RedHat 7.0, død pga uaut. shutdown, HJÆÆÆÆ~
Fra : Martin Rørdam

Dato : 01-01-01 18:41

Da min lille terrorist (søn på 2 år) hev stikket til PC´en mens Linux
kørte skete der lidt "ged" i (X ?).

Når jeg forsøger at boote får jeg en fejlmelding.
Det samme hvis jeg forsøger en upgrade, eller rescue af systemet.
Fejlmeldingen lyder som følger:

RamDisk: Compressed image found at block 0
crc errorVFS: cannot open root device 08:41
Kernel Panic: VFS: unable to mount root fs on 08:41.

Er der ikke et af de kloge hoveder der besøger denne NG der kan hjælpe
????

På forhånd mange tak !!!!!

MKartin Rørdam

Fra : P. Larsen

Dato : 01-01-01 18:58

"Martin Rørdam" <martin.rordam@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> RamDisk: Compressed image found at block 0
> crc errorVFS: cannot open root device 08:41
> Kernel Panic: VFS: unable to mount root fs on 08:41.

Den fejl fik jeg, da jeg "glemte" at inkludere mine SCSI disk drivere i
kernen (initrc). Saa maaske er dit problem, at disk-driver modulerne har
problemer? Boot fra din boot-diskette og tag en "tjekker".

--
P. Larsen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-01-01 20:15

Den Mon, 01 Jan 2001 17:41:05 GMT skrev Martin Rørdam:

> [...]
>
>RamDisk: Compressed image found at block 0
>crc errorVFS: cannot open root device 08:41
>Kernel Panic: VFS: unable to mount root fs on 08:41.

08:41 = /dev/sdc9 - altså den 5. logiske partition på den 3.
SCSI-disk...

Er det korrekt? Ellers skulle du måske prøve med:

LILO Boot: linux root=/dev/hda1

eller hvor den nu ligger.

Mvh
Kent
--
Grafik-siden er opdateret på http://www.celebrityshine.com/~kfr/
- sidste billede uploadet: santa.png

Fra : Martin Rørdam

Dato : 03-01-01 15:31

On Mon, 01 Jan 2001 17:41:05 GMT, martin.rordam@get2net.dk (Martin
Rørdam) wrote:

> [...]
>Kernel Panic: VFS: unable to mount root fs on 08:41.
>

>Er der ikke et af de kloge hoveder der besøger denne NG der kan hjælpe

Tak for dit svar, hvordan starter jeg op med den opstart (lilo etc) (j
eg er en lidt nybegynder der er ret træt af win).
Jeg har kun IDE drev, så den fejlmelding forstår jeg ikke helt.

Mange tak

Martin Rørdam

Fra : Kent Friis

Dato : 03-01-01 18:47

Den Wed, 03 Jan 2001 14:30:45 GMT skrev Martin Rørdam:

>Tak for dit svar, hvordan starter jeg op med den opstart (lilo etc) (j
>eg er en lidt nybegynder der er ret træt af win).

Hvis du bruger LILO, så prøv at holde Control nede, når maskinen
booter (hvis den siger noget med keyboard error, så slip control,
tryk på den tast den beder om, og tryk control nede igen). Så
burde du nå frem til "LILO Boot:".

Der skriver du så "linux root=/dev/hda5" - tallet afhænger af hvilken
partition du normalt har som /.

hda1=1. primære
hda2=2. primære (eller udvidede)
hda3=3. primære (eller udvidede)
hda4=4. primære (eller udvidede)
hda5=1. logiske
hda6=2. logiske
etc...

Ofte vil man have 1,2,5 eller 6 som / (men det afhænger af hvad man
har valgt da man installerede.

>Jeg har kun IDE drev, så den fejlmelding forstår jeg ikke helt.

Ok, noget er gået ret meget i kage.

Når du får maskinen op igen, så skriv "lilo" som root, og hvis
den ikke kommer med nogen fejl, er der en vis sandsynlighed for
at problemet er løst.

Hvis du får en fejlmelding, eller det bare ikke hjælper så skriv
igen - så skal vi nok bruge flere oplysninger.

Mvh
Kent

Fra : Martin Rørdam

Dato : 03-01-01 22:17

Mange tak for hjælpen, nu er det blevet lidt sent, så jeg prøver dit
forslag imorgen. Jeg blev nødt til at fjerne lilo, så den instal. jeg
lige igen og prøver !!!

MVH

Martin Rørdam

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-01 18:36

Den Wed, 03 Jan 2001 21:16:43 GMT skrev Martin Rørdam:

>Mange tak for hjælpen, nu er det blevet lidt sent, så jeg prøver dit
>forslag imorgen. Jeg blev nødt til at fjerne lilo, så den instal. jeg
>lige igen og prøver !!!

Hvordan kan du installere LILO igen, hvis maskinen ikke kan boote?

Mvh
Kent

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-01-01 20:30

Kent Friis wrote:
> Hvordan kan du installere LILO igen, hvis maskinen ikke kan boote?

Man kan boote fra den boot-diskette, mange distributioner anbefaler at
oprette, eller fra cd.

--
Lars Kongshøj

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-01 21:53

Den Thu, 04 Jan 2001 20:30:19 +0100 skrev Lars Kongshøj:

>Man kan boote fra den boot-diskette, mange distributioner anbefaler at
>oprette, eller fra cd.

Hvis han har sådan en, kan han jo bare bruge den til at nødstarte
maskinen, og behøver ikke gøre det via lilo. (Også derfor jeg
spurgte - det virkede som om han havde en nem måde...)

Mvh
Kent

Fra : Martin Rørdam

Dato : 04-01-01 19:56

Jeg har tidligere instal. LILO ved at lave en upgrade, det ville jeg
også have gjort her, men jeg prøvede lige med en startdisk. og der kom
jeg frem til en text baseret LILO (og jeg fulgte dit råd om
opstartparameter). Lidt underligt jeg kunne det, da jeg havde lavet en
fdisk/MBR under win (for at kunne køre noget).

Jeg kom ca. lige langt i opstarten, men fik en Kernel Panic unable to
mount on 00:de. Hvad det nu betyder ???

Er maskinen helt død, og trænger til en reinstall (igen !!)??

Nu har vi underskrevet købsaftale om et hus, og der kommer jeg til at
få et kontor hvor terroristen ikke får adgang !!!!!!!!!!

mange tak fordi du gider bruge din tid på en nybegynder (det er ikke
helt lige til at gå fra win til unix systemer !)

med venlig hilsen

Martin Rørdam

Fra : Kent Friis

Dato : 05-01-01 19:09

Den Thu, 04 Jan 2001 18:56:29 GMT skrev Martin Rørdam:

> [...]
>fdisk/MBR under win (for at kunne køre noget).
>
>Jeg kom ca. lige langt i opstarten, men fik en Kernel Panic unable to

00:de? Det giver ikke mening.

Prøv at få bootet maskinen vha. en rescue-diskette eller CD.

Hvis du kan komme til en Boot: -prompt fra CD'en, så prøv at skrive
linux root=/dev/hda5
(eller hvad /-partitionen nu hedder) der, jfr. tidligere indlæg.

Maskinen burde herefter boote normalt, og du kan checke /etc/lilo.conf,
og derefter køre lilo.

>Er maskinen helt død,

Der er stadig en del forsøg tilbage...

>og trænger til en reinstall (igen !!)??

Man geninstallerer kun hvis der står WINDOWS når man booter maskinen.

> Nu har vi underskrevet købsaftale om et hus, og der kommer jeg til at
>få et kontor hvor terroristen ikke får adgang !!!!!!!!!!

>mange tak fordi du gider bruge din tid på en nybegynder

Du så ud til at have seriøst brug for hjælp - der er mange imellem
der bare ikke har kigget i manualen.

>(det er ikke helt lige til at gå fra win til unix systemer !)

Enig, men det gælder begge veje.

Jeg kan ikke forliges med windows... Og hvis det bliver bare det mindste
kompliceret kan jeg slet ikke finde ud af det.

Mvh
Kent

PS: Er det den samme maskine du er på nettet fra? Eller er det muligt
at sidde så du kan styre begge maskiner samtidig?

Fra : Martin Rørdam

Dato : 06-01-01 21:17

Ja jeg har en opstartdiskette. Det hjælper bare ikke noget, for jeg
kommer bare igang med opstarten, og når den grafiske login starter
står den (eller rettere sagt en sort skærm) og klikker uden der kommer
noget. Tilsidsk kommer der en "fejlmeddelse" hvor jeg får at vide, at
var/run/gmd.pid was allrady running. But seems to have been murdered
mysteriously.

Under shutdown fejler
Xfontserve, og lpd

Så nu er jeg hvor jeg var for 1 uge side. hvordan får jeg fjernet den
"kørende" gmd.pid ????

Til sidst et lille svar til dit spørgsmål ang min internettilgang. Jeg
er i den kedelige situation, at jeg er nødt til at have Windows
kørende også på maskinen, da jeg har et firma, og har brug for nogle
ret store regneark (QPW), og før jeg kan køre dem i Linux er jeg nødt
til at have begge dele. Corels linux pakke er da indkøbt, men laver
totalt rod i linux, så det er lagt på hylden lidt.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-01-01 00:47

Den Sat, 06 Jan 2001 20:17:06 GMT skrev Martin Rørdam:

>Ja jeg har en opstartdiskette. Det hjælper bare ikke noget, for jeg
>kommer bare igang med opstarten, og når den grafiske login starter

Dvs. du fik LILO til at virke igen?

> [...]
>noget. Tilsidsk kommer der en "fejlmeddelse" hvor jeg får at vide, at
>var/run/gmd.pid was allrady running. But seems to have been murdered

Prøv at trykke Ctrl-Alt-F1 og logge ind som root og skrive:

rm /var/run/gdm.pid

(nu gætter jeg lige på at det var en tastefejl - gmd siger mig ikke
noget).

>Under shutdown fejler
>Xfontserve, og lpd

Den er svær at hitte ud af, når man ikke sidder ved maskinen. Men
hvis maskinen når frem til system halted (eller hvad den nu skriver),
skal de nok blive lukket alligevel.

>Så nu er jeg hvor jeg var for 1 uge side. hvordan får jeg fjernet den
>"kørende" gmd.pid ????

Se ovenfor.

> [...]
>til at have begge dele. Corels linux pakke er da indkøbt, men laver
>totalt rod i linux, så det er lagt på hylden lidt.

Jeg tror du misforstod spørgsmålet. Det begyndte at se ud som om
det var et større projekt at få maskinen til at boote igen, så det
måske var en fordel ikke at skulle boote i windows hele tiden - det
gik på om du havde to PC'er.

Men hvis maskinen kan boote, så er den værste del overstået.

Mvh
Kent

Fra : Martin Rørdam

Dato : 07-01-01 07:43

Alt det ser fint ud, og når jer har mulighed for at få fat i en linux
promt skal det nok gå, problemet er, at jeg starter fra en startdisk,
og får ikke mulighed for at logge ind som noget som helst før maskinen
går i "sort klikken". Linux loader, men jeg har ikke mulighed for at
logge på og lave noget !!

MVH

Martin Rørdam

Fra : Kent Friis

Dato : 07-01-01 10:45

Den Sun, 07 Jan 2001 06:42:59 GMT skrev Martin Rørdam:

> [...]
>og får ikke mulighed for at logge ind som noget som helst før maskinen
>går i "sort klikken". Linux loader, men jeg har ikke mulighed for at

Nu går det op for mig at "sort klikken" er din beskrivelse af den
tilstand, hvor maskinen står og skifter mellem tekst og grafik-mode -
den kan være ret besværlig at slippe fri af.

Prøv når du booter at skrive "linux 2" udfor Boot: -prompten.

Så burde den starte op i tekst-mode.

Mvh
Kent

Fra : Martin Rørdam

Dato : 07-01-01 10:49

TAK, JEG PRØVER EFTER DEN LILLES FØDSELSDAGSFEST !!!

Mange tak

martin Rørdam

Fra : Martin Rørdam

Dato : 07-01-01 19:00

Linux starter op i textmode som den skal, men jeg kan ikke finde nogen
fil ved navn gmd.pid. Dog er der en fil v. navn gdm.pid. Den findes
dog ikke når jeg forsøger at slette den. Er den hidden/skrivebeskyttet
??
Hvilke parameter skal jeg bruge for at forbigå dette ??

Eller kan det være, at der sker fejl i opstarten, så jeg vil blive ved
med at have ovennævnte fejl hver gang jeg starter ??

Tjaa, det er sjovt at have børn/Pc !!!!

På forhånd mange tak

Fra : Kent Friis

Dato : 07-01-01 22:32

Den Sun, 07 Jan 2001 18:00:11 GMT skrev Martin Rørdam:

>Linux starter op i textmode som den skal, men jeg kan ikke finde nogen
>fil ved navn gmd.pid. Dog er der en fil v. navn gdm.pid. Den findes
>dog ikke når jeg forsøger at slette den. Er den hidden/skrivebeskyttet

Hvilken fejlmelding?

>Hvilke parameter skal jeg bruge for at forbigå dette ??

Prøv at skrive (som root):
rm -f /var/run/rpm.pid

>Eller kan det være, at der sker fejl i opstarten, så jeg vil blive ved
>med at have ovennævnte fejl hver gang jeg starter ??

gdm er den grafiske login-prompt, så når den fil er væk burde du
kunne starte grafisk igen.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Martin Rørdam

Dato : 08-01-01 16:50

Tjaaa, så er det gjort, og intet er ændret !!
Det ser efterhånden ud til at være en ret umulig opgave.
Tak for din tid alligevel !!

Kommer du omkring Kbh. er der altid en god malt wiskey/kolde øl i mit
hus. På din hjemmeside ser det ud til at du befinder dig i det
sønderjyske.

Med venlig hilsen

Martin Rørdam

P.S. så har jeg mindst 30.000 gode grunde til ømme fødder !!!!!
(kilometer)

Fra : Kent Friis

Dato : 08-01-01 19:13

Den Mon, 08 Jan 2001 15:50:15 GMT skrev Martin Rørdam:

> [...]
>Tak for din tid alligevel !!
>
>Kommer du omkring Kbh. er der altid en god malt wiskey/kolde øl i mit

Nok ikke den store chance, men prøv Skåne/Sjælland Linux User Group
http://www.sslug.dk/ - der skal nok være en der kan hjælpe dig.

>På din hjemmeside ser det ud til at du befinder dig i det
>sønderjyske.

Det kan jeg nu ikke mindes at have skrevet - men det er måske linket
til ALSLUG der afslører det?

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Martin Rørdam

Dato : 08-01-01 19:57

On Mon, 08 Jan 2001 18:13:03 GMT, leeloo@mailandnews.com (Kent Friis)
wrote:

>Nok ikke den store chance, men prøv Skåne/Sjælland Linux User Group
>http://www.sslug.dk/ - der skal nok være en der kan hjælpe dig.

Du misforstod mig nok, det var et stående tilbud som tak for din hjælp
!!!!

>Det kan jeg nu ikke mindes at have skrevet - men det er måske linket
>til ALSLUG der afslører det?
>
>Mvh
>Kent

Jeg bider i det sure æble og reinstalerer. Mange tak for din tid !!

MVH.
Martin Rørdam

P.S. ja jeg var lige et kik forbi din hjemmeside, og så linket

Fra : Kent Friis

Dato : 08-01-01 20:02

Den Mon, 08 Jan 2001 18:57:28 GMT skrev Martin Rørdam:

>Jeg bider i det sure æble og reinstalerer. Mange tak for din tid !!

Forhåbentlig ikke da - det er garanteret bare en eller anden lille
dum ting, som en der kender lidt til gdm burde kunne hjælpe dig med
- det er vist ikke engang første gang problemet har været nævnt.

Mvh
Kent

PS: Man geninstallerer heller ikke, bare fordi man lige fik lokket
fsck til at slette hele /usr
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Enok Hauge

Dato : 08-01-01 20:53

wrote:

>Den Sun, 07 Jan 2001 18:00:11 GMT skrev Martin Rørdam:
-snip-

>Prøv at skrive (som root):
>rm -f /var/run/rpm.pid

Det ma da være gdm.pid, altså skal han skrive
rm -f /var/run/gdm.pid i en root-shell.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-01-01 18:13

Den Mon, 08 Jan 2001 20:52:37 +0100 skrev Enok Hauge:

>-snip-

>Det ma da være gdm.pid, altså skal han skrive
>rm -f /var/run/gdm.pid i en root-shell.

Hold kæft hvor må jeg have været søvning, da jeg skrev det...

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".