Tillært hjælpeløshed giver løgn, cancer og~
Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-11 19:15

Tillært hjælpeløshed giver løgn, cancer og depression. Talrige
handicap-tendenser, fx ordblindhed og den stammen der plagede mig og
mine søskende i vor barndom er en offerrolle, der fremmer, at du
hjælpes.
I høj alder ku jeg, når politiet greb mig i at cykle uden lygte skrue
løgnagtigt op for min stammen og slippe for straf, men i tidlig
barndom skete evt usandfærdig overdrivelse af talefejlen på et helt
ubevidst niveau.
Rotter og andre pattedyr kan håndteres af deres mor, så de fratages
selvtillid og let giver op, hvilket også i dyreverdenen kan have
fordele, fx hvis du bliver jaget bort fra flokken af haremsejeren,
hvis du er alt for selvsikker.
Smider laboratorieforskeren en rotte med social arv for tillært
hjælpeløshed, i en spand vand med lodrette glatte metalsider, vil den
svømme i lang tid før den giver op og lar sig gå tilbunds og drukne.
Men ikke i så lang tid som en rottebror opdraget til maximal tro på
sig selv.
Psykologen Thomas Nielsen har i bøger om Kræft og om Depression
populariseret USA's ledende stress-forsker Seligmans videnskab om, at
disse to sygdomme lettest bryder ud, hvis sindet hos A har tendens
tillært hjælpeløshed og han møder en B med hang til og behov for at
udvise medlidenhed. A og B kan have gensidig fordel af "samarbejdet",
der kan gå i selvsving og ingen kan afgøre, om behandlingsobjektet
lyver mere eller mindre end den diagnosticerende behandler, der har
gavn af. at opleve sygdommen som alvorlig. Verden vil bedrages, og
hvis der betales af hverken A eller B, kan fristelsen være stor.
At sygdomsmønsteret i konfuzianske lande er anderledes end hos os,
kan skyldes at ynk og Munchhausens Syndrom(den direkte selvskabte
sygdom) og indbildt syge (hypokondri, psykosomatik) udvikles
vanskeligere, når skattetrykket er lavt.
Jeg har i Japan oplevet, at en kronisk syg, hvis symptomer
forværredes, gik til sine forældres grav og lagde en billig offergave
og tænkte dybt og hankede op i sig selv og hypnotiserede sig selv ud
af sygdom ved denne bivirkningsfri kur(min kones stress, da hun
erfarede, at Danmark ikke levede op til forventningerne, helbredtes i
høj grad ved koncentreret at fremsige buddhistiske mantraer og spise
medbragt "kampa" dvs kinesisk standardiseret urtemedicin.)
.." Det er ikke klogt at være klogere end nødvendigt.   Philippe
Quenalt
"Det er somme tider visdom at se ud som et fjols. Thomas Fuller
den ældre
"Dumhed er også en bestemt måde at bruge forstanden.    Karol
Irzykowsky
For kvinder er der noget seksuelt meget tillokkende i underkastelsen.
Fay Weldon.
   Fordelen ved klogskab består i, at man kan spille dum. Det
modsatte er betydeligt vanskeligere.   Kurt Tucholsky
   Ingen er så dum, at han ikke lader dum fra tid til anden.
Stanislaw Jerzy Lec
   Man elsker ikke et menneske p.g.a. det styrke, men p.g.a. dets
svagheder.    Tilla Durieux
Mange mennesker er ikke lykkelige, hvis de ikke hver dag føler sig
bundulykkelige       Frejlif Olsen
   Min opfattelse af Bush er, at han er endog særdeles
velbegavet, om end han ikke altid fremstår sådan. Timonthy
Garton Ash
   Næst efter at blive gift synes en pige bedst om at blive
svigtet i kærlighed lidt i ny og næ.    Jane Austen