GPS på knallert
Fra : Golf2

Dato : 14-08-11 10:00

Jeg ville tjekke farten på min Tomos A35, så jeg satte min TomTom GPS over
på den.
Det viser sig nu, at speedometeret på knallerten viser 5-8 km/timen mere end
GPS'en viser.
Når knallerten viser 45, så viser GPS'en 37-38 kn/timen.

Er der nogen der ved, om en GPS er pålidelig ved så lave hastigheder?

mvh

Golf2

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-08-11 10:27

Den 2011-08-14, skrev Golf2:
Når knallerten viser 45, så viser GPS'en 37-38 kn/timen.

> Er der nogen der ved, om en GPS er pålidelig ved så lave hastigheder?

Ja, det er den når du bare holder en jævn, stabil hastighed og
målingerne ikke forgår inde midt i en by hvor der er høje huse der
skygger for satelitterne.
Usikkerhed på GPS hastighed er typisk <1 km/t.

--
/ Ole

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-11 11:00

Den 14-08-2011 10:59, Golf2 skrev:
> [...]
> Når knallerten viser 45, så viser GPS'en 37-38 kn/timen.
>
> Er der nogen der ved, om en GPS er pålidelig ved så lave hastigheder?

Det er ganske normalt på scootere/Knallerter at speedometeret praler
lidt mere end godt er..

/Steinbjørn

Fra : scootergrisen

Dato : 15-08-11 03:23

Der er tit nogen der skriver at deres speedometer på en scooter er
upræcis.
Der er nogen der monter cykelcomputere på. Tror nok det er for at opnå
større præcision.
Og jeg mener også at GPSen er den der er præcis så ville da mene det
der det som stå på GPS du skal regne med er rigtigt.
Jeg har målt min scooter på GPS og mener det var 5-10% min speedometer
viste forkert.
Og de tal som vises på fartmålere på vejen passer også med det GPSen
siger.