"Leo Havmøller" skrev
> 
http://ing.dk/artikel/119308-kinesisk-kaempeindkoeb-redder-saab-indtil-videre
"Udover de 1.300 biler, som Saab nu skal levere til Kina, så har Saab 
bestilling på 5.000 biler i ordrebøgerne."
Der er noget galt med et firma der ikke kan gå i banken med sin ordrebog og 
låne det nødvendige til produktionen med sikkerhed i indtægten fra ordrerne.
Det er det man bruger en kassekredit til, når SAAB's bankforbindelse ikke 
vil det må det være fordi de ikke tror på sagen, de tror åbenbart ikke på at 
hvis de låner SAAB yderligere penge vil dette lån plus lidt mere komme ind 
ved salget af bilerne.
Når så kineserne har fået deres biler hvilket ikke burde være mere end et 
par ugers produktion, hvem skal så financere de 5000 biler på ventelisten.
Kinesernes penge må være bundet fast til deres biler, ikke til at betale 
gammel gæld og gamle leverancer, så SAAB skal fortælle leverandøreren at de 
penge vi skylder må I vente med, men vi kan betale kontant for leverancer 
til 1300 biler.
Jeg synes så ikke at 1300 biler kan kaldes et kæmpeindkøb for en fabrik der 
satser på en produktion på mindst 2000 biler om ugen, og har 5.000 på 
venteliste.
Man må håbe at det følges op af at kineserne køber SAAB ud af Spyker, lader 
kinesiske fabrikker lave det lavtekniske, pladedele og lign. og lader 
svenskerne om det andet.
Men måske er det bare begyndelsen til at flytte hele fabrikken til Kina, det 
ville give noget mere mening.
Spyker bilerne er jo ganske uden interesse, så dem kan hollænderne godt 
beholde.
mvh
Alex Christensen