Filtrering af tekstlinier
Fra : Helge Larsen

Dato : 31-12-00 13:21

Hej

Jeg har brug for at fjerne bestemte karakter-positioner i et antal
linier, men har ikke fundet den utility der kan det endnu.

Jeg har bl.a. kigget på "sed", men så vidt jeg kan se, kan den ikke
bruges.

Mit problem er egentligt at jeg skal bruge en directory listning, kun
indeholdende filstørrelse og filnavn, så der er muligvis en helt anden
løsning end den jeg har tænkt på.

Helge Larsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 31-12-00 13:47

Helge Larsen <hal@post4.tele.dk> writes:

> Jeg har brug for at fjerne bestemte karakter-positioner i et antal
> linier, men har ikke fundet den utility der kan det endnu.

man cut

> Mit problem er egentligt at jeg skal bruge en directory listning, kun
> indeholdende filstørrelse og filnavn, så der er muligvis en helt anden
> løsning end den jeg har tænkt på.

ls -l | cut -c 28-42,55-

Man kunne også lave noget med awk:

ls -l | awk '{ print $5,$9 }'

--
-- Torben.

Fra : Helge Larsen

Dato : 31-12-00 15:20

Hej Torben

>man cut

Mange tak. Det var lige den jeg manglede.

Helge Larsen

Fra : N/A

Dato : 01-01-01 14:00

Fra : Helge Larsen

Dato : 01-01-01 14:00

Hej René

>Under *NIX findes et program, der hedder "cut".

Mange tak. Torben har allerede svaret det samme, og jeg har fået
rettet mit script til så det virker.

Helge Larsen