Æbledimser
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-07-11 14:19

Jeg er jo ny i familien og min entry er en iMac. Jeg har hørt om iPad og
iPod, men har lidt svært ved at overskue den store forskel på dem,
bortset fra størrelsen, naturligvis.

Jeg er ved at strikke et lydanlæg sammen, som jeg gerne vil styre med en
iPad, men det rækker budgettet ikke til. Nogen har så hvisket mig i
øret, at en iPod Touch også vil kunne bruges.

I denne sammenhæng handler det om at kunne fjernbetjene den musiksamling
der ligger på iMac'en. Nu ved jeg ikke lige hvor gammel Touch-modellen
er og om den findes i flere varianter, men det skulle vel ikke være
umuligt at opstøvet et brugt eksemplar?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-07-11 14:36

Den 28/07/11 15.19, Kurt Hansen skrev:

> Jeg er ved at strikke et lydanlæg sammen, som jeg gerne vil styre med en
> iPad, men det rækker budgettet ikke til. Nogen har så hvisket mig i
> øret, at en iPod Touch også vil kunne bruges.

Bør måske lige fortælle at det drejer sig om en Airport Express og et
par trådløse, aktive højttalere.

Airporten sender fra iMac'en og iPod'en bruges så som fjernbetjening til
at vælge musik med og få højttalerne til at spille. Sådan har jeg
forstået det på dem dem forsøger at give mig gode råd.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-08-11 18:50

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Bør måske lige fortælle at det drejer sig om en Airport Express og et
> par trådløse, aktive højttalere.

Trådløse højtalere? Hvad skal du så med expressen?

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-11 14:56

Hej,

> Jeg er jo ny i familien og min entry er en iMac. Jeg har hørt om iPad og
> iPod, men har lidt svært ved at overskue den store forskel på dem,
> bortset fra størrelsen, naturligvis.

Jeg går ud fra at du snakker om iPod Touch - der findes en del
forskellige iPod-modeller, men iPod Touch er den som kører samme type
software som iPad og iPhone.

Du kan forestille dig en iPod Touch som en iPhone, men uden telefoni,
SMS og GPS. Ved sammenligning med iPad er det størrelsen og vægten som
er den helt store forskel. Der er ikke mulighed for 3G på en iPod Touch.
Rent performancemæssigt er den en smule langsommere end en iPad, men
noget langsommere end en iPad 2.

> Jeg er ved at strikke et lydanlæg sammen, som jeg gerne vil styre med en
> iPad, men det rækker budgettet ikke til. Nogen har så hvisket mig i
> øret, at en iPod Touch også vil kunne bruges.

Det kan den.

> [...]
> der ligger på iMac'en. Nu ved jeg ikke lige hvor gammel Touch-modellen
> er og om den findes i flere varianter, men det skulle vel ikke være

De har været på markedet i 4 år, så det burde være nemt, ja. Husk dog
lige at sammenligne med nypriserne når den er på tilbud i fx Elgiganten.
Tænk også på at en ny 4. generations iPod Touch kan en del mere end hvis
du køber en brugt 1. generation.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-07-11 17:27

Den 28/07/11 15.56, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Du kan forestille dig en iPod Touch som en iPhone, men uden telefoni,
> SMS og GPS. Ved sammenligning med iPad er det størrelsen og vægten som
> er den helt store forskel.

Det lurede mig.

> Der er ikke mulighed for 3G på en iPod Touch.

Ikke noget problem, jeg skal udelukkende bruge det som styrepind til
jukeboxen.

> Rent performancemæssigt er den en smule langsommere end en iPad, men
> noget langsommere end en iPad 2.

Langsommere .. til hvad? Ja, undskyld min totale uvidenhed. Den skal, så
vidt jeg kan bedømme, kun køre en app til fjernstyring af musik via
Airport Express og med lageret liggende på iMac/PC, eller USB-harddisk.

> Det kan den.

Fedt, og ingen begrænsninger, selv om det er en ældre model, f.eks. 2
eller 3? Så vil jeg købe den billigste jeg kan finde og den skal så bare
gøre jobbet, indtil iPad 3 kommer på markedet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-11 18:03

Hej,

> Langsommere .. til hvad? Ja, undskyld min totale uvidenhed. Den skal, så

Stort set alt. Hvis du ALDRIG nogensinde skal bruge den til andet end
fjernstyring og kan leve med at den er længere tid om at starte det
program, så er det nok mindre vigtigt for dig.

> Fedt, og ingen begrænsninger, selv om det er en ældre model, f.eks. 2

Jo, der er selvfølgelig begrænsninger på de ældre modeller. Fx er der
ikke kamera på de gamle modeller - men det skal du jo ikke bruge til
fjernstyring.

Bemærk at hvis du køber en 4 år gammel iPod, så er batteriet nok tæt på
dødt. Det kan nok ikke betale sig at udskifte batteriet, når en helt ny
iPod Touch koster ca. 1500 kr.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-07-11 18:13

Den 28/07/11 19.02, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
>
> Bemærk at hvis du køber en 4 år gammel iPod, så er batteriet nok tæt på
> dødt. Det kan nok ikke betale sig at udskifte batteriet, når en helt ny

Fedt tip. Det vil jeg tænke seriøst over, når jeg scanner den blå.

Og du har helt ret: Alt ud over et håndsving til at starte app'en med,
er - for mig - inderligt ligegyldigt.

En biting: Squeezeboxen kan bl.a. afspille Flac, af hvilket format jeg
har en hel del. Når jeg lader den afspille fra en USB-harddisk, hakker
den og fylder buffer up hvert 20. sekund. Jeg formoder at det er USB-2
og/eller HD'en der er for langsom, eller hvad? Eller vil en gammel
iPotte opføre sig på samme måde?

Jeg GIDER bare ikke at Shostakovich's 7. symfoni hakker lige præcist dér
hvor der bliver alllermest gribende. DET gør jeg bare ikke-nikke-nej! At
mange af denne gruppes medlemmer formentlig slet ikke ville lægge mærke
til det, er så en helt anden sag
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-11 18:22

Hej,

> [...]
> den og fylder buffer up hvert 20. sekund. Jeg formoder at det er USB-2
> og/eller HD'en der er for langsom, eller hvad?

Det lyder ikke så sandsynligt, nej. Hvis du tager en alm. musik-CD med
fx 75 minutters musik, så er der ca. 700 MB data på den. Komprimeret med
FLAC fylder det så måske ca. 400 MB. Dvs. det svarer til at der skal
overføres 0,09 MB data per sekund for at kunne følge med datastrømmen.
En alm. USB-harddisk kan typisk overføre ca. 30 - 40 MB per sekund. Det
er altså ikke umiddelbart her, man skal kigge efter flaskehalsen.

> Eller vil en gammel
> iPotte opføre sig på samme måde?

Jeg har ikke oplevet problemer af den art.

Husk dog at en iPod Touch ikke kommer med software til afspilning af
FLAC. Det skal du selv hente fra App Store.

> [...]
> hvor der bliver alllermest gribende. DET gør jeg bare ikke-nikke-nej! At
> mange af denne gruppes medlemmer formentlig slet ikke ville lægge mærke

Jeg ville heller ikke kunne leve med det.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-07-11 18:33

Den 28/07/11 19.22, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Husk dog at en iPod Touch ikke kommer med software til afspilning af
> FLAC. Det skal du selv hente fra App Store.

Aha, endnu en guldrandet oplysning. Oh well, hvis det "bare" er en
Flac-motor, kan den vel ikke koste alverden? Har du et navn på app'en,
eller blot et tip til hvor jeg skal søge efter den?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-11 18:47

Hej,

> Aha, endnu en guldrandet oplysning. Oh well, hvis det "bare" er en
> Flac-motor, kan den vel ikke koste alverden? Har du et navn på app'en,
> eller blot et tip til hvor jeg skal søge efter den?

Du kan bare søge på FLAC på App Store. Der findes flere forskellige, fx
FLAC Player til ca. 10$ og Golden Ear til ca. 7$.

Har du nogen særlig grund til at vælge netop FLAC?

Ellers vil det nok være nemmere for dig bare at bruge Apple Lossless.
Det er tabsfri komprimering ligesom FLAC, men er direkte understøttet af
fx iPod Touch.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 28-07-11 22:38

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Ellers vil det nok være nemmere for dig bare at bruge Apple Lossless.
> Det er tabsfri komprimering ligesom FLAC, men er direkte understøttet af

Enig, hvis Kurt er parat til også at "overgive" sig til et format som
kun understøttes af Apple, kan han selvfølgelig ligesåvel bruge Apple
Lossless. Same deal.

Er Kurt "kun" parat til at overgive sig til iTunes til håndtering af
musik (som er langt det enkleste) er der ingen grund til at kaste penge
efter andre afspillere. Fluke <http://code.google.com/p/flukeformac/>
kan "vride" armen om på iTunes, så iTunes også afspiller FLAC (dog kun i
16bit/44.1KHz). Et scenarie som måske er mere tiltalende for Kurt 8¬)

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-11 22:45

Hej,

> [...]
> kan "vride" armen om på iTunes, så iTunes også afspiller FLAC (dog kun i
> 16bit/44.1KHz). Et scenarie som måske er mere tiltalende for Kurt 8¬)

Jeg tror du overså, at det jeg anbefalede købeprogram til var afspilning
af FLAC på iPod Touch... og ikke i iTunes på en Mac.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 28-07-11 23:34

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg tror du overså, at det jeg anbefalede købeprogram til var afspilning
> af FLAC på iPod Touch... og ikke i iTunes på en Mac.

Som jeg læste Kurt, var han sådan set blot interesseret i en iPod Touch
som styrepind.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-11 23:37

Hej,

> Som jeg læste Kurt, var han sådan set blot interesseret i en iPod Touch
> som styrepind.

Tråden drejede i retning af, at der var plads nok på selve iPod'en til
at have alt musikken, så han ikke behøvede computeren.

Det du foreslår gør det (svjv) ikke muligt at sende FLAC-musik til en
Airport Express, som er det Kurt gerne vil. Det kan muligvis lade sig
gøre, hvis du installerer købesoftware (Airfoil).

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-07-11 04:17

Den 29/07/11 00.36, Jens Kristian Søgaard skrev:

> [...]
> Airport Express, som er det Kurt gerne vil. Det kan muligvis lade sig
> gøre, hvis du installerer købesoftware (Airfoil).

Jeg træder lige vande, okay?

Jeg har før brændt nalderne ved at være for hurtig på aftrækkeren og at
rippe de 1.000 mest aflyttede CD'er i mit ansigts fodsved, er noget som
jeg kun gider at gøre én gang

Uden den store, begavede indsigt og praktiske erfaring, er jeg måske
alligevel ved at droppe tanken om at basere hele lagret på en iPod, som
om det er muligt.

At rippe er én ting, men det hele skal jo/vel også organiseres og
redigeres, der skal løbende laves nye kombinationer af playlister og der
kommer jo også hele tiden nyt til samlingen.

Jeg forestiller mig bare, at det alt sammen går lidt tungvindt på sådan
en lille potte og da jeg nu alligevel har en iMac og alligevel er nødt
til at holde nogle pauser i arbejdet, må det - alt andet lige - være
mere bekvemt at sidde ved iMac'en?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 05:38

Hej,

> Jeg har før brændt nalderne ved at være for hurtig på aftrækkeren og at
> rippe de 1.000 mest aflyttede CD'er i mit ansigts fodsved, er noget som
> jeg kun gider at gøre én gang

Hvis du ripper til et tabsfrit format - uanset om det er FLAC eller
Apple Lossless - så er du jo netop garanteret, at du aldrig skal gøre
det igen. Det er hele ideen med et tabsfrit format.

> Uden den store, begavede indsigt og praktiske erfaring, er jeg måske
> alligevel ved at droppe tanken om at basere hele lagret på en iPod, som
> om det er muligt.

Du finder næppe nogen nemmere måde at gøre det på.

> At rippe er én ting, men det hele skal jo/vel også organiseres og
> redigeres, der skal løbende laves nye kombinationer af playlister og der
> kommer jo også hele tiden nyt til samlingen.

Organisationen sker automatisk. Playlister - tjah, hvis du ikke selv vil
vælge, hvad du vil høre, så må du jo bruge Genius-funktionen eller random.

> Jeg forestiller mig bare, at det alt sammen går lidt tungvindt på sådan
> en lille potte

Du har vist fat i en forkert forestilling. iPods er designet til at
afspille og navigere i musiksamlinger.

> til at holde nogle pauser i arbejdet, må det - alt andet lige - være
> mere bekvemt at sidde ved iMac'en?

Der er ikke nogen ide i en fjernbetjening, hvis du alligevel sidder
klods op af det, du vil betjene.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-07-11 00:43

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Tråden drejede i retning af, at der var plads nok på selve iPod'en til
> at have alt musikken, så han ikke behøvede computeren.

Men det er da vigtigt at slå fast:

1. iTunes kan ikke afspille FLAC filer uden 3. parts program (hack)
2. iPod kan ikke afspille FLAC filer uden tilkøbt 3. parts program
3. 3. parts-programmer har det med at mangle funktionalitet som Apples
egne programmer gør elegant brug af
4. (Efter hvad jeg har læst... for længe siden) streamer iTunes lyden
til Airport Express m.fl. i Apple Lossless format. Det betyder at andre
filertyper biver transcoded i iTunes. Det betyder ikke tab af
lydkvalitet, men alt andet lige må iTunes vel bruge færre
systemressourcer når den blot skal streame noget der i forvejen er kodet
som Apple Lossless.

Jeg har derfor valgt at rippe alle min cd'er i Apple Lossless codec
(ALAC). Tror ikke at Apple dropper formatet, og skulle de det kan de jo
bare konverteres om til FLAC uden tab.

Mit hifi system består således af en iMac som central musikserver, der
sender til en Airport Express koblet til en fornuftig DAC og derefter
til forstærkeren. Det hele styres af den iOS enhed der lige er i
nærheden via Remote.app eller ved at tilgå iMac'ens iTunes samling via
min Macbook, som så streamer til Airport E. Efter at ha' kørt med denne
opsætning i mange år kan jeg kun anbefale det. (Der er kun lige det
"men" at mikroovnen støjer så der kommer huller i musikken. Grrr! Og så
lige den trælshed at iTunes endnu ikke er tænkt som et 100% musikserver
system i forbindelse med iPhone. Således bliver jeg nød til at have den
musik liggende på min Macbook som jeg gerne vil ha' på min iPhone.)

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-11 01:01

Hej,

> Men det er da vigtigt at slå fast:

Det var jo netop det, vi skrev til ham. Derfor jeg foreslog ham
forskellige FLAC playere, netop da jeg havde skrevet at iPod ikke kan
afspille FLAC filer direkte. Også derfor jeg foreslog Apple Lossless som
et nemmere alternativ.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-07-11 03:48

Den 30/07/11 01.42, Martin Bredthauer skrev:
> Jens Kristian Søgaard<jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

- og det kan jo så passende være svar til begge:

Som det fremgår at mit svar til Jens Erik Bech her til morgen, er jeg
inde i en ny og afgørende fase, m.h.t. valg af både hardware og
lydformat. Det har, for mig, været en lang og forvirrende proces og jeg
har allerede aflivet adskillige hellige køer.

> [...]
>
> Jeg har derfor valgt at rippe alle min cd'er i Apple Lossless codec
> (ALAC). Tror ikke at Apple dropper formatet, og skulle de det kan de jo

Det sidste er et teknisk interessant spørgsmål, men det vil jeg ikke
fluekneppe i. Lige nu overvejer jeg faktisk at ... ta-daaa ... at følge
de råd jeg har fået her. At Airport Express så er på tilbud til 599,95 i
FONA lige nu, tager jeg bare med som et plus.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-07-11 23:36

> [...]

> de råd jeg har fået her. At Airport Express så er på tilbud til 599,95 i
> FONA lige nu, tager jeg bare med som et plus.

Det tror jeg du vil blive glad for.

.... Alternativt kan du i stedet for anskaffe Apple TV 2 til små tusinde
kr. Den virker som en AE - dog uden USB-printer og router
funktionalitet. Til gengæld kan den jo alt det øvrige som kun Apple TV
kan.

http://www.apple.com/appletv/

Der er kun den lille hifi-nørd-men, at Apple TV vist ikke er
"bit-usynlig", hvilket AE er. (Gad vide om man kan høre forskellen i en
blindtest!?)

Gentagelse af link fra tidl. tråd: http://www.computeraudiophile.com/ er
et godt sted når man skal nørde it+hifi.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-07-11 23:36

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Det sidste er et teknisk interessant spørgsmål, men det vil jeg ikke
> fluekneppe i.

Det er der heller ingen grund til for det er ikke svært at bevise:

Gør følgende:

1. Aflæs md5-hash på .wav fil og noter ned
2. Konverter .wav fil til ALAC (som så får filendelsen .m4a)
3. Konverter .m4a fil til FLAC
4. Konverter .flac fil til .wav
5. Aflæs md5-hash på ny .wav fil og noter ned
6. Sammenlign de to checksums og bemærk de er ens = de to .wav filer er
bit-identiske = enslydende

Man kan bruge terminal.app til md5-hash
http://osxdaily.com/2009/10/13/check-md5-hash-on-your-mac/

Man kan bruge XLD til konvertering mellem de forskellige formater
http://www.computeraudiophile.com/content/XLD-ripping-AIFF-files-Mac

Nedenstående er mit eget resultat af ovenstående + md5-hash på de to
lossless filer. Øvelse i at anvende terminal.app :

7aa1b77c8032a261da6ddd754d64f1c9 (md5-hash for Lyd.wav)

b4c9e016919c718bb419dae93228ab8b (md5-hash for Lyd.m4a aka ALAC)

88f595ddc8e04330b4317fc96a2afe04 (md5-hash for Lyd.flac)

7aa1b77c8032a261da6ddd754d64f1c9 (md5-hash for Lyd2.wav)

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 31-07-11 08:43

On 31/07/11 00.36, Martin Bredthauer wrote:

> [...]
>
> 88f595ddc8e04330b4317fc96a2afe04 (md5-hash for Lyd.flac)
>
> 7aa1b77c8032a261da6ddd754d64f1c9 (md5-hash for Lyd2.wav)

Shhhh.. Det må du endelig ikke fortælle ERS ;)

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-11 19:22

Jonas Bo Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Shhhh.. Det må du endelig ikke fortælle ERS ;)

Bare sig det er noget du har læst på wikipedia så er der ingen problemer
:)

/tyhomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-07-11 15:06

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Airporten sender fra iMac'en og iPod'en bruges så som fjernbetjening
> til at vælge musik med og få højttalerne til at spille. Sådan har jeg
> forstået det på dem dem forsøger at give mig gode råd.

Der er både en fjernstyringsapp og de nyeste versioner kan sende direkte
til Airport Expressen helt uden iMac.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-07-11 17:40

> [...]

> så vidt jeg kan bedømme, kun køre en app til fjernstyring af musik via
> Airport Express og med lageret liggende på iMac/PC, eller

Hvis du ikke har mere musik end det kan ligge på Touch'en så behøver du
slet ikke andet end den og Airport Expressen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-07-11 18:06

Den 28/07/11 18.39, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110728 skrev:

> Hvis du ikke har mere musik end det kan ligge på Touch'en så behøver du
> slet ikke andet end den og Airport Expressen.

Godfather beware wos: Jeg har en hel væg tapetseret med klassisk musik
på CD, samt nogle giga downloadet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-11 18:10

Hej,

> Godfather beware wos: Jeg har en hel væg tapetseret med klassisk musik
> på CD, samt nogle giga downloadet.

Mon ikke din væg plus de par GB også kan være på en 64 GB iPod Touch?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-07-11 18:28

Den 28/07/11 19.10, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Mon ikke din væg plus de par GB også kan være på en 64 GB iPod Touch?

Tø-hø, det har jeg slet ikke regnet på. For at være fremtidssikret
havde jeg tænkt mig at rippe i Flac eller andet, universalt anerkendt
lossles format.

Helt afhængigt af hvor god en kvalitet af musikanlæg jeg får strikket
sammen inden for budgettet, er det da muligt at jeg kan nøjes med mmp3 -
320, eller måske endda 256.

I mp3-256 fylder en CD jo mikke alverden, så det kan da godt være du har
ret?

iTune synes at være standarden på Mac. Det jeg bare har svært ved at
forliges med er, at man åbenbart ikke selv har kontrol over noget som
helst. Jeg vil MEGET gerne (og det er ikke ironisk ment) overbevises om,
at iTunes leverer en "god" kvalitet - også i fremtiden, så man ikke skal
re-scanne sin CD-samling hvert eller hvert andet år.

Tendensen på det klasiske plademarked er klar: Andelen og salget af SACD
(Super Audio) er stærkt stigende. I grel modsætning til resten af
samfundet, er her altså STIGENDE krav til lydkvaliteten!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-11 18:42

Hej,

> Tø-hø, det har jeg slet ikke regnet på. For at være fremtidssikret
> havde jeg tænkt mig at rippe i Flac eller andet, universalt anerkendt
> lossles format.

Der kan jo også være noget i stil med ca. 180 albums på sådan en 64 GB
iPod Touch i FLAC-format. Hvor mange albums har du, som du jævnligt
lytter til?

> iTune synes at være standarden på Mac.

Du kan sagtens installere andet musikafspillersoftware, hvis du vil.

> Det jeg bare har svært ved at
> forliges med er, at man åbenbart ikke selv har kontrol over noget som
> helst.

Hvad er det du mangler kontrol over? - Det lyder lidt som en generel
klagesang før du sætter dig ind i det?

> Jeg vil MEGET gerne (og det er ikke ironisk ment) overbevises om,
> at iTunes leverer en "god" kvalitet - også i fremtiden, så man ikke skal
> re-scanne sin CD-samling hvert eller hvert andet år.

Hvis du ripper det i lossless, så kan det jo næppe gøres alverden bedre.
Selve CD-ripningsdelen i iTunes er helt fornuftig (selvom Erik siger
noget andet) - men du kan jo bruge hvilket som helst program du ønsker
til at rippe CD'erne med. Der er ingen der siger, at det skal være iTunes.

> Tendensen på det klasiske plademarked er klar: Andelen og salget af SACD
> (Super Audio) er stærkt stigende. I grel modsætning til resten af
> samfundet, er her altså STIGENDE krav til lydkvaliteten!

Det er ikke kun tilfældet for klassisk musik.

Prøv også at tænke på, hvor mange musik DVD'er der sælges nutildags.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 30-07-11 01:57

Den 28/07/11 19.28, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> (Super Audio) er stærkt stigende. I grel modsætning til resten af
> samfundet, er her altså STIGENDE krav til lydkvaliteten!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Fuck mp3! Du bør samarbejde med Mac-systemet og bruge "iTunes" til at
rippe din CD samling.
Indstillingen "iTunes Plus" finder du i selve "iTunes menuen" øverst og
helt til venstre under indstillinger-> Generelt.
Så rippes i 256 stereo og 128 mono men i AAC som giver dig skøn lyd.
Den henter automatisk navne på numre og albumbilleder.
Du kan styre back-op og overførsler til iPod Touch 4 (som jeg selv har)

Et lille specialist kuriosum er at du også i ripperindstillinger kan
gøre brug af HE AAC, nemlig High Eficiency AAC
Det giver de mindste lydfiler verden har set i forbavsende brugbar
kvalitet. Hvert nummmer fylder UNDER 1 megabyte!
jeg tror ikke der er andre programmer end "iTunes" der overhovedet kan
præstere det kunststykke.
Et nummer i stereo fylder typisk 725 Kilobyte! men altså "iTunes Plus"
er det seriøse valg. Det er en flot kvalitet. Samme kvalitet som numrene
sælges i i "iTunes Butikken"
Her er en anden grund til at du bør bruge "iTunes"
Så integrerer du de numre du køber i butikken.

Og for et lille gebyr kan du få leveret alle dine CD-er i den færdige
butikkvalitet oppe i skyen når du har vist at du har numrene. Når
"iCloud" slås til.
Så ligger samtlige dine CD-er allerede oppe i skyen før du har rippet
dem. ja du skal slet ikke rippe dem overhovedet!
Det vil sige at de er backet op for "evig tid" og kan tages ned på alle
dine computere og Mac devices!!

tyg på den knægt!

MvH
Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-07-11 03:35

Den 30/07/11 02.57, Jens Erik Bech skrev:

> Fuck mp3! Du bør samarbejde med Mac-systemet og bruge "iTunes" til at
> rippe din CD samling.

Jeg er seriøst i tænkeboks og her indgår dit svar som et vægtigt
element. Sagen er, at jeg er dybt splittet mellem teori og praksis. Jeg
har lidt svært ved at frigøre mig fra tanken om det perfekte og at ruste
mig til en fremtid, som måske aldrig kommer. Her tænker jeg på et
HiFi-anlæg, hvor jeg ville kunne udnytte den maximale kvalitet og hvor
et rip anno 2011 ville givet et hørbart kvalitetstab.

Det er jo en kendt sag, at mange typer klassisk musik stoller væsentlig
større krav til både lydkilden og udstyret, men det er jo også en kendt
sag, at mange ikke kan høre forskel på mp3 og CD - især når det er
popmusik. For mit vedkommende kan jeg /kan/ høre forskellen, men at jeg,
i det daglige gennem flere år, har vænnet mig til den lyd jeg har haft
råd til.

Jeg er altså i et dilemma, men hælder mere og mere til at prioritere
bekvemmeligheden og så "nøjes" med en acceptabel lyd og min blokering
over for iTunes, som jeg ikke kender, er også mere af principiel
karakter - at jeg vil vide hvad de foregår og jeg vil selv /have
mulighed/ for at bestemme. Her hjælper din udredning til at forstå
iTunes lidt bedre.

> Indstillingen "iTunes Plus" finder du i selve "iTunes menuen" øverst og
> helt til venstre under indstillinger-> Generelt.
> Så rippes i 256 stereo og 128 mono men i AAC som giver dig skøn lyd.

"Skøn lyd" er jo subjektivt. Hvis lyder er "skøn" i forhold til andre
formater, bliver jeg straks skeptisk. Det fortæller mig, at noget har
manipuleret med lyden og skruet på den, så den "lyder godt".

> Den henter automatisk navne på numre og albumbilleder.

Ikke et must, men fint nok.

> Du kan styre back-op og overførsler til iPod Touch 4 (som jeg selv har)

Sikkert fint nok. Har ikke prøvet det i praksis.

> [...]
> Et nummer i stereo fylder typisk 725 Kilobyte! men altså "iTunes Plus"
> er det seriøse valg. Det er en flot kvalitet. Samme kvalitet som numrene

Diskplads er min prioritet nr. 27, eller noget i den retning.
Imponerende at det kan lade sig gøre og helt sikkert fint til
gymnasieelever i X-bussen, der læser lektier og samtidig hører
tæppebankermusik.

> Her er en anden grund til at du bør bruge "iTunes"
> Så integrerer du de numre du køber i butikken.

Det er ikke noget jeg kommer til at bruge (ret meget), da jeg har en
ladeport åben for nye forsyninger af musik gennem mit arbejde.

> [...]
> Så ligger samtlige dine CD-er allerede oppe i skyen før du har rippet
> dem. ja du skal slet ikke rippe dem overhovedet!

Jo, men vel kun musik købet i butikken? Hvordan viser man at man har
numrene? JAlle mine CD'er originale og de er købt og betalt, men dem får
jeg vel ikke automatisk leveret en kopi af i skyen?

> tyg på den knægt!

Ka' du ikke hører at jeg gnasker og smasker?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-11 03:41

Hej,

> Jeg er seriøst i tænkeboks og her indgår dit svar som et vægtigt
> element.

Pas på med at vægte Lyriks indlæg alt for højt. Nogen gange kommer der
en gang total volapyk.

> [...]
> HiFi-anlæg, hvor jeg ville kunne udnytte den maximale kvalitet og hvor
> et rip anno 2011 ville givet et hørbart kvalitetstab.

Som også angivet tidligere i tråden. Rip nu i et tabsfrit format, fx
Apple Lossless eller FLAC. Så behøver du aldrig rippe igen.

Glemt ALT om at rippe i HE-AAC som Lyrik foreslår - og du kan lige så
godt også glemme MP3.

> Jeg er altså i et dilemma, men hælder mere og mere til at prioritere
> bekvemmeligheden og så "nøjes" med en acceptabel lyd og min blokering
> over for iTunes

Du behøver ikke gå på kompromis med lyden for bekvemmelighedens skyld.
Du kan sagtens rippe med iTunes og bruge de bekvemmelige funktioner og
gemme det hele i et tabsfrit format.

> Jo, men vel kun musik købet i butikken?

Nej, det gælder sådan set det hele. Lyrik glemmer dog lige at fortælle,
at det indtil videre kun er en tjeneste som er annonceret for USA. Det
er ikke tilgængeligt i Danmark.

> Hvordan viser man at man har
> numrene?

Det er en slags tro og love erklæring på at man da selvfølgelig har
numrene fra CDer man stadig har stående.

Lyriks forklaringer om evig tid osv. skal du naturligvis tage med et
gran salt. Det gælder kun så længe servicen udbydes og så længe du gider
betale et abonnement for det. Og ja, så længe du bor i USA.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-07-11 03:58

Den 30/07/11 04.40, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Pas på med at vægte Lyriks indlæg alt for højt. Nogen gange kommer der
> en gang total volapyk.

En af fordelene ved disse grupper er jo så, at andre "blander sig" og
giver modvægt. Mon ikke også der er nogen der synes at /jeg/ volapykker
en gang imellem?

> Som også angivet tidligere i tråden. Rip nu i et tabsfrit format, fx
> Apple Lossless eller FLAC. Så behøver du aldrig rippe igen.

Yep, det vedtager vi bare. En debat om hvorvidt konvertering fra eet
lossless til et andet lossless giver et fuldstændig originalt resultet,
overstiger alligevel min viden og hører vel hjemmme i kategorien
flueknepperi. NÃ¥ ja ... jeg regner jo heller ikke med at smide minde
CD'er ud, så en form for backup har jeg jo, indtil de fysiske CD'er
smuldrer og bliver ulæselige.

> Glemt ALT om at rippe i HE-AAC som Lyrik foreslår - og du kan lige så
> godt også glemme MP3.

Til mit brug vil jeg slet ikke overveje det.

> Du behøver ikke gå på kompromis med lyden for bekvemmelighedens skyld.
> Du kan sagtens rippe med iTunes og bruge de bekvemmelige funktioner og
> gemme det hele i et tabsfrit format.

Yep!

> Nej, det gælder sådan set det hele. Lyrik glemmer dog lige at fortælle,
> at det indtil videre kun er en tjeneste som er annonceret for USA. Det
> er ikke tilgængeligt i Danmark.

Det lyder lidt fantastisk, synes jeg. Man kan, hvis man er til det,
rippe en lånt CD bit for bit, så den er identisk med originalen, men en
kopi er det dog. Får man så adgang til en rigtig lovlig kopi i Skyen?
Hmmm ...

> Det er en slags tro og love erklæring på at man da selvfølgelig har
> numrene fra CDer man stadig har stående.

Gu' ve' hva' IFPI siger til det?

> Lyriks forklaringer om evig tid osv. skal du naturligvis tage med et
> gran salt. Det gælder kun så længe servicen udbydes og så længe du gider
> betale et abonnement for det. Og ja, så længe du bor i USA.

Oh jes, selvfølgelig.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-11 04:17

Hej,

> giver modvægt. Mon ikke også der er nogen der synes at /jeg/ volapykker
> en gang imellem?

Ikke nær i samme kategori som Lyrik.

> [...]
> lossless til et andet lossless giver et fuldstændig originalt resultet,
> overstiger alligevel min viden og hører vel hjemmme i kategorien

Det gør det. Tro mig, jeg har en universitetsuddannelse i det.

> Det lyder lidt fantastisk, synes jeg. Man kan, hvis man er til det,
> rippe en lånt CD bit for bit, så den er identisk med originalen, men en
> kopi er det dog. Får man så adgang til en rigtig lovlig kopi i Skyen?

Den er jo kun lovlig, hvis du opfylder betingelserne. Lyver du, så
forsvinder lovligheden. Det er dog tvivlsomt om nogen nogensinde vil
kunne afgøre om du taler sandt eller stille spørgsmåltegn ved det.

> Gu' ve' hva' IFPI siger til det?

Tilsyneladende siger de, at det er en rigtig god ide. Det er i hvert
fald de udtalelser, jeg har set.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-07-11 05:35

Den 30/07/11 05.16, Jens Kristian Søgaard skrev:

> [...]
> kunne afgøre om du taler sandt eller stille spørgsmåltegn ved det.

> Tilsyneladende siger de, at det er en rigtig god ide. Det er i hvert

Interessant, men langt uden for emnet og foreløbigt et stykke ude i
fremtiden. Jeg synes bare det lyder utroligt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 30-07-11 13:44

> [...]

> gran salt. Det gælder kun så længe servicen udbydes og så længe du gider
> betale et abonnement for det. Og ja, så længe du bor i USA.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Apples danske hjemmeside fortæller om servicen på numre du har købt på
CD. derfor må man gå ud fra at den service gælder i Danmark.
Der blev heller ikke talt om nogle undtagelser i Steve Jobs keynote om
emnet.

jens kristian søgård( jeg skriver jhans navn med lille så man bedre kan
se at han er en åndspygmæ!) -er ofte uheldig med sine perfide angreb på
undertegnede.
Han er dum som en dør!

Men han angriber ufortrødent med udsagn som "Vi ved at Jens ofte har
taget fejl."
Et trick som bruges af de mest utålelige personer i nyhedsgrupperne.

Det er ham selv der ofte tager fejl. Ja stort set hver gang.

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 13:50

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> CD. derfor må man gå ud fra at den service gælder i Danmark.
> Der blev heller ikke talt om nogle undtagelser i Steve Jobs keynote om

Det hjælper at læse det med småt ... iTunes Match er en del af "iTunes
in the cloud" og det der er tilgængeligt ligenu er kun tilgængeligt i
USA ...

> [...]
> Et trick som bruges af de mest utålelige personer i nyhedsgrupperne.
>
> Det er ham selv der ofte tager fejl. Ja stort set hver gang.

bwahahah ... den var god :)

/thomas

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 30-07-11 14:13

Den 30/07/11 14.50, Thomas von Hassel skrev:
> [...]

> Det hjælper at læse det med småt ... iTunes Match er en del af "iTunes
> in the cloud" og det der er tilgængeligt ligenu er kun tilgængeligt i
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du er da for meget! Alle ved at iCloud ikke er implementeret i DK endnu,
men du vil vel ikke påstå at den aldrig vil komme?

Der går nok ikke så lang tid som det har taget med filmudlejning.
Apple TV købere bliver her i norden hjulpet til at oprette USA konti og
benytte sig af den. Så selv filmudlejning kan med små tvist lade sig gøre.

"Kurt Hansen" lægger musikplaner for længere tid fremover. Det vil da
være dumt ikke at tage iCloud med i betragtningerne.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 14:16

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Du er da for meget! Alle ved at iCloud ikke er implementeret i DK endnu,
> men du vil vel ikke påstå at den aldrig vil komme?

Det har jeg ikke sagt noget om .. sandsynligvis kommer det også i
danmark, men det samme har vi jo sagt om film og tv serier ...

> [...]
>
> "Kurt Hansen" lægger musikplaner for længere tid fremover. Det vil da
> være dumt ikke at tage iCloud med i betragtningerne.

Hvis Kurt snakker om FLAC og andre tabsfri formater så er iCloud ikke
interesant da du kun får 256 kbit/sec udgaver ..

/thomas

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 30-07-11 14:37

Den 30/07/11 15.16, Thomas von Hassel skrev:

> Hvis Kurt snakker om FLAC og andre tabsfri formater så er iCloud ikke
> interesant da du kun får 256 kbit/sec udgaver ..
>
> /thomas

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

44.100 Hz samplingsrate betragter jeg som et underlødigt format alligevel.
Men kvaliteten af 256 kbts iTunes + regnes på linie med en købt CD i
lydkvalitet. Dette bevises af at Apple sælger musikken til download i
det selv samme format.
Det ville de jo ikke gøre hvis det afveg fra CD udgavens kvalitet. Apple
går op i kvalitet.

Men han kan da lytte til det og træffe sit valg.

mvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 14:53

> [...]

> det selv samme format.
> Det ville de jo ikke gøre hvis det afveg fra CD udgavens kvalitet. Apple

Jeg kan godt høre forskel ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-11 15:09

Hej,

> Men kvaliteten af 256 kbts iTunes + regnes på linie med en købt CD i
> lydkvalitet. Dette bevises af at Apple sælger musikken til download i
> det selv samme format.

For mindre end 3 år siden var det musik du kunne på storen encoded i 128
kbps. Er det så tilsvarende bevist at 128 kbps regnes på linie med en
købt CD?

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 30-07-11 16:32

Den 30/07/11 16.09, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> For mindre end 3 år siden var det musik du kunne på storen encoded i 128
> kbps. Er det så tilsvarende bevist at 128 kbps regnes på linie med en
> købt CD?

,,,,,,,,,,,,,,,,,
I løbet af de sidste måske 3 år er CD salget givetvis afløst af større
downloadsalg.
Jeg hørte en ung mand sige at "iTunes!? Jamen det er jo mit liv!"
Så der hvor downloadet musik før kun var et supplement til CD indkøb, så
er det nu selve kilden til ny musik.

Så har man i forlængelse af det præsenteret musikken som en bedre kvalitet.
Vi er jo en del af en udvikling og ikke som du antyder ofre for
tilfældige slumptræf.
CD-en er fastlåst på 44.100Hz

På et tidspunkt genoptager man vel 48Khz samplingsraten som ikke slog an
med SACD, men som nu kan profittere af at download ikke er begrænset af
de normer der begrenser CD udgivelserne.

48Khz eventuelt kombineret med surround. Og downloadsalg af forskellige
kvaliteter er også mulig. 96Khz samplingsrate Dolby Pro og DTS HD.
Ja måske 5.1 Wav PCM i 96khz.
Vi præsenteres allerede for dem i DVD og Blu-ray udgivelser. S det er
let at se hvor udviklingen går hen.

Skiven begrenser, downloaden frigør.

MvH
Jens

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-07-11 18:11

> [...]
> Det ville de jo ikke gøre hvis det afveg fra CD udgavens kvalitet. Apple går op i kvalitet.
>
> Men han kan da lytte til det og træffe sit valg.

Nej. 256 kbit er IKKE cd-kvalitet. Derfor køber jeg også hellere fysiske
cd'er, og ripper dem selv. Men jeg kan jo håbe på at Apple opgraderer
kvaliteten igen engang. Det har ikke altid været 256 kbit, så måske.

--
Venlig hilsen Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 18:14

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> [...]
> cd'er, og ripper dem selv. Men jeg kan jo håbe på at Apple opgraderer
> kvaliteten igen engang. Det har ikke altid været 256 kbit, så måske.

We live in hope ... men langt de fleste forbrugere af musik vægter pris
og nem adgang højere end kvalitet. Derudover skal du tænke på hvor de
fleste hører musik .. i bilen, på lorte hovedtelefoner, på en crappy
iPhone dock ... det er de færreste der har high end højtalere og ditto
forstærkere sat til deres Apple TV ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-11 15:05

Hej,

> Apples danske hjemmeside fortæller om servicen på numre du har købt på
> CD. derfor må man gå ud fra at den service gælder i Danmark.

Du må være lidt mere opmærksom. Hvis du kigger på Apples danske hjemmeside:

http://www.apple.com/dk/icloud/

Og kigger på teksten under det store billeder som løbende skifter. Så er
der en lille stjerne efter "iTunes i netskyen". Der står så en
forklaring af stjernen med småt: "Lanceres i USA".

Hvis du tilsvarende klikker ind på "Hvad er iCloud?":

http://www.apple.com/dk/icloud/what-is.html

Så er der igen en stjerne, og der står under det store billede: "iTunes
netskyen lanceres i USA".

Lidt længere nede på samme side står der: "iTunes i netskyen beta
lanceres i USA". Det står faktisk tredje gang i bunden af siden også.

Hvis du klikker ind på selve iTunes i netskyen siden:

http://www.apple.com/dk/icloud/features/

Så står der ikke mindre end 6 gange på siden, at det lanceres i USA.

Det står også specifikt ud for iTunes-matchning, som er den service, du
omtaler.

> Men han angriber ufortrødent med udsagn som "Vi ved at Jens ofte har
> taget fejl."

Det er ikke et angreb, det er bare en konstatering.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-11 23:12

> [...]

> gran salt. Det gælder kun så længe servicen udbydes og så længe du gider
> betale et abonnement for det. Og ja, så længe du bor i USA.

Det var da egentligt mit indtryk, at iCloud ikke kommer til at koste
noget. Man kan vist betale for ekstra lagringsplads, som det hedder på
Apples danske hjemmeside, men grundudgaven med 5 GB ser da ud til at
blive gratis. Og til Kurt vil jeg lige understrege, at musik ikke tæller
med i de 5 GB. Man kan have en ubegrænset mængde musik. Og hvis den
musik, man har rippet fra cd selv, også findes i iTunes Music Store, så
skal man ikke uploade den. iTunes på din Mac meddeler blot, hvilken
musik du har, og så ligger den bare til en i iCloud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 23:14

> [...]
> skal man ikke uploade den. iTunes på din Mac meddeler blot, hvilken
> musik du har, og så ligger den bare til en i iCloud.

Ja, og det sidste kommer så til at koste ekstra ... en god bid af det
går sikkert til rettighedshaverne ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-07-11 01:29

Den 31/07/11 00.14, Thomas von Hassel skrev:

> Ja, og det sidste kommer så til at koste ekstra ... en god bid af det
> går sikkert til rettighedshaverne ...

Og det er her det kniber mig at forstå: 30 bucks for 20.000 'sange' er
ikke mange basører pr. nummer. Det ser da ud, for mig, som en rigtig
skidt forretning?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-11 01:49

Hej,

> Og det er her det kniber mig at forstå: 30 bucks for 20.000 'sange' er
> ikke mange basører pr. nummer. Det ser da ud, for mig, som en rigtig
> skidt forretning?

De satser jo nok på, at ikke alle har 25,000 sange liggende.

Jeg forstår dog ikke, at du er så modstræbende ved konceptet. Apple er
jo ikke ligefrem de første med lignende services med abonnementsbetaling.

Selvom det ikke 100% er det samme, så tænk bare på TDC Play herhjemme.
Eller fx Spotify, Amazon Cloud Player eller Google Music.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-07-11 05:37

Den 31/07/11 02.49, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]

> Jeg forstår dog ikke, at du er så modstræbende ved konceptet. Apple er
> jo ikke ligefrem de første med lignende services med abonnementsbetaling.

Disse services bruger jeg stort set ikke og kender dem derfor ikke i
praksis. Jeg studsede blot over prisen, som ikke kan give mange ører til
rettighedshaverne.

> Selvom det ikke 100% er det samme, så tænk bare på TDC Play herhjemme.
> Eller fx Spotify, Amazon Cloud Player eller Google Music.

Hvis det bliver så let at snyde i Apples sky, som det - for mig - ser ud
til, hvad skal pladeselskaberne og kunstnerne så leve af i fremtiden og
hvor skal pengene til nye produktioner komme fra?

Det er naturligvis helt private reflektioner og selv om jeg arbejder
for/i branchen, har jeg ikke kommercielle interesser at varetage i denne
gruppes debatter, men derfor vil det nok alligevel være klogt at holde
lav profil, da alting jo kan udlægges og misforståes
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-11 16:07

Hej,

> Disse services bruger jeg stort set ikke og kender dem derfor ikke i
> praksis. Jeg studsede blot over prisen, som ikke kan give mange ører til
> rettighedshaverne.

Burde rettighedshaverne have så fantastisk meget for det?

Der er tale om musik du ALLEREDE har betalt for een gang for at få på
CD. Nu betaler du så een gang til for at få dem leveret igen på en
digital form - år efter år.

> Hvis det bliver så let at snyde i Apples sky, som det - for mig - ser ud
> til, hvad skal pladeselskaberne og kunstnerne så leve af i fremtiden og
> hvor skal pengene til nye produktioner komme fra?

Hvad lever de af nu og hvor kommer pengene til nye produktioner fra nu?

Jeg kan evt. svare selv... den primære indtægtskilde er koncerter nu til
dags.

Men derudover giver dit spørgsmål ikke så mening. Hvis folk alligevel
har snydt og downloadet musikken fra nettet - hvorfor gør det så nogen
ekstra skade på pladeselskaberne, at de betaler dem for at få musikken
leveret via iCloud til deres enheder?

En helt anden ting er din udregning mht. ca. 25$ fordelt på 25.000 numre
giver ikke mange cents per nummer... meeeen det er nok alligevel de
færreste som hører 25.000 numre om året. Hvis man antager at et nummer
varer 3,5 minut, så svarer det til at man hver eneste dag hele året
rundt lytter til musik fra iCloud i 4 timer om dagen.

Det er det samme med TDC Play og Wimp, som vi jo har i Danmark i dag. Du
kan potentielt høre tusindsvis af numre - men folk gør det jo ikke. Med
Wimp har du adgang til 10 millioner numre til 49 kr. per måned - det er
jo heller ikke mange øre per nummer.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-07-11 16:52

Den 31/07/11 17.06, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
>
> Der er tale om musik du ALLEREDE har betalt for een gang for at få på
> CD. Nu betaler du så een gang til for at få dem leveret igen på en

Du taler her om den ærlige og lovlydige forbruger.

> Hvad lever de af nu og hvor kommer pengene til nye produktioner fra nu?

Hvis 'produktioner' i denne sammenhæng er CD'er, DVD'er o.s.v.,
financieres de vel af et salg af produkterne. Her ser jeg helt bort fra
dagdrømmere der bruger 100.000 af egne midler til at indspille og få
udgivet en CD der sælger 236 stk.

Mange kunstnere har stadig et godt udkomme af CD-salg og download i
elektronisk form. Selv den elektroniske form skal jo produceres i et
studie og det er dyrt.

Nu er det jo ikke en naturlov at der absolut /skal/ være pladeselskaber,
men jeg har lidt svært ved at se et musikmarked uden dem? Uden indtægter
lukker pladeselskaberne.

> [...]
> har snydt og downloadet musikken fra nettet - hvorfor gør det så nogen
> ekstra skade på pladeselskaberne, at de betaler dem for at få musikken

Jeg vil da overveje at køre rundt om natten og stjæle gamle cykler. Så
skriver jeg til Apple, at jeg har 23 SCO'er, 44 Winther og 17 Batavus og
fluks stiller Apple 84 nye cykler til min rådifhed.

> [...]
> varer 3,5 minut, så svarer det til at man hver eneste dag hele året
> rundt lytter til musik fra iCloud i 4 timer om dagen.

Det med at betale for musik, dt være sig entrebillet til en koncert,
noder eller plader, er noget underligt uhåndgribeligt noget. Selv om du
køber en fysisk CD, ejer du ikke den musik der ligger på den. Det du har
købt er retten til at aflytte den.

Hvis du aldrig har betalt og nu, blot ved at logge dig ind på en skummel
side, kan uploade en kode til Apple og dermed få biblioteket fyldt op,
hvorfor så nogensinde betale? På tro og love er bare ikke godt nok!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-11 17:02

Hej,

> Her ser jeg helt bort fra
> dagdrømmere der bruger 100.000 af egne midler til at indspille og få
> udgivet en CD der sælger 236 stk.

Dem har jeg også set bort fra.

> Mange kunstnere har stadig et godt udkomme af CD-salg og download i
> elektronisk form. Selv den elektroniske form skal jo produceres i et
> studie og det er dyrt.

Der er ingen der betvivler at det koster penge at lave musik. Jeg siger
blot, at mange kunstnere ikke primært tjener på cd-salg, men derimod på
koncertbilletter osv.

> Nu er det jo ikke en naturlov at der absolut /skal/ være pladeselskaber,
> men jeg har lidt svært ved at se et musikmarked uden dem? Uden indtægter
> lukker pladeselskaberne.

Der er ingen der har snakket om at fjerne pladeselskaberne fra markedet.
Det er noget, du selv fandt på.

> Jeg vil da overveje at køre rundt om natten og stjæle gamle cykler. Så
> skriver jeg til Apple, at jeg har 23 SCO'er, 44 Winther og 17 Batavus og
> fluks stiller Apple 84 nye cykler til min rådifhed.

Sådan virker det jo ikke - elendig analogi. Prøv at læs det jeg skrev
igen... og prøv så at forklar igen, hvordan du mener at det vil skade
pladeselskaberne at folk der snyder og betaler 0 kr. fremover vil have
en mulighed for at betale penge for stadig at snyde.

> [...]
> noder eller plader, er noget underligt uhåndgribeligt noget. Selv om du
> køber en fysisk CD, ejer du ikke den musik der ligger på den. Det du har

Din kommentar har ingen relevans til det, jeg skrev - så jeg ved ikke
hvorfor du bare gentager noget kendt.

> Hvis du aldrig har betalt og nu, blot ved at logge dig ind på en skummel
> side, kan uploade en kode til Apple og dermed få biblioteket fyldt op,
> hvorfor så nogensinde betale? På tro og love er bare ikke godt nok!

Du har misforstået, hvordan det virker. Du får ikke adgang til andet
musik, end det du allerede har. Der er altså ikke tale om at man får
"biblioteket fyldt op".

Hvis folk kopierer CDere uden tilladelse, så er de gået over stregen.
Det bliver ikke gjort lovligt og legalt af at de køber iTunes Match.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-11 13:24

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Og det er her det kniber mig at forstå: 30 bucks for 20.000 'sange' er
> ikke mange basører pr. nummer. Det ser da ud, for mig, som en rigtig
> skidt forretning?

Det er jo heller ikke 20.000 sange, man køber. Man køber lagerplads til
20.000 sange i "skyen". Sangene skal man selv købe enten på iTunes Music
Store eller ved at rippe cd'er, man har. At man så kan snyde og have
piratkopierede cd'er på sin computer, som man så også får lagt i skyen,
er en anden sag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-11 00:50

Hej,

> Det var da egentligt mit indtryk, at iCloud ikke kommer til at koste
> noget.

Det der snakkes om her blev præsenteret på WWDC som kostende ca. 25$ per
år. Det står også beskrevet på Apples hjemmeside som kostende samme pris.

Der kan selvfølgelig ske meget inden efteråret, men det vil nok ret
sandsynligt komme til at koste de 25$.

> musik, man har rippet fra cd selv, også findes i iTunes Music Store, så
> skal man ikke uploade den. iTunes på din Mac meddeler blot, hvilken
> musik du har, og så ligger den bare til en i iCloud.

Det er det, der koster.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-11 13:24

> [...]
> år. Det står også beskrevet på Apples hjemmeside som kostende samme pris.
>
> Der kan selvfølgelig ske meget inden efteråret, men det vil nok ret

Jeg blev vist bare snydt af overskriften på Apples danske hjemmeside:
"Du kan få meget gratis". Det ser ud til, at det ikke er med musik. Jeg
lagde heller meget mærke til det. Jeg har ikke noget imod at betale
lidt, og jeg er vant til at betale for MobileMe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-08-11 19:59

> [...]
> lagde heller meget mærke til det. Jeg har ikke noget imod at betale
> lidt, og jeg er vant til at betale for MobileMe.

Den musik du har købt i Itunes skal der ikke betales abonnement for.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-08-11 21:27

> Den musik du har købt i Itunes skal der ikke betales abonnement for.

Bare I kan bestemme jer. Når jeg siger, det er gratis, bliver jeg belært
om, at det koster penge. Når jeg så beklager min fejl, får jeg
minsandten at vide, at det er gratis
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 30-07-11 13:36

Den 30/07/11 04.35, Kurt Hansen skrev:

> Jo, men vel kun musik købet i butikken? Hvordan viser man at man har
> numrene? JAlle mine CD'er originale og de er købt og betalt, men dem får
> jeg vel ikke automatisk leveret en kopi af i skyen?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jo lige præcis er det hvad de lover omkring "iCloud." Så snart din CD
sættes i Itunes, så registrerer den navnet og titlerne.
Derpå "forærer" den dig CD-en som "iTunes plus kvalitet" oppe i skyen!
Til at bruge på alle dine apparater!

Det vil sige at hvis din skive var ridset, så får du en skratfri udgave
leveret!:

"Hvis du vil nyde godt af alle fordelene ved iTunes i netskyen til
musik, du ikke har købt fra iTunes, er iTunes-matchning den perfekte
løsning. Det giver dig mulighed for at opbevare hele din samling, også
musik, som er optaget fra cd'er eller købt andre steder end iTunes.2

Det gør du på følgende måde: iTunes finder ud af, hvilke sange i
samlingen, der er tilgængelige i iTunes Store. Al den musik, der findes,
føjes automatisk til dit iCloud-bibliotek, så du altid kan lytte til den
på alle dine enheder. Der er over 18 millioner sange i iTunes Store, så
det meste af din musik findes sikkert allerede i iCloud. Du skal kun
overføre det, som iTunes ikke kan finde. Og det er meget hurtigere end
at starte helt fra bunden. Og al den musik, iTunes finder, afspilles i
256 Kbps iTunes Plus-kvalitet – selvom din originale kopi var i en
dårligere kvalitet."

http://www.apple.com/dk/icloud/features/

24,99 $ for 20.000 sange.

MvH
Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-07-11 13:50

Den 30/07/11 14.35, Jens Erik Bech skrev:
> [...]

[klip]

Det lyder helt vildt i mine ører. Lånte CD'er (privat eller bibliotek),
piratkopier og you name at ... pludselig har du dem alle sammen i skyen.

Det må være en smal sag for pirater at lave en "algoritme" der svarer
til det iTunes leder efter. Så lægger de bare en liste ud på et af de
sædvanlige steder og vupti ... Skyen begynder at tonse originale CD'er
ind i dit bibliotek?

Helt ærligt ... tror du ikke det er en aprilsnar?

> 24,99 $ for 20.000 sange.

Tø-hø, på en klassisk CD er der ofte kun 3-4 "sange"; det bliver altså
til mange CD'er for 24,99!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 14:06

> [...]

> ind i dit bibliotek?
>
> Helt ærligt ... tror du ikke det er en aprilsnar?

<http://www.apple.com/icloud/features/>

"If you want all the benefits of iTunes in the Cloud for music you
haven't purchased from iTunes, iTunes Match is the perfect solution. It
lets you store your entire collection, including music you've ripped
from CDs or purchased somewhere other than iTunes. For just $24.99 a
year.

Here's how it works: iTunes determines which songs in your collection
are available in the iTunes Store. Any music with a match is
automatically added to your iCloud library for you to listen to anytime,
on any device. Since there are more than 18 million songs in the iTunes
Store, most of your music is probably already in iCloud. All you have to
upload is what iTunes can't match. Which is much faster than starting
from scratch. And all the music iTunes matches plays back at 256-Kbps
iTunes Plus quality — even if your original copy was of lower quality."

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-07-11 15:17

Den 30/07/11 15.06, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> lets you store your entire collection, including music you've ripped
> from CDs or purchased somewhere other than iTunes. For just $24.99 a

[klip]

Tjah, så må det jo passe.

18 millioner lyder af mange, men regnet ud i procent, er det nok
alligevel behersket. Man starter selvfølgelig med de mest populære.

18 millioner? Åh, Herre Gud, der findes vel næsten 18 millioner
indspilninger alene af Vivaldi's fire årstider
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-07-11 09:37

On 2011-07-30 00:57:03 +0000, Jens Erik Bech said:

> [...]
> Den henter automatisk navne på numre og albumbilleder.
> Du kan styre back-op og overførsler til iPod Touch 4 (som jeg selv har)

Jeg er enig med dig i at droppe mp3 formatet, men hvorfor ikke rippe i
Apple Lossless? Det kan altid senere konverteres til AAC til en iPod,
hvis det fylder for meget, samtidig med at man beholder det i lossless.

Kurt Hansen vil jo netop rippe i et format, så han ikke skal lave det
hele om igen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-07-11 23:52

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Det kan altid senere konverteres til AAC til en iPod,
> hvis det fylder for meget, samtidig med at man beholder det i lossless.

Man kan endda sætte iTunes til automatisk at konvertere det den smidder
på iPod, iPhone og iPad til 128kb AAC. Så slipper man for at ha' de
samme numre 2 gange i iTunes bib på Mac'en. Den løsning bruger jeg pt.
(Kunne dog godt ønske mig at man kunne indstille det til 256kb AAC)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-07-11 11:52

On 2011-07-28 17:10:16 +0000, Jens Kristian Søgaard said:

> Hej,

> Mon ikke din væg plus de par GB også kan være på en 64 GB iPod Touch?

Jeg tror det ikke. Mit fylder over 250 GB i FLAC, og der er lidt over
600 cd'er. En hel væg er meget mere.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 13:29

Hej,

> Jeg tror det ikke. Mit fylder over 250 GB i FLAC, og der er lidt over
> 600 cd'er. En hel væg er meget mere.

Så må man leve med at skulle rotere indholdet på iPod'en fx hvert
kvartal. iTunes kan gøre det automatisk, så det er ikke så besværligt,
som det lyder.

Og ja, kender problematikken... jeg har på den forkerte side af 800
cd'ere (når man også tæller de enkelte cd'ere i boxsets). Det er dog
alligevel ikke alle som egner sig til det, jeg bruger en iPod til.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-07-11 18:36

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Godfather beware wos: Jeg har en hel væg tapetseret med klassisk musik
> på CD, samt nogle giga downloadet.

Det havde du jo glemt at nævne i farten.

Bemærk at en Time Capsule kan vække din iMac fra vågeblus hvis nogen
prøver at tilgå iTunes fra nettet.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-07-11 18:42

> [...]

> om, at iTunes leverer en "god" kvalitet - også i fremtiden, så man
> ikke skal re-scanne sin CD-samling hvert eller hvert andet år.

cd-mediet er notorisk berygtet for at være mangelfuldt i diskanten.
Spørgsmålet er om du er så gammel så du alligevel ikke kan høre forskel
:)

Men sætter du op til at gemme i en lossless-variant (kan ikke lige huske
hvad fabriksstandarden er) så har du de bits der lå på skiven. Det er
vel godt nok?

> Tendensen på det klasiske plademarked er klar: Andelen og salget af
> SACD (Super Audio) er stærkt stigende. I grel modsætning til resten af
> samfundet, er her altså STIGENDE krav til lydkvaliteten!

De rige har mange glæder :) Jeg ved slet ikke om iTunes har forstand på
SACD.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-07-11 19:58

Den 28/07/11 19.41, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110728 skrev:

> cd-mediet er notorisk berygtet for at være mangelfuldt i diskanten.
> Spørgsmålet er om du er så gammel så du alligevel ikke kan høre forskel
> :)

Aha! Så er det altså CD'erne der er noget galt med og ikke mine øren?
Faktisk har jeg en ganske god hørelse for musik. Det kan knibe at
opfange hvad en flok Brian'er siger, men det er nu mest fordi de taler
utydeligt.

På en HiFi-messe for en del år siden mødte jeg dog min overmand. En
ældre, /meget/ ældre faktisk, var berømt og berygtet for at hærge de
københavnske HiFi-butikker og kritisere deres dyre skrammel sønder og
sammen.

En dag, da han påstod at strømkablet skulle vendes 180 grader i
stikkontaktem p.g.a. nogle "forstyrrelser" gik han ud af butikken og
"lovede" at komme tilbage senere" Personalet besluttede at drive gæk med
ham ved /ikke/ at vende stikket om. Da ham kom tilbage og genlyttede,
afbrød han allerede efter to sekunder: "I har jo ikke vendt det stik
om", blev skide sur og smækkede med døren. HAM skulle de bare ikke tage
pis på!

> Men sætter du op til at gemme i en lossless-variant (kan ikke lige huske
> hvad fabriksstandarden er) så har du de bits der lå på skiven. Det er
> vel godt nok?

Godt nok, ja Gud Fader bevars. jeg har forlængst vænnet mig til CD-lyden
og har heller aldrig haft en anlæg i 100k-klassen der kan retfærdiggøre
højere kvalitetskrav.

Rip i 1:1 er det der, indtil nu, har været tilbudt til download, men jeg
er ret sikker på at vi vil se en afspejling af SACD-teknikken - også på
downloadsiden.

Flac er et meget kapapelt format og kan indeholde så høje bitrates,
frekvensområder og så mange spor/kanaler kanaler, at det faktisk kan
gengive et masterbånd lossless.

> De rige har mange glæder :) Jeg ved slet ikke om iTunes har forstand på
> SACD.

Det har de formentlig ikke og gennem min relativt korte deltagelse i
dette forum har jeg da også lært, at det slet ikke er Apples filosofi.
Alle bliver barberet med den store kniv og vil man have mere, må man ty
til andre løsninger.

Skaren af potentielle købere til SACD-udgivelser skrumper ind, samtidig
med at den klassiske pladebrance investerer flere og flere penge i disse
udgivelser. Gu' ve' hvordan DET ender?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-11 20:14

Hej,

> Rip i 1:1 er det der, indtil nu, har været tilbudt til download, men jeg
> er ret sikker på at vi vil se en afspejling af SACD-teknikken - også på
> downloadsiden.

Det er sket for længst. Du kan i dag (hvis du vil betale for det) købe
musik i 96 kHz / 24-bit FLAC.

> [...]
> dette forum har jeg da også lært, at det slet ikke er Apples filosofi.
> Alle bliver barberet med den store kniv og vil man have mere, må man ty

Glem den efter min mening tåbelige generalisering med at "Apples
filosofi" skulle være på den eller den anden måde. Det kan ikke rigtigt
bruges til noget konstruktivt og du bruger den for tit.

Fakta er at SACD kræver særlig hardware for at kunne aflæses. Sådan
noget hardware er der ikke i Macs (eller i alm. PCere for den sags
skyld) - så ville det da også være ret underligt, at Apple skulle
inkludere softwaren til det.

Det du kan gøre, hvis du absolut vil lytte til SACD på din computer, er
at bruge de 5000 kr. på en SACD-afspiller og koble den til computeren
med et optisk kabel og optage lyden af den vej. Det er dog en noget
besværlig omgang.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-07-11 04:01

Den 28/07/11 21.14, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Det er sket for længst. Du kan i dag (hvis du vil betale for det) købe
> musik i 96 kHz / 24-bit FLAC.

Allright, det har jeg så ikke lagt mærke til.

> Glem den efter min mening tåbelige generalisering med at "Apples
> filosofi" skulle være på den eller den anden måde. Det kan ikke rigtigt
> bruges til noget konstruktivt og du bruger den for tit.

Mjaeh, det har du vist ret i og faktisk er Windows jo på samme måde.
Godt, så siger vi det - jeg er faktisk også selv ved at være lidt træt
af den

> [...]
> at bruge de 5000 kr. på en SACD-afspiller og koble den til computeren
> med et optisk kabel og optage lyden af den vej. Det er dog en noget

Det sidder nok bare så dybt i flæsket på mig fra den gang jeg fik min
første scanner. De få billeder jeg har tilbage fra den gang, var en en
halvdårlig kvalitet og alt for ringe opløsning, så i dag gemmer jeg dem
kun fordi jeg ikke har nogen der er bedre. Mange af dem er gamle
billeder, lånt af nu afdøde familiemedlemmer.

Jeg har derfor senere udviklet en mani med at gemme i p.t. bedst mulige
kvalitet, så jeg har noget at falde tilbage på, når teknologien og
kvalitetskravene udvikler sig.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 05:35

Hej,

> [...]
> Jeg har derfor senere udviklet en mani med at gemme i p.t. bedst mulige
> kvalitet, så jeg har noget at falde tilbage på, når teknologien og

Det er stort set samme fælde, du er ved at falde i her - bare på en lidt
anden måde.

Hvis du nu investerer stort i SACD som en af ganske få mennesker i
landet... hvad gør du så om 20 år, når du skal have fat i "de gamle minder"?

Håber på at din 20 år gamle afspiller stadig virker?

Eller regner du virkelig med at du kan købe en ny på det tidspunkt?

Prøv som eksempel bare at find et sted at købe en MiniDisc-afspiller i
dag... det er ikke helt let.

Fra : Snorre Berg

Dato : 29-07-11 06:15

Den 29.07.11 06.34, skrev Jens Kristian Søgaard:

> Prøv som eksempel bare at find et sted at købe en MiniDisc-afspiller i
> dag... det er ikke helt let.

Min kone fikk fatt i en riktig billig. Det er bare det at hun ikke helt
vet hva hun skal bruke den til…

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-07-11 06:58

Den 29/07/11 06.34, Jens Kristian Søgaard skrev:

> [...]
>
> Hvis du nu investerer stort i SACD som en af ganske få mennesker i
> landet... hvad gør du så om 20 år, når du skal have fat i "de gamle

Jeg ejer ikke een eneste SACD, da jeg ikke har et musikanlæg der
modsvarer det, men jeg håber, at jeg på et tidspunkt får sparet sammen
til en anlæg der er betydeligt bedre end det jeg har i dag og så ville
det jo være ærgerligt at have gemt al sin musik i 128 kbit/s.

Min hovedpointe er at gemme i et tabsfrit format dr også vil kunne læses
om konverteres om 20 år og her ved vi jo ikke om f.eks. Flac eller Apple
Lossles er imellem. WAv vil måske være det sikreste, men man ved jo aldrig.

> [...]
>
> Eller regner du virkelig med at du kan købe en ny på det tidspunkt?
>
> Prøv som eksempel bare at find et sted at købe en MiniDisc-afspiller i

Ja, jeg ved det godt. Prøv f.eks. at spørge DDA (Dansk Data Arkiv)
hvilke problemer de har med at aflæse gamle hulkort, magnetbånd o.s.v.
og selv om det så lykkes, hvordan dechiffrerer man så outputtet?

NÃ¥ ja, som sagt mest en rygmarvsreaktion. Det er nok ikke noget jeg skal
bruge så meget krudt på, da jeg alligevel ikke kan opnå en fuld garanti.
Dels bevarer jeg mine CD'er og dels har jeg jo heller ingen
museumsforpligtelser
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-07-11 21:32

> Aha! Så er det altså CD'erne der er noget galt med og ikke mine øren?

Ja. Pga der kun samples i 44.1 kHz kan diskant over 22 kHz ikke
gengives korrekt (det kan vises matematisk). Af samme grund bruger man
48 kHz stort set alle andre steder.

> Faktisk har jeg en ganske god hørelse for musik. Det kan knibe at
> opfange hvad en flok Brian'er siger, men det er nu mest fordi de taler
> utydeligt.

Det er meget almindeligt at have svært ved at forstå samtale i større
forsamlinger når man begynder at høre dårligt. Tag evt en samtale med
din læge, så det ikke kommer som en overraskelse.

> [...]
> genlyttede, afbrød han allerede efter to sekunder: "I har jo ikke
> vendt det stik om", blev skide sur og smækkede med døren. HAM skulle

Interessant. Eftersom første skridt på vejen i de fleste
forbrugsapparater er at lave vekselstrøm om til jævnspænding, kan det
undre at det overhovedet giver mening. Lidt som guldbelagte USB-stik.
NÃ¥, anekdoten er god nok :)

> [...]
>
> Flac er et meget kapapelt format og kan indeholde så høje bitrates,
> frekvensområder og så mange spor/kanaler kanaler, at det faktisk kan

Sikkert. Til cd-rip er det sgu lige meget bare du har de bits der lå på
skiven. Lidt som en BluRay-udgave af en stumfilm ;)

> [...]
> dette forum har jeg da også lært, at det slet ikke er Apples
> filosofi. Alle bliver barberet med den store kniv og vil man have

Jeg ser så ingen grund til at bruge FLAC hvis du gerne vil kunne bruge
Apples løsninger. De har deres tabsfrie codec som alle apparaterne kan
afspille - det gør dit liv ret meget nemmere.

> Skaren af potentielle købere til SACD-udgivelser skrumper ind,
> samtidig med at den klassiske pladebrance investerer flere og flere
> penge i disse udgivelser. Gu' ve' hvordan DET ender?

I højkvalitets-downloads for kendere.

Båndbredde er efterhånden ved at være et ikke-problem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-11 22:16

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110728 <nospam0002+20110728@gmail.com> wrote:

> Ja. Pga der kun samples i 44.1 kHz kan diskant over 22 kHz ikke
> gengives korrekt (det kan vises matematisk). Af samme grund bruger man
> 48 kHz stort set alle andre steder.

Jeg tror nu også, det er Kurts ører, det er galt med. I hans alder er
hørelsen nedsat 30 dB ved 4.000 Hz og 35 dB ved 8.000 Hz. Faktisk
aftager hørelsen allerede fra 25-års-alderen, og det er især de høje,
tonder, der tabes. Det vil sige tonerne over 1.000 Hz.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-07-11 01:25

Den 30/07/11 23.16, Henrik Münster skrev:

> [...]
> aftager hørelsen allerede fra 25-års-alderen, og det er især de høje,
> tonder, der tabes. Det vil sige tonerne over 1.000 Hz.

Jeg har løbende udviklet, og til stadighed raffineret, det jeg kalder
'selektiv' hørelse: Jeg hører det jeg ønsker at høre og intet andet
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-07-11 22:45

moth@mothsoft.dk (Mogens Thyregod) writes:

> [...]
> kan "vride" armen om på iTunes, så iTunes også afspiller FLAC (dog kun i
> 16bit/44.1KHz). Et scenarie som måske er mere tiltalende for Kurt 8¬)

Han ville gerne have det gennem en Airport Express. Det ser det ikke ud
til at det understøtter.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-11 08:57

> [...]

> til en anlæg der er betydeligt bedre end det jeg har i dag og så ville
> det jo være ærgerligt at have gemt al sin musik i 128 kbit/s.

Du scanner originalen ind i optimal opløsning, og gemmer dén på passende
arkivmateriale. Herefter konverterer du den til det du skal bruge.

Når dit behov ændrer sig, fisker du originalindscanningen frem og
konverterer den igen.

> [...]
> skal bruge så meget krudt på, da jeg alligevel ikke kan opnå en fuld
> garanti. Dels bevarer jeg mine CD'er og dels har jeg jo heller ingen

Der er vel en grund til at du allerede nu stønner over hvis du skal
indscanne dem igen? Det går i øvrigt ret stærkt. En cd kan gnaskes af
iTunes på nogen minutter.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-11 08:59

> [...]

> er nødt til at holde nogle pauser i arbejdet, må det - alt andet lige
> - være mere bekvemt at sidde ved iMac'en?

Det gør du i iTunes på din Mac.

Så beder du iTunes om at fylde det på din iPod som du skal bruge, og så
bruger du den til du gerne vil have noget nyt, så kobler du den til
moderskibet igen.

Du har en ny verden til gode :) Kender du ikke et yngre menneske med en
iPod som kan vise dig hvordan det fungerer?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-07-11 09:25

Den 29/07/11 09.59, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110729 skrev:

> Du har en ny verden til gode :) Kender du ikke et yngre menneske med en
> iPod som kan vise dig hvordan det fungerer?

Det ved jeg ikke rigtig. Jo, måske. Vort "plejebarn", som bor hos os i
weekenderne, når hun ikke går på efterskole, har vist en ... eller er
det en iPhone ... eller måske bare en iWannabee.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-11 10:38

> [...]

> weekenderne, når hun ikke går på efterskole, har vist en ... eller er
> det en iPhone ... eller måske bare en iWannabee.

Nåja, du bor langt ude på landet :)

Hvis du ager til storstaden så overvej at bede om at få demonstreret
hvordan AirPlay virker med både iMac og iPod Touch.

Man kan iøvrigt fjernbetjene en Touch eller en iPhone hvis de er sat i
en dock.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-11 12:19

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> Jeg tror det ikke. Mit fylder over 250 GB i FLAC, og der er lidt over
> 600 cd'er. En hel væg er meget mere.

Du antydede tidligere at du havde brugt meget høje
kvalitetsindstillinger i FLAC, måske endda højere end dit
originalmateriale. MÃ¥ske er der plads at spare :)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-07-11 12:41

On 2011-07-29 11:19:25 +0000, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110729 said:

> Du antydede tidligere at du havde brugt meget høje
> kvalitetsindstillinger i FLAC, måske endda højere end dit
> originalmateriale. Måske er der plads at spare :)

Nej, jeg har ikke brugt bedre indstillinger end til almindelige cd'er.
Dvs. 16-bit - 44.1 kHz. Hvis du synes det fylder meget, er det måske
fordi der er nogle box-sæt imellem de 600 cd'er. Jeg har ikke overblik
over hvor mange skiver der ialt.

Jeg har linket til nogle steder, hvor man kan købe 24-bit FLAC. Men det
kan jeg ikke selv bruge. Sones kan ikke afspille det.

De få SACD plader jeg har, han jeg også kun rippet cd-laget af.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 14:40

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> writes:

> jens kristian søgård( jeg skriver jhans navn med lille så man bedre
> kan se at han er en åndspygmæ!) -er ofte uheldig med sine perfide
> angreb på undertegnede.
> Han er dum som en dør!

Fornærmelser virker bedst hvis man ikke behøver forklare dem.

> [...]
> Et trick som bruges af de mest utålelige personer i nyhedsgrupperne.
>
> Det er ham selv der ofte tager fejl. Ja stort set hver gang.

Jens Kristian har sædvanligvis ret hvad tekniske ting angår.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 16:52

> [...]

> DTS HD.
> Ja måske 5.1 Wav PCM i 96khz.
> Vi præsenteres allerede for dem i DVD og Blu-ray udgivelser. S det er

Den eneste grund til at cd'ere ikke har alle de forskellige versioner er
mangel på bits på skiven. Der er ingenting teknisk til hinder for at
Bluray ikke også kunne have gået efter musiksegmentet. Grunden til de
ikke gjorde, er formentligt at løbet ér kørt. Kunderne vil ikke have
skiver, de vil have filer der kan flyttes rundt på.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 22:20

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> aftager hørelsen allerede fra 25-års-alderen, og det er især de høje,
> tonder, der tabes. Det vil sige tonerne over 1.000 Hz.

SÃ¥ det korte af det lange er at det bare er at komme igang med at lytte
mens man stadig kan nyde pladerne :)

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 31-07-11 10:59

On Sun, 31 Jul 2011 06:36:50 +0200, <Kurt Hansen> wrote:
> Hvis det bliver så let at snyde i Apples sky, som det - for mig - ser ud
> til, hvad skal pladeselskaberne og kunstnerne så leve af i fremtiden og
> hvor skal pengene til nye produktioner komme fra?

Med tanke på at man allerede har "snytt" plateselskapene for pengene, så
kan man jo si at dette gir litt penger for noe som allerede er
"stjålet".

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-11 18:51

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Trådløse højtalere? Hvad skal du så med expressen?

Lyden skal jo ind et sted og hvis man ikke er fristet af en lang ledning?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-11 21:33

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Bare I kan bestemme jer. Når jeg siger, det er gratis, bliver jeg belært
> om, at det koster penge. Når jeg så beklager min fejl, får jeg
> minsandten at vide, at det er gratis

"Koster penge" er dummebøden, jo ;)

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-08-11 21:37

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110803 <nospam0002+20110803@gmail.com> wrote:

> "Koster penge" er dummebøden, jo ;)

Det er godt gjort. Jeg troede, man var fredet herinden. Hvad bliver det
næste? Skal vi også have buksevand?
--
Henrik Münster
Esbjerg