Lidt ros til Apple (mail)
Fra : jagge

Dato : 25-07-11 14:24

Hey

jeg har jo skoset Apple lidt så her kommer lidt ros. Jeg synes mail er
hele opgraderingen værd. Det er en FED måde man nu kan gruppere efter
samtaler. Layoutet er dejligt behageligt roligt.

Min mailboks er blevet et bedre sted at være :0).

Og så læste jeg nogle af henriks links om OS 10.7

http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/07/mac-os-x-10-7.ars

FEDT link, og extrem detaljeret review der er god at blive klogere på.

Tak for det Henrik.

MVH

Jakob

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-07-11 08:01

Den 25/07/11 15.24, jagge skrev:
> Hey

Hoooo

> jeg har jo skoset Apple lidt så her kommer lidt ros. Jeg synes mail er
> hele opgraderingen værd. Det er en FED måde man nu kan gruppere efter
> samtaler.

Undskyld at jeg tværer den af på dig - i det spil er du bare det
nærmeste offer inden for skudhold:

Ufatteligt at Apple først implementerer det nu. Det har vi haft i
Windows i alle de versioner jeg kan huske. En så simpel og logisk ting,
at jeg slet ikke kan forstå at der først kommer nu.

Jeg kan da godt forstå hvis nogle Mac-brugere, som aldrig har prøvet at
arbejde med Windows, er uvidende om hvordan mange ting OGSÅ kan være og
- fordi de lever i en lukket verden - tror at alt smart en noget Apple
har fundet på.

> [...]
>
> http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/07/mac-os-x-10-7.ars
>
> FEDT link, og extrem detaljeret review der er god at blive klogere på.

En af mine kæpheste kan nu trækkes om bag laden og få en kugle for
panden. Jeg kan i det link læse (jeg har ikke tid til at opgradere lige
nu), at det nu - ENDELIG!!! - bliver muligt at resize vinduer på andre
måder end at trække i nederste, højre hjørne, hvilket som regel medfører
behov for at flytte vinduet, fordi der ellers ikke er plads.

Igen en så simpel ting, som Windows har haft i alle årene, men som nu
bliver fremstillet som revolutionerende Mac-innovation.

- og så må i kalde mig (og Erik) nogle gamle, sure mænd, der ikke
bestiller andet end at kritisere, men helt ærligt: Jobs er altså ikke
Vorherre, selv om han i stigende grad måske selv tror det.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : jagge

Dato : 26-07-11 13:11

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> arbejde med Windows, er uvidende om hvordan mange ting OGSÅ kan være og
> - fordi de lever i en lukket verden - tror at alt smart en noget Apple

Sorry det virker som om du har for megen indestængt harme her. Fint med
mig at det har været på PC-platformen.

Nu er det endelig her også. Jeg arbejder jævnligt på pc men MAC OSx
tiltaler mig bare meget mere. Som sagt så laver Apple da også dårlige
designvalg det er der masser af eksempler på.

Det er dog svært at tale sig ud af at Apple kan noget helt specielt når
det på det overordnede plan drejer sig om brugervenlighed som ingen
anden OS producent kan matche. Iphonen er det ultimative eksempel på
dette.

MVH

Jakob

Fra : Snorre Berg

Dato : 27-07-11 15:56

Den 26.07.11 14.11, skrev jagge:

> [...]
> det på det overordnede plan drejer sig om brugervenlighed som ingen
> anden OS producent kan matche. Iphonen er det ultimative eksempel på

Yeh, mitt favorittlåneord fra dansk er «brugerflade». Her synes jeg
alltid Apple har vært et hestehode foran sine konkurrenter.

(Innen Jef Raskin avgikk med døden 2005 mente han også det samme)

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-07-11 19:14

> [...]

> arbejde med Windows, er uvidende om hvordan mange ting OGSÅ kan være og
> - fordi de lever i en lukket verden - tror at alt smart en noget Apple

Nu må du huske at skelne mellem, hvad der er styresystem, hvad der er
firmaet bag, hvad der er programmer osv. Apple er altså ikke synonymt
med Mac-verdenen. Der findes mange flere programmer end de få, Apple
selv laver. Man skal ikke mange år tilbage, før der stort set ikke var
programmer med, når man købte et styresystem (hverken Mac eller
Windows). Man skulle selv anskaffe e-mail-program osv. Browsere var vist
noget af det første, der kom gratis med. Alle Macintosh'er blev f.eks.
leveret med Internet Explorer sidst i halvfemserne.
Nu om dage er der ret mange programmer med i prisen, når man
køber styresystem. Ofte er det nogle lidt simple programmer, der ikke
kan tilfredsstille mere krævende brugere. Til gengæld er de indbydende
og nemme at bruge. Det gælder også Apple Mail. Det er dog langt fra det
eneste e-mail-program til Mac. Der er mange andre både købeprogrammer og
gratis open source-programmer. Faktisk er der masser af Mac-brugere, der
aldrig har brudt sig om Apple Mail.
Du kan derfor ikke tage Apple Mails funktioner og bruge dem som
argument for, at der mangler funktioner i Mac OS X. Faktisk har jeg en
fornemmelse af, at du sammenligner Apple Mail, der følger gratis med
styresystemet, med et forholdsvis dyrt købeprogram som MS Outlook. Har
jeg ikke ret?

Selv tak. Jeg har altid selv syntes, det var spændende at læse
detaljeret om software. Jeg er ikke selv ekspert på det punkt, men jeg
nyder at kunne mærke, at forfatteren virkelig ved, hvad han skriver om.
John Siracusa har også evenen at kunne skrive underholdende selv om
tunge emner, og han forstår at ikke alle læserne er programmører.

> [...]
> bestiller andet end at kritisere, men helt ærligt: Jobs er altså ikke
> Vorherre, selv om han i stigende grad måske selv tror det.

Som en anden har sagt, så bliver det ikke fremstillet som en revolution,
at man nu kan resize vinduer fra alle kanter. Der irriterer mig, når man
får den slags påstande skudt i skoen. Når man siger, at Mac OS X har
langt færre problemer med virus og malware end Windows, så bliver det
også udlagt som om man har sagt, at Mac OS X er 100% sikkert og aldrig
har problemer. Når der så bliver opdaget et sikkerhedshul i Mac OS X, så
bliver der grinet højlydt, fordi man angiveligt sagde, at Mac OS X var
100% immunt overfor trusler. Og det har vi jo aldrig sagt. Steve Jobs
tror heller ikke, han er vorherre. Slet ikke med alle de
helbredsproblemer, han har haft.
Hvad angår at resize vinduer og andre funktioner, du har
efterlyst, så har du slet ikke overvejet, at der måske også er ulemper
ved at gøre det på Windows-måden? F.eks. har man kunnet flytte et vindue
i Mac OS ved at tage fat i kanten. På Windows skal man helt op at have
fat i titellinien. Det er da besværligt. Mange Windows-brugere kan ikke
forstå, at der ikke er en maksimer-knap på et Mac-vindue. Til gengæld er
der en zoom-knap, og det vil jeg da langt foretrække. Den ene måde er
altså ikke dårligere end den anden. Det er et spørgsmål om vane og smag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 08:05

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Igen en så simpel ting, som Windows har haft i alle årene, men som nu
> bliver fremstillet som revolutionerende Mac-innovation.

Af hvem?

Tror bare folk er glade :)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-07-11 09:05

On 2011-07-25 13:24:17 +0000, jagge said:

> [...]
> samtaler. Layoutet er dejligt behageligt roligt.
>
> Min mailboks er blevet et bedre sted at være :0).

Er det bare hos mig, eller er sendte mail ikke med i samtalerne. Så er
der jo kun den ene halvdel.
Jeg kan i hvert fald ikke se mine egne i samtalerne.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-07-11 09:24

Den 26/07/11 10.04, Kurt Brixen skrev:

> Er det bare hos mig, eller er sendte mail ikke med i samtalerne. Så er
> der jo kun den ene halvdel.
> Jeg kan i hvert fald ikke se mine egne i samtalerne.

Ja, desværre - men sådan er det osse i Windows

Jeg har regler der sorterer ud i samlemapper. F.eks. hele min
lidenskabelige mailkorrespondance med "Ingelise med bæverhalerne" smidt
ned i en arkivmappe af samme navn. DEN mappe kan man så ordne i
samtalegruppering.

Udsortering af Sendt-mappen skal desværre udføres manuelt hver gang.
Arrrrgh!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-07-11 15:52

> Ja, desværre - men sådan er det osse i Windows

Synes at Gmail i en browser gør det godt. Især det at den samler tråde
inkl. mine egne mails

Men også tanken om at søge i gamle mails, frem for at skulle sortere dem
når de kommer ind/er læst, passer til min manglende sans for orden.

Men sans for pænt GUI det kan man ikke beskylde Google for at have.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-11 15:54

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> når de kommer ind/er læst, passer til min manglende sans for orden.
>
> Men sans for pænt GUI det kan man ikke beskylde Google for at have.

har du prøvet at skifte til et af deres "beta" skins ?

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-07-11 23:11

> har du prøvet at skifte til et af deres "beta" skins ?

Ja, bruger Preview (Dense) og det hjalp da lidt. Og Google har
naturligvis en pointe i at holde det simpelt og dermed mindre
båndbreddekrævende. Men noglr gange kan det blive lige råt nok, og så
kan indstillingerne i de forskellige webapps godt blive lidt vel dybe.

(Men har lige indstillet min søns Android tlf. og med den gmailkonto han
havde i forvejen spiller det altså godt sammen må man sige!)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-11 23:14

> [...]
>
> (Men har lige indstillet min søns Android tlf. og med den gmailkonto han
> havde i forvejen spiller det altså godt sammen må man sige!)

Det gør det nu også på iPhone :)

/thomas

Fra : jagge

Dato : 26-07-11 13:11

> Er det bare hos mig, eller er sendte mail ikke med i samtalerne. Så er
> der jo kun den ene halvdel.
> Jeg kan i hvert fald ikke se mine egne i samtalerne.

DU har ret det er tåbeligt, men ofte er det vel citeret i de ankomne
svar. Men det burde være en mulighed at inkludere. Så er der lidt til
OS-X10.8

MVH

Jakob

Fra : Palle

Dato : 26-07-11 09:54

On 2011-07-25 13:24:17 +0000, jagge said:

> [...]
> samtaler. Layoutet er dejligt behageligt roligt.
>
> Min mailboks er blevet et bedre sted at være :0).

Enig!

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle