Red hat 7.0 og win2k
Fra : Bo Pedersen

Dato : 30-12-00 01:52

Jeg har installeret Red hat 7.0 og lagt LILO i starten af denne partition,
istedet for i MBR.
Jeg vil nemlig helst benytte win2k's bootloader...
problemet er bare at jeg ikke lige kan få det til at virke...
jeg har "produceret" en bootsext.lnx fra Linux og placeret denne i roden af
mit c:
Min boot.ini i win2k ser således ud...
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000
Professional"
c:\bootsect.lnx="Linux - Red Hat 7.0"
Hvad er der galt..og er der nogen steder på nettet hvor jeg kan læse om
opsætning af dette?? (jeg har læst guiden på sslug's side med dual boot
mellem NT og linux...men 2000 er måske anderledes???)

På forhånd tak for hjælpen

Bo Pedersen

Fra : N/A

Dato : 30-12-00 15:03

Fra : Bo Pedersen

Dato : 30-12-00 15:03

Min lilo conf ser således ud:
boot=/dev/hda2
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
message=/boot/message
Linear
default=Linux
image=/boot/vmlinuz-2.2.16-22
label=linux
read-only
root=/dev/hda5
Jeg kan ikke umiddelbart se nogle problemer med denne...
Jeg har fulgt vejledningen herfra
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/opstart.html#NTOGLINUX
men det virker som sagt stadig ikke....
og nu kan jeg heller ikke lige huske hvordan jeg får mountet mit floppy drev
så jeg kan prøve at lave en ny bootsect fil......

Håber at der er nogen som kan hjælpe.....

Mvh.

Bo Pedersen

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 30-12-00 21:43

"Bo Pedersen" <bopedersen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>så jeg kan prøve at lave en ny bootsect fil......
>
>Håber at der er nogen som kan hjælpe.....

Bliver der skrevet noget til skærmen, når du vælger Linux? Hvilken
cylinder begynder hda2? Du kan eventuelt poste udskriften fra

fdisk -l /dev/hda

Indeholder din bootsect.lnx fil teksten "LILO"?
--
Svend Olaf

Fra : Bo Pedersen

Dato : 30-12-00 23:40

( resultat af fdisk -l /dev/hda )
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 1 612 4915858+ 7 HPFS/NTFS
/dev/hda2 613 615 24097+ 83 Linux #boot
/dev/hda3 616 1232 4956052+ 5 Extended
/dev/hda4 616 1221 4867663+ 83 Linux
/dev/hda5 1222 1232 88326 82 Linux Swap

Er det et problem at Linux ligger i en Extended partition??
Det er ikke lykkedes mig at læse indholdet af bootsect.lnx filen så jeg ved
ikke om der står linux i den...
Problemet er at når jeg vælger Linux i NT's bootloader bliver der bare sort
skærm og maskinen dør...

Håber at i stadig har forslag...

Mvh.
Bo Pedersen

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 31-12-00 00:19

> [...]

>ikke om der står linux i den...
>Problemet er at når jeg vælger Linux i NT's bootloader bliver der bare sort

Da Lilo (formodentlig) er installeret på hda2, er kommandoen til at
skrive filen bootsect.lnx:

dd if=/dev/hda2 of=bootsect.lnx bs=512 count=1

Hvis Windows 2000 Edit virker som Windows 98 Edit, kan du se indholdet
med kommandoen:

edit /64 bootsect.lnx

Under Linux kan indholdet nok ses med:

cat bootsect.lnx

Bemærk i øvrigt, at typen på den udvidede partition bør være 0F i
stedet for 05, fordi partitionen slutter efter cylinder 1023. Det
betyder dog kun noget under DOS og Windows 95/98/ME. Det kan rettes
med Linux fdisk.

Så lige på din lilo.conf igen:

boot=/dev/hda2
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
message=/boot/message
Linear
default=Linux
image=/boot/vmlinuz-2.2.16-22
label=linux
read-only
root=/dev/hda5

Linien root=/dev/hda5 henviser tilsyneladende til din swap partition.

Hvis du ændrer i lilo.conf, så husk at køre Lilo bagefter.

Hvis andet svigter kan du også prøve at slette linien "Linear". Jeg
kan dog ikke se, at det skulle gøre nogen forskel.

--
Svend Olaf

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 31-12-00 11:16

> [...]

>ikke om der står linux i den...
>Problemet er at når jeg vælger Linux i NT's bootloader bliver der bare sort

PS. Glem det med root=/dev/hda5. Dette er formodentlig rigtigt. Du har
blot skrevet hda4 og hda5 i stedet for hda5 og hda6 ovenfor. Den
første logiske partitition har altid nummer 5.

Udskriften fra fdisk kan videredirigeres til en fil. Du kunne have
gjort således:

fdisk -l /dev/hda > fdisk.txt
--
Svend Olaf

Fra : Bo Pedersen

Dato : 31-12-00 14:28

<snip>

>fdisk -l /dev/hda > fdisk.txt
he he og det siger du nu....
jeg kender intet til Linux kommandoer og gider ikke rigtigt gå i gang med
Linux før jeg kan boote op uden at skulle bruge en diskette...
men ok jeg leder videre efter mulige løsninger

I må endelig skrive hvis i har ideer...

Godt nytår

Bo Pedersen