hostname 'hans' bad
Fra : hansrasmussen@my-dej~

Dato : 29-12-00 13:39

Hej
På mit RH7.0 system oplever jeg flg.
Jeg har skiftet mit "hostname" fra 'localhost.localdomain' til 'hans'
Ved kørsel af hostname viser det at mit system hedder hans
mens at /etc/hosts viser :
127.0.0.1 localhost.localdomain localhost

Når men når jeg prøver at printe modtager jeg nu flg:

Get_local_host: hostname 'hans' bad

Ændre jeg mit navn tilbage til localhost - virker det igen.

(Jeg printer via en NT-printserver).

Er der nogle som ved hvorfor ?

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 29-12-00 14:06

hansrasmussen@my-deja.com wrote:
> På mit RH7.0 system oplever jeg flg.
> Jeg har skiftet mit "hostname" fra 'localhost.localdomain' til 'hans'

Hvor har du ændret det?? /etc/hostname ?

> Ved kørsel af hostname viser det at mit system hedder hans
> mens at /etc/hosts viser :
> 127.0.0.1 localhost.localdomain localhost

Og /etc/hosts er (ofte - se /etc/nsswitch) den fil der bliver slået op i
først, ved dns-lookups. Skal din computer altså finde en maskine (f.eks.
maskinen "hans") - vil den kigge i denne fil, og, hvis navnet ikke blev
fundet, spørge eventuelle nameservere (sættes i /etc/resolv.conf). Du
bør med andre ord ændre hostnavnet i /etc/hosts også (f.eks. manuelt)!

> Når men når jeg prøver at printe modtager jeg nu flg:
>
> Get_local_host: hostname 'hans' bad

Jaøh, det er så umiddelbart lidt sort - men mon ikke den tager dit
hostnavn og forsøger at finde det på netværket. Det kan den jo så ikke,
da den hverken findes i /etc/hosts, eller nogen af nameserverne.

> Ændre jeg mit navn tilbage til localhost - virker det igen.
> Er der nogle som ved hvorfor ?

Jeg vil mene at det er fordi der skal stå det samme alle steder. Det
duer ikke at maskinen tror den hedder en ting, men står i /etc/hosts som
noget andet. :)

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjøl

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-12-00 14:45

In <92i0lu$7g1$1@nnrp1.deja.com> hansrasmussen@my-deja.com writes:

> [...]
>Ved kørsel af hostname viser det at mit system hedder hans
>mens at /etc/hosts viser :
>127.0.0.1 localhost.localdomain localhost

Staar der ikke en linie mere i din /etc/hosts ? Der _skal_ staa localhost
under 127.0.0.1, men 127.0.0.1 er forhaabenlig ikke dit externe ip-nummer.

Mvh
Martin