Safari, har opgivet at bruge den pt.
Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-07-11 10:15

Jeg har fået kredset ind at jeg pt. ikke kan benytte Safari, hvis jeg
vil undgå sløvt svar fra maskinen.

Senest anvendte den samlet 5,5GB.

Det ser ud til at det er anvendelse af flere skriveborde, og dens måde
generelt at indlæse alle hjemmesider på hvis man ændre i fx netadgangen,
som gør udslaget, gætter jeg.

Resultatet blev at min maskine var umulig at arbejde på.

--
Flemming

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 30-07-11 10:24

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
> [...]
> som gør udslaget, gætter jeg.
>
> Resultatet blev at min maskine var umulig at arbejde på.

Hvor ser man hvor meget / lidt den bruger?
Og er det HDD eller ram?

H.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-07-11 10:26

<Henrik> wrote:

> Hvor ser man hvor meget / lidt den bruger?
> Og er det HDD eller ram?

Aktivitetsovervågning.

Ægte og virtuel hukommelse lagt sammen.

--
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-11 14:49

Hej,

> Aktivitetsovervågning.
> Ægte og virtuel hukommelse lagt sammen.

Det er en forkert måde at opgøre det på. Du kan risikere at du har
fejldiagnosticeret dit problem på den måde.

Det er helt normalt at moderne programmer anvender meget virtuel
hukommelse. Det er som navnet angiver virtuel og ikke rigtig hukommelse,
der er i brug på den måde. Det er altså ikke noget du skal sætte op imod
at du fx har 2 GB eller 4 GB samlet hukomelse i din Mac.

Du sammenligner med andre ord æbler med pærer.

Et problem eller computeren i øvrigt bliver ikke langsom bare fordi det
har allokeret meget virtuel hukommelse.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-07-11 11:46

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Du sammenligner med andre ord æbler med pærer.
>
> Et problem eller computeren i øvrigt bliver ikke langsom bare fordi det

Jeg har ikke nogen hypotese om hvad der foregår, måske lige at det tager
tid at indlæse mere end 2GB fra disken, såfremt Safari efter nogen tid,
"lukker ned" indtil jeg vil læse på siden igen. 10.7's fuzzy-logik
passer måske ikke til mit brugsmønster: mange sider/skrivebord åbne,
lang tid imellem jeg læser den igen. Den lærer ikke mit gearskifte.

Mht. hukommelse, var det vist halvt af hvert til henh. ægte og virtuel.
Jeg har ingen mening om det. Men er mere end 2GB ikke meget at allokere
til et program. Det har jeg aldrig set før. Jeg antager det er
forårsaget af at Safari/10.7 snyder lidt, og viser billeder af siderne
før siderne er indlæst. Og det fylder.

--
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-11 15:57

Hej,

> Jeg har ikke nogen hypotese om hvad der foregår, måske lige at det tager
> tid at indlæse mere end 2GB fra disken

Hvor ved du fra, at den indlæser mere end 2 GB fra disken?

Kunne du ikke skrive de konkrete tal, så vi har noget at arbejde med.
Dvs. hvad står der i kolonnerne i Akitivitetsovervågning før du lagde
tallene sammen. Ellers bliver det hele ren spekulation.

> til et program. Det har jeg aldrig set før. Jeg antager det er
> forårsaget af at Safari/10.7 snyder lidt, og viser billeder af siderne

Jeg tror din antagelse er forkert (men derfor kan der jo stadig være
noget galt).

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-07-11 18:42

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Hvor ved du fra, at den indlæser mere end 2 GB fra disken?

Godt spørgsmål det ved jeg ikk. Det kunne lige så vel være programmet
der allokere al den hukommelse, ikke nødvendigvis læsning fra disk til
hukommelse. Men da programmet samtidigt hænger svarende til dette så var
det måske nærliggende.

Jeg antog også at der er problemer med at holde styr på tilstande,
skriveborde etc. Men at et skærmbillede kun fylder kun 500 kb (jeg antog
det fyldte 1000 gange mere, ahem ...) så holder det heller ikke.

Det er alt sammen gætværk baseret på hvordan det nye system virker.
Et program fx Safari der lades urørt, lukkes ned af styresystemet, og
derfor skal der læses fra disk, for at få det til at se hurtigt ud, så
lægges en række billeder op, og antager jeg henter det brugte frem fra
en RAM-disk. RAM-disken laves så i en størrelse ud fra tilstanden,

Men alt ovenstående er jo en fis i en hornlygte, og altså ikke særligt
morsomt, hvis det var bare var mine udvidelser der lavede rav i den. Og
jeg kan ikke reproducere problemet efter jeg slog dem fra.

> Kunne du ikke skrive de konkrete tal, så vi har noget at arbejde med.
> Dvs. hvad står der i kolonnerne i Akitivitetsovervågning før du lagde
> tallene sammen. Ellers bliver det hele ren spekulation.

Det _er_ spukalativt. Ægte hukommelse var 2,2GB, virtuel var 2,3GB.
Og nej jeg ville ikke lægge dem sammen når jeg taler med dig

> Jeg tror din antagelse er forkert (men derfor kan der jo stadig være
> noget galt).

Jeg regnede lige en faktor 1000 galt dér.

Bortet fra det er jeg vild med Safari, og bliver nok vildere når jeg får
min vErtex 2 ind ad døren. Tak for tippet!

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 10:44

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> [...]
> som gør udslaget, gætter jeg.
>
> Resultatet blev at min maskine var umulig at arbejde på.

Æv. Men et vigtigt resultat!

Er Chrome bedre for dig?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-07-11 11:01

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 <nospam0002+20110730@gmail.com> wrote:

> Æv. Men et vigtigt resultat!
>
> Er Chrome bedre for dig?

Jeg bruger oftest Firefox. Er stadig usikker på hvad Chrome gør bedre.
Vil gerne bruge Safari, for jeg er ret vild med det nye system og dens
intergration.

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 10:50

> [...]

> som gør udslaget, gætter jeg.
>
> Resultatet blev at min maskine var umulig at arbejde på.

Har du nogen udvidelser kørende ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-07-11 10:55

> Har du nogen udvidelser kørende ?

JavaScript Blacklist.

Og to som er slået fra: AdBlock ClickToFlash.

Jeg prøver at fjerne det hele og ser hvad der sker.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-07-11 13:57

> [...]

> til et program. Det har jeg aldrig set før. Jeg antager det er
> forårsaget af at Safari/10.7 snyder lidt, og viser billeder af siderne

Det er før set at programmer bruger virtuel hukommelse til at få
operativsystemet til at hjælpe med at håndtere hvad der skal være "inde"
og ikke. Jeg ved ikke præcis hvordan Safari gør, men hovedbudskabet er
at det ikke er sikkert at de spandevis af hukommelse Safari står
registreret for faktisk er nogen der "koster" noget.

Det kan også godt være at de gør og det er led i taktikken med at små,
gamle maskiner ikke skal være sjove at opgradere så man køber en ny i
stedet

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-07-11 14:14

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110731 <nospam0002+20110731@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det kan også godt være at de gør og det er led i taktikken med at små,
> gamle maskiner ikke skal være sjove at opgradere så man køber en ny i

Jeg mente mere end 2GB ægte hukommelse til et program, der så skal ned
på disk ind i mellem. Er det ikke meget?

Men under alle omstændigheder ser det ud til at have hjulpet lidt at jeg
har slået udvidelserne fra. Jeg hælder dog mest til at Safari pisser i
øst og vest med swap-ergasten.
--
Flemming