Spm om div hardware og Win 98
Fra : Finn Jensen

Dato : 12-08-01 08:17

Hej alle guruer

Jeg står og skal installerer Win 98 SE (Skal faktisk "nedgraderer" fra ME)
og har noget jeg ikke kan finde ud af og håber på lidt hjælp fra Jer.

Under Enhedshåndteringen står der bl.a:

CD-Rom - ATAPI CC-Rom 50X
Diskdrev Generic IDE disk type47
Diskdrev Generic NEC Floppy Disk
Enheder til lyd, Video og Spil: VIA AC´97 Audio controller (WDM)
Modem: HSP56 MicroModem
Skærmkort: Rage Pro Turbo AGP 2X
Systemenheder:
ACPI-dvaleknap
ACPI-systemknap
VIA Tech CPU to AGP controller
VIA Tech Standard CPU to PCI Bridge
VIA Tech VT82C686 PCI to ISA-bro
VIA Tech VT82C686 Strømstyringscontroller.
Universel Seriebus controller:
USB-rod hub
VIA Tech 3038 PCI til universel USB controller
WDM-Modemoptælling: HSP56 WDM Device

Får jeg nogle problemer med disse under Win 98 SE??. Altså genkender 98
dette hardware??. Hvis nej, hvad så??

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Madsen

Dato : 12-08-01 13:00

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev:

> Får jeg nogle problemer med disse under Win 98 SE??. Altså genkender 98
> dette hardware??.

Ja det meste, men temmelig sikkert ikke med en optimal driver, men
derimod med en driver der er leveret af MS.

> Hvis nej, hvad så??

Find producentens hjemmeside og hent den driver der passer til dit
hardware og styresystem.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-08-01 14:27

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse
> Find producentens hjemmeside og hent den driver der passer til dit
> hardware og styresystem.

Tak for svaret.
Men hvad fan..er VIA (Enheder til lyd, Video og Spil: VIA AC´97 Audio
controller (WDM)) ??.
Det er alt hvad jeg kan finde under lydkort???

Jeg har mere VIA af samme skuffe men aner ikke hvad der er ??. Lyder som en
virus

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Madsen

Dato : 12-08-01 14:53

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev:

> Men hvad fan..er VIA (Enheder til lyd, Video og Spil: VIA AC´97 Audio
> controller (WDM)) ??.
> Det er alt hvad jeg kan finde under lydkort???

Hmm, det ved jeg ikke.
Måske integreret lydkort på dit bundkort. Der burde være muligt at
finde en driver hos producenten af bundkortet, hvis det er et integreret
lydkort forstås.

> Jeg har mere VIA af samme skuffe men aner ikke hvad der er ??. Lyder som en
> virus

:)

Hvad følgende angår:

VIA Tech CPU to AGP controller
VIA Tech Standard CPU to PCI Bridge
VIA Tech VT82C686 PCI to ISA-bro
VIA Tech VT82C686 Strømstyringscontroller.

Så er det fordi du kører med såkaldt VIA-chipsæt på dit bundkort.
Her skal du have hentet Via4-in-1 på denne side:
<http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1>
Tag 4.32 Final som er den nyeste.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ove Juel Hansen

Dato : 12-08-01 16:30

Hej Finn,
jeg er bestemt ikke guru, men genkender dit VIA spørgsmål, så håber jeg kan
pege dig i den rigtige retning?
VIA laver nogle enheder som styrer dit board, f.eks. dit indbyggede lydkort,
jeg har selv haft besøg af "WDM", på mit Soltek SL-75KAV-x MB er der et
indbygget lydkort som har samme benævnelse som du fortæller - VIA AC97
Audio, det lykkedes mig at slå det indbyggede lydkort fra - i mit tilfælde
var det 3 steder i BIOS, i Advanced Chipset, indstilling for OnChipSound
skal disables, i Integrated Peripherals, skal indstilling for Onboard Legacy
Audio samt Sound Blaster også disables, derefter kender Win98SE i mit
tilfælde ikke længere det indbyggede lydkort og jeg var i stand til at
indstallere et lydkort uden konflikter.
Håber det hjælper?
hilsen Ove

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-08-01 16:31

"Ove Juel Hansen" <ove.juel@ddf.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Finn,
> jeg er bestemt ikke guru, men genkender dit VIA spørgsmål, så håber jeg
kan
> pege dig i den rigtige retning?

Hej Ove,

Tusind tak for dit fine svar.

Jo jeg har set noget med Onboard i BIOS. Jeg er nu ikke utilfreds med
lydkortet men undrede mig blot over at der ikke var noget lydkort i PC´er
eller nogle drivere/software til lydkortet.

Jeg står nemlig overfor at skulle "nedgraderer" fra Windows ME til Windows
98 SE og ville blot være sikker på at chipsættet blev genkendt af Windows 98
SE men det kan jeg forstå at den gør nu hvor du bruger Windows 98 SE.

Det er vel blot et spørgsmål om at bruge 4-in-1 driverene fra Via Tecks
hjemmeside??

Venlig hilsen
Finn Jensen