På sigt bliver ynk let ond
Fra : Bo Warming

Dato : 23-07-11 18:58

På sigt bliver ynk let ond
Når man har medlidenhed med en såkaldt "svag" opever man ofte en sød
vellyst idet man stilller sig over vedkommende Man kommer til at
foragte den der har brug for hjælp og empati glider let over i og
overlapper negative hadefulde nagfølelser såsom misundelse og hævnlyst
Man får farisæisk overlegenhedsfølelse og fristes til at gøre en
bjørnetjeneste, som man selv har fordel af, fx man tjener penge ved
via statslig velfærd at få indtægt, når man hjælper
Man stjæler let udfordringer fra den man påstår at hjælpe. Man bør
undgå at babyficere. Man bør kun gøre hvad vedkommende umuligt kan
klare selv Ellers stjæler men selvtikllid. Der er karriere i empati
men den bør være ærlig og ikke påtaget
"Ligesom medlidenhed med ulykke måske ikke er særlig pålidelig, thi
vor fantasi skaber en hel række smerter, som den ulykkelige, der
kæmper imod dem, ikke tænker på og røres over, således er ondskaben i
den ondes sjæl sandsynligvis ikke af den ublandede og vellystige
grusomhed, som det gør os så ondt at forestille os. Marcel Proust
"   Midt i medfølelsen føler vi et gran af bittersød og
ondskabsfuld vellyst ved at se andre lide. Montaigne, Michel de
(1533-1592)
"Du har mig alt for grusomme øjne, og kigger lystent efter lidende.
Måske din vellyst har forklædt sig som medlidenhed?Nietzsche
"   For sandheden står over al medlidenhed. Maxim Gorki

   Hjælp mig ikke op,før jeg er faldet. Ordsprog