/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
WinXP Pro SP2 DK download?
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 29-07-11 22:24

Hejsa...

Jeg har lovet at hjælpe en veninde med at opdatere hendes gamle WinXP
Pro SP1 (ikke SP1a) til nyeste XPPro SP3, så hun skal have både SP2 og
SP3. - SP3 har jeg fundet på MS' ualmindeligt rodede hjemmeside, men
linket til SP2 er dødt med beskeden om, at WinXP SP2/XPPro SP2 ikke
længere supporteres. - Førhen kunne man hente den på SDU's ftp server,
men den er tilsyneladende lukket...

Nogen, der kan give mig et direkte download link til XPPro SP2 DK i én
samlet fil?

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 
 
emjeppesen (29-07-2011)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 29-07-11 22:26

Erik Richard Sørensen skrev:

>så hun skal have både SP2 og
>SP3.
det tror jeg bestemt ikke, at hun skal.
SP3 indeholder både SP2 og SP3

Hilsen emj


Erik Richard Sørense~ (30-07-2011)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 30-07-11 00:03


emjeppesen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> så hun skal have både SP2 og
>> SP3.
> det tror jeg bestemt ikke, at hun skal.
> SP3 indeholder både SP2 og SP3

Microsofts download site siger ganske klart under systemkrav til
installering af SP3: "Windows XP Pro SP3 kræver XP Pro med SP1a. Hvis
der kun er XP Pro SP1, skal SP2 installeres, før der kan opgraderes til
SP3" (frit oversat fra engelsk)

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ivan V. Klattrup (29-07-2011)
Kommentar
Fra : Ivan V. Klattrup


Dato : 29-07-11 23:44

Erik Richard Sørensen skrev:

>Nogen, der kan give mig et direkte download link til XPPro SP2 DK i én
>samlet fil?

http://www.microsoft.com/downloads/da-dk/details.aspx?familyid=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a&displaylang=da

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Erik Richard Sørense~ (30-07-2011)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 30-07-11 00:08


Ivan V. Klattrup wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> Nogen, der kan give mig et direkte download link til XPPro SP2 DK i én
>> samlet fil?
>
> http://www.microsoft.com/downloads/da-dk/details.aspx?familyid=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a&displaylang=da

Argh... - Ja selvfølgelig. - Jeg havde fuldstændig glemt, at det er
en fælles-pakke. Takker på hendes vegne.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lars Peter Larsen (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 03-08-11 13:18

Ivan V. Klattrup wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>
>> Nogen, der kan give mig et direkte download link til XPPro SP2 DK i én
>> samlet fil?
>
>
> http://www.microsoft.com/downloads/da-dk/details.aspx?familyid=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a&displaylang=da
>

Spørgsmålet er Off-topic men jeg har længe luret på om:
Findes der en måde hvormed gamle opdateringer der er afløst af nyere
opdateringer incl SP3 kan fjernes fra en WinXP-Pro installation der er
ved at sande til i alskens opdateringer uden at installere hele maskinen om?

/Lars



Ole C (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 03-08-11 14:24

Lars Peter Larsen skrev blandt andet:

> Spørgsmålet er Off-topic men jeg har længe luret på om:
> Findes der en måde hvormed gamle opdateringer der er afløst af nyere
> opdateringer incl SP3 kan fjernes fra en WinXP-Pro installation der er
> ved at sande til i alskens opdateringer uden at installere hele
> maskinen om?

Opdateringerne bør kunne afinstalleres fra Kontrolpanel>Tilføj og fjern
rogrammer - men det er da en dårlig idé at gøre det!
Dels er opdateringerne lavet for at forbedre styresystemet - dels er de for
en stor dels vedkommende forbedringer af sikkerheden. Du vil altså få et
ringere produkt ud af det...
Hvis din maskine er "sandet til" skyldes det sandsynligvis alle mulige andre
programmer, der har efterladt rester på maskinen.
Prøv evt. en rensning med CCleaner - men allerbedst er det at begynde forfra
med en frisk installation.
Når maskinen så er oppe at køre med de programmer du altid ønske på
maskinen, kan du lave et image med et af de mange gratis programmer der
findes til den slags efterhånden - for eksempel Macrium Reflect:
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx - og kan så udskifte en "tilsandet"
installation på ganske få minutter.

--
vh
Ole C


Lars Peter Larsen (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 03-08-11 15:20

Ole C wrote:
> Lars Peter Larsen skrev blandt andet:
>
>> Spørgsmålet er Off-topic men jeg har længe luret på om:
>> Findes der en måde hvormed gamle opdateringer der er afløst af nyere
>> opdateringer incl SP3 kan fjernes fra en WinXP-Pro installation der er
>> ved at sande til i alskens opdateringer uden at installere hele
>> maskinen om?
>
>
> Opdateringerne bør kunne afinstalleres fra Kontrolpanel>Tilføj og fjern
> rogrammer - men det er da en dårlig idé at gøre det!
> Dels er opdateringerne lavet for at forbedre styresystemet - dels er de
> for en stor dels vedkommende forbedringer af sikkerheden. Du vil altså
> få et ringere produkt ud af det...

Er SP3 ikke en samlet opdatering indeholdende alle de opdateringer der
allerede var kommet, for sådan opfatter jeg den. Vil det sige at den
alligevel indstallerede alle de opdateringer hver for sig der gik forud
for den? Det er sandelig ikke SP3 der skal fjernes men derimod mest
muligt redundante opdateringer der er gået forud.

> Hvis din maskine er "sandet til" skyldes det sandsynligvis alle mulige
> andre programmer, der har efterladt rester på maskinen.

Nej, der er faktisk ikke lagt flere/nyere programmer ind på den/dem, men
jeg har oplevet flere laptops der der efter nogle år måtte opgraderes
fra 512MB til 1024MB RAM for at arbejde anstændigt.
To af maskinerne tilhører af et par ældre damer på omkring de 4 snese,
bl.a. min moder, der bruger dem til lidt internet og Email og hun
overdænger ikke sin maskine med alle mulige mærkelige ting

> Prøv evt. en rensning med CCleaner -

Gøres jævnligt,

> men allerbedst er det at begynde forfra med en frisk installation.
> Når maskinen så er oppe at køre med de programmer du altid ønske på
> maskinen, kan du lave et image med et af de mange gratis programmer der
> findes til den slags efterhånden - for eksempel Macrium Reflect:
> http://www.macrium.com/reflectfree.aspx - og kan så udskifte en
> "tilsandet" installation på ganske få minutter.

Men det slanker ikke en Windows for unødige og obsolete MS-komponenter?
Så er der Crapware fra de medfølgende installations CD'er der ikke skal
installeres, dels er der nyere programmer og drivere vi ikke sådan bare
lige kan installere igen.

Så er det jeg kan få en dum tanke om hvorvidt MS har en strategi med at
sande brugernes maskiner til så anskaffelse af ny hardware og OS bliver
at foretrække?

Nåh, det er off-topic i forhold til tråden så vi bør nok genoptage den
et andet sted.

/Lars


Bertel Lund Hansen (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 03-08-11 18:32

Lars Peter Larsen skrev:

> Nej, der er faktisk ikke lagt flere/nyere programmer ind på den/dem, men
> jeg har oplevet flere laptops der der efter nogle år måtte opgraderes
> fra 512MB til 1024MB RAM for at arbejde anstændigt.

Det skyldes nok at Windows ikke er særlig god til at rydde op
efter sig selv. Internet Explorer fylder nogle mapper op med
fllere og flere filstumper hvis man ikke rydder op jævnligt, og
tempmapperne bliver ikke tømt automatisk. Begge dele sløver
systemet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Ole C (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 03-08-11 18:39

Lars Peter Larsen skrev blandt andet:

> Er SP3 ikke en samlet opdatering indeholdende alle de opdateringer der
> allerede var kommet, for sådan opfatter jeg den.

Så vidt jeg husker forudsætter netop installation af SP3 at SP2 er
installeret i forvejen.

> Vil det sige at den
> alligevel indstallerede alle de opdateringer hver for sig der gik
> forud for den? Det er sandelig ikke SP3 der skal fjernes men derimod
> mest muligt redundante opdateringer der er gået forud.
>
>> Hvis din maskine er "sandet til" skyldes det sandsynligvis alle
>> mulige andre programmer, der har efterladt rester på maskinen.
>
> Nej, der er faktisk ikke lagt flere/nyere programmer ind på den/dem,
> men jeg har oplevet flere laptops der der efter nogle år måtte
> opgraderes fra 512MB til 1024MB RAM for at arbejde anstændigt.

Hvilket ikke er så unormalt. XP er ret sløv med kun 512 Mb RAM.

> To af maskinerne tilhører af et par ældre damer på omkring de 4 snese,
> bl.a. min moder, der bruger dem til lidt internet og Email og hun
> overdænger ikke sin maskine med alle mulige mærkelige ting
>
>> Prøv evt. en rensning med CCleaner -
>
> Gøres jævnligt,
>
>> men allerbedst er det at begynde forfra med en frisk installation.
>> Når maskinen så er oppe at køre med de programmer du altid ønske på
>> maskinen, kan du lave et image med et af de mange gratis programmer
>> der findes til den slags efterhånden - for eksempel Macrium Reflect:
>> http://www.macrium.com/reflectfree.aspx - og kan så udskifte en
>> "tilsandet" installation på ganske få minutter.
>
> Men det slanker ikke en Windows for unødige og obsolete
> MS-komponenter?

Dem vil du normalt ikke bemærke. Og er du i stand til præcist at udpege
hvilke elementer der er overflødige i forbindelse med sikkerhed for
eksempel?

> Så er der Crapware fra de medfølgende installations
> CD'er der ikke skal installeres, dels er der nyere programmer og
> drivere vi ikke sådan bare lige kan installere igen.

Nu forudsatte jeg en "rigtig" installations-CD - men crapware kan
afinstalleres, for eksempel med et godt afinstallationsprogram som Revo
Uninstaller.
De "nyere" programmer kan vel installeres igen - og drivere kan normalt også
findes. Men det tager da noget tid - hvilket er grunden til min anbefaling
af et image.

> Så er det jeg kan få en dum tanke om hvorvidt MS har en strategi med
> at sande brugernes maskiner til så anskaffelse af ny hardware og OS
> bliver at foretrække?

Lyder ikke sandsynligt...

Hvis der reelt er tale om at de ældre damers maskiner er blevet sløve - og
det ikke bare er dig der i mellemtiden er blevet forvænt - så skyldes det
næppe MS, men måske at de damer for mange gange har trykket JA til sære
forespørgsler....

--
vh
Ole C


Lars Peter Larsen (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 03-08-11 20:47

Ole C wrote:
> Lars Peter Larsen skrev blandt andet:

>> Nej, der er faktisk ikke lagt flere/nyere programmer ind på den/dem,
>> men jeg har oplevet flere laptops der der efter nogle år måtte
>> opgraderes fra 512MB til 1024MB RAM for at arbejde anstændigt.
>
> Hvilket ikke er så unormalt. XP er ret sløv med kun 512 Mb RAM.

De kørte ganske udmærket i starten men blev med tiden sløvere og
sløvere. Det var meget tydeligt at høre på den måde harddisken arbejdede
på hvad problemet var.

> Hvis der reelt er tale om at de ældre damers maskiner er blevet sløve -
> og det ikke bare er dig der i mellemtiden er blevet forvænt - så skyldes
> det næppe MS, men måske at de damer for mange gange har trykket JA til
> sære forespørgsler....

I forhold til min egen gamle maskine (med en 2,8GHz Xeon fra 2004 med
halvanden GB RAM) blev de ældre damers maskiner stille og og roligt
sløvere og sløvere i takt med opdateringer og nye MSIE-versioner indtil
de fik mere RAM.

Min mor er vaccineret imod at trykke ja til hvad som helst - derimod er
venindens maskine med mellemrum blevet om-installeret når der var kommet
snavs på den og lige meget har det hjulpet.

Lad os stoppe snakken her. Jeg takker for vejledningen.

/Lars

Allan Vebel (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 03-08-11 22:44

Lars Peter Larsen skrev:

> Lad os stoppe snakken her. Jeg takker for
> vejledningen.

Puh, jeg kunne da komme med mange værre
eksempler

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg


Erik Richard Sørense~ (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-08-11 20:59


Ole C wrote:
> Lars Peter Larsen skrev blandt andet:
>> Er SP3 ikke en samlet opdatering indeholdende alle de opdateringer der
>> allerede var kommet, for sådan opfatter jeg den.
>
> Så vidt jeg husker forudsætter netop installation af SP3 at SP2 er
> installeret i forvejen.

Ja, men er computeren med WinXP / XPPro med SP1a, kan man gå direkte til
SP3. Er den kun med SP1, skal man først over SP2

>> Nej, der er faktisk ikke lagt flere/nyere programmer ind på den/dem,
>> men jeg har oplevet flere laptops der der efter nogle år måtte
>> opgraderes fra 512MB til 1024MB RAM for at arbejde anstændigt.
>
> Hvilket ikke er så unormalt. XP er ret sløv med kun 512 Mb RAM.

Hm, ved den alm. WinXP sker det desværre jævnligt, at der ligger
'dobbelt-filer', når man er færdig med at installere SP2 og SP3...

- Og jeg kan i særdeleshed skrive under på, at 512mb RAM slet ikke er
nok. - Det fandt vi ud af sent i går aftes, da vi var færdige med at
opdatere min venindes computer... - Pludselig bad den om i forb. med
installation og opd. af Avast! virusdatabasen - at få tildelt mere
virtuel hukommelse for at kunne køre videre.

>> Så er det jeg kan få en dum tanke om hvorvidt MS har en strategi med
>> at sande brugernes maskiner til så anskaffelse af ny hardware og OS
>> bliver at foretrække?
>
> Lyder ikke sandsynligt...
>
> Hvis der reelt er tale om at de ældre damers maskiner er blevet sløve -
> og det ikke bare er dig der i mellemtiden er blevet forvænt - så skyldes
> det næppe MS, men måske at de damer for mange gange har trykket JA til
> sære forespørgsler....

En oplagt mulighed, men det kan godt være et gevaldigt rod på
harddisken, så bare en alm. kørsel med 'DiskDefrag' kan hjælpe på det -
eller, at disken ganske enkelt er ved at være for lille. - Jeg har
bemærket, at WinXP/XPPro meget gerne vil have mindst 30-40% ledig plads
for at køre optimalt. - Det fandt jeg ud af, da jeg ændrede en partition
på min MacPro QuadCore 2,66ghz fra 40gb til 120gb. - Det var som at
smide en turbo på.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jens Peter Karlsen (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 03-08-11 14:53

Der er intet at fjerne. De nyere opdateringer overskriver de gamle.
tænker du på de restore filer der ligger under \windows\~kbxxxx ?
I så fald kan de fjernes på normal vis.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Wed, 03 Aug 2011 14:18:24 +0200, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

>Findes der en måde hvormed gamle opdateringer der er afløst af nyere
>opdateringer incl SP3 kan fjernes fra en WinXP-Pro installation der er
>ved at sande til i alskens opdateringer uden at installere hele maskinen om?

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste