Grækenland, gælden og EU
Fra : P.N.

Dato : 12-09-11 14:59

Når jeg ser de udenlanske tv kanaler så er den Græske økonomi roden til alt
ondt, Grækerne har modtaget ernorme beløb fra EU. Den ene hjælpepakke
afløser den anden. Her er hvad jeg ikke fatter, Grækerne er et lille folk i
et lille land, hvordan kan et lille land blive et hul i jorden der kan
oparbejde en så stor gæld.

Fra : kk

Dato : 12-09-11 15:23

P.N. udtrykte præcist:
> [...]
> land, hvordan kan et lille land blive et hul i jorden der kan oparbejde en så

Medvirkende er nok, at den græske nationalsport er skattesnyderi og
-unddragelse.
mvh
kk

Fra : /john

Dato : 12-09-11 17:25

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i meddelelsen

> Medvirkende er nok, at den græske nationalsport er skattesnyderi
> og -unddragelse.

Læste et sted, at rige grækere, pr ældgammel tradition, ikke betaler skat!

Mit gæt: Grækerne forventer derfor, at de bare kan forbruge løs - EU dækker
underskuddet :)

I dag er situationen bare, at Tyskland ikke længere gider punge ud - hvilket
vel er ganske forståeligt.

Det efterlader så grækerne med et problem..

/john

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-09-11 17:31

/john <nn@ok> skrev i meddelelsen
4e6e3256$0$290$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> I dag er situationen bare, at Tyskland ikke længere gider punge ud -
> hvilket vel er ganske forståeligt.
>
> Det efterlader så grækerne med et problem..

Nej. Det efterlader særligt tyske og franske banker med et problem.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 12-09-11 17:45

On Mon, 12 Sep 2011 18:24:52 +0200, /john wrote:

> [...]
> vel er ganske forståeligt.
>
> Det efterlader så grækerne med et problem..

I Grækenland skel du først betale ejendomsskat når huset er HELT færdigt.
Derfor stikker der altid et par armeringsjern ud på "næsten færdige" huse,
i årtier.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-09-11 17:03

P.N. <245@mail.dk> skrev i meddelelsen j4l36f$r50$1@speranza.aioe.org:

> [...]
> er et lille folk i et lille land, hvordan kan et lille land blive et
> hul i jorden der kan oparbejde en så stor gæld.

Mit vilde gæt er, at der kan skrives meget tykke bøger om alt det, du ikke
fatter, Flemse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : P.N.

Dato : 12-09-11 17:38

> Mit vilde gæt er, at der kan skrives meget tykke bøger om alt det, du ikke
> fatter, Flemse.> --
> -Jens B.

Og mit sikre gæt er at vi begge to er i samme båd hvad den ting angår.

Fra : J. Nielsen

Dato : 12-09-11 17:59

On Mon, 12 Sep 2011 15:58:42 +0200, "P.N." <245@mail.dk> wrote:

>Her er hvad jeg ikke fatter, Grækerne er et lille folk i
>et lille land, hvordan kan et lille land blive et hul i jorden der kan
>oparbejde en så stor gæld.

Læs og græd...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2007949/The-Big-Fat-Greek-Gravy-Train-A-special-investigation-EU-funded-culture-greed-tax-evasion-scandalous-waste.html

Short link http://tiny.cc/bcj34
--

-JN-

Fra : E.Dalgas

Dato : 12-09-11 20:48

On Mon, 12 Sep 2011 15:58:42 +0200, P.N. wrote:

> [...]
> et lille land, hvordan kan et lille land blive et hul i jorden der kan

Gamle lån som var dyre pga. høj rente og nye lån i euro som kun blev mulige
pga. kunstige regnskaber hos den Græske stat.

Lån efter lån efter lån..... til stadig højere rente knækker Grækenland.

Grækerne fik øje på euroen

I 1980erne og 90erne var den græske rente høj. Den lå langt over den tyske,
og det var dyrt for den græske stat at låne penge. Det samme gjaldt for
befolkningen. Realkreditlån havde man ikke rigtig, og kreditkort var ikke
noget, man brugte.

Men så øjnede grækerne en mulighed for at komme ind i en klub, hvor renten
var lav og muligheden for at låne dermed var større. Klubben var det
europæiske valutasamarbejde, euroen.

Men for at blive medlem skulle man opfylde nogle krav. Man skulle have en
lav inflation og et budgetunderskud på maksimalt tre procent af BNP. Så det
opnåede grækerne i år 2000.

Det græske morads
http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2010/10/29/135316.htm

Den græske rente brager i vejret

Mandag den 5. september 2011

Mandag middag er der 18 procent i rente til investorer, der har mod på at
føje en 10-årig, græsk statsobligation til porteføljen. Det er en stigning
på 37 basispoint.

Den to-årige, græske rente ligger på 44 pct. efter tidligere mandag at have
slået historisk eurozone-rekord med 44,5 procent.

"Den græske regering mødtes med EU, IMF og ECB i fredags og talte om græsk
økonomi i forbindelse med, at Grækenland skal have udbetalt flere penge,
men de endte med at gå hver til sit," siger Allan von Mehren,
chefanalytiker i Danske Bank.

Kilde :
http://www.business.dk/oekonomi/den-graeske-rente-brager-i-vejret

--

E.D

Fra : Fister

Dato : 13-09-11 15:44

P.N. explained :
> [...]
> land, hvordan kan et lille land blive et hul i jorden der kan oparbejde en så

Det er vores grænse mod muslimske lande, vi har brug for dem
Kai