Medlidenhed skal være VEJLEDT af empati
Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-11 05:44

Medlidenhed skal være VEJLEDT af empati

Jesus ynkede stakler som han forstod og evnede at hjælpe
Vi andre vil gerne stille os gode an, men har ikke altid den
indlevelsesevne , "empati", som kræves for at hjælpen bliver
gavnlig.
"Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden halvdels
fornøjelser."      Jane Austen
Gandhi mente at barmhjetighed kun kan fungere i små overskuelige
tætte grupper, hvor vi har en egoistisk interesse i at gavne vor
"næste", og derfor glæder os dybtfølt ved, at han glædes

"Du ønsker at hjælpe, men kun dem hvis nød du forstår, fordi de har en
lidelse og et håb sammen med dig … jeg vil lære dem det, som få nu
forstår, og allermindst disse medlidenhedens
prædikanter:medglæden." Nietzsche

Hvis ikke der er forståelse og medglæde med i projektet, ser man ofte,
at alt bliver skadeligt, hvilket jeg oplevede ved 4 års ulandsarbejde
hvor mine FN-kolleger var særdeles nedladende for dem de "hjalp", og
mine egne motiver var også ganske skrivebordsteoretiske
"At vise medlidenhed er ofte tegn på foragt, for man har klart ophørt
at frygte , når man ynker". Nietzsche

Gandhi var så vildledt vedr det i 1947 uafhængige Indien og hans
tossegodhed overfor muslimerne gjorde det nødvendigt for
hindu-overlevelse at slå ham ihjel

Men Kina har en sammenhængskraft, så de kan gennemtvinge ærlige
velfungerende reformer, og derfor fører deres oplyste enevælde til, at
de stormer frem uden at være voldelige og truende overfor de vigtige
samarbejdspartnere som EU, USA og de råstofrige ulande. At de ikke
giver indenlandske muslimer og tibetanere helt så gode kår, som hvad
"rigtige" kinesere har, bør vi ikke gøre os til dommere over - med en
vis forsinkelse vil fremskridtene smitte af på alle