NATO og Lybyen
Fra : Martin Larsen

Dato : 26-07-11 11:29

Henrik Boesen Lindbo Larsen, ph.d.-studerende, DIIS har et
oversigtsagtigt indlæg om NATO interventionen i Libyen, "der ser ud til
at få væsentligt flere konsekvenser, end hvad de fleste havde
forestillet sig ved konfliktens begyndelse."

Den er dog noget skæmmet af at manden tror at "imødegå" betyder at
foregribe. Ak ja, jeg fristes til at tro at vi ville have haft mere
fagligt kompetente medborgere, hvis de helt havde undgået folkeskolens
narreværk.
http://jp.dk/opinion/kronik/article2497606.ece

Som jeg ser det, er problemet nu at *undgå* at NATO bilder sig ind at de
skal lege politibetjent i et europæisk storrum, at undgå at kopiere den
politik som USA førte overfor syd- og mellemamerika indtil Clinton.

USA havde dog den undskyldning at man bekæmpede kommunismen, mens EU
overhovedet ikke har noget fast politisk ståsted eller legitimitet,
hvorfra det kan vurdere, hvad der er ønskeligt.

Og ikke mindst fordi lederne i EU helt har tabt forbindelsen med folkene
og en elementær fornemmelse af godt og ondt.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-11 11:56

On Tue, 26 Jul 2011 12:29:16 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Og ikke mindst fordi lederne i EU helt har tabt forbindelsen med folkene
>og en elementær fornemmelse af godt og ondt.

Og måske de er i lommen på USA og kun håber på pamperjob i
internationale organisationer