Vi ynker for at fordumme, FORAGTE, få selv~
Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-11 14:15

Vi ynker for at fordumme, FORAGTE, få selvtillid, få magt ,docere
lighedsprinsip

MEGEN GODHED UDØVES FOR AT GØRE SVAG
"   Had er stimulans der får os til at leve, men medlidenhed
dræber og gør svag.Balzac
VI HAR IKKE DIREKTE FORDELE AF YNK, vi svækkes      "Af de
ikke-egoistiske kvaliteter er medlidenheden særlig anti-liv - for når
vi ynker andre, svækker vi os selv, og vi gavner ikke den vi ynker
Nietzsche
Mange hjælper FØR der er brug for det:    "Hjælp mig ikke op,før jeg er
faldet. Ordsprog
Vi føler vi har ret til høj status når vi ynker   "I kærligheden er
medlidenheden den blideste form for foragt.       Jean
Bernard-Luc
"At vise medlidenhed er tegn på foragt, for man har klart ophørt at
frygte , når man ynker. Nietzsche
Megen medlidenhed udøves for at vise magt:
   "Når man har fået noget, har man fået giverens magt at føle.
Nietzsche
Ofte hjælpes i uforstand:
"Ved de fleste velgerninger, der udvises mod ulykkelige, ligger der
noget oprørende i den intellektuelle letfærdighed, hvormed den
medlidende spiller skæbne; han ved intet om hele den indre følgerække,
som hedder ulykke for mig og for dig. Nietzsche
   Slem egenskab ved medlidenhed. Medlidenheden har tit ledsager
en særegen uforskammethed: thi da den for enhver pris vil hjælpe, er
den hverken i forlegenhed med helbredelsesmidlerne eller med
sygdommens beskaffenhed og årsag, men kvaksalvererer modig løs på sin
patients sundhed og gode navn. Nietzsche
Der er ofte sadistisk vellyst i at hjælpe: "
Du har mig alt for grusomme øjne, og kigger lystent efter lidende.
Måske din vellyst har forklædt sig som medlidenhed?Nietzsche
Godhedsindustrien er forfærdelig;
"Den, der lever blandt de gode, lærer at lyve medlidenhed. Men
medlidenhed gør luften tung for alle frie sjæle. Thi de godes dumhed
er uundgrundelig. Nietzsche