HD til macbook pro 7,1
Fra : Michael Horn

Dato : 26-07-11 18:58

Hej Findes der en hurtigere (ikke SSD) som kan anbefales end
WD Scorpio Black WD7500BPKT 750GB SATA 16MB 7200RP

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19355&type=0

Jeg syntes min 5400rpm af samme fabrikat er langsom med mange pgm åbne

Jeg ved den har været oppe mange gange, sidst for 5mdr siden, men nye
erfaringer modtages gerne
Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 19:03

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg syntes min 5400rpm af samme fabrikat er langsom med mange pgm åbne
>
> Jeg ved den har været oppe mange gange, sidst for 5mdr siden, men nye

Nu sagde du godt nok "ikke ssd" men hvad med Seagteas hybrid disk ? ..
jeg har ikke selv testet, men har hørt fra flere at den er ret
god/hurtigt når man af den ene eller anden grund ikke vil over på en
full on ssd.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 19:05

brmhorn@skalfjernesgmail.com (Michael Horn) writes:

> Hej Findes der en hurtigere (ikke SSD) som kan anbefales end
> WD Scorpio Black WD7500BPKT 750GB SATA 16MB 7200RP

Jeg var glad for min Scorpio Black indtil jeg opdagede at jeg havde fået
en uden bevægelsessensor, så der kom en masse overfladefejl. Jeg kan
ikke anbefale noget, men du skal huske at købe en sådan model - disken
holder længere.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 19:09

> [...]
> jeg har ikke selv testet, men har hørt fra flere at den er ret
> god/hurtigt når man af den ene eller anden grund ikke vil over på en

Momentus XT?

Det skulle give god hastighed med korte spidsbelastninger men almindelig
hastighed ved store filer.

Problemet er bare at den største model kun er på 500 GB :( Hvis det er
plads nok, så er det da oplagt. bj-trading har den til 700 kroner.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 19:11

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110726 <nospam0002+20110726@gmail.com> wrote:

> Momentus XT?

thats the one

> Det skulle give god hastighed med korte spidsbelastninger men almindelig
> hastighed ved store filer.

Og i praksis vil din maskine _føles_ hurtig, f.eks. ved genstart, start
af programmer, arbejde med ofte bruge filer etc. etc.

> Problemet er bare at den største model kun er på 500 GB :( Hvis det er
> plads nok, så er det da oplagt. bj-trading har den til 700 kroner.

pff, jeg klarer mig med 120GB ;)

/thomas

Fra : Michael Horn

Dato : 27-07-11 07:53

> [...]

> Problemet er bare at den største model kun er på 500 GB :( Hvis det er
> plads nok, så er det da oplagt. bj-trading har den til 700 kroner.

Søgte lige på Momentus XT og fandt at de hellere vil spare 1Watt end at
performe..

http://www.computerworld.com/s/article/9209863/Users_frustrated_with_Sea
gate_s_next_gen_hybrid_drive
Michael Horn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 19:13

> pff, jeg klarer mig med 120GB ;)
>
> /thomas

Din EyeTV kører garanteret også på en anden maskine :p

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 19:18

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110726 <nospam0002+20110726@gmail.com> wrote:

> Din EyeTV kører garanteret også på en anden maskine :p

Og mit Aperture bibliotek ... og mit iTunes biblotek ... jo ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 19:19

> Og mit Aperture bibliotek ... og mit iTunes biblotek ... jo ...

Det er ligesom at tage på cykelferie og få baggagen bragt :p

SÃ¥ er det jo ingen kunst ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 19:21

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110726 <nospam0002+20110726@gmail.com> wrote:

> Det er ligesom at tage på cykelferie og få baggagen bragt :p
>
> Så er det jo ingen kunst ;)

Det er jo det. Jeg kunne sikkert nøjes med en MacBook Air som bærbar
hvis den havde en 15" skærm .. bortset fra det så hader jeg at cykle ...
spild af kræfter ;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 19:27

> Det er jo det. Jeg kunne sikkert nøjes med en MacBook Air som bærbar

Tjah. Det kan være en Air bliver min næste, men hvis de laver MBP'en
fremover så at al pladsen i det nuværende kabinet bliver fyldt op med
batterier er vi vel oppe på 24 timer uden strøm? Må være perfekt til
det rejsende folk :)

> hvis den havde en 15" skærm .. bortset fra det så hader jeg at cykle ...
> spild af kræfter ;)

Betragt motion som almindeligt servervedligehold, så falder det dig
måske nemmere. Forlænger tiden inden du skal skrottes :p

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-07-11 19:29

Michael Horn wrote:
> [...]
>
> Jeg syntes min 5400rpm af samme fabrikat er langsom med mange pgm åbne
>
> Jeg ved den har været oppe mange gange, sidst for 5mdr siden, men nye

Nej, det er den hurtigste normale 2,5" disk pt. på markedet - og vel nok
også den bedste...

Mht. langsomheden, så behøver det ikke at have så meget med disken at
gøre, men måske nærmere en kombination af CPU pg RAM, - så har du ikke
fyldt den helt op med RAM, var det dér, jeg ville begynde. - Jeg har
'kun' en PowerBook, men der skete meget på hastigheden, da den blev
fyldt op fra 1gb til 2gb RAM...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Horn

Dato : 26-07-11 22:20

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> fyldt den helt op med RAM, var det dér, jeg ville begynde. - Jeg har
> 'kun' en PowerBook, men der skete meget på hastigheden, da den blev

Tak for mange goe indput, jeg har 8GB i, men den swapper alligevel meget
på HD, især ved fil overførsel fx timemachine går alt i stå..

Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 22:20

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> Tak for mange goe indput, jeg har 8GB i, men den swapper alligevel meget
> på HD, især ved fil overførsel fx timemachine går alt i stå..

er din disk fyldt op ?

/thomas

Fra : Michael Horn

Dato : 27-07-11 07:26

> er din disk fyldt op ?
>
> /thomas

Hej, næ 312 ledig ud af 1TB

Michael Horn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-07-11 23:35

Michael Horn wrote:

> Tak for mange goe indput, jeg har 8GB i, men den swapper alligevel meget
> på HD, især ved fil overførsel fx timemachine går alt i stå..

Hm, 8gb burde være nok, men hvad bruger du til TM - USB, Firewire,
trådløs? - Og hvilken disktype - 5400rpm, 7200rpm, variospeed,
8/16/32/64mb cache? - Jeg har set i flere af de engelske comp.sys
grupper, at dér brokker de sig over noget lignende, når der bruges USB
eller trådløst og med diske på især 5400/5900rpm og op til 32mb cache -
fx. WD Essentials Green Series.

Jeg bruger ikke TM, men kører en bootable backup med 'Backuplist+' ca. 1
gang i døgnet til en ekstern 7200rpm/32mb cache FW disk, og her har jeg
aldrig set, at CPU forbrug har været over 6-7&.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Horn

Dato : 27-07-11 07:32

> [...]

> gang i døgnet til en ekstern 7200rpm/32mb cache FW disk, og her har jeg
> aldrig set, at CPU forbrug har været over 6-7&.

Jeg har 2 x 500gb i apple raid via USB, så det er een stor disk. Det er
ikke CPU der er problemet, men lige så snart der er meget trafik på den
interne disk, bliver alt markant langsom'ere

Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 08:27

> [...]

> ikke CPU der er problemet, men lige så snart der er meget trafik på den
> interne disk, bliver alt markant langsom'ere

Eh, er det den du booter fra ?

/thomas

Fra : Michael Horn

Dato : 27-07-11 08:57

> Eh, er det den du booter fra ?
>
> /thomas

Nej det er en interne 1TB WDC , WDC WD10TPVT-00U4RT1:
Capacity: 1 TB (1.000.204.886.016 bytes)
Model:WDC WD10TPVT-00U4RT1
Revision: 01.01A01

-- Mvh Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 09:03

> Nej det er en interne 1TB WDC , WDC WD10TPVT-00U4RT1:
> Capacity: 1 TB (1.000.204.886.016 bytes)
> Model:WDC WD10TPVT-00U4RT1
> Revision: 01.01A01

Ah, sorry, det er tidligt på dagen endnu :) ... den eksterne er vel ikke
i raid0 vel ?

/thomas

Fra : Michael Horn

Dato : 27-07-11 09:47

> Ah, sorry, det er tidligt på dagen endnu :) ... den eksterne er vel ikke
> i raid0 vel ?
>
> /thomas

Jo, 2 x 500gb
Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 09:55

> Jo, 2 x 500gb

Jeg vil nok starte med at være være nervøs nu ... med mindre det der er
på diskene er absolut uvæsentlige data...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 22:25

brmhorn@skalfjernesgmail.com (Michael Horn) writes:

> Tak for mange goe indput, jeg har 8GB i, men den swapper alligevel meget
> på HD, især ved fil overførsel fx timemachine går alt i stå..

Hvad bruger du den til? Er der eventuelt en fejl på disken - det var
det der gjorde jeg opdagede min var ved at stå af?

Fra : Michael Horn

Dato : 27-07-11 07:26

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110726 <nospam0002+20110726@gmail.com> wrote:

> Hvad bruger du den til? Er der eventuelt en fejl på disken - det var
> det der gjorde jeg opdagede min var ved at stå af?

Den er ikke mere end 3 mdr gammel - og det virker egentligt ok, indtil
jeg åbner fx parallel el Bento kan også virke sløv.
Jeg har startet med shift key nede og slået alt fra, så spiller det
nogentings hurtigere, men jeg syntes det mangler luft under vingerne..

Michael Horn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-07-11 23:47

brmhorn@skalfjernesgmail.com (Michael Horn) writes:

> Tak for mange goe indput, jeg har 8GB i, men den swapper alligevel meget
> på HD, især ved fil overførsel fx timemachine går alt i stå..

Hvor meget ledig plads har du på disken?

Min gamle iMac var ved at gå i dørken hver gang jeg åbnede et nyt
program, men det lod til at skyldtes, at der kun var 10GB ledig på
disken. Efter jeg ryddede op med den store kost og fik 60 GB ledig kører
alting meget bedre.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-07-11 08:11

> [...]

> Jeg har startet med shift key nede og slået alt fra, så spiller det
> nogentings hurtigere, men jeg syntes det mangler luft under vingerne..

"Alt i stå" er skidt. Det er derfor jeg tror det kan være et symptom på
at disken måske er ved at blive syg, hvis den har fået nogen knubs. Det
kan være nok bare med et enkelt uheld.

Du kan eventuelt se om der står nogen interessante ting i Konsol når den
går i stå næste gang.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-07-11 08:12

> Søgte lige på Momentus XT og fandt at de hellere vil spare 1Watt end at
> performe..
>
> http://www.computerworld.com/s/article/9209863/Users_frustrated_with_Sea
> gate_s_next_gen_hybrid_drive

Til det bærbare segment er det nok en meget klog beslutning. Det kan
let modsvare en halv eller en hel times batteritid.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-07-11 10:23

> [...]

> Jeg syntes min 5400rpm af samme fabrikat er langsom med mange pgm åbne
>
> Jeg ved den har været oppe mange gange, sidst for 5mdr siden, men nye

Har lidt travlt, og har derfor ikke læst hele tråden. Men jeg ville købe
en SSD hos OWC da MacOS X 10.7 sutter på normal harddisk på den måde som
det er bygget op nu.

--
Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-07-11 10:25

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Har lidt travlt, og har derfor ikke læst hele tråden. Men jeg ville købe
> en SSD hos OWC da MacOS X 10.7 sutter på normal harddisk på den måde som
> det er bygget op nu.

Pokkers jeg skulle hellere passe mine lektier i stedet for at rådgive om
SSD, når du åbenbart har brug for 750GB. Den størrelse er jo ikke til at
betale som SSD.

--
Flemming