Tyskerne mindes Berlinmuren i dag
Fra : E.Dalgas

Dato : 14-08-11 12:29

Tyskerne mindes Berlinmuren i dag

"I Berlin mindes man i dag, at det er lige pr¿cis 50 år siden, at ¸sttyske
soldater begyndte på at bygge den mur, som skulle komme til at dele byen i
¸st og vest."

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-42582575:tyskerne-mindes-berlinmuren-i-dag.html

Til eftertanke :

"Two decades since the Berlin Wall came down, BBC Mundo looks at walls and
barriers around the world which are still standing - or have been put up -
since 1989."

Walls around the world :
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_depth/world/2009/walls_around_the_world/default.stm

Vil opf¸relsen af disse mure og bariere tage til ?

F¿stning Europa

Storml¸b mod F¿stning Europa

"Når de seneste ugers storml¸b på gr¿nsen til de spanske enklaver Ceuta og
Melilla synes at have fået såvel den offentlige opinion som politikere til
at reagere, skyldes det formentlig, at det ligner forfilmen til vores
v¿rste mareridt. For hvad stiller vi egentlig op, hvis det halve af Afrika
begynder at g¸re udfald mod F¿stning Europa?"

Hele artiklen :
http://www.b.dk/verden/stormloeb-mod-faestning-europa

Hvad med moralen ?

En digter på flugt i F¿stning Europa

Er europ¿erne ikke l¿ngere i stand til at vise forståelse og medf¸lelse for
flygtninge fra den muslimske verden?

Den n¿ste dag holder jeg et foredrag i den belgiske by Antwerpen, da en
mand blandt publikum ud¿sker mig. ´Hvorfor skal vi hj¿lpe afghanere,
irakere eller andre muslimer, når deres egne regeringer behandler dem som
lort,¡ sp¸rger han. ´Hvorfor skal vi redde dem fra deres eget folk? Hvorfor
skal vi behandle dem bedre?¡ Jeg forklarer, at det var os, Vesten - som
bev¿bnede Mujahedin til at f¸re krig mod sovjetrusserne og derpå lod hånt
om Afghanistan, som gik i opl¸sning i borgerkrig. Og at det var os, der
bidrog til at fremelske Taleban via vores saudiarabiske og pakistanske
allierede, fordi vi troede, vi kunne forhandle en olier¸rledning gennem
Afghanistan på plads med dem. Og at den nuv¿rende amerikanske ambassad¸r i
Irak - denne anden, bloddryppende demokratiske succeshistorie - engang
arbejdede for Unocal, som forhandlede med Taleban om r¸rledningens
linjef¸ring, samt at Karzai også arbejdede for Unocal. Men det nytter
intet.

Hele artiklen :
http://www.information.dk/115755

--

E.D

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-08-11 13:33

On 14/08/11 13:28, E.Dalgas wrote:

> Og at det var os, der
> bidrog til at fremelske Taleban via vores saudiarabiske og pakistanske
> allierede, fordi vi troede, vi kunne forhandle en olier¸rledning gennem

Hvem er dette nonsens "os" - måske skulle det v¿re oz

Mvh
Martin

Fra : E.Dalgas

Dato : 14-08-11 21:07

On Sun, 14 Aug 2011 14:32:47 +0200, Martin Larsen wrote:

> Hvem er dette nonsens "os" - måske skulle det være oz

Det er en form for et selektiv "os" tror jeg. Ikke nødvendigvis et krav
rettet imod dig så der er ingen grund til at du tager det alt for
personligt.

Det er tale om en moral som mange kan forstå uden at være direkte
involveret. Spørgsmålet er om man kan påtvinge den moral en gyldighed som
involvere alle.

--

E.D

Fra : Peter

Dato : 14-08-11 13:35

"E.Dalgas" <e.b.d@live.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> soldater begyndte på at bygge den mur, som skulle komme til at dele byen i

Nåeh mener du den "antifascistiske beskyttelsesmur".