En tanke inden køb.
Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 29-07-11 16:30

Kan man sætte et 55' Samsung Smart TV til en spritny iMac 27'?

Og hvilke måder kan det evt gøres på?

Og giver det et godt tydeligt billede som er nemt læsbart fra 3 - 5 meter?

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 16:45

Hej,

> Kan man sætte et 55' Samsung Smart TV til en spritny iMac 27'?
> Og hvilke måder kan det evt gøres på?

Ja, det kan du godt. Det nemmeste er at købe et kabel fra
mini-displayport porten på iMac'en til HDMI-porten på dit TV.

Se fx:

http://store.apple.com/dk/product/H2773ZM/A/Mini-DisplayPort-to-HDMI-Adapter?mco=MTY3ODQ5OTY
http://store.apple.com/dk/product/H2774ZM/A/Mini-DisplayPort-to-HDMI-Cable-2m?mco=MTY3ODQ5OTY
http://store.apple.com/dk/product/H1824ZM/A/Moshi_Mini_DisplayPort_to_HDMI_Adapter?mco=MTY3ODQ5OTY

> Og giver det et godt tydeligt billede som er nemt læsbart fra 3 - 5 meter?

Det kommer an på, hvad du viser.

Et TV kommer ikke i nærheden af en iMacs skærm når det gælder om at vise
alm. Mac-programmer og deres tekst.

Hvis du skal bruge det til at vise film på og fx læse undertekster er
det til gengæld helt fint.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 29-07-11 21:03

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> [...]
> alm. Mac-programmer og deres tekst.
>
> Hvis du skal bruge det til at vise film på og fx læse undertekster er det

Er en Thunderbolt port og en MiniDisplayPort det samme eller???

H.

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 29-07-11 21:03

> [...]
> alm. Mac-programmer og deres tekst.
>
> Hvis du skal bruge det til at vise film på og fx læse undertekster er det

Kan ikke se hvor den Mini Display Port skulle sidde på en ny iMac???
http://store.apple.com/us/browse/home/shop_mac/family/imac/select?mco=MjIwNTQyNjE

Er det den ældre model du snakker om?

Vil gerne bruge TV 'et til at skrive mail, Usenet, surf, iPhoto, iMovie og
spil.

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-11 21:20

<Henrik> wrote:

> [...]
> film på og fx læse undertekster er det > til gengæld helt fint.
>
> Kan ikke se hvor den Mini Display Port skulle sidde på en ny iMac???

Thunderbolt porten fungere som Mini Displayport ...

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 29-07-11 21:28

> Thunderbolt porten fungere som Mini Displayport ...
>
> /thomas

Uden converter?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-11 21:30

<Henrik> wrote:

> Uden converter?

ja, men hvis du sætter noget Thunderbolt udstyr på opfører den sig som
en Thunderbolt port ...

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 29-07-11 21:34

> ja, men hvis du sætter noget Thunderbolt udstyr på opfører den sig som
> en Thunderbolt port ...
>

> /thomas

Lyder dælme smart!

H.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-11 13:24

<Henrik> wrote:

> Lyder dælme smart!

Til gengæld kan man ikke gøre det omvendte, som jeg har forstået det.
Altså sætte Thunderbolt-udstyr på en computer med Mini DisplayPort, selv
om stikkene fysisk er de samme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-11 17:28

> Til gengæld kan man ikke gøre det omvendte, som jeg har forstået det.
> Altså sætte Thunderbolt-udstyr på en computer med Mini DisplayPort, selv
> om stikkene fysisk er de samme.

nej, det giver jo ingen mening hvis man kunne ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-11 18:31

> nej, det giver jo ingen mening hvis man kunne ...

Det ved jeg nu ikke. Hvis man har en et år gammel MacBook Pro, som man
gerne ville have en ekstern skærm til, så kunne det da være rart at
kunne købe et Cinema Display med Thunderbolt. Det er jo mere
fremtidssikret end udgaven med Mini DisplayPort. Mig bekendt er stikkene
ens rent fysisk. Egentlig har jeg lidt svært ved at forstå, hvorfor de
to forbindelser ikke passer sammen begge veje. Naturligvis kun med
videosignal, når det ene stik er et Mini DisplayPort.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-11 18:54

Hej,

> Det ved jeg nu ikke. Hvis man har en et år gammel MacBook Pro, som man
> gerne ville have en ekstern skærm til, så kunne det da være rart at
> kunne købe et Cinema Display med Thunderbolt.

Det kan man jo netop også.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-11 19:13

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det kan man jo netop også.

Den nye thunderbolt skærm ? ... nix:

<http://www.apple.com/displays/specs.html>

System Requirements
Thunderbolt-enabled Mac computer, including MacBook Air,
MacBook Pro, Mac mini, and iMac

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-11 20:00

Hej,

> Den nye thunderbolt skærm ? ... nix:

Du kan selvfølgelig ikke bruge alle de ting i skærmen som kræver
Thunderbolt. Men hvis du bare bruger den som skærm virker det vel?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-11 20:09

> [...]

> Du kan selvfølgelig ikke bruge alle de ting i skærmen som kræver
> Thunderbolt. Men hvis du bare bruger den som skærm virker det vel?

Det sidste jeg har hørt er at den vist ikke virker på en std. (mini)
DisplayPort ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 22:21

Hej,

Du har fået svar på dine andre spørgsmål, så jeg tager lige fat i den her:

> Vil gerne bruge TV 'et til at skrive mail, Usenet, surf, iPhoto, iMovie og
> spil.

Hvorfor?

Umiddelbart har jeg svært ved at se det sjove i at læse news og skrive
mail på et grumset TV, når man har en ny 27" iMac at gøre det?

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 30-07-11 09:49

> [...]
>
> Umiddelbart har jeg svært ved at se det sjove i at læse news og skrive
> mail på et grumset TV, når man har en ny 27" iMac at gøre det?

Har endnu ikke set om / hvor grumset det er i praksis. Men tanken er at
hvis det er rimeligt, så kan jeg spare 4 kvadratmeter i stuen, evt. købe
en billigere MacMini i stedet for en dyr iMac OG smide en 55' skærm på i
stedet for en 27'.... Det ender med en 55' skærm uanset...

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 10:19

<Henrik> wrote:

> [...]
> en billigere MacMini i stedet for en dyr iMac OG smide en 55' skærm på i
> stedet for en 27'.... Det ender med en 55' skærm uanset...

Jeg vil nok blande mig i koret og sige det ikke er en optimal løsning.
Jeg har en Mac Mini sat til mit fjernsyn og bruger det til bl.a. EyeTV
og andre "TV Ting" ... men at bruge den i det dagelige til f.eks. mail,
browsing etc. vil jeg nok hellere være foruden ...

/thomas

Fra : Kent

Dato : 30-07-11 10:31

Henrik, Silkeborg kom med følgende:
> [...]
> en billigere MacMini i stedet for en dyr iMac OG smide en 55' skærm på i
> stedet for en 27'.... Det ender med en 55' skærm uanset...

Jeg har prøvet at slutte min 2007 MacBook til mit 40" Sony. Jeg har så
valgt den "scene" som hedder grafik, hvilket vil sige 1080p og 60 hz
NTSC (overscan er valgt?).

Teksten er skarp og absolut læseligt på 2,5m afstand, men vil nok ved
læsning i længere tid være anstrengende for øjnene. Men det kan
selvfølgelig være mine briller, som skal ændres. På 1,5m er der intet
problem, men dette er næppe normal afstand for et 40" tv.

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-11 14:47

Hej,

> Har endnu ikke set om / hvor grumset det er i praksis. Men tanken er at
> hvis det er rimeligt

Hvis du forventer noget der bare tilnærmelsesvis minder om den oplevelse
man normalt finder i en computerskærm, så vil du blive skuffet.

> en billigere MacMini i stedet for en dyr iMac OG smide en 55' skærm på i
> stedet for en 27'.... Det ender med en 55' skærm uanset...

Prøv at forestil dig følgende:

Du køber en billig, normal computerskærm hos Dell. Det er en 21,5" skærm
med en opløsning på 1920 x 1080.

Du køber et dyrt 55" TV med den højeste opløsning, du kan få til alm.
penge i en forretning som Elgiganten. Det har også en opløsning på 1920
x 1080.

Mac desktoppen vil stå helt helt almindeligt på 21,5" skærmen.

På dit TV vil alting fylde 6,5 gange så meget.

Det kræver at du har en ret stor afstand til skærmen for at du kan
overskue billedet. På den afstand tvivler jeg på, at du vil opleve et
skarpt billede.

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 31-07-11 13:02

On 2011-07-30 13:47:01 +0000, Jens Kristian Søgaard said:

> [...]
>
> Det kræver at du har en ret stor afstand til skærmen for at du kan
> overskue billedet. På den afstand tvivler jeg på, at du vil opleve et

Det må sgu komme an på en prøve. Når det bliver tid til det nye TV, så
køber jeg kable/r, går ned i nærmeste TV biks med min MBP under armen
og afprøver det i praksis...

H.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 10:14

Henrik, Silkeborg <address_is@invalid.invalid> writes:

> [...]
> en billigere MacMini i stedet for en dyr iMac OG smide en 55' skærm på i
> stedet for en 27'.... Det ender med en 55' skærm uanset...

Du skal bruge dobbelt-apostroffer når det er tommer, ellers er det fod
og så er den en 20 meter skærm :)

Bortset fra det, hvad er opløsningen? Det betyder ikke så meget med tv,
men en del med en computer.

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 30-07-11 10:18

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 <nospam0002+20110730@gmail.com> wrote:

> Du skal bruge dobbelt-apostroffer når det er tommer, ellers er det fod
> og så er den en 20 meter skærm :)
>
> Bortset fra det, hvad er opløsningen? Det betyder ikke så meget med tv,
> men en del med en computer.

20 meter er også fint, men skal lige stuen rettet så (;

Det er endnu bare en tanke, så der er frit slag ang opløsning. Nogen
forslag?

H.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 10:43

Henrik, Silkeborg <address_is@invalid.invalid> writes:

> Det er endnu bare en tanke, så der er frit slag ang opløsning. Nogen
> forslag?

Så højt som muligt så længe OS X ikke kan skalere fonte.

Et 55" er vel mindst HD? 1920x1080?

Fra : Kent

Dato : 30-07-11 11:02

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 tastede følgende:
> Så højt som muligt så længe OS X ikke kan skalere fonte.
>
> Et 55" er vel mindst HD? 1920x1080?

HD er vel kun 1366 x 768? Full HD er 1920 x 1080, hvilket alle tv vel
er i dag. Måske med undtagelse af nogle meget store plasma-tv og så
nogle meget billige Kina-modeller.

Kent

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 30-07-11 12:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 <nospam0002+20110730@gmail.com> wrote:

> Så højt som muligt så længe OS X ikke kan skalere fonte.
>
> Et 55" er vel mindst HD? 1920x1080?

Jeps (;

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 10:44

Kent <kbm@invalid.invalid> writes:

> Jeg har prøvet at slutte min 2007 MacBook til mit 40" Sony. Jeg har så
> valgt den "scene" som hedder grafik, hvilket vil sige 1080p og 60 hz
> NTSC (overscan er valgt?).

NTSC? Jeg kan ikke helt forstå, opfører et fjernsyn sig ikke som et
monitor med DVI-stik?

> [...]
> selvfølgelig være mine briller, som skal ændres. På 1,5m er der intet
> problem, men dette er næppe normal afstand for et 40" tv.

Det lyder som en optimal løsning for folk der ser dårligt :D

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 10:46

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 <nospam0002+20110730@gmail.com> wrote:

> NTSC? Jeg kan ikke helt forstå, opfører et fjernsyn sig ikke som et
> monitor med DVI-stik?

Nej, ikke helt ... hvilket gør et TV sub-optimalt som alm. monitor.

/thomas

Fra : Kent

Dato : 30-07-11 11:00

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 formulerede spørgsmålet:

> NTSC? Jeg kan ikke helt forstå, opfører et fjernsyn sig ikke som et
> monitor med DVI-stik?

Jeg bruger et Mini-DVI -> HDMI og så et HDMI-kabel. Jeg har prøvet at
sætte tingene sammen igen og det er de oplysninger som står i under
skærm for mit Sony TV i indstillinger. Og de indstillinger som
automatisk blev valgt af MacBooken.

Det med "scene" har så ingen betydning i det auto levere et skarpt
billed. Mit tv er 1 år gammel og ikke et LED. LED har som regel et
endnu skarpere billed.

> Det lyder som en optimal løsning for folk der ser dårligt :D

Men skal nok ændres fra de 1,5m til omkring 1,8m ved et 55" tv.

Kent

Fra : jagge

Dato : 01-08-11 09:54

<Henrik> wrote:

> Kan man sætte et 55' Samsung Smart TV til en spritny iMac 27'?
>
> Og hvilke måder kan det evt gøres på?
>
> Og giver det et godt tydeligt billede som er nemt læsbart fra 3 - 5 meter?

Hej

Lige en erfaring med en 42 panasonic plasma. Jeg bruger den rigtigt
meget til min macbook via skærmadapter -> HDMI. Det spiller max og er
supernemt at bruge.

Jeg er overfasket over hvor god kvaliteten af skærmbilledet er. Skærmen
bliver jo bare en ekstern monitor og det hele står fint skarpt, men er
selvfølgelig begrænset af at det bliver blæst op i stort areal.

Men klart brugbart til mange ting.

MVH

Jakob