Farvel Citroen - Goddag (igen) skoda
Fra : Anders Majland

Dato : 01-06-11 22:28

Idag blev så dagen hvor vi fik skoda superb'en leveret. Håber vi bliver så
glade for den som vi var for fabia'en vi havde før c5'en.

Men så også tid til at gøre op hvad c5'en har kostet at køre i... For at
tage konklusionen først endte den efter 4år og 94500km på 3,44kr/km. (excl
renteudgifter, men incl afskrivning, service, reperationer, forsikring,
ejerafgift, diesel, vask etc)

Til sammenligning kostede skoda fabiaen vi havde 65620km inden da 2,05kr/km

Men 3,44kr/km lyder ikke så slemt som 324645kr eller 85884kr/året ...

Kigger vi nærmer på tallene er det

1,90 kr/km i afskrivning
0,67 kr/km i service, vask og reperationer
0,33 kr/km i forsikring og ejerafgift (bliver en smule billigere nær
forsikring og ejerafgift tilbagebetales)
0,53 kr/km i diesel

Fabia'en der også var købt ny
0,98 kr/km i afskrivning
0,20 kr/km i service, vask og reperationer
0,30 kr/km i forsikring og ejerafgift
0,58 kr/km i diesel

Så håber vi blot at skoda'en ikke for franske tilbøjeligheder* og vil for
ofte på værksted - Et budget for 100.00km vil være noget i stil med

1,50 - 1,75 kr/km i afskrivning
0,20 - 0,30 kr/km i service, vask og reperationer
0,33 kr/km i forsikring og ejerafgift
0,50-0,60 kr/km i diesel (forventer diesel bliver dyrere)
dvs 2,50 til 3,00 kr/km but only time will tell.

Den primære grund til at skifte c5 II'en nu var de ikke planlagte pitstop.
For det er svært at finde en mere komfortabel og rummelig bil i den
prisklasse.

* Må hellere sørge for at parkere smart'en på passende afstand

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-06-11 22:59

On Wed, 1 Jun 2011 23:28:16 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

<...>

>* Må hellere sørge for at parkere smart'en på passende afstand

Håber du får glæde af Skoda'en.......lækker bil! Vi parkerede Xsara
flere pladser fra en Audi ude ved Bilka i dag - den skulle jo nødig få
ideer om bedre selskab end Puntoen )
Men av,av en regning. Puntoen ligger til at komme ud med et
totalresultat for 200000 km på 2/3 af din afskrivning. Alt inclusive.
Det er så ikke en C5 - men der er en grund til jeg har fortalt fruen
at vi skal have en 3-5 år gammel "ny" bil næste gang.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-11 08:57

> Men av,av en regning. Puntoen ligger til at komme ud med et
> totalresultat for 200000 km på 2/3 af din afskrivning.

Eller 25% over vores fabia combi, som vi kun havde 2,5år fra ny. Dvs
formentlig de dyreste km i den. Men det var en populær brugtbil og vi solgte
den privat så derfor kunne værditabet holdes nede.

Og grunden til at sælge privat var at citroen sælgeren direkte adspurgt
sagde at han helst var fri for at tage den i bytte. Heldigvis gav jeg ikke
listepris for c5'en - så havde værditabet været 0,25kr/km højere. Samtidig
fik jeg 10-15000kr mere for fabiaen ved det private salg. Altså ren win-win.
Mere for den brugte og en bedre pris på den nye.

> Det er så ikke en C5 - men der er en grund til jeg har fortalt fruen
> at vi skal have en 3-5 år gammel "ny" bil næste gang.

En af grundene til at vi valgte at skifte C5'en nu var at vi ikke troede at
det ville være billigere at køre videre i den end at skifte... Værditabet
vil fortsat være stort og serviceudgifterne formentligt ikke mindre end
hidtil.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-06-11 10:00

On Thu, 2 Jun 2011 09:56:41 +0200, "Anders Majland"

>Eller 25% over vores fabia combi, som vi kun havde 2,5år fra ny. Dvs
>formentlig de dyreste km i den. Men det var en populær brugtbil og vi solgte
>den privat så derfor kunne værditabet holdes nede.

Det var nu et lidt andet tal jeg havde i tankerne - det bliver lidt
mere end 2/3 af 1,9 kr/km.
afskrivning 0.50 (købt for 100000 og formodes værdiløs ved 320000 på
uret)
mekanikeren har fået ca. 20 øre/km
stat og forsikring står i 30 øre/km
brændstof totalt 40 øre/km (højt sat - men lige nu går det tal opad
desværre )

> [...]
>det ville være billigere at køre videre i den end at skifte... Værditabet
>vil fortsat være stort og serviceudgifterne formentligt ikke mindre end

Det er dyrt at have bil - hvis jeg regner på Xsara bliver jeg bare
deprimeret ) Men den får også lov at køre til den ikke gider mere,
så længe den ikke render på værksted i tide og utide - værditabet har
vi taget ) Det kniber vel stadig med at få den nøgne afskrivning
ned på 1,50 kr/km *suk*

Men 3-4 år gamle biler til under halv pris må være billigere i
afskrivning end en ny. Men til gengæld aner man jo ikke om man køber
en bil, der pr. automatik booker mekaniker en gang om måneden.

Fra : Allan F

Dato : 02-06-11 03:45

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> prisklasse.
>

> * Må hellere sørge for at parkere smart'en på passende afstand

Du kunne måske have glæde af at læse min beretning fra 27/4 om mit første
år med en Skoda Superb?

Allan F

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-11 08:39

> Du kunne måske have glæde af at læse min beretning fra 27/4 om mit første
> år med en Skoda Superb?

Er da fast læser herinde ...

Vores er bare uden så meget motor men bærer det lange navn Skoda Superb
Combi Greenline Elegance 1.6 TDI CR DPF
Men skulle næsten tro det var en navnet på et vaskepulver

Langt det meste af vores kørsel er jysk landevej. C5'en havde vi også kun
110hk i så selvom Skodaen er lidt tungere og 5hk mindre så må det række. Før
C5'en havde vi en fabia med 64hk og smart'en har også kun 45hk.

Skal det gå kvikt har jeg stadig yamaha'en

--
/A

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-11 13:59

> 0,50-0,60 kr/km i diesel (forventer diesel bliver dyrere)

Så er der løbe de 2 første tankfulde igennem.
Første tankfuld var et weekendraid på sjælland. Dvs næsten udelukkende
motorvej. Og hjemturen var med en cykel hængende på trækkrogen - øger
forbruget målbart.
Anden tankfuld var mere vores almindelige blanding af by og landevej

http://www.spritmonitor.de/en/detail/460587.html

So far hedder snittet 20,25km/l

Så målet om skulle holde 20km/l i snit ser da bestemt opnåeligt ud (maxidot
displayet er ~4-5% for optimistisk på forbruget)

For et år siden sagde man at man skulle køre en del inden man kunne regne
med forbruget - gælder det stadig eller er moderne moterer bygget med så
meget bedre tolerancer at de yder ok fra start ?

Smart'en har også lige været på et roudtrip af motorvej til kbh med maks
110km/t < der gik den 22.4km/l. Det tror jeg skoda'en er tæt på at matche
hvis der ikke hænger tingetangel udvendigt og hastighedhedens holdes på de
110km/t. Imponerende af en bil der er så meget større. Der er helt klart
sket en udvikling de seneste år ...