Formatering: FAT32 vs. NTFS
Fra : Morten Simonsen

Dato : 11-08-01 11:45

Hejsa,
Jeg ville lige spørge hvad man bør formatere en HD som, jeg har hørt at NTFS
skulle være hurtigst, men samtidig også at den skulle give nogle
begrænsninger... ??

VH Morten

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-08-01 12:22

Hej Morten

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3b750d2c$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg ville lige spørge hvad man bør formatere en HD som, jeg har hørt at NTFS
> skulle være hurtigst, men samtidig også at den skulle give nogle
> begrænsninger... ??

Begrænsningerne er at drevet ikke kan læses fra andre OS.
Dvs. du kan ikke se drevet fra Windows 9x, eller fra DOS på en boot-diskette.

Fordelen er at du kan udnytte sikkerhed, komprimering, dynamisk mount m.m.
Ved diske større end 8GB har NTFS mindre clusterstørrelse end FAT32, uden FATx ulemper (stor FAT).

Der sikkert flere væsentlige forskelle, men det var hvad der lige faldt mig ind.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Hunter

Dato : 12-08-01 11:12

> Jeg ville lige spørge hvad man bør formatere en HD som, jeg har hørt at
NTFS
> skulle være hurtigst, men samtidig også at den skulle give nogle
> begrænsninger... ??

Jeg tror nu ikke NTFS er hurtigere, der er trods alt flere parametre at
holde styr på pr. fil.

Men du er ikke begrænset af FAT32's max partitionsstørrelse på 32 GB...

/Kim

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 12-08-01 12:54

"Hunter" <4198@*NOSPAM*po.ia.dk> skrev i en meddelelse news:3b76565e$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Men du er ikke begrænset af FAT32's max partitionsstørrelse på 32 GB...

Rettelse.... FAT32 er ikke begrænset til 32GB.
Win2k kan godt håndtere FAT32 større end 32GB, men du kan ikke oprette dem
større end 32GB med Win2k. Så laver men dem bare med PMagic eller FDISK.

Fra : Hunter

Dato : 14-08-01 18:30

> Rettelse.... FAT32 er ikke begrænset til 32GB.
> Win2k kan godt håndtere FAT32 større end 32GB, men du kan ikke oprette dem
> større end 32GB med Win2k. Så laver men dem bare med PMagic eller FDISK.

Hmmm...

Havde selv problemet med en partition på over 32GB, som ikke kunne
formatteres i W2K:

http://www.microsoft.com/WINDOWS2000/techinfo/reskit/en/Core/fncc_fil_tvjq.h
tm

Men du har ret, begrænsningen ligger ikke i FAT32

Mvh.
Kim

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 11-08-01 20:41

Du vil også vinde noget i hastighed. FAT32 er som navnet antyder opbygget
omkring logiske kæder. NTFS er som Unix INODE system opbygget efter en
træstruktur, som er væsentlig hurtigere at søge igennem.

Eks. en fil består af et antal blokke. På et FAT32 system vil blok 1 lede
videre til blok 2 som leder videre til blok 3 o.s.v.
Ved NTFS vil filens blokke blive allokeret som et undertræ af det samlede
filsystem. Man behøver således ikke at søge så mange blokke igennem for at
finde frem til den rette postition i filsystemet.