Full screen i lion, ikke global funktion ?~
Fra : jagge

Dato : 26-07-11 14:53

Hey

Full screen er også fed, men kan det virkelig passe at det kun er for
programmer der er programmeret til det ??

Jeg har office 2008 og her funger det ikke ??

MVH

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 26-07-11 14:57

On Tue, 26 Jul 2011 15:53:17 +0200, <jagge> wrote:
> Hey
>
> Full screen er også fed, men kan det virkelig passe at det kun er for
> programmer der er programmeret til det ??
>
> Jeg har office 2008 og her funger det ikke ??

Fullscreen, som versions og autosave er noe som må legges inn av
programutviklerene.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 15:44

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hey
>
> Full screen er også fed, men kan det virkelig passe at det kun er for
> programmer der er programmeret til det ??

ja

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-11 15:46

Hej,

> Full screen er også fed, men kan det virkelig passe at det kun er for
> programmer der er programmeret til det ??
> Jeg har office 2008 og her funger det ikke ??

Indtil Microsoft kommer med en opdatering til Office, så kan du være
heldig med dette program:

http://chpwn.com/apps/maximizer.html

Det tilføjer full-screen funktionaliteten til programmer, som ikke er
født med den. Det virker ikke på alle programmer, men de fleste ting ser
det ud til at virke fint med.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : jagge

Dato : 27-07-11 07:08

> http://chpwn.com/apps/maximizer.html
>
> Det tilføjer full-screen funktionaliteten til programmer, som ikke er
> født med den. Det virker ikke på alle programmer, men de fleste ting ser
> det ud til at virke fint med.

Godt tips, takker.

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-11 08:22

> Godt tips, takker.

Og så er full screen heller ikke så nyt, trods alt. Pages har haft det i
lang tid, og mon ikke de fik idéen fra det knap så kende WriteRoom?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 27-07-11 08:28

> Og så er full screen heller ikke så nyt, trods alt. Pages har haft det i
> lang tid, og mon ikke de fik idéen fra det knap så kende WriteRoom?

Jeg har savnet det længe på OSX. Jeg har aldrig helt forstået "maximer"
knappen. Der er noget befriende visuelt ved at blokke andre vinduer helt
af synes jeg.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 08:29

> Jeg har savnet det længe på OSX. Jeg har aldrig helt forstået "maximer"
> knappen.

Det er fordi det ikke er en maximer knap .. det er en "zoom" knap som
prøver at gøre vinduet så stort at _indholdet_ kan vises uden scroll

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-11 10:29

> Det er fordi det ikke er en maximer knap .. det er en "zoom" knap som
> prøver at gøre vinduet så stort at _indholdet_ kan vises uden scroll

Jeg har ikke rigtig fået installeret Lion endnu, så Lions fuldskærm kan
jeg ikke udtale mig om. Det er helt fint med full-screen funktionen i
Pages, som den har været hidtil, hvor der kommer et "ark papir" i midten
af skærmen uden noget udenom. Så kan man rigtig koncentrere sig om at
skrive.
Derimod har jeg altid hade maksimer-knappen i Windows. Det har
jeg også tit skrevet. Jeg kan bedre lide, når vinduer passer til
indholdet, og det ser pænt ud. Med maksimer-knappen får man f.eks. blæst
regnearket op til fuld skærm. Selve indholdet fylder måske et A4-ark ude
til venstre. De sidste 2/3 af en 23" bredformat-skærm er fyldt med
hundredevis af tomme celler. Det ser da grimt ud og øger ikke
læsbarheden. Jeg har også tit set folk læse webmail med maksimeret
browservindue. Det giver nogle ekstremt lange linier tekst tværs over
førnævnte 23" skærm. Det er også elendigt at læse. Læsbarheden er bedst,
hvis der er omkring 80 tegn på hver linie.
Folk er åbenbart vilde med maksimerede programmer. Alle
Windowsbrugere savner en maksimer-knap på Mac. Personligt har jeg altid
arrangeret min skærm, som Apple i øvrigt plejer at vise skærmbilleder,
når de viser produkter. Vinduerne passer til indholdet. Jeg har så
masser af vinduer bag hinanden, og jeg bruger det som en let måde at
skifte mellem programmer. Man skal jo bare klikke i et delvist synligt
vindue, og så springer det frem foran.
Nå, men når jeg får tid, skal jeg have installeret Lion på min
hovedcomputer. Det kan jo være, jeg skifter mening. Jeg kan godt se, at
til f.eks. iPhoto kan det være rart at kunne se så mange billeder som
muligt og at kunne se enkelte billeder så stort som muligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-11 14:34

Hej,

> Og så er full screen heller ikke så nyt, trods alt. Pages har haft det i
> lang tid, og mon ikke de fik idéen fra det knap så kende WriteRoom?

Den her type full-screen er nyt, det er rent teknisk set ikke det samme
som den full-screen funktionalitet som tidligere var i Pages.

Hvis man ser på full-screen som generelt fænomen er det oldgammelt - jeg
tror altså ikke du skal regne med, at det er fra WriteRoom, det stammer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-11 20:35

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis man ser på full-screen som generelt fænomen er det oldgammelt - jeg
> tror altså ikke du skal regne med, at det er fra WriteRoom, det stammer.

Som du selv er inde på, så kan full-screen implementeres på mange måder.
Jeg synes, Pages' fuldskærm ligner WriteRooms meget. Måske var det
fordi, jeg selv var skiftet til at bruge WriteRoom, fordi jeg syntes,
fuldskærmsvisningen var vældig smart. Ved næste opdatering af Pages fik
Pages pludselig en meget identisk fuldskærmsvisning. For mig var det
derfor meget nærliggende, hvor Apple havde fået idéen fra, men jeg kan
naturligvis ikke vide det.
--
Henrik Münster
Esbjerg