Hvordan højreklikker man med trackpad'e
Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 29-07-11 20:02

Hej gruppe,

Efter at have fået Lion på maskinen, er jeg begyndt at lære mig selv at
arbejde museløst - det kan godt sommetider være en udfordring for en gut
som har arbejdet museintensivt med windows siden Windows 2.16...

Mit store dilemma er for tiden at greje hvordan jeg "højreklikker" med
trackpad'en ?
Ligeledes har jeg problemer med helt at finde ud af at markere tekst ?

Nogen her som kan lede mig på vej ?

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-07-11 20:19

Andreas Møller Hansen wrote:
> [...]
> trackpad'en ?
> Ligeledes har jeg problemer med helt at finde ud af at markere tekst ?

Hm, hvis det er som på min PowerBook, så hold FN tasten nede og klik. FN
sidder nederst og yderst til venstre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-11 20:47

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hm, hvis det er som på min PowerBook, så hold FN tasten nede og klik. FN
> sidder nederst og yderst til venstre...

ctrl+klik her højreklik, men OP spørger jo efter en måde at gøre det
_uden_ tasturet.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-07-11 21:26

Thomas von Hassel wrote:

> ctrl+klik her højreklik, men OP spørger jo efter en måde at gøre det
> _uden_ tasturet.

Der står altså ikke noget om at arbejde uden tastaturet, men
'museløst'. - Og ja, man kan også bruge CRTL+Click på tastaturer uden
FN tast, men i 10.5.8 står det som std. til at bruge FN. - Det er bare
så lidt, jeg bruger trackpad'en pga. mine håndled, så istedet bruger jeg
en lille Logitech trackball.

mvh. Erik Richard

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 29-07-11 20:43

On Fri, 29 Jul 2011 21:01:48 +0200, <Andreas Møller Hansen> wrote:
> [...]
> trackpad'en ?
> Ligeledes har jeg problemer med helt at finde ud af at markere tekst ?

To fingre trackpaden for høyreklikk.

For å markere tekst er vel enkleste klikk og dra for utvalg,
dobbeltklikk for ordet markøren er på og trippelklikk for setningen

Se ellers Trackpad i System Preferences for flere alternativer og
videoer.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-11 20:47

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
> trackpad'en ?
> Ligeledes har jeg problemer med helt at finde ud af at markere tekst ?

I Systemindstillinger -> Trackpad:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/h%C3%B8jreklik.png>

mao. to fingers tap aktiverer højreklik.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-11 21:10

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> writes:

> [...]
> trackpad'en ?
> Ligeledes har jeg problemer med helt at finde ud af at markere tekst ?

Systemindstillinger -> Pegefelt -> Peg og klik viser dig den aktuelle
indstillinge, og har film til at vise alle de aktive og mulige
kombinationer.

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 29-07-11 23:17

Den 29/07/11 21.01, Andreas Møller Hansen skrev:

Mange tak for alle jeres indlæg - sommetider skal man have hjælp til at
se det åbenlyse....
Jeg havde selv været inde i indstillingerne for trackpad'en - men ikke
rigtigt forbundet "Secondary Cick" med "Right Click" - så nu er jeg
langt om længe kommet videre med det.

Andreas M. Hansen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-07-11 09:48

On 2011-07-29 22:17:08 +0000, Andreas Møller Hansen said:

> [...]
> Jeg havde selv været inde i indstillingerne for trackpad'en - men ikke
> rigtigt forbundet "Secondary Cick" med "Right Click" - så nu er jeg

Hvis det er den løse Magic Trackpad, så kan man højreklikke i nederste
højre hjørne, og klikke almindeligt i nederste venstre hjørne.
Det stilles i kontrolpanelet.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-11 13:24

> [...]

> Jeg havde selv været inde i indstillingerne for trackpad'en - men ikke
> rigtigt forbundet "Secondary Cick" med "Right Click" - så nu er jeg

Sådan er det, når man bruger engelsksproget styresystem
--
Henrik Münster
Esbjerg