Raslelyd/skurelyd
Fra : Robert Piil

Dato : 01-06-11 07:43

Hej,

Bilen (Seat Altea XL 2007, 1,9 Tdi, med 185.000 på tælleren) begyndte at
sige mærkeligt i går.

Lyden kommer kun når bilen triller med fart på. lige så snart jeg træder
på speederen eller bremsen, så forsvinder den. Den forsvinder også når
jeg svinger.

Mit eget bedste bud er et leje, men det så ville man normalt kunne
fremprovokere det ved at dreje. Der er ikke noget at se når man kigger
under bilen, og jeg har prøvet at checke at hjulbolte etc. er spændt.

Andre bud?

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Martin Bak

Dato : 01-06-11 10:22

"Robert Piil" <smedevej26@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> svinger.
>
> Mit eget bedste bud er et leje, men det så ville man normalt kunne

Snarere omvendt. Du ville kunne få lyden til at forsvinde, ved at køre i en
kurve. Et leje er et meget godt bud, men når mislyden er kommet pludseligt,
er sandsynligheden for at der er noget ret alvorligt galt med pågældende
leje stor. Det er ikke bare lidt slidtage, men en descideret defekt. (hvis
det altså er lejet)
Du må kunne identificere hvilket hjul lyden kommer fra?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 01-06-11 10:28

Den 01/06-11 11.21, Martin Bak skrev:

> [...]
> det altså er lejet)
> Du må kunne identificere hvilket hjul lyden kommer fra?

Ja. Højre forhjul. Lyden er forsvundet efter jeg havde den side oppe på
en donkraft (da jeg ville checke om hjulboltene trængte til efterspænding).

Da det alligevel er tid til service, får jeg den afsted hurtigst muligt.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-11 15:38

Robert Piil skriver:

> Bilen (Seat Altea XL 2007, 1,9 Tdi, med 185.000 på tælleren) begyndte at
> sige mærkeligt i går.

Nååååh, sådan mærkligt.

Klonk, skure eller pibelyde?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 01-06-11 16:44

Den 01/06-11 16.37, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Robert Piil skriver:

> Nååååh, sådan mærkligt.
>
> Klonk, skure eller pibelyde?

Hm... rasle/skurelyde som jeg skrev

Det lyder ret tæt på den lyd der kommer fra et defekt leje, men måske
noget dybere. En passager foreslog at det skulle være noget ved
udstødningen der lavede lyden.

Jeg har også tidligere kørt lidt med løse bolte efter hjulskift. Den er
også tæt på, men der forsvinder lyden jo ikke, når man kobler ud.

Det var ligesom at den smule bilen hæver sig i fjedrene når man giver
lidt gas, var nok til at få den til at forsvinde. Så snart man koblede
ud, og bilen lagde sig frem igen, kom lyden også igen.

Jeg skal nok vende tilbage med løsningen, hvis værkstedet finder noget.

--
Robert Piil
http://piil.org/