Valg af lydkort til Linux
Fra : Stig Nygaard

Dato : 12-08-01 10:53

Hej !

Hvilket lydkort vil I anbefale til Linux-brugere. Jeg har tidligere
konstateret at mit SoundBlaster Live fungerer, men det giver mig
boot-problemer under Windows (tilsyneladende er det kombinationen af
Matrox G400 og SB Live der giver problemet under Windows på mit system,
men jeg vil hellere ofre lydkortet end mit video-kort). Så jeg er på
udkig efter et nyt lydkort.

Det skal "selvfølgelig" også virke under Windows, men det er nok svært
at finde et lydkort der ikke gør det

Mvh. Stig
stig@rockland.dk

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 12-08-01 11:38

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> writes:

> [...]
> Matrox G400 og SB Live der giver problemet under Windows på mit system,
> men jeg vil hellere ofre lydkortet end mit video-kort). Så jeg er på

Har du prøvet at flytte det til et andet PCI-slot? Hvis du har
IRQ-konflikt kan det ofte hjælpe da BIOS'en tildeler IRQ'er efter
hvilken PCI-slot der bruges.

Det skal siges at jeg selv har et G400 og et SBLive som fungerer fint
under FreeBSD og Win2K, men det er selfølgelig afhængigt af bundkortet.

> Det skal "selvfølgelig" også virke under Windows, men det er nok svært
> at finde et lydkort der ikke gør det

SoundBlaster er efter min mening stadig det bedste bud. Måske skal du
kigge efter et gammelt ISA kort (AWE32/64).
Alternativt kan du kigge på fx. Terratec som også laver nogen
udemærkede kort.

--
Sven

Fra : Stig Nygaard

Dato : 12-08-01 12:26

Hej !

> Har du prøvet at flytte det til et andet PCI-slot? Hvis
> du har IRQ-konflikt kan det ofte hjælpe da BIOS'en tildeler
> IRQ'er efter hvilken PCI-slot der bruges.

Jeg tror nok jeg har prøvet dét, og en masse andet. Det er faktisk et
stykke tid siden jeg sidst eksperimenterede med det, så jeg husker ikke
helt klart alt hvad jeg har prøvet. Det er i øvrigt ikke hver gang jeg
booter det går galt, kun nogle gange. I perioder værre end andre,
muligvis afhængig af systemets øvrige konfiguration og driver-versioner.
Men jeg har aldrig kunne finde en permanent løsning på problemet (ud
over at installere VGA-driver til videokortet, eller hive lydkortet ud).
Når først systemet er bootet op er der ingen problemer. Nå, men dette er
ikke en Windows-konference...

> Det skal siges at jeg selv har et G400 og et SBLive som
> fungerer fint under FreeBSD og Win2K, men det er selfølgelig
> afhængigt af bundkortet.

Det kan heller ikke være en sjælden hardware kombination. Jeg kører
Win98 her på et ASUS (husker ikke lige hvad det hedder mere) motherboard
(AMD K6-400 processor).

> SoundBlaster er efter min mening stadig det bedste bud. Måske skal du
> kigge efter et gammelt ISA kort (AWE32/64).
> Alternativt kan du kigge på fx. Terratec som også laver nogen
> udemærkede kort.

Jeg tror måske jeg vil kigge på Terratec så. Jeg er træt af SB. Har
virkelig brugt meget tid på driver op- og ned-graderinger,
reinstallering, osv. Er det alle Terratec kort kompatible med Linux ?
Kan ikke umiddelbart finde Linux-information på Terratec's hjemmeside,
og f.eks. RedHat 7.1 nævner ikke nogen Terratec kort på deres
compatibility list. Caldera har tilsyneladende kun har certificeret
SoundBlaster kort til deres OpenLinux, omend Terratec ser ud til at have
fortalt Caldera at DMX XFire 1024 virker med OpenLinux 2.4 (men ingen
Terratec information om nyeste OpenLinux 3.1).

Stig.

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 13-08-01 00:02

> [...]

> Det kan heller ikke være en sjælden hardware kombination. Jeg kører
> Win98 her på et ASUS (husker ikke lige hvad det hedder mere) motherboard

Nu har du husket at kigge på Asus hjemmeside for opdateringer til
BIOS'en - ikke?

> Jeg tror måske jeg vil kigge på Terratec så. Jeg er træt af SB. Har
> virkelig brugt meget tid på driver op- og ned-graderinger,
> reinstallering, osv. Er det alle Terratec kort kompatible med Linux ?

Kig i kernedokumentationen for at finde ud af hvilke chipset der er
understøttet - eller på linux hardware database.

--
Sven

Fra : Kent Friis

Dato : 12-08-01 11:41

Den Sun, 12 Aug 2001 11:53:07 +0200 skrev Stig Nygaard:
> [...]
>udkig efter et nyt lydkort.
>
>Det skal "selvfølgelig" også virke under Windows, men det er nok svært

Det lyder ellers som om du havde ret nemt ved at finde et der ikke
gjorde

Mvh
Kent
--
"Intelligence is the ability to avoid doing work, yet get the work done"
- Linus Torvalds