ÆØÅ i javascript-menu?
Fra : Sille Jensen

Dato : 11-08-01 13:01

Er der nogen der gider kaste et blik på menuen på denne side?
http://silles.dk/test/broedebaek/test.html

Menuen består filerne:

menu_com.js
og
exmplmenu_var.js.
(i samme dir.)

Det er en ren cut&paste menu, for jeg er absolut
børnehaveniveau-nybegynder til programmering/script, og denne var da til
at finde rundt i og opfører sig som jeg vil have den skal...altså lige
bortset fra at æ,ø og å ikke kan bruges - i teksten til menupunkterne.
Ikke i IE, i hvert fald - eller kan de?
Hvis jeg bruger numerisk representation (æ for æ, feks.) virker det i
NN, mens der altså i IE bare står æ.

Jeg læste de tidligere indlæg her i gruppen om æ,ø og å, og kan forstå at
man ikke kan bruge disse bogstaver i variabler. Er det dét der er
problemet her?

Hvis problemet er uløseligt, hvor mange timers arbejde ville det være at
lave en tilsvarende menu (så platforms- og browser uafhænging som mulig)
for en haj?

på forhånd 1000 tak for hjælpen!

mvh
Sille Jensen
mail@silles.dk

Fra : Marc Eley

Dato : 11-08-01 12:43

in article mail-1108011401180001@port9.cvx1-noe.ppp.cybercity.dk, Sille
Jensen at mail@silles.dk wrote on 11/08/01 2:01 PM:

Hej Sille

> [...]
> Ikke i IE, i hvert fald - eller kan de?
> Hvis jeg bruger numerisk representation (æ for æ, feks.) virker det i

Prøv istedet:
æ = æ
ø = oslash;
å = å

Æ = AElig;
Ø = Oslash;
Å = Aring;

Så burde det virke fint i alle browsere.

> Jeg læste de tidligere indlæg her i gruppen om æ,ø og å, og kan forstå at
> man ikke kan bruge disse bogstaver i variabler.

Du skal ikke benytte æ, ø og å i scripts i det hele taget.

/marc eley

www.grandissue.com

Fra : Sille Jensen

Dato : 11-08-01 18:28

> [...]
> Å = Aring;
>
> Så burde det virke fint i alle browsere.

> Du skal ikke benytte æ, ø og å i scripts i det hele taget.

Tak for hjælpen, det var da også min første tanke, men det virker ikke -
de vises som æ, oslash; osv.
(se http://www.silles.dk/test/broedebaek/test.html eller selve
menu-variablerne på http://www.silles.dk/test/broedebaek/exmplmenu_var.js
- det anden menupunkt fra venstre har jeg netop opdateret så i kan se
det.)
Skal man på en eller anden måde isolere f.eks. semikolon-tegnene (;) som
jo bruges som separator(hedder det det?) i javascript?

mvh
Sille Jenssen

Fra : Marc Eley

Dato : 11-08-01 21:51

in article mail-1108011927540001@port3.cvx1-noe.ppp.cybercity.dk, Sille
Jensen at mail@silles.dk wrote on 11/08/01 7:27 PM:

> [...]
> menu-variablerne på http://www.silles.dk/test/broedebaek/exmplmenu_var.js
> - det anden menupunkt fra venstre har jeg netop opdateret så i kan se

Det gik vist lidt for hurtigt fra min side af. Der skulle selvfølgelig et
"&"-tegn foran alle.

æ = æ
ø = ø
å = å

Æ = Æ
Ø = Ø
Å = Å

Men hvis det ikke virker har jeg ingen bedre forslag.

/marc eley

http;//www.grandissue.com

Fra : J.C. Voss

Dato : 11-08-01 18:31

Sille Jensen <mail@silles.dk> wrote:

> Jeg læste de tidligere indlæg her i gruppen om æ,ø og å, og kan forstå at
> man ikke kan bruge disse bogstaver i variabler. Er det dét der er
> problemet her?

Har du også læst dette?

Det løste problemet i pågældende sag -- danske bogstaver i balladebokse.

--
Jonas @ 11°56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Sille Jensen

Dato : 12-08-01 00:21

Jo, det læste jeg godt og det lyder som om det kunne passe, men p.g.a. mit
omtalte børnehaveniveau indenfor programmering kan jeg ikke finde ud af
hvordan linjen så skal se ud. Jeg har nu:

Menu2=new Array("Baek","broedebaek1.html",4);

og vil altså gerne have at der skal stå Bæk istedet for Baek.

så vidt jeg kan se hedder er æ lig med c6
(http://www.utoronto.ca/webdocs/HTMLdocs/NewHTML/iso_table.html).

hvad skal det så være? vel ikke:

Menu2=new Array("Balert("\xc6")k","broedebaek1.html",4);

-der skal vel noget foran "alert" som angiver at det ikke skal skrives,
eller hvad?

så-hvis nogen orker at skære det helt ud i pap for mig vil jeg være meget
taknemmelig !!!

mvh
Sille Jensen

Fra : J.C. Voss

Dato : 11-08-01 23:50

Sille Jensen <mail@silles.dk> wrote:

> hvad skal det så være? vel ikke:
> Menu2=new Array("Balert("\xc6")k","broedebaek1.html",4);

Jeg er selv lige blevet sluppet ind i javascript-kravlegården, men her
kommer mine bud på hvordan den ovenstående linie kunne se ud:

Menu2=new Array("B\xc6k","broedebaek1.html",4);

eller:

Menu2=new Array("B&aelig;k","broedebaek1.html",4);

Jeg har ikke tjekket den der side med iso-tabellen over tegnene, så jeg
har bare lige smidt dit c6 ind i den første linie. Det giver et Æ og
ikke et æ. Den nederste linie virker også [i hvert fald på IE5 til Mac].
Alert-delen der stod citeret i mit tidligere indlæg var fordi det var
det den tidligere spørger bad om, danske bogstaver i alert-bokse
[balladebokse]. Alert skal altså ikke med i \x delen.

Marc Eley's indlæg listede de danske bogstavers ISO Latin-1 koder. Tjek
hans indlæg for dem.

Håber det hjalp.

Fra : Sille Jensen

Dato : 12-08-01 13:36

Først: Tak!Tak!TAK! for svarene - det virker! - Næsten!
Det vil altså sige løsningn med hex-tallene.

når jeg skriver:
Menu2=new Array("B\xf8deb\xe6k","broedebaek1.html",4);

som Jonas skrev, så vises "\xf8" ganske rigtigt som ø og \xe6 som æ.
MEN mens det i NN (4.x + 6) vises fint
(altså, de gange N6 kan klare at blive åbnet uden at straks at crashe -nå),
så opfatter IE (4.7) det åbenbart som om at de 2 gange backslash betyder
at den skal vise de 2 første bogstaver fra næste linie/array BAGVED ordet
!!!
(sådan at der i andet menupunkt står "bødebækhv" istedet for bødebæk")
Det er jo selvfølgelig noget af en forbedring, men helt fedt ser det jo
altså ikke ud. Er der et andet tegn man kan bruge i stedet for
backslash???

Det er her også Mac OS 9.1 vi taler om- så hvis der er nogen på windows
der gider at checke
http://www.silles.dk/test/broedebaek/test.html
hvordan det står til med æer og øer (det andet menupunkt fra venstre), så
vil jeg være _meget_ taknemmelig.

mvh hér fra javaScript sandkassen
Sille Jensen

In article <1ey04bs.205br19j8gy4N%jcSPAM@BLOCKvoss.tf>,

Fra : J.C. Voss

Dato : 12-08-01 13:01

Sille Jensen <mail@silles.dk> wrote:

> Først: Tak!Tak!TAK! for svarene - det virker! - Næsten!
> Det vil altså sige løsningn med hex-tallene.

Har du prøvet med ISO koderne istedet?

Har netop testet din menu på pc med ISO koderne. Resultatet var, at at
det så fint ud i NN4.xx, men ligner bollocks i IE5.5. Jeg fatter ikke en
meter...

Måske du skulle prøve med en css-løsning i-stedet?

Fra : Sille Jensen

Dato : 13-08-01 21:28

Så vidt jeg kan se nu virker det i NN 4.x,NN 6 og altså _ikke_ i IE 4.x
til Mac OS - til gengæld siger pålidelige kilder at det virker i IE 5.5
windows-
men som jeg lige læste et sted i en omtale af en anden menu:

>Explorer 4 for mac:
>It will not work in this browser, nothing does. It works just fine in
Explorer 5
for mac though.

Hvorfor det er sådan, ved tilsyneladende kun Gud, men nu tror jeg at jeg
vil skrive til forfatteren (af scriptet, ikke Gud) og spørge om det
(scriptet) burde kunne æøå.

Men altså - mange tak for hjælpen - det kan jo være jeg vender tilbage med
kapitel 2 i javascript-menu dramaet

mvh
Sille

her er adressen: http://silles.dk/test/broedebaek/test.html

PS - HVIS der er nogen der alligevel bare sidder og keder sig, må de da
meget gerne kaste et blik på siden og se om de kan se æ og ø i andet
menupunkt til venstre (brødedebæk) - jeg ville blive meget glad for en
mail med inf. om hvordan det ser ud på forskellige platforme/browsere.

In article <1ey15bv.1ulxo2j1eioc2nN%jcSPAM@BLOCKvoss.tf>,