Prob.. Win2k og SB Live optical out
Fra : Dennis Bak Andersen

Dato : 12-08-01 11:33

Jeg har et SB Live Plat. med Live! Drive II.... Efter jeg har installeret
Win2k har jeg haft problemer med optical out på mit Live Drive... Der er liv
i LED'en og jeg kan styre porten med SPDIF Bypass.... Men ligemeget hvad jeg
gør, så kommer der keine lyd ud af porten.... Nogen der kender en
løsning..??

Mvh. Dennis Bak Andersen

Fra : Wizeguy

Dato : 12-08-01 12:26

Er det når du spiller DVD-film eller andet Dolby Digital materiale, eller
generelt? Der er et problem med s/pdif passthrough i Windows 2000, hvis
DirectX 8 er installeret, idet Creative's ac3 implementering er inkompatibel
med ac3.dll fra DX8. Hvis du skal have DirectX 8 installeret kan du kun få
s/pdif-passthrough, hvis afspiller i PowerDVD 3.0, og samtidig kopierer
ac3.dll fra DirectX 7.1 vha. en speciel patch som du kan fine på
http://alive.singnet.com.sg/. Bruger du en ekstern DVD-afspiler er der så
vidt jeg ved ikke noget at gøre, udover at skifte tilbage til Windows 98.
Muligvis kan du få det til at virke ved at skifte tilbage til DirectX 7.1

--
Best regards,
Anders Albrechtsen, AKA Wizeguy

Fra : Madsen

Dato : 12-08-01 13:49

"Dennis Bak Andersen" <buhhko@hund.dk> skrev:

> [...]
> i LED'en og jeg kan styre porten med SPDIF Bypass.... Men ligemeget hvad jeg
> gør, så kommer der keine lyd ud af porten.... Nogen der kender en

Kører også med SB Live Platinium og LiveDrive II med Win2000 og
DX8.0a installeret og har ingen problemer med at få lyd ud af Optical
Out via LiveDrive udgangen. (Hverken med dvd eller musikcd.)
Har faktisk ikke prøvet det før nu, men blev nysgerrig pga. dit indlæg.

Hvis jeg fjernet fluebenet i "SPDIFF Bypass" så kommer der ingen lyd,
men hvis der er et flueben i dette felt, så kommer der lyd ud af Optical
Out. Om det så er som det skal være aner jeg ikke, men sådan virker
det her.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Wizeguy

Dato : 12-08-01 14:01

Hvis du samtidig har installeret Service Pack 2, så siger jeg tilykke og
bøjer mig dybt i støvet, for så er du den enste person i hele verden der kan
få AC3 passthrough til at virke under Windows 2000 med SP2 OG DirectX 8.

For næsten alle andre (undtagen altså lige dig) virker det ikke, med mindre
man undlader at installere Service Pack 2 OG DirectX 8 og bruger de nyeste
wdm-drivere. Får du rent faktisk lyd ud af center-højtaleren, og er lyd og
billede synkroniseret?

Fra : Madsen

Dato : 12-08-01 14:09

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev:

> [...]
> få AC3 passthrough til at virke under Windows 2000 med SP2 OG DirectX 8.

Så bøj dig i støvet. Jeg kører pt. SP2 og dansk Win2000 Pro DK. :)

> [...]
> wdm-drivere. Får du rent faktisk lyd ud af center-højtaleren, og er lyd og

Mht. synkroniseringen imellem lyd og billeder ved dvd, så er der ingen
problemer, men jeg har ikke nogen centerhøjttaler installeret. Prøvede
bare at koble Optical Out på min ældre stereoforstærker som har
"Optical In" til DAT og lyttede om der var lyd vha. et sæt høretelefoner
koblet til forstærkeren.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Wizeguy

Dato : 12-08-01 14:20

> Så bøj dig i støvet. Jeg kører pt. SP2 og dansk Win2000 Pro DK. :)

Jeg bøjer mig ikke helt endnu Læs videre nedenfor.

> [...]
> bare at koble Optical Out på min ældre stereoforstærker som har
> "Optical In" til DAT og lyttede om der var lyd vha. et sæt høretelefoner

OK så forstår jeg det bedre! AC3 passthrough virker da også for mig med
hovedtelefoner. Det der volder problemer er AC3 dekodning til 5.1 højtalere.
Som tidligere nævnt er DirectX 8 inkompatibel med Creative's AC3
implementering, hvorfor man i bedste fald får lyd i alle højtalere som kører
asynkront med billedet. Bruger man PowerDVD 3.0 til at afspille DVD film,
kan problemet let løses ved blot at bruge ac3.dll fra DirectX 7.1 i stedet.

Fra : Wizeguy

Dato : 12-08-01 14:37

Rettelse:

S/PDIF-passthrough virker med EMU10K1F.SYS version 5.12.1.3219. Disse
drivere kan hentes her: http://alive.singnet.com.sg/drivers/wdm3219.htm.
Billede og lyd ved afspilning af DVD film er dog ikke synkroniseret, hvis
man bruger Live! kortets egen AC3 (software) dekodning. Derimod brude det
virke fint med en ekstern AC3/Dolby Digital dekoder, hvis man husker at
vælge "Digital output only" som Madsen også skriver.

Fra : Madsen

Dato : 12-08-01 14:44

> [...]

> kan problemet let løses ved blot at bruge ac3.dll fra DirectX 7.1 i stedet.

Jeg nævnede heller ikke noget om AC3 i mit første svar til Dennis. :)
Skrev blot at der kom lyd ud ved dvd og musik-cd afspilning her
hos mig. Vi ved jo stadig heller ikke om han udelukkende snakker
om AC3, eller om der ikke kommer lyd ud af Optical Out uanset
hvad han lytter til.

Jeg har ikke forstand på alle de forskellige termer inden for lyd,
men jeg kan se at hvis jeg stiller PowerDVD til "Use SPDIF Out-
put", så kommer der ganske rigtigt ikke lyd over til min forstærker
via Optical Out på Livedrive. (Er det ikke "Use SPDIF Output" den
skal stå til når man bruger en ekstern AC3 forstærker, eller hur´?)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Wizeguy

Dato : 12-08-01 14:52

> [...]
> hos mig. Vi ved jo stadig heller ikke om han udelukkende snakker
> om AC3, eller om der ikke kommer lyd ud af Optical Out uanset

Det er rigtigt!

> [...]
> via Optical Out på Livedrive. (Er det ikke "Use SPDIF Output" den
> skal stå til når man bruger en ekstern AC3 forstærker, eller hur´?)

Jo den skal stå på s/pdif output, når du bruger en ekstern (Dolby Digital)
forstærker. Hvis du læser mit seneste indlæg i tråden er der en link til
nogel nye wdm-drivere til Windows 2000, som skulle få s/pdif til at virke i
PowerDVD og andre software-playere, hvis man bruger en ekstern forstærker.
Derimod virker det ikke med Creative's egen software AC3-dekodning, men det
er jo heldigvis ikke aktuelt for dig

Fra : Madsen

Dato : 12-08-01 14:59

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev:

> Jo den skal stå på s/pdif output, når du bruger en ekstern (Dolby Digital)
> forstærker.

Hører jo nok egentlig slet ikke hjemme i denne gruppe det spørgsmål
jeg nu fyrer af, men er Dolby Digital det samme som AC3?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Wizeguy

Dato : 12-08-01 15:32

Digital)

> Hører jo nok egentlig slet ikke hjemme i denne gruppe det spørgsmål
> jeg nu fyrer af, men er Dolby Digital det samme som AC3?

AC3 er så vidt jeg ved betegnelsen for det komprimerede Dolby Digital
lydformat. Dolby Digital er betegnelsen for det lydoutput man får i 5.1
højtalere, når det komprimerede AC3 format er dekodet.

Fra : Madsen

Dato : 12-08-01 15:33

> [...]

> lydformat. Dolby Digital er betegnelsen for det lydoutput man får i 5.1
> højtalere, når det komprimerede AC3 format er dekodet.

Aha.
Takker for info. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-08-01 20:28

> AC3 er så vidt jeg ved betegnelsen for det komprimerede Dolby Digital
> lydformat. Dolby Digital er betegnelsen for det lydoutput man får i 5.1
> højtalere, når det komprimerede AC3 format er dekodet.

Ikke helt korrekt. AC3 og Dolby Digital (DD) er 2 navne for den samme
ting. DD behøver ikke være 5.1, men kan f.eks. også være DD2.0. Navnet
AC3 stammer tilbage fra Laserdisc, men senere ville Dolby (tm) hellere
have at det blev kaldt DD, aå man ikke var i tvivl om, hvem der havde
lavet systemet. Bl.a. derfor hedder det DD på DVD.

--

Michael Nielsen michael@mnielsen.dk
http://www.mnielsen.dk

WindowError:008 More than 10 keys/minut not supported

Fra : Wizeguy

Dato : 12-08-01 21:13

Aha, så siger vi det! Jeg var heller ikke helt sikker på forskellen. Men man
bruger man som regel ikke betegnelsen AC3 om det komprimerede digitale
lydformat, mens Dolby Digital er en bredere
betegnelse? Lyden til DVD film omtales da altid som værende i AC3-format -
ikke Dolby Digital format.