Sund profit ctr Vestens selvros
Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-11 20:25

Sund profit ctr Vestens selvros
Man kalder vor kultur "skyldkultur" og kinesernes "skam-kultur fordi
vi er mere individualiserede og har opdyrket en indre domstol der
giver dårlig samvittighed eller selvtillid
Ofte er der stor ærlighed i, at man frygter gruppens nødværge/straf,
hvis man er asocial, og at syndsbevidsthed er erstattet med det fri
markeds retfærdighed
Mange store oplysningfilosoffer indså en forfængelighed og
selvmodsigelse i at vi oplever selvgjort er velgjort vedr ideer.
"Det er med ideer som med så børn. Man kan bedst lide sine egne. Moa
Martinson
"Jeg elsker sandheden lidt mere, når det er mig selv, der finder den,
end hvis det er en anden, som påpeger den over for mig. Voltaire
Vesterlændingen er ofte ledt ind i selvbedrag, så han tror, at han
har krav på 15 min berømmelse og han glemmer at INGEN ER UUNDVÆRLIG
"Den, der tror at kunne finde så meget i sit indre, at han kan undvære
alle mennesker,
tager meget fejl; men den, som tror, at menneskene ikke kan undvære
ham, tager endnu mere fejl. La Rochefoucauld
i Fjernøsten er man anderledes ærlige og ved at ingen har krav på
menneskerettigheder
..      "Har vi en menneskeret - krav på arbejde, krav på at
blive lykkelige. Nej, en sådan ret har hverken mennesket eller den
laveste orm." Nietzsche
Den profitglade kunstner undskylder sin glæde ved profit med a
"Penge er bifald".
Men penge betyder, at dem med virkelig succes på det fri marked kan
investere og fordoble profit dvs deres samfundsgavn

Vi bør som kineserne lægge mere vægt på penge og mindre på verbal dvs
overfladisk ros
"Vi roser eller kritiserer, alt efter hvilken af de to ting der giver
os bedst mulighed for at brillere med god dømmekraft. Nietzsche
"   Hvis du roses, er du ikke på din EGEN VEJ TIL SUCCES, men på
andres. Nietzsche
"Al smiger rummer gift.Publius Syrus
"Vær ikke bange for de fjender, som angriber dig: vær bange for de
venner, som smigrer dig. Alvarez Obregon
    "Den skuffedes tale. - "jeg lyttet etter gjenklang og hørte
bare ros" - Nietzsc
"   Kan man trøste uden at lyve ? Anatole France
"Tag dig i agt for den, som smigrer dig utilbørligt. Han vil også
bebrejde dig uretfærdigt. Arabisk ordsprog
"   Smiger ligner venskab som en ulv ligner en hund. Ukendt
"Ingen fortjener ros for sin godhed , hvis han ikke har styrke til at
være ond.
"   Når du giver råd, så forsøg kun at hjælpe - ikke at behage.
Solon
"   Overfor de der er meget gode eller magtfulde, kommer vi
uvægerligt til at lyve, så de lærer aldrig sandheden at kende.
Nietzsche Morgenrøde 1880
"   Kunsten at behage er kunsten at bedrage.Voltaire.
"   Ros er mere anmassende end bebrejdelse. Nietzsche