?
>
> Er der nogen som kan uddybe hans kvalifikationer til netop den possition ?
>
> E.D

Ja hans pro Palæstinænsiske holdninger, samt støtte til forslaget om at
oprette staten Palæstina. Derudover arbejder han for lønnen imodsætning til
de tidligere borgerlige udenrigsminister Per stiv Øller der ifølge sin nu
afdøde søn var/er alkoholiker eller Lene Espersen den såkaldte
"ferieminister" der aldrig kunne dukke op til de vigtige internationale
politiske konferancer fordi hun altid skulle på ferie og så har vi slet ikke
nævnt deres kompetancer eller manglen på samme.

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-09-11 17:48

On 18/09/11 18:24, P.N. wrote:
> [...]
> politiske konferancer fordi hun altid skulle på ferie og så har vi slet ikke
> nævnt deres kompetancer eller manglen på samme.

Lær dog lige lidt retskrivning før du blamerer dig med fremmedord! Hvis
du vil tale om den største drukmås-statsminister, så skal du have fat i
sosseren Viggo Kampmann, men Stauning var vist også godt med.

Mvh
Martin

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 18:09

On Sun, 18 Sep 2011 18:24:38 +0200, P.N. wrote:

> Ja hans pro Palæstinænsiske holdninger, samt støtte til forslaget om at
> oprette staten Palæstina.

På hvilken måde kvalificerer det ham til at være udenrigsminister.???

> [...]
> politiske konferancer fordi hun altid skulle på ferie og så har vi slet ikke
> nævnt deres kompetancer eller manglen på samme.

Du fatter åbenbart ikke, at Lene Espersen var højt respekteret i udlandet,
for sit arbejde som udenrigsminister.

For øvrigt var det møde i Arktisk Råd et ligegyldigt møde, som den
tidligere røde udenrigsminister HELLER IKKE mødte op til.

Fra : P.N.

Dato : 18-09-11 18:40

"Steen A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> På hvilken måde kvalificerer det ham til at være udenrigsminister.???

> Du fatter åbenbart ikke, at Lene Espersen var højt respekteret i udlandet,
> for sit arbejde som udenrigsminister.

Overhovedet Ikke, tværtimod blev det nævnt i det udenlandske aviser at hun
ikke passede sit arbejde.

> For øvrigt var det møde i Arktisk Råd et ligegyldigt møde, som den
> tidligere røde udenrigsminister HELLER IKKE mødte op til.

I netop den sag var var hele det politiske spektrum enige om at Lene
Espersen gik for vidt med alle sine ferier og at hun ikke passede sit
arbejde.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 18:57

On Sun, 18 Sep 2011 19:40:20 +0200, P.N. wrote:

> "Steen A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Overhovedet Ikke, tværtimod blev det nævnt i det udenlandske aviser at hun
> ikke passede sit arbejde.

Hvad diverse aviser skriver, er irrelevant. Det er hvad andre landes
regeringer mener, der tæller.

> I netop den sag var var hele det politiske spektrum enige om at Lene
> Espersen gik for vidt med alle sine ferier og at hun ikke passede sit
> arbejde.

Sikke noget sludder. Hun blev offer for en personhetz, der ingen steder
hørte hjemme.

Det dobbeltmoralske ved det er, at dem der førte an i hetzen, er de samme
som nu klynker over at HTS har fået ørerne i maskinen pga. sit
"alternative" forhold til skattebetaling.

Fra : P.N.

Dato : 18-09-11 20:21

> Hvad diverse aviser skriver, er irrelevant. Det er hvad andre landes
> regeringer mener, der tæller.

Jamen sagde du ikke lige at Soen var højt respekteret i udlandet.

Jamen Hillary udtrykte skuffelse over at soen ikke gad dukke op.

> Sikke noget sludder. Hun blev offer for en personhetz, der ingen steder
> hørte hjemme.

Nej nej ikke personhetz nøgtern kritik. Jeg kan kun konstatere at igen og
igen lyver du. Først var hun højt respeketeret og da den ikke gik, jamen så
var hun pludselig offer for en grim personhetz.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 20:34

On Sun, 18 Sep 2011 21:21:22 +0200, P.N. wrote:

> Jamen sagde du ikke lige at Soen var højt respekteret i udlandet.

Hvad var der i mit svar, som du ikke forstod.?

> Jamen Hillary udtrykte skuffelse over at soen ikke gad dukke op.

Det skal hun da sige.

> Nej nej ikke personhetz nøgtern kritik.

Det VAR personhetz. Først blev hun kritiseret for at komme hurtigt hjem (da
statsministeren kaldte hende hjem fra ferie), fordi det var for dyrt
(selvom det ikke var hende der havede bestilt transport). Senere blev hun
kritiseret for ikke at kommet hurtigt nok frem (Afghanistan), fordi hun
sparede penge på transporten (der blev forsinket pga. sikkerheden).

Mødet i Arktisk Råd var hamrende ligegyldigt, hvilket tidligere røde
udenritgsministre også havde ment (da de også havde sendt stedfortrædere).

>Jeg kan kun konstatere at igen og
> igen lyver du.

Om hvad.?

> Først var hun højt respeketeret og da den ikke gik, jamen så
> var hun pludselig offer for en grim personhetz.

Fatter du NADA.???

Hun var højt respekteret i udlandet, men samtidig udsat for personhetz i
Danmark. De to ting udelukker IKKE hinanden.

Fra : Vidal

Dato : 18-09-11 21:12

Den 18-09-2011 19:08, Steen A. Thomsen skrev:

> På hvilken måde kvalificerer det ham til at være udenrigsminister.???

> Du fatter åbenbart ikke, at Lene Espersen var højt respekteret i udlandet,
> for sit arbejde som udenrigsminister.

Vel ikke specifikt.

> For øvrigt var det møde i Arktisk Råd et ligegyldigt møde, som den
> tidligere røde udenrigsminister HELLER IKKE mødte op til.

Hvilke eksempler har du på det?

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 18-09-11 21:34

On Sun, 18 Sep 2011 22:11:36 +0200, Vidal wrote:

> Vel ikke specifikt.

> Hvilke eksempler har du på det?

Det var fremme da sagen kørte. Jeg gider ikke lede efter det nu.

Fra : @

Dato : 19-09-11 15:38

On Sun, 18 Sep 2011 22:33:36 +0200, "Steen A. Thomsen"
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

>Det var fremme da sagen kørte. Jeg gider ikke lede efter det nu.

netop,
men Vidal har enten ingen eller meget selektiv hukommelse,

en nærmere undersøgelse viste faktisk at der var mere reglen end
undtagelsen at danske udenrigsministre ikkke deltog i Arktisk Råds
møder

Fra : DADK

Dato : 18-09-11 07:35

On 16-09-2011 21:26, E.Dalgas wrote:
> [...]
>
> Indenrigs- og Sundhedsministeriet: Nicolai Wammen (S).
>
> Erhvervsministeriet: Ole Sohn (SF) eller Morten Østergaard (R).

Det er et rædselskabinet. Henrik Sass Larsen som finansminister???? Han
kan jo knap nok bestride kulturminsteriet. Noa Reddington er mere
realistisk. Men stadig urealistisk. Bjarne Corydon bliver nok Danmarks
næste finansminister.

Fra : E.Dalgas

Dato : 20-09-11 22:33

On Sun, 18 Sep 2011 08:34:52 +0200, DADK wrote:

> [...]
> kan jo knap nok bestride kulturminsteriet. Noa Reddington er mere
> realistisk. Men stadig urealistisk. Bjarne Corydon bliver nok Danmarks

Så du tror ikke at R kommer i regering ?

Ellers ville du jo nok have peget på M.Vestager, ikke ?

--

E.D

Fra : DADK

Dato : 22-09-11 02:10

On 20-09-2011 23:32, E.Dalgas wrote:

> Så du tror ikke at R kommer i regering ?

Jeg tror ikke det bliver en S-SF-R regering nej

> Ellers ville du jo nok have peget på M.Vestager, ikke ?

Ja, hun ville være oplagt. Men så kan hun blive statsminister om et år

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-09-11 10:59

> [...]
>ministerposter, som på forhånd var afsat til udvalgte personer
>
>Statsministeriet: Helle Thorning-Schmidt (S).

Sandsynligt

>Udenrigsministeriet: Villy Søvndal (SF) eller Mogens Lykketoft (S).

Mogens Lykketoft? usandsynligt - står som favorit til posten som formand for
Folketinget

Fra : E.Dalgas

Dato : 20-09-11 22:30

On Tue, 20 Sep 2011 11:59:04 +0200, Arne H. Wilstrup wrote:

> "E.Dalgas" skrev i meddelelsen

> Sandsynligt

> Mogens Lykketoft? usandsynligt - står som favorit til posten som formand for
> Folketinget

Venstre er imod Lykketoft som formand.

--

E.D