Større skrift på skærmen?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 10:02

Jeg har kigget alle systemindstillinger igennem på min iMac, men kan
ikke finde det sted hvor jeg kan øge skriftstørrelsen. Anyone?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels

Dato : 24-07-11 04:46

On Jul 24, 11:02 am, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:
> Jeg har kigget alle systemindstillinger igennem på min iMac, men kan
> ikke finde det sted hvor jeg kan øge skriftstørrelsen. Anyone?
> [...]

cmd plus +

--
Niels

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 12:02

Den 24/07/11 12.46, Niels skrev:

> cmd plus +

Njaaaaoooeneeei, ikke helt. Det forstørrer teksten i brugerdelen af et
programvindue, f.eks. meddelelsesruden i Thunderbird, meddelelsesruden i
MacMail, men selve systemskriften på brugerfladen ændres ikke.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 12:12

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Njaaaaoooeneeei, ikke helt. Det forstørrer teksten i brugerdelen af et
> programvindue, f.eks. meddelelsesruden i Thunderbird, meddelelsesruden i
> MacMail, men selve systemskriften på brugerfladen ændres ikke.

Nej, det er der ikke understøttelse for. Hvis du har brug for at
forstørre ting så kan du bruge "zoom" i "Universal Adgang" under system
indstillinger.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-07-11 12:37

> Nej, det er der ikke understøttelse for. Hvis du har brug for at
> forstørre ting så kan du bruge "zoom" i "Universal Adgang" under system
> indstillinger.

Eller prøv at holde ctrl nede, og scroll opad. Så bliver alting meget
større.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 12:51

> Eller prøv at holde ctrl nede, og scroll opad. Så bliver alting meget
> større.

Ja, det er keyboard shortcuttet ... bruger den selv når jeg "pixel
petter" ting i f.eks. Safari

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 13:22

Den 24/07/11 13.37, Henrik Münster skrev:

> Eller prøv at holde ctrl nede, og scroll opad. Så bliver alting meget
> større.

Tippet er flux givet videre til min nybagte hustru
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 13:25

> Eller prøv at holde ctrl nede, og scroll opad. Så bliver alting meget
> større.

Ikke smart, men det kan da bruges i mangel af bedre. I Windows kunne jeg
style hver lille ting individuelt og sætte skærmskrift som det passede
mig, men bevarede skærmopløsningen.

Comeoooon, vi skriver 2011
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 13:28

> [...]

> Ikke smart, men det kan da bruges i mangel af bedre. I Windows kunne jeg
> style hver lille ting individuelt og sætte skærmskrift som det passede

Prøv at sende et screenshot af hvordan det så ud ..

> Comeoooon, vi skriver 2011

brokrøv ..

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 14:07

Den 24/07/11 14.27, Thomas von Hassel skrev:

> Prøv at sende et screenshot af hvordan det så ud ..

Gerne ... når jeg har tid og gider at starte min PC. Skulle jeg gelle
det, så prik mig.

> brokrøv ..

Ja, fandme!!! Jeg er forlængst (for flere dage siden, hvis du ellers har
bemærket det) holdt op med at brokke mig her i gruppen, fordi jeg ikke
kan få Mac'en til at gøre det på samme måde, som jeg var vant til i
Windows. Det er gået op for mig, at forskellene på de to systemer er
LANGT større, end jeg troede. Nu kører jeg målbevidst efter at lære at
gøre de the-mac-way, så kom ikke her

Det der hidser mig op, uanset ALLE de smarte detaljer på Mac er, at jeg
som bruger får bundet armene ind til siden og får trukket en hætte ned
over hovedet. Steve alene vide hvad der er bedst for mig. Nix pille!

I Guder og afguder, hvor er det arrogant!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 14:25

> [...]

> over hovedet. Steve alene vide hvad der er bedst for mig. Nix pille!
>
> I Guder og afguder, hvor er det arrogant!

Nej der ej, det er er bare en anden tilgang til tingene ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 14:32

Den 24/07/11 15.24, Thomas von Hassel skrev:

> Nej der ej, det er er bare en anden tilgang til tingene ...

Nå ja, for pokker. Klask!!! Shit, der dummede jeg mig igen. Ptøh!
Tsk, tsk, tsk ... jeg fæ!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-07-11 19:34

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Nå ja, for pokker. Klask!!! Shit, der dummede jeg mig igen. Ptøh!
> Tsk, tsk, tsk ... jeg fæ!

Jamen tro mig: Vi andre (i hvert fald jeg) har det på samme måde i
Windows. De fleste funktioner på en computer kan betjenes på flere
måder: Med mus, med tastaturgenveje og måske fra flere steder. Der er
gerne en måde, der er nem at huske for novicer, men som er mere
omstændig. Og så er der hurtigere måder, som kræver, at man husker nogle
genveje. Man skal altså kende systemet forholdsvis godt for at kunne
betjene det så effektivt som muligt. Kender man ikke systemet, er der en
sikker og logisk, men mere omstændig vej at nå det samme. Det gælder
også tilpasninger af systemet. Giv dig tid til at lære Mac OS at kende.
Så vil du også lære muligheder, genveje osv. Det er en dårlig idé straks
at ville lave alting om til at ligne Windows. Så vil det aldrig blive en
sammenhængende oplevelse. Jeg ved godt, det er frustrerende. Jeg har
selv prøvet det. Man vil opnå noget helt simpelt, men man kan bare slet
ikke se, hvordan man gør det. Det kan drive en til vanvid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-11 15:04

Kurt Hansen wrote:

> Njaaaaoooeneeei, ikke helt. Det forstørrer teksten i brugerdelen af et
> programvindue, f.eks. meddelelsesruden i Thunderbird, meddelelsesruden i
> MacMail, men selve systemskriften på brugerfladen ændres ikke.

Klik på skrivebordet. Vælg 'Oversigt' -> 'Vis Oversigtsvalg'. Dér kan du
vælge både skriftstr. og str. på ikoner, og om skriften skal være under
eller til højre for ikonerne...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 15:38

Den 24/07/11 16.03, Erik Richard Sørensen skrev:

> Klik på skrivebordet. Vælg 'Oversigt' -> 'Vis Oversigtsvalg'. Dér kan du
> vælge både skriftstr. og str. på ikoner, og om skriften skal være under
> eller til højre for ikonerne...

Vi når et lille swtykke hver gang, men skriftstørrelsen i programmerne,
f.eks. kolonnen til vesntre i Finder, ændrer sig ikke.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-11 15:56

Kurt Hansen wrote:

> Vi når et lille stykke hver gang, men skriftstørrelsen i programmerne,
> f.eks. kolonnen til vesntre i Finder, ændrer sig ikke.

Hm, du kan prøve med TinkerTool 4.6 fra Bresnik. Jeg kan ikke garantere,
den vil virke, som den skal. - Fx. virker den rimelig godt på mine
PowerPC maskiner, men ikke på min MacPro med 10.5.8, men nok men 10.4.11.

http://tinkertool.en.softonic.com/mac

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 17:46

Den 24/07/11 16.55, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> den vil virke, som den skal. - Fx. virker den rimelig godt på mine
> PowerPC maskiner, men ikke på min MacPro med 10.5.8, men nok men 10.4.11.

Got it. Det kan ta' Sverige og bore huller i væggene, men ikke dét!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-11 19:12

Kurt Hansen wrote:

> Got it. Det kan ta' Sverige og bore huller i væggene, men ikke dét!

- Til gengæld kanden give dig dobbelte pile både foroven og forneden
i en rulleskakt o.m.a....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 19:14

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> - Til gengæld kanden give dig dobbelte pile både foroven og forneden
> i en rulleskakt o.m.a....

Som er helt væk i 10.7

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-11 19:33

Thomas von Hassel wrote:

> Som er helt væk i 10.7

Hvilket? - En gang imellem burde du skrive, hvad det er og ikke bare en
eller anden dum intetsigende kommentar.!

Og hvis du mener rulleskakt, så er det en yderligere grund til, at
brugere af både forstørrelsessystemer og talesyntese holder sig langt,
langt væk.

Havde de så valgt at lave 'Dynamic Windows'*), så man kunne beholde de
store ikoner og samtidig med piletasterne rulle op og ned, kunne det
tilnøds gå, men stadig ikke godt for VoiceOver brugere

Der var engang - i fordums tid, - at Apples systemer var noget af det
mest innovative og intuitive for handicappede brugere, men det er dælme
ved at være fortid. - Fortsætter de på den måde, hverken kan eller vil
jeg længere anbefale Mac til handicappede!

*) Et værktøj, man kan få til Windows XP, Vista og Win7, hvor man ikke
markerer (highlighter) et ikon, når der scrolles op/ned og sideværds.
Eneste fejl ved den er, at den kun virker med tvungen alfabetisk
sortering, så brugere af både forstørrelse og talesyntese skal igennem
et helt vindue, hvis den mappe, man leder efter, ligger sidst, - men
trods alt bedre end ingenting....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 19:48

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hvilket? - En gang imellem burde du skrive, hvad det er og ikke bare en
> eller anden dum intetsigende kommentar.!

Jeg gik ud fra det gav sig selv at det pilene der er væk, eftersom det
var det du snakkere om.

> Og hvis du mener rulleskakt, så er det en yderligere grund til, at
> brugere af både forstørrelsessystemer og talesyntese holder sig langt,
> langt væk.

De er skjult som standard men kan sættes til at vises ... og hvis du kun
har mus og ingen touchpad så bliver de vist automatisk.

> [...]
> ved at være fortid. - Fortsætter de på den måde, hverken kan eller vil
> jeg længere anbefale Mac til handicappede!

Jeg tror vi lever to forskellige verdener ... alle andre jeg kender som
af den ene eller anden grund har brug for "Unversal Access" har ikke
brokket sig med så meget som én sætning ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-11 20:23

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> De er skjult som standard men kan sættes til at vises ... og hvis du kun
> har mus og ingen touchpad så bliver de vist automatisk.

Jeg har hverken mus eller touchpad, men bruger kun trackballs. Og det er
de færreste blinde og svagtseende, der overhovedet bruger den slags, -
de bruger derimod piletaster og numerisk tastatur..

> Jeg tror vi lever to forskellige verdener ... alle andre jeg kender som
> af den ene eller anden grund har brug for "Unversal Access" har ikke
> brokket sig med så meget som én sætning ...

Nu tror jeg nok, jeg kender temmelig mange flere end dig, der bruger
enten de indbyggede hjælpemidler i UA eller eksterne i form af ViaVoice
X eller GhostReader. Er du ordblind eller farveblind, så er de
indbyggede til god hjælpoe, ja! - Men for helt blinde og endnu mere
svagtseende end jeg, er det et /must/, at der ikke er noget som helst,
der er skjult eller vises/skjules halv- eller helautomatisk. - Her er
det et krav, at det virker 100% out-of-the-box!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 20:25

> [...]

> de færreste blinde og svagtseende, der overhovedet bruger den slags, -
> de bruger derimod piletaster og numerisk tastatur..

Intet af dette har ændret sig i 10.7 ...

> Nu tror jeg nok, jeg kender temmelig mange flere end dig,

og min storebror kan banke din storebror ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 21:00

> [...]

> ved at være fortid. - Fortsætter de på den måde, hverken kan eller vil
> jeg længere anbefale Mac til handicappede!

Man kan jo så bare håbe at de ikke bare lytter til dig når de skal
træffe deres valg ...

Har du prøvet 10.7 ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 20:26

Den 24/07/11 20.12, Erik Richard Sørensen skrev:

> - Til gengæld kanden give dig dobbelte pile både foroven og forneden
> i en rulleskakt o.m.a....

Både og? Nå, det lagde jeg ikke mærke til i farten. Fedt
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-07-11 12:16

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Jeg har kigget alle systemindstillinger igennem på min iMac, men kan
> ikke finde det sted hvor jeg kan øge skriftstørrelsen. Anyone?

Det kan man ikke umiddelbart. Man kan vist godt hacke sig til lidt andre
skrifttyper og størrelser, men det er ikke meningen. Det kan man da vist
heller ikke på Windows. I hvert fald ikke på XP, som jeg kender fra mit
arbejde. Man kan vælge lidt større skrift, men det ser grimt ud.
Generelt er det et problem, at skærmene nu om dage har fået så
høj opløsning, mens skrift stadig måles i antal punkter i højden.
Punkterne på moderne skærme sidder meget tættere, og dermed bliver
bogstaver mindre. Jeg har hørt mange klage over det, og jeg er selv
kommet i alderen med læsebriller, hvor det begynder at genere.
Resultatet er, kan jeg se henne på mit arbejde, at mange sætter
skærmen til en lavere opløsning. Det er bare ikke godt på en fladskærm,
for alting bliver mere grumset og uskarpt. Samtidig er folk ret gode til
at vælge et forkert forhold mellem højde og bredde, så alting er meget
højt og smalt eller omvendt. Det er mig fuldstændig umuligt at forklare
uddannede sekretærer, at det ser bedre ud med den rigtige opløsning,
hvor bogstaver måske er lidt mindre, men til gengæld skarpe.
Løsningen er naturligvis det frit skalerbare styresystem. Det
har været på vej i årevis, men det lader desværre til, at vi stadig
venter på det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 12:26

> Løsningen er naturligvis det frit skalerbare styresystem. Det
> har været på vej i årevis, men det lader desværre til, at vi stadig
> venter på det.

Det er fordi det er monster kompliceret .. Apple har prøvet i et stykke
tid uden at der er kommet rigtig hul på bylden.

i iOS og iPhone 4 med deres højopløste skærm er løsningen faktisk at
inkludere 2 forskellige versioner af grafikelementer, en i alm.
opløsning og en i 2x opløsning.

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 13:34

Den 24/07/11 13.15, Henrik Münster skrev:

> Det kan man ikke umiddelbart. Man kan vist godt hacke sig til lidt andre
> skrifttyper og størrelser, men det er ikke meningen.

Lad mig gentage, bare for at ingen skal tro at jeg er en sur gmmel mand
der ikke bestiller andet end at fremhæve Windows og nedgøre Mac. Jeg er
helt holdt op med at bruge PC'en og er overordnet begejstret for min
iMac, M E N ....!

En af de ting jeg virkelig hader ved Mac/Apple er, at de tror at de ved
bedre - at brugerne er dumme - at DE nok skal bestemme hvor vi vil lægge
vore lydfiler og i hvilket format, hvilken skriftstørrelse vi skal se på
skærmen o.s.v.

> Det kan man da vist heller ikke på Windows.

Der er ikke den lillebitte ting på brugerfladen, som du ikke kan
tilpasse præcist som du vil. Jeg husker ikke, at det nogensinde har
været anderledes, men jeg må tage forbehold, da jeg først for alvor stod
på Windows, da 3.11 kom med netværksunderstøttelse.

> I hvert fald ikke på XP, som jeg kender fra mit
> arbejde. Man kan vælge lidt større skrift, men det ser grimt ud.

Jamen så la'r du bare vær'. Men grimt ...? At skriften er større, eller
er skriften hakket/ulden eller ..., for det kan nemlig også indstilles.

> [...]
> bogstaver mindre. Jeg har hørt mange klage over det, og jeg er selv
> kommet i alderen med læsebriller, hvor det begynder at genere.

That's my problem. At Apple er så formynderisk, at de ikke vil give
halte, åndsvage og nærsynede muligheder for at tilpasse til eget brug,
er så nederdrægtigt, at jeg ganske savner ord.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 13:40

> [...]

> bedre - at brugerne er dumme - at DE nok skal bestemme hvor vi vil lægge
> vore lydfiler og i hvilket format, hvilken skriftstørrelse vi skal se på

Det handler ikke om at Apple tror at folk er dumme ... men derimod en
erkendelse af at 95% af brugerne bare gerne vil have noget der virker
.... og aldrig nogensinde orker at stille og skrue på enhver lille ting.

Og hvis du endelig -vil- skrue og pille så kan du stadig det .. men det
er ikke noget Apple gør meget for at hjælpe dig med.

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 14:11

Den 24/07/11 14.40, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> Og hvis du endelig -vil- skrue og pille så kan du stadig det .. men det
> er ikke noget Apple gør meget for at hjælpe dig med.

Haaaaleluja, så formoder jeg at det i de kommende timer vil vælte ind
med løsninger på hvordan jeg får systemteksten gjort større uden at
ændre skærmopløsning, enable zoom for synshæmmede eller bruge andre
innovative columbusæg.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 14:25

> [...]

> med løsninger på hvordan jeg får systemteksten gjort større uden at
> ændre skærmopløsning, enable zoom for synshæmmede eller bruge andre

Vil du have det hele serveret ? ... hvordan fandt du ud af få Windows
til at danse efter din pibe ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 14:34

> Vil du have det hele serveret ?

Meget gerne, hvis altså ...

... hvordan fandt du ud af få Windows
> til at danse efter din pibe ?

Bladrede i menuerne og indstillingerne. Det HAR jeg gjort på iMac'en,
men muligheden findes simpelthen ikke og derfor har jeg ikke fundet den.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 15:04

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Meget gerne, hvis altså ...

<http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html>

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 15:48

Den 24/07/11 16.04, Thomas von Hassel skrev:

> <http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html>

Win Tweak til Mac, okay, fint nok. Jeg kigger nærmere. Tak for venligheden.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 22:24

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Win Tweak til Mac, okay, fint nok. Jeg kigger nærmere. Tak for venligheden.

her er endnu mere:

<http://secrets.blacktree.com/>

go nuts.

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 22:30

Den 24/07/11 23.23, Thomas von Hassel skrev:

> her er endnu mere:
>
> <http://secrets.blacktree.com/>
>
> go nuts.

Nuts and bananas - og helt agurk. Jøsses manner. Det skulle række til en
regnvejrsdag
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 22:38

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Nuts and bananas - og helt agurk. Jøsses manner. Det skulle række til en
> regnvejrsdag

så ka' du lære det ... :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-07-11 19:34

> [...]

> bedre - at brugerne er dumme - at DE nok skal bestemme hvor vi vil lægge
> vore lydfiler og i hvilket format, hvilken skriftstørrelse vi skal se på

Du har aldrig overvejet, at Apple måske rent faktisk ved bedre? Det er
jeg da overbevist om for mit vedkommende. Jeg er ikke programmør. Jeg
har ikke studeret brugergrænseflader. Jeg har ikke forsket i, hvordan
folk betjener computere. Det formoder jeg derimod, at Apple og deres
ansatte har. De må da have undersøgt, hvad der fungerer bedst. Jeg siger
ikke, at jeg blindt følger Apple i alt, men når Apple har valgt en
bestemt opførsel for sine programmer, så giver jeg det en reel chance
for at se, om det ikke i virkeligheden er en fordel. Som regel synes jeg
også, Apple har ret. Når jeg købe en bil, skifter jeg således heller
ikke sikkerhedsselerne ud med læderremme, fordi jeg mener, de må være
stærkere end de lærredsremme, bilfabrikken har monteret. Jeg går da ud
fra, at bilfabrikanten har gjort sit hjemmearbejde og sikret, at
sikkerhedsselerne rent faktisk virker, som de skal. Derfor undrer det
mig, når folk partout skal gøre tingene på deres egen måde på computere.
Mener folk virkelig, at de ved mere om tingene end Apples samlede mængde
eksperter?

> [...]
> været anderledes, men jeg må tage forbehold, da jeg først for alvor stod
> på Windows, da 3.11 kom med netværksunderstøttelse.

Nu bruger vi som sagt Windows XP på mit arbejde, og jeg er ikke
umiddelbart faldet over en let måde lige at gøre skriften større. Som
sagt løser vores sekretærer problemet ved blot at bruge en lavere
skærmopløsning. Jeg formoder da, at sekretærer er uddannede til at bruge
computere, og de kan altså heller ikke finde ud af det. Da de fik
computeren har de vel også nævnt det overfor IT-afdelingen, men den har
altså heller ikke gjort noget. Er der virkeligt en nemt tilgængelig måde
at gøre systemskriften større?

> Jamen så la'r du bare vær'. Men grimt ...? At skriften er større, eller
> er skriften hakket/ulden eller ..., for det kan nemlig også indstilles.

Det er noget med, at skriften virker for stor til den plads, der er
afsat i menuer og den slags. Jeg taler bare om den almindelige
indstilling til skærm og skriverbord, hvor man kan vælge stor skrift.

> That's my problem. At Apple er så formynderisk, at de ikke vil give
> halte, åndsvage og nærsynede muligheder for at tilpasse til eget brug,
> er så nederdrægtigt, at jeg ganske savner ord.

Ja jo bøh. Det er rigtigt, at man ikke kan vælge temaer og den slags,
som man kan i Windows. Det er mange år siden, Apple holdt op med det.
Jeg har nu ikke savnet det, men det er jo nok fordi, jeg efterhånden
helt har glemt den mulighed. Til gengæld har jeg Pages stående til fast
at vise 125%, netop fordi jeg ligesom du synes, skriften bliver for
lille på de moderne skærme. Det husker Pages fra gang til gang, så jeg
behøver ikke klikke for at lave det om hvergang, som jeg har været ude
for i tidligere programmer. Man sidder jo ikke og arbejder i Finder.
Hvad skulle man dog lave der? Man arbejder jo i programmer, og de kan da
ofte tilpasses en del.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 19:48

> [...]
> mig, når folk partout skal gøre tingene på deres egen måde på computere.
> Mener folk virkelig, at de ved mere om tingene end Apples samlede mængde

Jeg var faktisk ved at hive en bilanalogi frem men besindede mig :)

> [...]
> for i tidligere programmer. Man sidder jo ikke og arbejder i Finder.
> Hvad skulle man dog lave der? Man arbejder jo i programmer, og de kan da

Nu kommer jeg fra en verden hvor individuel tilpasning var noget af det
værste man kunne begynde at rode med. I de idelle setups blev maskinerne
bootet fra et fælles image, de fleste indstillinger sat på forhånd via
netværks brugere etc. etc. Så det var nemt og smertefrit for brugerne at
arbejde, og hvis det var nødvendigt, skifte fra maskine til maskine uden
først at skulle hitte ud af hvad den foregående havde pillet og ændret.

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-07-11 04:54

Den 24/07/11 20.33, Henrik Münster skrev:

> [...]
> mig, når folk partout skal gøre tingene på deres egen måde på computere.
> Mener folk virkelig, at de ved mere om tingene end Apples samlede mængde

Den med læderremmene holder ikke. For at sammenligne skal du forestille
dig en Apple-bil uden gearstang, speederpedal og rat. Apple har, i deres
uendelige visdom, analyseret sig frem til, at 90% af brugerne har bedst
af ikke at bekymre sig om hvordan de kommer på arbejde om morgenen. Det
har Apple sørget for at bilen gør for dem.

Har man glemt at købe smøger og lige skal ind på tanken, eller føler man
en voldsom trang til en quickie hos elskerinden undervejs, har man ikke
mulighed for at overtage styringen.

> [...]
> umiddelbart faldet over en let måde lige at gøre skriften større. Som
> sagt løser vores sekretærer problemet ved blot at bruge en lavere
[snip]
Er der virkeligt en nemt tilgængelig måde
> at gøre systemskriften større?

Jeg har Windows 7 på begge mine PC'er og har ikke brugt meget tid på
brugertilpasningen, så jeg er lidt ude af træning, men her er mine bud,
som formentlig dækker XP også:

Kontrolpanel > Udseende og personlige indstillinger > Skærm. Her er den
hurtige måde. Sæt størrelsen på tekst og andre skrivebordselementer til
125 eller 150%. Under "Brugerdefineret tekststørrelse (dpi)" er der en
skala som du kan hive op og ned og vælge mere præcist.

Ved dette korte gennemsyn må jeg erkende, at det faktisk er meget
anderledes end i XP, hvor man, ved at højreklikke på skrivebordet, fik
mulighed for at finindstille font, størrelse og farve på skriften, vælge
farver på alle elementer i et vindue og alt muligt.

Noget tilsvarende er der sikkert også i Win 7, men jeg kan ikke finde
det lige nu.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-07-11 20:36

> [...]

> af ikke at bekymre sig om hvordan de kommer på arbejde om morgenen. Det
> har Apple sørget for at bilen gør for dem.

Nu skulle det forstås i en mere bred forstand. Når du køber et produkt,
så stoler du vel normalt på, at fabrikanten har gjort sig umage med at
teste tingene og har fundet den bedste måde at lave dem på. Du mener da
vel ikke, at du ved bedre end den hær af ingeniører og andre eksperter,
et stort firma har ansat? For mit vedkommende tror jeg nu nok, jeg er
mest tryg ved, at min bil har nogle bremser, fabrikanten har monteret,
frem for nogle jeg selv har flikket sammen.

> Har man glemt at købe smøger og lige skal ind på tanken, eller føler man
> en voldsom trang til en quickie hos elskerinden undervejs, har man ikke
> mulighed for at overtage styringen.

Som jeg altid siger: Som regel foretager Apple de valg, der er bedst for
dig

> [...]
> mulighed for at finindstille font, størrelse og farve på skriften, vælge
> farver på alle elementer i et vindue og alt muligt.

Det synes jeg altså ikke, jeg kan finde. Man kan vælge tema med farver
og sådan noget. Nå, jeg nå se nærmere efter i morgen. Ellers lader det
åbenbart til, at man på en Mac kan vælge en lavere skærmopløsning, uden
det går ud over kvaliteten. Så opnår du jo det, du vil: At alting bliver
større.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 24-07-11 23:17

> [...]

> Løsningen er naturligvis det frit skalerbare styresystem. Det
> har været på vej i årevis, men det lader desværre til, at vi stadig
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det er ikke uskarpt på din Mac! Men det er uskarpt på Windows!
Mac skrivebordet er lavet i PDF som er vektorbaseret. Windows er håbløst
bagefter.

Min skærm er 1920 x 1200. Jeg kan perfekt bruge 1680 x 1050.
Jeg kan også bruge 1344 x 840 og beholde perfekt aspekt.

1200/1920= 0,625.
Det resultat giver perfekt aspekt. Og der er frit valg på Mac.
Lav jeres eget regnestykke. Prøv indstillingerne systemindstillinger-skærm.

MvH
Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 12:26

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Njaaaaoooeneeei, ikke helt. Det forstørrer teksten i brugerdelen af et
> programvindue, f.eks. meddelelsesruden i Thunderbird, meddelelsesruden
> i MacMail, men selve systemskriften på brugerfladen ændres ikke.

Du har ikke overvejet bare at sætte dig tættere på skærmen?

Bortset fra det, så gjorde man det i gamle dage ved at rette DPI for
skærmen, men det kan man vist ikke mere.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 13:43

> [...]

> jeg style hver lille ting individuelt og sætte skærmskrift som det
> passede mig, men bevarede skærmopløsningen.

Hvornår dæmrer det for dig at Apple ved bedst, og at du ligeså godt kan
opgive og flyde med strømmen?

Det er bagsiden af at de træffer valg på brugernes vegne (hvilket du jo
egentligt godt kan lide)...

> Comeoooon, vi skriver 2011

Er du sikker på det ikke er en Windows-7 du egentligt skulle have?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 14:14

Den 24/07/11 14.42, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110724 skrev:

> Hvornår dæmrer det for dig at Apple ved bedst, og at du ligeså godt kan
> opgive og flyde med strømmen?

> Det er bagsiden af at de træffer valg på brugernes vegne (hvilket du jo
> egentligt godt kan lide)...

Nul putte, men fint for de (angiveligt) 90%. Det svarer cirka til
andelen af dummernikker på Windows, men jeg VIL selv bestemme visse ting.

> Er du sikker på det ikke er en Windows-7 du egentligt skulle have?

Got it, men nu har jeg altså valgt Mac og er overordnet begejstret for
skiftet, okay?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 14:25

> [...]

> andelen af dummernikker på Windows, men jeg VIL selv bestemme visse ting.

> Got it, men nu har jeg altså valgt Mac og er overordnet begejstret for

du skjuler det gpdt ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 14:37

> du skjuler det gpdt ...

En jyde skilter ikke ligefrem med sine inderste følelser

Hvor interessant ville det lige være, hvis jeg hver time pumpede gruppen
med indlæg som:

"Wauw!!! D E T er edermadme smart. Jiiiii-haaaaa
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kent

Dato : 25-07-11 10:29

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110724 forklarede den 24-07-2011:

> Hvornår dæmrer det for dig at Apple ved bedst, og at du ligeså godt kan
> opgive og flyde med strømmen?
>
> Det er bagsiden af at de træffer valg på brugernes vegne (hvilket du jo
> egentligt godt kan lide)...

Desværre er mange af valgene bare taget udfra et amerikansk marked,
hvor mulighederne er langt større. Her tænker jeg på manglede Blu-ray
understøttelse som jeg sagtens kan forstå ud fra et markedssynspunkt i
et land, hvor man bare kan downloade en film. Men som i lille Danmark
(og lille er her som marked) giver problemer. Jeg har godt nok kun
omkring 30 Blu-ray-film, men heldigvis også en PS3 til afspilning.

Det nye med musen, hvor der skal scrolles modsat. Jeg kan sagtens vænne
mig til det, men hvor det er en naturlig bevægelse på en touch-skærm
fordi teksten skubbes i valgte retning, så er det i mine øjne en
forkert bevægelse på en MacBook hvor jeg i langt de fleste tilfælde
bladre ned på en side og derfor kommer til at skubbe med fingrene i
stedet for at trække, hvis I forstår hvor jeg vil hen. Fingrene er
lavet til at være stærke til at krumme sammen. Tænk, hvis I havde et
tastatur, hvor fingrene skulle slå på tasterne med neglen i stedet for
at trykke med fingerspidserne.

Men selvfølgelig om 5 år sidder vi alle og taler til vores touch-skærms
enhed og alt vil være godt

--

Kent

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 13:45

> [...]

> ved bedre - at brugerne er dumme - at DE nok skal bestemme hvor vi vil
> lægge vore lydfiler og i hvilket format, hvilken skriftstørrelse vi

Nej, de træffer valg på brugerens vegne. Når du bliver mere erfaren
(hint hint, nudge nugde) så vil du opdage hvordan du kan komme ind og
justere på tingene.

> That's my problem. At Apple er så formynderisk, at de ikke vil give
> halte, åndsvage og nærsynede muligheder for at tilpasse til eget brug,
> er så nederdrægtigt, at jeg ganske savner ord.

Nærsynede havde vi opdaget, men er du også halt og åndssvag?

(herudover kan du undersøge hvad Universel adgang i Systemindstillinger
tilbyder)...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 14:18

Den 24/07/11 14.44, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110724 skrev:

> Nej, de træffer valg på brugerens vegne. Når du bliver mere erfaren
> (hint hint, nudge nugde) så vil du opdage hvordan du kan komme ind og
> justere på tingene.

Tjah, det er åbenbart hvad man er henvist til. At spørge her om hvordan
man forstørrer skriften UDEN at ændre skærmopløsning og UDEN at anvende
handicap-funktionerne, hjælper åbenbart ikke.

Undskyld mig, men lige nu er jeg altså bare i DET hjørne

> Nærsynede havde vi opdaget, men er du også halt og åndssvag?

Jeg er multifacetteret, T-kornet Dr. Jeckyll og Mr. Hyde. Jeg er det
HELE på godt og ondt

> (herudover kan du undersøge hvad Universel adgang i Systemindstillinger
> tilbyder)...

Tak for tippet
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 14:17

> Nul putte, men fint for de (angiveligt) 90%. Det svarer cirka til
> andelen af dummernikker på Windows, men jeg VIL selv bestemme visse
> ting.

Sæt du dig nu bare tættere på skærmen først som sidst ;)

> Got it, men nu har jeg altså valgt Mac og er overordnet begejstret for
> skiftet, okay?

Så prøv at brokke dig lidt mindre så vi andre også opdager det, okay?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 14:24

> Tjah, det er åbenbart hvad man er henvist til. At spørge her om
> hvordan man forstørrer skriften UDEN at ændre skærmopløsning og UDEN
> at anvende handicap-funktionerne, hjælper åbenbart ikke.

Det BEHØVER jo ikke være fordi vi ikke vil fortælle dig det, men det
KUNNE jo eventuelt være den usandsynlige årsag at vi ikke ved det.
Overvejet det?

> Undskyld mig, men lige nu er jeg altså bare i DET hjørne

I din alder må man gerne være gnaven ;) Herudover er det tilladt at
blive utilfreds over at være en newbie igen når man nu føler sig meget
erfaren...

> Jeg er multifacetteret, T-kornet Dr. Jeckyll og Mr. Hyde. Jeg er det
> HELE på godt og ondt

Bare man ved det. Så husker man at checke månefasen inden man læser
dine indlæg ;)

> Tak for tippet

Vær du bare glad for at de ikke kalder det IDIOT-adgang :p

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 14:30

Den 24/07/11 15.23, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110724 skrev:

> Det BEHØVER jo ikke være fordi vi ikke vil fortælle dig det, men det
> KUNNE jo eventuelt være den usandsynlige årsag at vi ikke ved det.
> Overvejet det?

Med dit svar antydede du, at "når jeg bliver mere erfaren" vil jeg være
i stand til at finde ud af det. Da alle her er mere erfarne end mig,
måtte jeg derfor gå ud fra, at en pæn stor del havde nået det
reinkarnationsniveau, som satte dem i stand til at hjælpe med problemet,
men din påstand holder altså ikke alligevel, eller ...?

> Vær du bare glad for at de ikke kalder det IDIOT-adgang :p

Der skal være rummelighed - også for perfide bemærkninger - sålænge de
ikke stinker af fordomme og det gør dit vel ikke? Lad mig blot nævne, at
jeg har haft en del med ordblinde at gøre. Der er ikke forholdsvist
flere idioter blandt ordblinde end blandt Mac-brugere i almindelighed.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 15:15

> [...]
> reinkarnationsniveau, som satte dem i stand til at hjælpe med
> problemet, men din påstand holder altså ikke alligevel, eller ...?

Ingen kan vide alt. Øjensynligt er der ingen der ved det du gerne vil
vide, hvilket er meget normalt. Når du bliver ældre og mere erfaren
kan det være du selv kan finde ud af hvordan man gør.

Sagt på en anden måde - der er ikke et obligatorisk pensum i OS X.

> [...]
> at jeg har haft en del med ordblinde at gøre. Der er ikke forholdsvist
> flere idioter blandt ordblinde end blandt Mac-brugere i almindelighed.

Det var en tør konstatering at under Universel adgang ligger de ting som
under OS X hjælper folk som af en eller anden grund ønsker mere hjælp
end brugerfladen som standard tilbyder.

At du så siger "Tak for tippet " har jeg svært ved at opfatte
positivt.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-11 15:58

Den 24/07/11 16.15, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110724 skrev:

> Ingen kan vide alt. Øjensynligt er der ingen der ved det du gerne vil
> vide, hvilket er meget normalt. Når du bliver ældre og mere erfaren
> kan det være du selv kan finde ud af hvordan man gør.

Jo, men da er jeg jo 80 år. Selv om jeg brænder døde og svage
hjerneceller af i raskt tempo med en god dram hver aften (efter samme
princip som når gnuflokken lader løverne tage de bagerste), skrider
forkalkningen fremad med foruroligende hast

> [...]
> end brugerfladen som standard tilbyder.
>
> At du så siger "Tak for tippet " har jeg svært ved at opfatte

Thorbjørn, for hunan da, du må da snart kende mig efterhånden. Vi har
krydset klinger en del gange efterhånden

Den der tager spøg for spøg og alvor for spøg, skal have sin ende smurt
.... eller hvordan var det nu liiige?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 19:58

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Jeg tror vi lever to forskellige verdener ... alle andre jeg kender som
> af den ene eller anden grund har brug for "Unversal Access" har ikke
> brokket sig med så meget som én sætning ...

Det er ikke sådan med de brugere der er meget utilfredse hvis det ikke
er præcis som de gerne vil have det, uden at gide sætte sig ind i
hvordan det faktisk fungerer for at se om det kan bruges alligevel :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-07-11 21:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110724 wrote:

> Det er ikke sådan med de brugere der er meget utilfredse hvis det ikke
> er præcis som de gerne vil have det, uden at gide sætte sig ind i
> hvordan det faktisk fungerer for at se om det kan bruges alligevel :)

Jeg er nødt til at sige det her en smule skarpt, Thorbjørn. - Du aner
ikke en døjt om, hvordan det er som primært synshandicappet at skulle
bruge et system, der ikke virker out-of-the-box!

At du med dine sansers fulde brug kan sidde og lege med det ene eller
andet, siger intet, - udover at du i et splitsekund kan kigge på dette
eller hint og *se*, hvor det går galt, hvis du ikke lige kan få det til
at virke og på den måde selv ordne det. - Det kan en blind ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 20:05

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Nu bruger vi som sagt Windows XP på mit arbejde, og jeg er ikke
> umiddelbart faldet over en let måde lige at gøre skriften større. Som

Man kan sætte det til 125% men det bliver ikke kønt. Jeg har kørt med
dét en overgang.

Det er meget bedre i Windows 7.

> sagt løser vores sekretærer problemet ved blot at bruge en lavere
> skærmopløsning. Jeg formoder da, at sekretærer er uddannede til at bruge
> computere, og de kan altså heller ikke finde ud af det. Da de fik

I midten af 90'erne var jeg på et nyoprettet universitetscenter.
Den midaldrende sekretær bad om en skrivemaskine. Det fik hun ikke.

> [...]
> for i tidligere programmer. Man sidder jo ikke og arbejder i Finder.
> Hvad skulle man dog lave der? Man arbejder jo i programmer, og de kan da

Kurt er endnu ikke hjernevasket færdig. Det er alt det arbejde der
distraherer ham :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 20:08

> Jeg var faktisk ved at hive en bilanalogi frem men besindede mig :)

Kom nu, bilanalogier skal ikke forties!
> [...]
> arbejde, og hvis det var nødvendigt, skifte fra maskine til maskine uden
> først at skulle hitte ud af hvad den foregående havde pillet og ændret.

Meget apropos den norske systemdims der lukkede udviklerne ude fra
serveren for at undgå vedligehold.

I Unixverdenen slæber man bare sin hjemmefolder med rundt og så ligger
alle tingene på den fælles filserver, inklusiv programmer. Dejligt nemt.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-07-11 22:57

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> eller hint og *se*, hvor det går galt, hvis du ikke lige kan få det
> til at virke og på den måde selv ordne det. - Det kan en blind ikke!

Thomas kan sikkert sige om installationen af 10.7 tilbyder at aktivere
handicapfunktionerne helt fra start eller fra første login.

Jeg er udmærket godt klar over at der skal laves særlige tiltag for at
du kan bruge en computer, men jeg kan ikke få din totale afvisning af
alt hvad der er sket i OS X de sidste mange år til at stemme med den
begejstring som rigtigt mange blinde og andre handicappede har over
Apples produkter, og som kan ses bare med simple søgninger på fx
youtube. Jeg kan ikke mindes at have set dig udtale dig positivt om
noget som helst handicapvenligt i OS X eller iPhones eller iPads, og
slet ikke noget der indbefattede at du faktisk havde afprøvet dem med et
Ã¥bent sind.

Selv det at der nu var en dansk stemme med i 10.7 var ikke godt nok til
herren. Nuvel, mon ikke den ønskede men dyrere stemme kan tilkøbes?

Hav et åbent sind, afprøv muligheder og alternativer og se så om ikke
det du kan købe for et par få hundrede kroner faktisk godt kan bruges
til noget...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 23:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110724 <nospam0002+20110724@gmail.com> wrote:

> Thomas kan sikkert sige om installationen af 10.7 tilbyder at aktivere
> handicapfunktionerne helt fra start eller fra første login.

Bla. VoiceOver kan aktiveres allerede inden/under først setup af en ny
maskine ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 25-07-11 01:04

> [...]
> begejstring som rigtigt mange blinde og andre handicappede har over
> Apples produkter, og som kan ses bare med simple søgninger på fx

Det er jo ganske enkelt usandt, Thorbjørn. - Der er nogle få, der er
tilfredse med det, Apple er kommet med siden OS X 10.4.x! - Det er trods
alt os, der sidder og tester og afprøver udstyret, der véd, hvad det her
drejer sig om.

Lige nu sidder jeg med en hel gruppe helt eller delvist blinde Mac
brugere, der ganske enkelt ikke aner, hvad eller hvordan de skal gribe
det an. - Og det er ganske på lkinie med vore hjælpemiddelkonsulenter
sidder og bøvler med. - To af dem er i parantes bemærket så blinde, at
de ikke aner, hvad der er lys, og hvad der er mørke... - Og i parantes
nr. 2 kan jeg da lige nævne, at den ene af dem har en iPod Touch, som
han har meget store problemer med at betjene på trods af den såkaldt
'danske stemme'.

> [...]
> som helst handicapvenligt i OS X eller iPhones eller iPads, og
> slet ikke noget der indbefattede at du faktisk havde afprøvet dem

Hvad Apples touch-produkter angår, har du ret. De er ganske enkelt intet
værd for synshæmmede. - Det gælder i øvrigt også andre mærkers
touch-produkter.

Men det er direkte usandt, at jeg ikke har udtalt mig positivt om Apples
hjælpefunktioner til handicappede. - Jeg har endda adskillige gange både
skrevet og sagt til andre, at Apples ZoomView er det bedste
forstørrelsessystem, der overhovedet findes.

> Selv det at der nu var en dansk stemme med i 10.7 var ikke godt nok til
> herren. Nuvel, mon ikke den ønskede men dyrere stemme kan tilkøbes?

Som skrevet, kan den nok bruges til selve systemet, men til brug i flere
timer ad gangen, er den ubrugelig. Og jeg har vist også for en hel del
tid siden skrevet, at de bedre stemmer kan købes til TTS/SR, men også,
at de koster ca. 1500kr. /stk..

Det, jeg ikke fatter, er, at når Apple endelig åbner mulighed for andre
indbyggede stemmer end engelsk og spansk, - at de så ikke vælger
ordentlige stemmer, der er på højde med dem, der følger med til engelsk
og spansk. - Så hvorfor skal vi så bare spises af med noget 3.-rangs?

> Hav et åbent sind, afprøv muligheder og alternativer og se så om ikke
> det du kan købe for et par få hundrede kroner faktisk godt kan bruges
> til noget...

Meget kort sagt, så er alternativet at gå helt over til Windows og så
ofre de ca. 7000kr., et ordentlig talesynteseprogram med dansk, engelsk
og tysk vil koste - eller forblive på 10.5.x eller tilnøds 10.6.x og så
give ca. 1500kr. pr. stemme, man har brug for.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 09:27

> [...]

> nr. 2 kan jeg da lige nævne, at den ene af dem har en iPod Touch, som
> han har meget store problemer med at betjene på trods af den såkaldt

Her er en idé. Har du brugt din developer konto til at gøre Apple
opmærksom på de ting du/i synes der er galt med Universal Access ?

Og så brugte jeg lidt tid på at browse rundt på bl.a.
http://www.apple.com/accessibility/resources/ og de sites der linkes
til, og medmindre de alle er i Apples lomme så kan jeg ikke se en
folkevanding væk fra mac fordi deres Accessbility er så ringe som du
åbenbart synes det er ...

Selvfølgelig kan det altid gøres bedre, men jeg forstår nok bare ikke
din galde og indebrændthed ...

> Hvad Apples touch-produkter angår, har du ret. De er ganske enkelt intet
> værd for synshæmmede. - Det gælder i øvrigt også andre mærkers
> touch-produkter.

Har du _prøvet_ Apples touch produkter ?

> [...]
> ordentlige stemmer, der er på højde med dem, der følger med til engelsk
> og spansk. - Så hvorfor skal vi så bare spises af med noget 3.-rangs?

Du har vel lige svaret på dit eget spørgsmål 4 linier oppe ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-07-11 12:17

Thomas von Hassel wrote:

> Her er en idé. Har du brugt din developer konto til at gøre Apple
> opmærksom på de ting du/i synes der er galt med Universal Access ?

Ja, både det og som ganske alm. privatbruger og igennem vore grupper og
organisationer. - Apple har på intet tidspunkt gidet svare så meget som
med ét eneste ord - ikke engang et autosvar om, at mailen er modtaget.

Jeg har derimod haft et godt og konstruktivt samarbejde med både
teknikere og andre af Apple Danmarks topledere. Men end ikke det er
åbenbart nået længere end til Apple Danmark. - Eneste undtagelse er, at
CloseView fra OS 7-9.x blev omskrevet og kom med fra OS X 10.2.5. - Det
var ganske enkelt ikke meningen, der skulle have været forstørrelses
system eller talesyntese i OS X. Samtidig lagde de en reduceret version
- VoiceOver - af 'English Speech Recognition 1.5.1' (Text-To-Seech og
Speech Recognition). Det blev ikke gjort på opfordring af brugere, men
på et krav fra California State Congress, og den software i form af
Universal Access understøttede /kun/ US-English og Spano-English spansk.
Det var først med OS X 10.4.6, at det blev muligt at bruge andre stemmer
direkte i UA, - ellers var man henvist til at bruge 3.-parts software
som GhostReader, Infovox iVox, YouSpeak*), iSpeak osv. - altså 100%
købeprogrammer, hvoraf nogle er/var ret dyre. - Det tog altså ca. 7 år,
før Apple kunne få sig snøvlet sammen til at implementere det, der var
selv i System 7.1.2 - og for CloseViews vedkommende allerede fra og med
system 6.0.7!

*) YouSpeak var et program, der specielt var beregnet på døve, der ikke
kunne bruge tegnsprog. Skærmbilledet var to-delt, så den ene halvdel
vendte rigtig for fx. dig/mig, mens den anden halvdel var vendt på
hovedet, så den er/var retvendt for den, der sad over for dig. - Det
krævede en vandret liggende skærm og 2 tastaturer, - så kunne to helt
døve sidde og 'chatte' direkte til hinandne.

> [...]
> til, og medmindre de alle er i Apples lomme så kan jeg ikke se en
> folkevanding væk fra mac fordi deres Accessbility er så ringe som du

Kender godt til nogle af de sider. - faktisk synes jeg ikke, der er det
helt store at komme efter.

> Selvfølgelig kan det altid gøres bedre, men jeg forstår nok bare ikke
> din galde og indebrændthed ...

Gøres bedre? - Lige nu er vi nærmest blevet bombet tilbage til før
system 7.5.x mht. hjælpemidlerne i OS X. - Selv Infovox 700/2 til
Windows er bedre end det, der pt. er i OS X, - og det siger ikke så lidt
endda!

> Har du _prøvet_ Apples touch produkter ?

Ja! - både iPod Touch, iPhone 3G og 4 og iPad 1.

> Du har vel lige svaret på dit eget spørgsmål 4 linier oppe ....

Måske, men vi skal selv betale for regulære stemmer, mens engelsk og
spank er med i prisen på systemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 12:22

> Kender godt til nogle af de sider. - faktisk synes jeg ikke, der er det
> helt store at komme efter.

klart ...

> [...]
> system 7.5.x mht. hjælpemidlerne i OS X. - Selv Infovox 700/2 til
> Windows er bedre end det, der pt. er i OS X, - og det siger ikke så lidt

Nu er jeg forvirret ... hvor forsvandt alle Accessbility funktionerne ?

> Ja! - både iPod Touch, iPhone 3G og 4 og iPad 1.

> Måske, men vi skal selv betale for regulære stemmer, mens engelsk og
> spank er med i prisen på systemet.

Og du har prøvet de nye stemmer i 10.7 ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-07-11 09:43

> [...]

> tilfredse med det, Apple er kommet med siden OS X 10.4.x! - Det er
> trods alt os, der sidder og tester og afprøver udstyret, der véd, hvad

Siger du nu jeg lyver? Er du sikker på vi skal ned af dén vej?

Jeg kan KONSTATERE ud fra min surfen på nettet at der er rigtigt mange
der er glade for Apples handicapfunktioner, og jeg kan ikke finde andre
end dig der 100% konsekvent er negativ og utilfreds.

Kan du finde nogen der er lige så utilfreds som dig og som har skrevet
om det på nettet, så æder jeg det gerne i mig igen. Det virker mest
overbevisende hvis det ikke er en du kender i forvejen.

> Lige nu sidder jeg med en hel gruppe helt eller delvist blinde Mac
> brugere, der ganske enkelt ikke aner, hvad eller hvordan de skal gribe
> det an. - Og det er ganske på lkinie med vore hjælpemiddelkonsulenter

En hel gruppe? Har du eventuelt overvejet om de ville være bedre
stillet med en konsulent der ikke har så negativ en holdning som du, og
derfor måske bedre har kunnet sætte sig ind i hvad produkterne egentligt
kan?

> [...]
> nr. 2 kan jeg da lige nævne, at den ene af dem har en iPod Touch, som
> han har meget store problemer med at betjene på trods af den såkaldt

Og _hvorfor_ har han det? HVAD er det der er svært?

> [...]
> gange både skrevet og sagt til andre, at Apples ZoomView er det bedste
> forstørrelsessystem, der overhovedet findes.

Jeg sagde ikke du ikke havde. Jeg sagde jeg ikke kunne mindes jeg havde
set det, og dét er ikke usandt uanset hvad du så end måtte påstå. En
hurtig søgning på Google Groups viste ikke nogen indlæg hvor du sagde
det, så måske er det bare mig.

> [...]
> hel del tid siden skrevet, at de bedre stemmer kan købes til TTS/SR,
> men også, at de koster ca. 1500kr. /stk..

Det ved jeg så ikke noget om. Jeg kan konstatere at min yngel kan
forstå hvad maskinen siger når man leger med "say" kommandoen (hvilket
er godt til mit undertekstoplæsningsprojekt), men det er selvfølgelig
heller ikke i timevis af gangen.

Men det er vel fint nok at Accapella nu er indbygget i OS X så man ikke
behøver betale for dét men bare for ens yndlingsstemme.

> [...]
> ordentlige stemmer, der er på højde med dem, der følger med til
> engelsk og spansk. - Så hvorfor skal vi så bare spises af med noget

Du ved selv at de skandinaviske stemmer er dyre, og personligt betragter
jeg det som et stort fremskridt at der overhovedet er en dansk stemme
med som standard. Det er der fx ikke under Windows.

> [...]
> engelsk og tysk vil koste - eller forblive på 10.5.x eller tilnøds
> 10.6.x og så give ca. 1500kr. pr. stemme, man har brug for.

Hvorfor ikke 10.7 og så give 1500 kroner for den stemme du har brug for?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-07-11 10:35

Kent <kbm@invalid.invalid> writes:

> [...]
> (og lille er her som marked) giver problemer. Jeg har godt nok kun
> omkring 30 Blu-ray-film, men heldigvis også en PS3 til afspilning.

Personligt springer jeg BluRay over. Fremtiden er bits på en harddisk
et eller andet sted. Jeg ved så bare ikke hvorfor det er så svært i
Danmark at få sat videoudlejning på nettet på skinner? Nå, det kommer
nok.

> [...]
> tilfælde bladre ned på en side og derfor kommer til at skubbe med
> fingrene i stedet for at trække, hvis I forstår hvor jeg vil

Det er bare gammel, gammel vane. Nu har du gjort sådan i årevis, og så
skal man lave en indgroet vane om - det kommer til at tage lidt tid.
Personligt har jeg for længe siden valgt at køre tættest muligt på
standardindstillingerne til alting - det gør livet nemmere med nye
maskiner, hjælpe familie, osv.

> hen. Fingrene er lavet til at være stærke til at krumme sammen. Tænk,
> hvis I havde et tastatur, hvor fingrene skulle slå på tasterne med
> neglen i stedet for at trykke med fingerspidserne.

Nu tror jeg du efterrationaliserer. Hvis det er over din formåen at
skubbe i stedet for at hive så skal du måske til at lave nogen øvelser
til at styrke dine fingermuskler?

> Men selvfølgelig om 5 år sidder vi alle og taler til vores
> touch-skærms enhed og alt vil være godt

Næppe. Talegenkendelse er et helvede på jord hvis man sidder sammen med
andre i fx et kontorlandskab.

Til gengæld er det en meget effektiv måde for en computer at formidle en
mere kompleks besked end et "der er er ny post"-ding.

Fra : Kent

Dato : 25-07-11 11:09

Den 25-07-2011, skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110725:

> [...]
> et eller andet sted. Jeg ved så bare ikke hvorfor det er så svært i
> Danmark at få sat videoudlejning på nettet på skinner? Nå, det kommer

Ser jeg en DVD-film på udsalg, så tjekker jeg da lige hvad den
tilsvarende Blu-ray version koster. Og vælger denne, hvis det ikke er
ret meget mere. Og sådan bliver det nok nogle år endnu.

> [...]
>
> Nu tror jeg du efterrationaliserer. Hvis det er over din formåen at
> skubbe i stedet for at hive så skal du måske til at lave nogen øvelser

Gentagne belastningsskader er noget som mange lider af. Jeg havde selv
problemer da jeg sad på kontor og jeg tror simpelthen ikke, at det er
en ergonomisk godt at vende bevægelsen. Og det har vel ikke noget med
muskelstyrke at gøre. Selv muskelbunter kan få belastningsskader.

> [...]
>
> Til gengæld er det en meget effektiv måde for en computer at formidle en
> mere kompleks besked end et "der er er ny post"-ding.

Men det er vel hvad industrien har arbejdet i mod så længe jeg kan
huske. Fremtidsversionen har været at vi skulle tale med vores maskine
for det er meget mere effektivt end at bruge et langsomt tastatur.

Men i forvejen sidder mange og taler i mobiltelefon alle steder, så
måske skal vi bare vænnes os til det?

--

Kent

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-07-11 11:52

> Men det er vel hvad industrien har arbejdet i mod så længe jeg kan
> huske. Fremtidsversionen har været at vi skulle tale med vores maskine
> for det er meget mere effektivt end at bruge et langsomt tastatur.

Det tror jeg nu ikke. Efter min bedste overbevisning er det "det KAN da
ikke være så svært"-mentaliteten der bare er blevet til stædighed.

Efter sigende er Dragon Naturally Speaking helt fantastisk på engelsk.
Jeg har ikke prøvet selv så jeg kan ikke stå inde for det.

> Men i forvejen sidder mange og taler i mobiltelefon alle steder, så
> måske skal vi bare vænnes os til det?

Til miljøer hvor folk skriver breve og lignende kan man sikkert godt
leve med det, men du ville formentlig ryge på den lukkede efter et par
dage på kontor med nogen der sidder og skriver programmer. "Op op,
højre, højre, højre, højre, højre, højre, højre, venstretuborg, c, l, o,
s, e, højretuborg, F9". Og så videre i den dur.

Jeg tror ikke på at det bliver sædvanligt mange steder, men måske kan
det være døden over "tryk 1 for kundeservice, tryk 2 for regnskab, tryk
3 for åbningstider" osv, som i mine øjne er forringet kundeservice i
stedet for en dygtig telefonpasser.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 11:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110725 <nospam0002+20110725@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Efter sigende er Dragon Naturally Speaking helt fantastisk på engelsk.
> Jeg har ikke prøvet selv så jeg kan ikke stå inde for det.

Nu har vi tit linket til John Siracusas Lion gennemgang. Iflg. egne
udtalelser er det meste af hans "skriveri" dikteret via Dragon ...

> [...]
> det være døden over "tryk 1 for kundeservice, tryk 2 for regnskab, tryk
> 3 for åbningstider" osv, som i mine øjne er forringet kundeservice i

Det eksempel folk altid trækker frem når de siger at fremtiden er
stemmestyret er Star Trek. Men hvis man ser nøje efter så er stemme
styring kun til korte, simple kommandoer, eller diktat af breve og
kommunikation.

Indtil computeren kan læse vores tanker er tastatur, og måske især et
"fysisk" tastatur, stadig den nemmeste og hurtigste måde.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-07-11 12:05

> Nu har vi tit linket til John Siracusas Lion gennemgang. Iflg. egne
> udtalelser er det meste af hans "skriveri" dikteret via Dragon ...

Han sidder nok heller ikke på kontor når han dikterer. Men skulle jeg
skrive meget, var det nok en oplagt mulighed. Jeg kan ikke skrive så
hurtigt som jeg taler, og hvis den kan følge med så er det jo perfekt.

> [...]
> stemmestyret er Star Trek. Men hvis man ser nøje efter så er stemme
> styring kun til korte, simple kommandoer, eller diktat af breve og

Og det er kun kaptajnen der gør det!

Men bare de bliver lidt kvikkere, så man kan sige "move to the
grammatical error near the word 'house'" så hjælper det jo. "Insert
missing commas!"

> Indtil computeren kan læse vores tanker er tastatur, og måske især et
> "fysisk" tastatur, stadig den nemmeste og hurtigste måde.

Til større mængder tekst. En pegedims er nemmere til alt andet - tænk Wii.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 12:11

> [...]

> skrive meget, var det nok en oplagt mulighed. Jeg kan ikke skrive så
> hurtigt som jeg taler, og hvis den kan følge med så er det jo perfekt.

Nej, han sidder nok i hans fortress of solitude. Derudover er det måske
mere af nød end lyst da han har har problemer med RSI ...

> Og det er kun kaptajnen der gør det!

ikke helt :)

> Men bare de bliver lidt kvikkere, så man kan sige "move to the
> grammatical error near the word 'house'" så hjælper det jo. "Insert
> missing commas!"

Se det vil være smart ...

> Til større mængder tekst. En pegedims er nemmere til alt andet - tænk Wii.

Argh, de få gang jeg har prøvet en Wii var jeg klart til at kaste
controlleren igennem skærmen tilsidst ... det skal godt nok være meget
mere præcist før det er klar til "Minority Report" ;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-07-11 12:25

> Argh, de få gang jeg har prøvet en Wii var jeg klart til at kaste
> controlleren igennem skærmen tilsidst ... det skal godt nok være meget
> mere præcist før det er klar til "Minority Report" ;)

Man skal lige vænne sig til det og de der infrarøde lamper skal stå
rigtigt. Lad mig blot konstatere at det er forbløffende så let en flok
unger har ved at bruge dem ;)

Herudover skal man ikke spille meget Super Mario Galaxy førend man
bliver klar over hvor mange inputvariable der kan aflæses. Men det er
nok for nemt for en der foretrækker StarCraft ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 12:28

> [...]

> bliver klar over hvor mange inputvariable der kan aflæses. Men det er
> nok for nemt for en der foretrækker StarCraft ;)

Det er 6 mdr siden jeg sidst har haft gang i StarCraft ... og min ps3 er
støvet til ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-07-11 12:26

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Måske, men vi skal selv betale for regulære stemmer, mens engelsk og
> spank er med i prisen på systemet.

Sådan er det ikke at bo i Apples primærmarked, nemlig USA.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 25-07-11 14:38

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Jeg har kigget alle systemindstillinger igennem på min iMac, men kan
> ikke finde det sted hvor jeg kan øge skriftstørrelsen. Anyone?

Under Finder:
Oversigt -> Oversigtsvalg
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-07-11 07:29

Den 25/07/11 15.38, Jesper Ørsted skrev:

> Under Finder:
> Oversigt -> Oversigtsvalg

Ja og nej. Det ændrer kun størrelsen i "data-ruderne", men mappe-kolonne
til vestre i vinduet er stadig med lille systemskrift. Den må da kunne
stilles et sted?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen