Israel vs Egypten/Syrien
Fra : DADK

Dato : 21-08-11 22:00

Er jeg den eneste der siger "look for the money" eller hvad man sagde i
gamle dage? Jeg mener det skriger til himlen at det pressede egyptiske
militærregime har en stor interesse i at få civile egyptere til at
protestere imod Israel og ikke deres eget regime. Det samme har Syrien.
Nu er "Israel-problematikken" pludselig sprunget op som trold af en æske
- og afmonterer den stigende kritik af at der ikke kommer valg,
militærregimet sidder på magten og man tilsyneladende hellere ser
Mubarak dø af naturlige årsager end at dømme ham. hvorfor?

Dem der angreb den israelske bus der triggede det hele gik ind over
grænsen fra Egypten, de opererede i dette område - hvem var de? Man har
interesse i at give palæstinenserne særligt Hamas skylden, men holder
det for en nærmere analyse?

Jeg har heller ikke set ligene af de påståede 5 dræbte egyptiske
grænsevagter.

Fra : /john

Dato : 21-08-11 22:47

"DADK" <DADK@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> grænsen fra Egypten, de opererede i dette område - hvem var de? Man har
> interesse i at give palæstinenserne særligt Hamas skylden, men holder det
> for en nærmere analyse?

"The Israeli military identified three of the gunmen ... as senior members
of the Hamas-linked Popular Resistance
Committees who were behind the attacks":
http://hosted.ap.org/dynamic/stories/M/ML_ISRAEL?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2011-08-18-14-25-19

Og i Sinai er der beduiner og andet godtfolk, der hader både israelere og
egyptere:

"Egypt's 5,000 troops take on 2,000 al Qaeda in Sinai. Three officers
kidnapped"

"Islamic Liberation Army - which has declared its objective as the seizure
of all of Sinai and its transformation into a Muslim Caliphate - is a
conglomerate of five terrorist groups:

1. Indigenous Bedouin tribes who have a score to settle with the Egyptian
army;

2. Palestinians from the Gaza Strip drawn into extremist Salafi sects which
are integral parts of al Qaeda.
3. Hundreds of adherents of the Egyptian Islamic Jihad and the murderous
Jamaa al-Islamiya who escaped Egyptian prisons on January 29 at the peak of
the popular revolution which overthrew Hosni Mubarak. The former jailbirds
made a beeline for Sinai and today constitute the hard operational core of
the movement.
4. Al Qaeda adherents, who made their way to Sinai after violent careers in
Afghanistan and Pakistan in the late 1990s and early 2000s.

5. Followers of various Egyptian Sufi and dervish orders":
http://www.debka.com/article/21209/

Beduinerne er glade for penge, og får for at 'beskytte flygtninge' fra Sudan
og Eritrea 1200 $ pr individ, som derefter 'hjælpes' illegalt til Israel.
Dén trafik indbringer dem årligt 20 mio $:
http://english.themarker.com/sinai-migrant-trafficking-20m-a-year-1.379748

Og vore gamle slyngveninder i Teheran står bag alle festlighederne med våben
og penge - og så'n:

"Iran new Hamas commando brigade in Gaza":
http://www.debka.com/article/21167/

"Iran cuts Hamas funding for failing to show support for Assad":
http://www.haaretz.com/news/middle-east/iran-cuts-hamas-funding-for-failing-to-show-support-for-assad-1.379845

Så skulle alt vist være lysende klart? :)

/john

Fra : DADK

Dato : 22-08-11 00:43

On 21-08-2011 23:47, /john wrote:

> [...]
>

> Så skulle alt vist være lysende klart? :)

Du har ret i flere af dine pointer.

Fra : /john

Dato : 24-08-11 16:05

"DADK" <DADK@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Dem der angreb den israelske bus der triggede det hele gik ind over
> grænsen fra Egypten, de opererede i dette område - hvem var de?

"An initial inquiry by the army ... indicates at least three of the
terrorists were Egyptian nationals"

"One of the terrorists belonged to a radical Egyptian group and was jailed
in Egypt but escaped during the first days of anti-regime protests"

"Videos taken from aircraft showed Israeli soldiers intentionally diverted
fire from the Egyptian all-terrain vehicles and soldiers towards open areas
near the border base"

"The investigation also found Egyptian army troops spotted the terrorists
but did nothing to detain them. The terrorists wore uniforms similar to
those worn by the Egyptian army":

http://www.upi.com/Top_News/World-News/2011/08/24/Israel-beefs-up-security-at-Egypt-border/UPI-82931314187924/

Læst mellem linjerne ser det ud til, at Egypten 'rider to heste', ligesom fx
Pakistan.

På den ene side 'bekæmper' man terror - på den anden side stryger man
terroristerne med hårene.

Obama har tydeligvis sagt til begge om deres 'terrorbekæmpelse': Vil I ha'
US-dollars må I se at få fingeren ud!

/john