Økonomer: Vækst hører fortiden til
Fra : E.Dalgas

Dato : 04-09-11 00:22

'Vækst' er det uden sammenligning dominerende emne i valgkampen.

I enhver af tv's partilederdebatter er genoplivning af væksten det
rungende, altoverskyggende fællestema.

Glem det, siger flere fremtrædende økonomer nu.

Professor i økonomi Jesper Jespersen, RUC, peger på det paradoks, at de
lande, der gennem de seneste 10 år mest offensivt har sluppet kræfterne løs
og frem til 2008 formået at skabe den hurtigste vækst - lande som Irland,
Spanien, Grækenland, USA og Storbritannien - i dag er landene med størst
gældsproblemer.

»Det fortæller, at økonomisk vækst er et kortsigtet fix, der i de
økonomiske modeller løser finansministrenes problemer, uden at ind­regne
den øgede skrøbelighed, der følger med,« siger Jesper Jespersen til
Information

Hele artiklen her :
http://epn.dk/okonomi2/article2532045.ece

--

E.D

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-09-11 00:56

On 04/09/11 01:22, E.Dalgas wrote:
> [...]
>
> Glem det, siger flere fremtrædende økonomer nu.
>
> Professor i økonomi Jesper Jespersen, RUC, peger på det paradoks

Jesper Jespersen er vist i ental og har altid været alternativ (ikke
fremtrædende) - men det skulle da ikke undre om de røde vil forsøge at
ophøje negativ vækst som det højeste gode for et forenet proletariat.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 04-09-11 07:52

On Sun, 04 Sep 2011 01:55:54 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Jesper Jespersen er vist i ental og har altid været alternativ (ikke
>fremtrædende) - men det skulle da ikke undre om de røde vil forsøge at
>ophøje negativ vækst som det højeste gode for et forenet proletariat.

Det må være meget nemt at koble det sammen med CO2 og andet økovås

Fra : Bo Warming

Dato : 04-09-11 01:33

On Sun, 4 Sep 2011 01:22:23 +0200, "E.Dalgas" <e.b.d@live.dk> wrote:

> [...]
>økonomiske modeller løser finansministrenes problemer, uden at ind­regne
>den øgede skrøbelighed, der følger med,« siger Jesper Jespersen til

Kineserne har øjnene stift rettet mod TUSINDÅRIG FREMTID ikke
femårsplan-2020 vækstperioder som er terapi for økonomakademikere uden
IQ

Kinesrne diskuterer ikke HVORDAN arbejdsløshed beregnes

De tvangsansætter og tror på pligt - selv i tigermors kernefamilie der
pæser sundt

Fra : DADK

Dato : 09-09-11 03:09

On 04-09-2011 01:22, E.Dalgas wrote:
> [...]
> økonomiske modeller løser finansministrenes problemer, uden at ind­regne
> den øgede skrøbelighed, der følger med,« siger Jesper Jespersen til

Det er et glimrende eksempel på hvordan en ikke-historie fra en
ikke-person kan blive en nyhed i sig selv, bare den formidles til
Ritzau. Jeg har bare ventet på at nogle danske aviser turde gå ud af det
lorteforetagende. Lisbeth Knudsen gik forrest. "Siger fremtrædende
økonomer"?? Rigtig klassisk Ritzaumanipulation. Men ellers er jeg enig i
konklusionen, der er intet der taler for at vækst i sig selv kan løse
det problem Danmark står over for. Vi er i en symbiose med andre lande.
Og "vækst" financieret med gæld vil bestemt ikke løse Danmarks
problemer. Vi har brug for vækst, men vi kan ikke trylle os til den,
desværre.