Præsters had mod empati
Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-11 12:59

Præsters had mod empati
Opvokser man i en præstefamilie, så måske godhedspræk gennemsyrer alt
og man væmmes ved sådant hykleri
Den skotske Malthus og præstesønnen Nietzsche blev i 1800tallet store
kritikere af ynk, der holder de svage tilbage
Godhedsindustrien var også stærk dengang og var effektiv mht at få
begge gelejdet ind på et ufarligt sidespor
Skotten havde skevet, at fordoblingerne af landsbefolkningerne altid
ville overgå den mere forsigige øgning af madprodktionen. Han hånedes
som fejlagtig, fordi der ikke afsløredes de enorme
hungersnødkatastrofer, som han forudså. Men da jeg fra 1972 som
international udsendt rejste i Afrika og Asien så jeg værre folkemord
end holocausts og det er kun blevet værre, selvom traktorer og
kunstgødning har skabt grøn revolution.
Den tyske præstesøn der opdroges strengt til kristendom af
præste-enker, blev mest kendt som moralrelativist, der kynisk tog
afslappet på uhyrlig vold og anerkendte absurde yderligheder med
minimal empati, Men en kerne i hans forfatterskab er kritik af
medlidenhed.

"   Slem egenskab ved medlidenhed. Medlidenheden har tit en
ledsager en særegen uforskammethed: thi da den for enhver pris vil
hjælpe, er den hverken i forlegenhed med helbredelsesmidlerne eller
med sygdommens beskaffenhed og årsag, men kvaksalvererer modig løs på
sin patients sundhed og gode navn. Nietzsche

   Uden en eneste undtagelse har fattigdom og elendighed altid
øget i takt med mængden af kritikløs velgørenhed" Thomas Malthus 1793
i "An Essay on the principle of Population"

   Ved de fleste velgerninger, der udvises mod ulykkelige, ligger
der noget oprørende i den intellektuelle letfærdighed, hvormed den
medlidende spiller skæbne; han ved intet om hele den indre følgerække,
som hedder ulykke for mig og for dig. Nietzsche

   De medlidende naturer,der til enhver tid er parate til
at komme ulykken til hjælp, er sjældent tillige de sig
medglædende: under andres lykke har de intet at gøre, er
overflødige, føler sig ikke i besiddelse af deres overlegenhed
og kommer derfor let til at ytre misfornøjelse.Nietzsche

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 15-08-11 18:40

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen news:ci0i47hprm47cvs5r56lgs692ueovc9fdj@4ax.com...
> [...]
> Den skotske Malthus og præstesønnen Nietzsche blev i 1800tallet store
> kritikere af ynk, der holder de svage tilbage

Det er sku ligemeget med dem, de har fejlfungeret allesammen, desuden er der fyldt med kvindelig
praester????????

I Helvede med dem!
(Det Kvante Mekaniske Mareridt venter!)

Sane Peter

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 15-08-11 18:45

"Peter Nicolaysen" <peternicolaysen@gmail.com> skrev i meddelelsen news:4e495a45$0$307$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> kritikere af ynk, der holder de svage tilbage

Det er sku ligemeget med dem, de har fejlfungeret allesammen, desuden er der fyldt med kvindelig

Er jeg saa en religioes idiot? Jeg mangler jo ihvertfald ca 4/5 af min ik sammenlignet med foer emdr!
Ogsaa selvom jeg er langt mere vaagen nu en i de foregaaende 13aar!

Sane Peter