Ehhh multitouch gestures hvid macbook ???
Fra : jagge

Dato : 22-07-11 20:03

Ehhh var det ikke meningen at multitouch gestures skulle være en del af
Lion for alle macs ??

Jeg har en ældre hvid macbook og havde glædet mig til dette, men kan
ikke finde noget kontrol panel ???

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-11 20:05

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ehhh var det ikke meningen at multitouch gestures skulle være en del af
> Lion for alle macs ??
>
> Jeg har en ældre hvid macbook og havde glædet mig til dette, men kan
> ikke finde noget kontrol panel ???

hvor gammel ? hvis din trackpad er lille og "non-glass" så er det vist
kun tofinger scroll der virker.

/thoma

Fra : jagge

Dato : 22-07-11 20:47

> hvor gammel ? hvis din trackpad er lille og "non-glass" så er det vist
> kun tofinger scroll der virker.

Ahh det er sgu da for ringe. Der kan da ikke være noget teknologisk i
vejen for at få det til at funge for alle.

Det er en 4 år gammel bærbar, den er ikke af glas men da heller ikke
overdreven lille.

Bliver mere og mere træt af Apple.

Tak for hjælpen.

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-11 21:04

> Ahh det er sgu da for ringe. Der kan da ikke være noget teknologisk i
> vejen for at få det til at funge for alle.

jo, i det her tilfælde er det faktisk et hardware problem. Den model
trackpad kan ikke detektere mere end 2 touchpoints af gangen ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 22-07-11 21:11

> jo, i det her tilfælde er det faktisk et hardware problem. Den model
> trackpad kan ikke detektere mere end 2 touchpoints af gangen ...

Hmm ok, så skruer jeg ned for harmen....

Takker

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-11 21:23

> Ahh det er sgu da for ringe. Der kan da ikke være noget teknologisk i
> vejen for at få det til at funge for alle.

Det er jeg nu ikke sikker på, men jeg er selvfølgelig ikke ekspert i den
slags teknologi. Jeg kan bare huske, at da iPhone kom frem, var det
noget helt nyt, at man kunne bruge flere fingre på skærmen og ikke bare
klikke med en enkelt finger som på hidtidige touch-screens. Jeg tror
simpelthen ikke, hardwaren i lidt ældre MacBooks understøtter det.

> Det er en 4 år gammel bærbar, den er ikke af glas men da heller ikke
> overdreven lille.
>
> Bliver mere og mere træt af Apple.

Den triste sandhed er, at en 4 år gammel computer regnes for at være ved
at være udtjent. Man kan da godt bruge den, men man må ikke forvente, at
de nyeste landvindinger også kommer til den. Udviklingen går forbistret
hurtigt. Og det gælder vel ikke bare for Apples produkter.
Vi skal vel også være glade for, at Apple udvikler nyt. Da din
MacBook blev udviklet, kunne man jo ikke forudse, at om fire år ville
der komme et styresystem, der brugte multitouch. Man kunne heller ikke
forudse Thunderbolt, at SD-kort ville blive de mest udbredte osv.
Jeg synes da også, det ville være dejligt, hvis man kunne
fortsætte med at bruge ældre hardware, der i øvrigt virker fint, men man
må desværre acceptere, at der er nogle begrænsninger vedr. nyheder
indenfor både soft- og hardware. Og vil man have det nyeste nye, må man
også skifte hardware jævnligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 23-07-11 08:37

> [...]
> de nyeste landvindinger også kommer til den. Udviklingen går forbistret
> hurtigt. Og det gælder vel ikke bare for Apples produkter.

Du har ret, jeg var for hurtigt ude.

MEN den fungerer faktisk imponerende godt (desværre :0).

Den eneste grund til at jeg snart skal have en anden er at jeg roder med
video og det løb er altså ved at være kørt for den. Men bortset fra det
så fungerer den upåklageligt.

Når jeg sammenligner den med bærbare PC købt på samme tidspunkt virker
den bare ret meget friskere, det er nok noget af det de kan.

Så jeg bukker og skraber og erkender at jeg var lidt for hurtigt ude med
riven efter Apple, det er nok FCPX floppet der stadig spøger ;0)

MVH

Jakob

Fra : Kent

Dato : 22-07-11 22:05

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Bliver mere og mere træt af Apple.
>
> Tak for hjælpen.
>
> Jakob
køb en Magic Trackpad så virker det hele. Det bruger jeg selv til min hvide
MacBook

--
Kent

Fra : jagge

Dato : 23-07-11 08:38

> køb en Magic Trackpad så virker det hele. Det bruger jeg selv til min hvide
> MacBook

God ide, men vil hellere have en ny mac, det bliver nok først til næste
budgetår men det nærmer sig jo :0)

MVH

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 22-07-11 20:51

On Fri, 22 Jul 2011 21:47:13 +0200, <jagge> wrote:

> Ahh det er sgu da for ringe. Der kan da ikke være noget teknologisk i
> vejen for at få det til at funge for alle.

SÃ¥ vidt jeg vet er det hardwarebetinget.

> Det er en 4 år gammel bærbar, den er ikke af glas men da heller ikke
> overdreven lille.

Både 10.5 og 10.6 har hatt forskjellig støtte for multitouch avhengig av
maskinvare.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-07-11 20:59

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> writes:

> SÃ¥ vidt jeg vet er det hardwarebetinget.

Det kræver mere af hardwaren at pålideligt kunne detektere multi-touch.
KUNNE det eventuelt tænkes at din billige, gamle maskine havde et der
ikke kunne tage mere end to?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-07-11 21:15

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Hmm ok, så skruer jeg ned for harmen....

Måske skal du bare have en ny maskine så du ikke har mere at brokke dig
over ;)

Fra : jagge

Dato : 23-07-11 08:33

> Måske skal du bare have en ny maskine så du ikke har mere at brokke dig
> over ;)

DU HAR JO RET :0), skal vist have en alvorlig snak med min arbejdsgiver.
Problemet med de satans mac, er jo at den egentlig fungerer chokerende
godt efter 4 år, og stadig ser moderne ud :0)

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-07-11 08:55

> DU HAR JO RET :0), skal vist have en alvorlig snak med min arbejdsgiver.
> Problemet med de satans mac, er jo at den egentlig fungerer chokerende
> godt efter 4 år, og stadig ser moderne ud :0)

Og holder prisen :) Så din arbejdsgiver kan sælge den til nogen der er
ligeglade med multitouch.