«Apple har fans og Microsoft brukere»
Fra : Snorre Berg

Dato : 05-07-11 21:41

Gammel påstand, men sikkert ikke tatt helt ut av lufta.

Her er en blog om temaet:

http://shandiosa.wordpress.com/2011/06/26/apple-disipler/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-07-11 06:01

Den 05/07/11 22.41, Snorre Berg skrev:
> Gammel påstand, men sikkert ikke tatt helt ut av lufta.
>
> Her er en blog om temaet:
>
> http://shandiosa.wordpress.com/2011/06/26/apple-disipler/

En fornøjelig artikel at læse for en person der har et ben i hver lejr.
Som et ekstra krydderi, er det norske sprog (ikke nynorsk!) charmerende
og jeg klukker, når jeg læser f.eks. "rundvasket hjerne" og utenfor
kåken min med hvite designerhøygafler og fakkel-apps"
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-11 08:33

["Followup-To:" header set to no.it.os.mac.diverse.]

I artikkel <4e13ec0c$0$31891$c3e8da3$f6d5ad96@news.astraweb.com>
skreiv Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid>:

> Som et ekstra krydderi, er det norske sprog (ikke nynorsk!) charmerende

Du verda. Men eg synest også at dansk er sjarmerande. Litt sånn eksotisk
og gammaldags. ;)

Må elles vedgå at eg har vore Apple-fan og Apple-brukar, men vert
stendig mindre fan, parallelt med iPadifiseringa av OS X. Medlem av
Apple-sekta trur eg ikkje eg har vore, men ein skal ikkje lese lenge på
foruma før ein ser skilnaden på dei som kritiserer iPadifiseringa, og
dei som utøver sanksjonar mot kritiske røyster.

Jardar
--
Eit fyseleg, humsk, hyrleg, smakeleg, forskamma og høvla ty
med fatteleg mange bønhøyrlege lemper.

Fra : N/A

Dato : 06-07-11 10:31

Fra : Snorre Berg

Dato : 06-07-11 10:31

Den 06.07.2011 00:19, skreiv Tor Einar Samdahl:

> *gjesp* Bruk av flertall når det var entall som burde brukes.
>
> Tror det holder å fastslå at Apple har fans og brukere, det samme
> gjelder Microsoft. Og alle andre produkter. Men noen har nok en større
> andel fans. Jeg tviler på at det bare kommer pga CEO er flink med å
> holde presentasjoner.
>
> Men Apple har nok litt færre offer enn Microsoft ;)

Som en generalisering holder påstanden i subject vann, men i røynda er
det vel både fanboys og brukere i begge leire.

Første gang jeg brukte Mac var i 1988 og syntes det var best, men i 2008
fikk jeg Windows XP på jobb. Til å begynne med var det en nedtur, men
jeg har da tilpasset meg. Stundom ser jeg endog fordeler ved Windows med
tilbehør som jeg gjerne skulle hatt over på Mac-plattformen.

For at det skal oppstå en slags kultus rundt et produkt må det først
være noe ved produktet som skaper begeistring. Jeg greier ikke helt å
forestille meg hva det skulle være ved Windows, Office, Zune, Explorer
eller Mediaplayer som skulle være med på å fyre glød og entusiasme i
brukerne.

Ganske nylig fikk jeg min første iPhone av arbeidsgiver. Sjøl har jeg
aldri sett noen grunn til å betale så mye for en telefon. I særdeleshet
fordi den som telefon betraktet er heller laber med kort standbytid og
dårlig antenne. Stor skjerm som går i stykker under moderat belastning
trekker også ned. Imidlertid fikk jeg da jeg lastet ned og testet
Facetime og Remote det samme snevet av glede og begeistring som jeg har
fått ved andre brukeropplevelser.

For meg blir forskjellen mellom disse to verdener som forskjellen mellom
en god ergonisk hammer som nærmest hamrer av seg sjøl kontra den litt
kantete og ubalanserte hammeren som gjør at du bommer hele tida. Begge
verktøy fungerer til formålet og begge fordrer at brukeren venner seg
til dem og skaffer seg innsikt i bruken.

For alt jeg veit er det noen Windows-brukere som føler at de har fått
den gode hammeren, mens vi bruker det dårlige verktøy og atpåtil betaler
mer for det. For en sidræva bondetamp som meg føles det i alle fall
stort sett omvendt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-11 20:53

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> Gammel påstand, men sikkert ikke tatt helt ut av lufta.
>
> Her er en blog om temaet:
>
> http://shandiosa.wordpress.com/2011/06/26/apple-disipler/

Vorherre bevares! Han har ikke forstået noget som helst. Samtidig har
han udnævnt os alle til disciple og fanboys. Så hvis vi siger ham imod,
så er vi bare hjernevaskede. Det har han vedtaget. Der er skrevet så
mange af den slags artikler. Jeg ved ikke, om det er ham, der er
hjernevasket, eller om han bare er dum. I hvert fald har han ikke sans
for æstetik, men det går jo kun ud over ham selv. Hvis han ikke kan
forstå, at der er forskel på, hvor god en oplevelse, det kan være at
bruge et e-mail-program, så fatter han da ikke ret meget. Men det er jo
fint for ham, at han ikke kan se nogen tilfredsstillelse i at bruge et
lækkert produkt. Så kan han nøjes med at købe noget billigt skidt. Vi
andre, der godt kan lide lækre produkter, må desværre ofte købe de dyre
løsninger for at få større nydelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-11 07:32

> Vorherre bevares! Han har ikke forstået noget som helst. Samtidig har
> han udnævnt os alle til disciple og fanboys. Så hvis vi siger ham imod,
> så er vi bare hjernevaskede. Det har han vedtaget.

Klassisk "link bait" artikel ...

> [...]
> lækkert produkt. Så kan han nøjes med at købe noget billigt skidt. Vi
> andre, der godt kan lide lækre produkter, må desværre ofte købe de dyre

<http://www.loopinsight.com/2011/07/05/i-use-apple-products-because-they
-work-its-that-simple/>

"Using Apple products isn't about loving the company, it's about
choosing the best tools to get the job done for your company. If you put
all of the marketing crap aside and choose the best tools for business
and pleasure you will come to the same decision I did — welcome to
Apple."

/thomas

Fra : Kent

Dato : 08-07-11 12:31

Thomas von Hassel har bragt dette til os:

> [...]
> all of the marketing crap aside and choose the best tools for business
> and pleasure you will come to the same decision I did — welcome to

Men han har jo ret skribenten fra Skandiosa. Det som Loopinsight fyren
totalt overser er at slutter du en Sony eller anden mobiltelefon til en
Mac så er det ikke sikkert, at det fungere.

Mac-verden er fulde af mærkelige genvejs-tastekombinationer og andre
mærkværdigheder som alle fungere upåklaglig så længe du holder dig
inden for Apple-verden.

Jeg bruger mest en X-one stationær købt igennem nettorvet.dk (Coop
netbutik). Her har jeg tilsluttet min 24" Samsung-skærm i opløsning
1920 X 1200, et tastatur med ledning og en trådløs mus. Maskine kører
Windows 7 med Firefox og Thunderbird. Og kostede kr. 3195 da jeg havde
et styresystem i forvejen.

Jeg kan simpelthen ikke få noget i Mac-verden som kan konkurrere med
dette, hverken på pris eller funktion. Nu bruger jeg også kun maskinen
til internet og en DVD-film ind i mellem, så der vil helt sikkert være
Fan-boys som vil have gavn af deres specifikke Apple-gear.

Jeg har også en MacBook. Dens store fordel er, at den kan holde min
iPhone synkroniseret. Jeg vil ikke have iTunes ind på min pc. Og så
fungere den eminemt, når jeg en gang i mellem vil sidde i min sofa med
en bærbar på skødet og så er batteritiden omkring 4 timer. Æstetik?
Tja, hvid med snavsede flader fra hånden.

NÃ¥r den nye version af iOS kommer kunne jeg sagtens forsille mig, at en
iPad (med Wifi) kunne erstatte MacBooken for så er det ikke længere
nødvendigt med iTunes af hensyn til iPhonen.

Havde jeg penge nok, ville jeg helt sikkert have købt en iMac med 27"
skærm, en iPad med Wifi og 3G og en iPhone 5 når den kommer for det er
jo lækkert, som Skandiosa-fyren jo også understreger nederst i sin
artikel for de fanboys, som hverken ser rødt eller hvidt men nok
snarere alu-farvet når de har læst artiklen.

Tja, det var vist det. Hvis det ellers holder op med at regne, så vil
jeg gå ud og starte min BMW-motorcykel og køre en lille tur.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-11 13:35

Kent <kbm@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> totalt overser er at slutter du en Sony eller anden mobiltelefon til en
> Mac så er det ikke sikkert, at det fungere.

Det er da heller ikke sikkert at det "bare virker" hvis du har en
windows maskine ... jeg har prøvet at sætte Nokia og Sony telefon op til
at synce med Windows maskiner og det er da ikke noget jeg vil lade alm.
mennesker rode med.

Det du får når du bruger mac/iphone etc. er et økosystem hvor de
forskellige ting er bygget til at arbejde sammen. OS X sammen med Mac
hardware, iOS sammen med Mac OS osv. osv. Jeg er da ikke i tvivl om at
du køber den funktionaitet på bekostning af noget fleksibilitet hvis du
gerne selv vil rode og tweake, men det er jo et valg man tager. Jeg vil
gerne have det bare virker med så lidt modstand som muligt, så jeg kan
gøre det der er vigtigt: nemlig lave noget arbejde.

> Mac-verden er fulde af mærkelige genvejs-tastekombinationer og andre
> mærkværdigheder som alle fungere upåklaglig så længe du holder dig
> inden for Apple-verden.

Det lyder som om du ikke helt ved hvad du snakker om ?

> [...]
> et styresystem i forvejen.
>
> Jeg kan simpelthen ikke få noget i Mac-verden som kan konkurrere med

Nu fortæller du ikke de nøjagtige specs så det er jo svært at
arguementere for / imod om det er en god handel. Men jo, du kan da godt
købe en "skod" PC for næsten ingen penge, men jeg vil stadig sige at du
får hvad du betaler for.

> [...]

> en bærbar på skødet og så er batteritiden omkring 4 timer. Æstetik?
> Tja, hvid med snavsede flader fra hånden.

Du må vaske dine fingre lidt oftere ... derudover de de første par
generatoiner af hvis macbook ikke noget vi er stolte af ....

> NÃ¥r den nye version af iOS kommer kunne jeg sagtens forsille mig, at en
> iPad (med Wifi) kunne erstatte MacBooken for så er det ikke længere
> nødvendigt med iTunes af hensyn til iPhonen.

Du skal jo stadig have et sted at gemme din musik ...

/thomas

Fra : Kent

Dato : 08-07-11 15:14

Thomas von Hassel forklarede:

> [...]
> gerne have det bare virker med så lidt modstand som muligt, så jeg kan
> gøre det der er vigtigt: nemlig lave noget arbejde.

Alting Apple virker godt sammen fordi tingene er ikke bare med samme
styresystem, men også fra samme producent.

Hvis du til din Windows-masine sørger for at købe en Nokia med Windows
Mobile 7 (når den bliver færdig) eller et andet mærke med samme, så er
sandsynligheden for at det vil virke upåklagelig sammen. Selvfølgelig
sammen med Microsoft Office Outlook.

Apple er vel lidt som B&O bortset fra økonomisk. Alting inden for
mærket virker godt sammen i medens verdenen udenfor ikke rigtigt
betyder noget.

> Det lyder som om du ikke helt ved hvad du snakker om ?

Ja du har fuldstændigt ret. Lige i øje. Jeg har haft en MacBook i 4 år
og støder på den ene fantasifulde genvejskombination efter den anden.
Noget af det sidste var Æble+skift+2 og så et tryk med næsen på
Control.

Windows har siden Windows 95, hvor jeg stod på, haft nogle
standard-tastatur kombinationer. Alt+F4 som lukker et program, Ctrl+F4
som lukker et vindue i et program. Kombinationer som stadigvæk virker i
dag med mulig undtagelse af Firefox når der bruges flash. I OS X ser
der ikke ud til at være en vedtagen standard fra Apple til den slags.
Faktisk er det først i Lion at et program kan køre fullscreen med visse
undtagelser. Eller også har jeg bare ikke rigtigt fundet den rigtige
kombination endnu.

Jeg bruger BusyCal i stedet for iCal netop på grund af den megen brug
af mus til alt.

Jeg er klar over, at jer som er vokset op med diverse version af Apple
styresystemer ikke betragter det som et problem. Men det er jo netop
dette som gør jer til Fanboys ude af stand til en fejl ved Apple
produkter. Det sidste er ment som en lille provokation, men han har jo
ret Skandiosa-fyren, Steve Jobs har virkelig forstået at sprede
budskabet.

> [...]
> arguementere for / imod om det er en god handel. Men jo, du kan da godt
> købe en "skod" PC for næsten ingen penge, men jeg vil stadig sige at du

Den er mest at sammenligne med en Mac Mini. Med en I3 540 processer.
Altså bruger den en hel del strøm mere en en Mac Mini, som vel er
bygget som en bærbar. Men den vil sandsynligvis også være godt nok om 3
- 4 år. Men Apple er vel også lidt handikappet da Apple jo kun har Mac
Pro bygget som stationære PCer. Designet betyder ikke noget da den står
uder mit skrivebord. En sort plastik-kasse, som den slags er. Men gør
det den til en "skod" PC?
http://www.nettorvet.dk/vare/x-one-stationaer-pc-uden-styresystem-model-x10/5700384096198?kategorier=elektronik%2Fcomputere%2Fstationaere-computere

> Du må vaske dine fingre lidt oftere ... derudover de de første par
> generatoiner af hvis macbook ikke noget vi er stolte af ....

Det er jeg klar over. Til gengæld har jeg ingen revner i rammen, da jeg
næsten aldrig har den med ud i byen. Faktisk kan jeg ikke en gang finde
modellen på Apples danske supportsider. Den er midt 2007.

> Du skal jo stadig have et sted at gemme din musik ...

Det her du selvfølgelig ret i. Her købte jeg så SJs salgstale og glemte
helt, at den kun er beregnet på amerikanere med adgang til et marked,
hvor det faktisk kan lade sig gør at købe en masse musik og film med et
par tryk med en finger.

--

Kent

Fra : Kent

Dato : 08-07-11 15:29

Kent har bragt dette til os:

> Ja du har fuldstændigt ret. Lige i øje. Jeg har haft en MacBook i 4 år og
> støder på den ene fantasifulde genvejskombination efter den anden. Noget af
> det sidste var Æble+skift+2 og så et tryk med næsen på Control.

Jeg skulle måske lige have tilføjet, at jeg taler om indlægget om
"Screendump på en Mac?".

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-11 17:48

> [...]

> støder på den ene fantasifulde genvejskombination efter den anden. Noget
> af det sidste var Æble+skift+2 og så et tryk med næsen på Control.

De står alle i dokumentationen ...

> [...]
> med mulig undtagelse af Firefox når der bruges flash. I OS X ser der ikke
> ud til at være en vedtagen standard fra Apple til den slags.

Jo, cmd+q lukker programmet cmd+w lukker et givent vindue .. alt sammen
genveje som har overlevet siden de tidlige dage af Mac OS.

> [...]
> kombination endnu.
>
> Jeg bruger BusyCal i stedet for iCal netop på grund af den megen brug af

Du kan slå en farlig masse tastatur genveje til .... jeg kan navigere
det meste uden mus ...

> [...]
> sidste er ment som en lille provokation, men han har jo ret
> Skandiosa-fyren, Steve Jobs har virkelig forstået at sprede budskabet.

Kun hvis diverse påstande bliver frembragt uden at man har sat sig ind i
tingenes tilstand ...

> [...]
> 0/5700384096198?kategorier=elektronik%2Fcomputere%2Fstationaere-computere

Hvis man skal sammenligne så skal du sammenlige Apple med mærkvare
maskiner fra f.eks. HP eller lign.

> [...]
> adgang til et marked, hvor det faktisk kan lade sig gør at købe en masse
> musik og film med et par tryk med en finger.

Jo, men selv når det virker i danmark, så har du garanteret mere musik
end der kan være på en 8 eller 16 GB iPhone ?

/thomas

Fra : Kent

Dato : 12-07-11 15:56

Thomas von Hassel har bragt dette til verden:

> Hvis man skal sammenligne så skal du sammenlige Apple med mærkvare
> maskiner fra f.eks. HP eller lign.

Nu brugte du jo oprindelige udtrykket skod-PC. Det plejede at hedde en
bambus-maskine, men det er alle vel i dag. Altså produceret i østen af
en (måske) unavngiven underleverandør.

Men det ændre jo ikke på, at min X-One kan alt, hvad jeg har brug for.

> Jo, men selv når det virker i danmark, så har du garanteret mere musik
> end der kan være på en 8 eller 16 GB iPhone ?

Jeg har så vidt jeg kan se omkring 21,5 GB musik på min MacBook. Af
hvilket jeg sandsynligvis stort set aldrig hører noget af mindst
halvdelen. Men der er jo plads nok på en harddisk.

Jeg har et par smartspillelister. Men faktisk hører jeg næsten kun
podcast på min iPhone. Og ellers køre DAB-radionen i baggrunden, hvis
jeg ikke hører DR på netradioen.

Det bliver ikke til så meget i arbejdstiden ud over P4kbh, da det ikke
rigtigt er foreneligt med det at køre bus og så at høre musik på
iPhonen.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-11 16:28

> [...]

> Nu brugte du jo oprindelige udtrykket skod-PC. Det plejede at hedde en
> bambus-maskine, men det er alle vel i dag. Altså produceret i østen af

Ja, det er din PC jeg snakker om :)

> Men det ændre jo ikke på, at min X-One kan alt, hvad jeg har brug for.

Med fare for at afspore diskussionen totalt, så kan en Yugo også bruges
som bil :)

> Jeg har så vidt jeg kan se omkring 21,5 GB musik på min MacBook. Af
> hvilket jeg sandsynligvis stort set aldrig hører noget af mindst
> halvdelen. Men der er jo plads nok på en harddisk.

Mit argument er jo netop at iTunes "CLOUD" nok ikke er godt nok til folk
der har meget musik ..

> [...]
>
> Det bliver ikke til så meget i arbejdstiden ud over P4kbh, da det ikke
> rigtigt er foreneligt med det at køre bus og så at høre musik på

Ugh ... det overlevede jeg nok ikke ... det er slemt nok med P3 på
kontoret :)

/thomas

Fra : Kent

Dato : 12-07-11 17:33

Efter mange tanker skrev Thomas von Hassel:
> Ja, det er din PC jeg snakker om :)

Den lader jeg vist bare stå

> Med fare for at afspore diskussionen totalt, så kan en Yugo også bruges
> som bil :)

Det kan godt være, at kabinettet er billigt plastik (for den er godt
nok let), men inholdet er ikke forskelligt fra hvad du kunne finde i en
mærkevare PC.

RAM er for eksempel fra Kingston, men af den billige slags (Value). Men
i den priseklasse giver det vel heller ikke mening med sammenligning på
procenter i hastighed. Det er jo ikke det den er bygget til.

Desuden er min bil en Peogeut 107, så jeg lader mig ikke fornærme. Det
er jo trods alt en Ungarnsk (vist nok?) produceret fransk bil med
Toyota motor, så tag stik den

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-11 09:46

Kent <kbm@invalid.invalid> wrote:

> Desuden er min bil en Peogeut 107, så jeg lader mig ikke fornærme. Det
> er jo trods alt en Ungarnsk (vist nok?) produceret fransk bil med
> Toyota motor, så tag stik den

Tjekkisk. Benzinmotoren er fra Toyota, og dieselmotoren er fra Peugeot.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Øyvind Rise

Dato : 08-07-11 21:20

> [...]
>
> Windows har siden Windows 95, hvor jeg stod på, haft nogle
> standard-tastatur kombinationer. Alt+F4 som lukker et program, Ctrl+F4

Er det ikke rett svært at finde F4 når du har næsen i control-tasten?

--
Øyvind Rise

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 11-07-11 07:10

On 08-07-2011 16:14, Kent wrote:

> [...]
> Faktisk er det først i Lion at et program kan køre fullscreen med visse
> undtagelser. Eller også har jeg bare ikke rigtigt fundet den rigtige

Hvorfor er netop Windows' genvejstastkombinationer OK, mens OS X's ikke
er det ?

Windows: Alt+F4, Ctrl+F4 osv.
OS X: ctrl+w, ctrl+q osv.

Og jeg kan i øvrigt ALDRIG huske tast-kombinationen i Windows til at
tage en kopi af det aktive vindue... (Hurra for Snipping Tool i W7).

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-07-11 07:11

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> [...]
>
> Og jeg kan i øvrigt ALDRIG huske tast-kombinationen i Windows til at
> tage en kopi af det aktive vindue... (Hurra for Snipping Tool i W7).

Jeg ser OS X og Windows og lægger vi på bordet ... stik den :)

/thomas

Fra : Kent

Dato : 12-07-11 15:38

Kent skrev den 08-07-2011:

> [...]
> kan køre fullscreen med visse undtagelser. Eller også har jeg bare ikke
> rigtigt fundet den rigtige kombination endnu.

Det var faktisk et dårligt eksempel kan jeg godt se (nu). Jeg bruger
skam selv Æble+Q og Æble+W hele tiden tiden.

Så jeg gik ind i hjælp på Windows 7 og kiggede på tastatur-genveje. Her
må jeg så indrømme at de genveje som jeg egentlig havde tænkt på vist
er forsvundet med nyeste version af Windows (her tæller Vista ikke).

Så der er ikke andet for end at jeg bukker dybt i støvet og undskylder.
Når Lion dukker op, så er Windows forspring med F11 (fuld skærm) vel
også forsvundet

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-07-11 20:04

> [...]

> totalt overser er at slutter du en Sony eller anden mobiltelefon til en
> Mac så er det ikke sikkert, at det fungere.

Til gengæld kan du bruge en hvilken som helst printer, kamera, tastatur,
mus, ekstern harddisk osv. Jeg kan huske en tid, da man skulle vælge
nogle specielle printere osv., for at de passede til Mac. Der var kun få
at vælge mellem, og de var DYRE. Jeg synes, det er blevet enormt let at
være Mac-bruger, fordi man kan bruge stort set det samme tilbehør som i
Windows-verdenen.

> Mac-verden er fulde af mærkelige genvejs-tastekombinationer og andre
> mærkværdigheder som alle fungere upåklaglig så længe du holder dig
> inden for Apple-verden.

Hvorfor af cmd-Q mere mærkelig end alt-F4? Bare fordi du er vant til den
ene, gør vel ikke den anden mere mærkelig. Jeg har det jo lige omvendt
af dig. Når jeg sidder ved en Windows-computer, kender jeg ikke nogen af
genvejstasterne. Det vil sige, så kan man efter min erfaring bruge
Ctrl-Q og Ctrl-W, så Microsoft har åbenbart taget Apples "mærkelige"
genveje til sig.

> [...]
> Tja, det var vist det. Hvis det ellers holder op med at regne, så vil
> jeg gå ud og starte min BMW-motorcykel og køre en lille tur.

Jeg går ud fra, at det sidste er selvironi, og det er da rart, at du
ikke tager dig selv for højtideligt. På samme måde som du argumenterer
for, at en billig computer kan udføre arbejdet lige så godt som en Mac,
kan man argumentere for, at en billig motorcykel får en frem til
bestemmelsesstedet lige så hurtigt og sikkert som en ti gange så dyr
BMW. Man må jo alligevel kun køre 50 eller 80 km/t de fleste steder. Og
hvis du kan se nogle kvaliteter ved din BMW, som du gerne vil betale
ekstra for (og det forstår jeg skam godt), så kan du vel også forstå, at
vi er mange, der ser nogle kvaliteter i Apples produkter, som vi gerne
vil betale mere for. Du er altså ikke anderledes selv, og du vil vel
nødig kaldes en BMW-fanboy
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kent

Dato : 12-07-11 15:11

Henrik Münster har bragt dette til os:
> [...]
> vi er mange, der ser nogle kvaliteter i Apples produkter, som vi gerne
> vil betale mere for. Du er altså ikke anderledes selv, og du vil vel

Selvfølgelig var det ironisk ment. Det er faktisk sådan, at BMW inden
for motorcykler har nogle løsninger som ingen andre bruger (inden for
motorcykler). Før i tiden og måske stadigvæk, var BMW-motorcyklister
nok at betegne som Fanboys inden for MC-verdenen. Kvaliteten af
motorcyklen er så som så, men som med Mac så ville jeg nok købe en ny,
hvis jeg havde råd til det.

Hvilket vel også er den holdning, som den oprindelige artikel gør
udtryk for. Han skrive jo netop til sidst, for at gøre det klart for
alle, at "Oh, and one more thing.

Jeg vet hvor snurte dere eplefantaster kan late som dere er, så for
tredje gang:
Apple-produkter er helt ok."

Og sådan har jeg det nok også med Apple ting.

--

Kent

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 20:49

> [...]

> Tja, det var vist det. Hvis det ellers holder op med at regne, så vil
> jeg gå ud og starte min BMW-motorcykel og køre en lille tur.

Jamen det er flot altsammen!

Kan du iså kke lige fortælle mig hvordan jeg kommer til at læse en
CalDAV kalender på min PC?

Jeg har nu prøvet med Sunbird, Thunderbird, Lightning, Outlook, Outlook
Express og Window Live Mail og ingen af dem kan.

Du får en flaske rigtig god lækker italiensk rødvin hvis du løser
problemet for mig.

Jeg har eget domain og ønsker/kan ikke bruge en google kalender løsning.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-11 21:15

> [...]
>
> Jeg har nu prøvet med Sunbird, Thunderbird, Lightning, Outlook, Outlook
> Express og Window Live Mail og ingen af dem kan.

Gud fader det er noget junk .... jeg kan ihvertfald ikke få det til at
virke, hverken med en Kerio CalDAV server eller med en 10.x Server .....

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 08-07-11 13:44

On Fri, 8 Jul 2011 14:35:19 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:

> Du skal jo stadig have et sted at gemme din musik ...

Ikke når iTunes blir lik App Store, at man kan laste ned musikk på nytt
og på nytt. Det er bare for amerikanere foreløpig (beta), men jeg regner
med at det kommer til alle som har iTunes Store.

I tillegg er det jo mange streamingtjenester.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-11 14:30

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Ikke når iTunes blir lik App Store, at man kan laste ned musikk på nytt
> og på nytt. Det er bare for amerikanere foreløpig (beta), men jeg regner
> med at det kommer til alle som har iTunes Store.

Der kommer nok til at gå lidt tid ... det skal jo forhandles med
pladeselskaberne ..

> I tillegg er det jo mange streamingtjenester.

Også her er vi i underskud i Danmark ...

Og helt personligt vil jeg gerne eje min musik :)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-11 13:52

> [...]
> arguementere for / imod om det er en god handel. Men jo, du kan da godt
> købe en "skod" PC for næsten ingen penge, men jeg vil stadig sige at du

Den tilsvarende maskine er en Mac Mini. Jeg troede egentligt billigste
model kostede 4500 men på apple.dk er det 5500.

Herudover er den der med "et styresystem i forvejen" en underlig
oplysning. Den har vel også kostet penge engang?

> Du må vaske dine fingre lidt oftere ... derudover de de første par
> generatoiner af hvis macbook ikke noget vi er stolte af ....

Min non-Unibody 2008 har svinget, men jeg endte med ikke at være
tilfreds. Til gengæld er det lysår nemmere at skifte cpu og disk - det
synes jeg ikke Apple kan være bekendt med de nyere MacBooks.

> Du skal jo stadig have et sted at gemme din musik ...

Det kan vel ikke vare længe inden iPHones kan bruge Time Machine?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-11 14:30

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110708 <nospam0002+20110708@gmail.com> wrote:

> [...]
> tilfreds. Til gengæld er det lysår nemmere at skifte cpu og disk - det
> synes jeg ikke Apple kan være bekendt med de nyere MacBooks.

Disk er stadig ok nemt .. det er 8 skruer der af bunden ...

> Det kan vel ikke vare længe inden iPHones kan bruge Time Machine?

iCloud ...

/thomas

Fra : Kent

Dato : 08-07-11 15:24

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110708 frembragte:
> [...]
>
> Herudover er den der med "et styresystem i forvejen" en underlig
> oplysning. Den har vel også kostet penge engang?

Jeg har faktisk i lang tid overvejet en sådan. Jeg ville have den
tilsluttet til mit tv og bruge den som optager, men jeg har lukket min
adgang til kabel-tv.

Jeg er tv-narkoman og har ikke set tv i 37-dage

Styresystet er en Windows 7 family pack UK med en ubrugt licens af 3.
Skal egentlig installeres som upgrade.

> Min non-Unibody 2008 har svinget, men jeg endte med ikke at være
> tilfreds. Til gengæld er det lysår nemmere at skifte cpu og disk - det
> synes jeg ikke Apple kan være bekendt med de nyere MacBooks.

Jeg har sat mere RAM i og en større harddisk, men er tilfreds med
CPUen. Nu er det som sagt også bare til surf.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-11 15:48

> Disk er stadig ok nemt .. det er 8 skruer der af bunden ...

Jeg var nødt til at købe ny skruetrækker for at kunne. Det er en anelse
mere bøvlet end bare "brug en mønt".

> iCloud ...

Jaja, OG TimeMachine.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-11 15:53

Kent <kbm@invalid.invalid> writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20110708 frembragte:

> Jeg har faktisk i lang tid overvejet en sådan. Jeg ville have den
> tilsluttet til mit tv og bruge den som optager, men jeg har lukket min
> adgang til kabel-tv.

Jeg har en Elgato Hybrid. Den æder både kabel- og luft-signaler, men er
sat til side lige nu da jeg ikke kan have to digitale enheder på
samtidig med det grej jeg har uden signaltab.

Som optagedims har jeg været fint tilfreds. Som afspille og
konverteringsdims har jeg ikke været helt så tilfreds. Måske havde det
været bedre havde jeg haft en fladskærm?

Tror Thomas har mere praktisk erfaring med at bruge det med fjernsyn.

> Jeg er tv-narkoman og har ikke set tv i 37-dage

Hej Kent!

> Styresystet er en Windows 7 family pack UK med en ubrugt licens af
> 3. Skal egentlig installeres som upgrade.

Windows Media Center er ikke så tosset, men det er rigtigt,rigtigt svært
at hive optagelserne ud til noget man kan anvende udenfor WMC.

> Jeg har sat mere RAM i og en større harddisk, men er tilfreds med
> CPUen. Nu er det som sagt også bare til surf.

Tjah. Standardtesten i dag er Youtube. Men det ser du sikkert ikke?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-11 17:48

> [...]

> været bedre havde jeg haft en fladskærm?
>
> Tror Thomas har mere praktisk erfaring med at bruge det med fjernsyn.

Har en Elgato 610 DVB-C m. CAM og Yousee kort ... virker fantastisk ...
den er godt nok udgået men Terratec har vist en lignendne dims ...

Alle optagerlser gemmes i samme form og format som de kommer ud af
stikket i væggen og kan f.eks. konverters så den kan ses på
iPad/iPhone/Apple TV etc.

/thomas

Fra : Kent

Dato : 12-07-11 14:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110708 udtrykte præcist:
> [...]
> konverteringsdims har jeg ikke været helt så tilfreds. Måske havde det
> været bedre havde jeg haft en fladskærm?

Jeg havde egentlig kabel-tv af hensyn til SuperBike og MotoGP. Elgato
optager uden problem begge og afspiller også uden problemer. Jeg undgik
dog Eurosport HD men det er muligt, at mine problemer skyldes dårligt
monterede antennestik. Det var almindelige egenmonterede stik og
arbejdet var vist ikke helt godt nok. Og det betyder en hel del.

Jeg har tre forskellige tv modtager til Windows, men har aldrig rigtigt
fået det til at virke særligt godt, hvilket var grunden til, at jeg
brugte min MacBook som optager.

> Tjah. Standardtesten i dag er Youtube. Men det ser du sikkert ikke?

Det var faktisk grunden til, at jeg købte en ny stationær PC. Den gamle
med en Pentium 4 2,4GHz kunne ikke være med mere. Kunne lige klare
Youtube-video i 360P og til nød i 480P og her et det så vidt jeg har
forstået CPUen og ikke videokortet, som klarer arbejdet?

Min MacBook er fra midt 2007 med et Intel GMA 950 chipset med 64 MB
fælles systemhukommelse. Det betyder vist nok, at der er nogle
funktioner i Snow Leopard, som ikke kan bruges. SL har vist en en
funktion som Aero i Windows 7?

Men i det daglige har jeg ingen problemer. Og da jeg ikke længere
bruger en ekstern skærm på maskinen, så skal video jo maksimalt vises i
1280 x 800.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-11 15:38

> [...]

> optager uden problem begge og afspiller også uden problemer. Jeg undgik
> dog Eurosport HD men det er muligt, at mine problemer skyldes dårligt

Den virker ihvertfald fint her ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-11 21:32

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg har eget domain og ønsker/kan ikke bruge en google kalender løsning.

Det ene udelukker vel ikke det andet?

Jeg vil blot nævne igen at jeg har tidligere haft min Outlook-kalender
synkroniseret med min iCal. (Jeg fik det ikke sat op igen efter jeg fik
ny maskine)

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 12-07-11 16:51

Den 08/07/11 22.31, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110708 skrev:

> Det ene udelukker vel ikke det andet?
>
> Jeg vil blot nævne igen at jeg har tidligere haft min Outlook-kalender
> synkroniseret med min iCal. (Jeg fik det ikke sat op igen efter jeg fik
> ny maskine)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

NÃ¥ har du det?

Men jeg vil gerne vende tilbage til emnet.
*BMW har fans, mens Skoda har brugere.*

Hvis det er produkter så er det "Kvaliteten der rager op over
gennemsnittet" der giver fans.

Man kan ikke være fan af Windows. Man kan være bruger, men ikke fan.
Dertil plager Windows brugeren alt for meget.
"Windows vil opdatere"
"Anti virus vil opdatere"
"Du kan ikke downloade før Windows genuine advantage har kontrolleret at
din Windows er ægte"

SÃ¥dan noget kan man simpelt hen ikke blive fan af!

SÃ¥-jo Apple har fans, men Microsoft har brugere.

MvH
Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-11 16:51

> [...]

> dårligt monterede antennestik. Det var almindelige egenmonterede stik
> og arbejdet var vist ikke helt godt nok. Og det betyder en hel del.

recordere.dk bruger en del krudt på sagen.

Det er meget vigtigt at der ikke kan ske indstråling til kabelet.

Køb et Yousee Ready-kabel hos fx Silvan og slip for en pæn del støj.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-11 18:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110712 <nospam0002+20110712@gmail.com> wrote:

> recordere.dk bruger en del krudt på sagen.
>
> Det er meget vigtigt at der ikke kan ske indstråling til kabelet.
>
> Køb et Yousee Ready-kabel hos fx Silvan og slip for en pæn del støj.

En af de få tilfælde hvor kablet rent faktisk betyder noget :) .. bare
lad være med at købe guld HDMI kabler ;)

/thomas

Fra : Kent

Dato : 12-07-11 20:35

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110712 skrev:
> recordere.dk bruger en del krudt på sagen.
>
> Det er meget vigtigt at der ikke kan ske indstråling til kabelet.
>
> Køb et Yousee Ready-kabel hos fx Silvan og slip for en pæn del støj.

Kablet fra stik til tv har været i orden. Jeg havde i hvert tilfælde i
problemer med at få tv til at finde alle DVB-C kanaler og i god
kvalitet.

Derimod havde jeg haft problemer med at få Elgato-Eyetv til at finde
(og vise) HD-kanalerne. Her har jeg skulle have kablet igennem et hul
og derfor uden stik. Flyttede jeg maskinen ind i stuen og brugte kablet
til tv, så var der intet problem.

--

Kent

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-11 17:02

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> writes:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> NÃ¥ har du det?

Ja. Jeg er også ret sikker på at Jesper når frem til det samme som jeg
gjorde, nemlig at der ikke er så forfærdeligt mange andre løsninger der
virker.

> [...]
> "Windows vil opdatere"
> "Anti virus vil opdatere"

> "Du kan ikke downloade før Windows genuine advantage har kontrolleret

Hvis du ser den besked, så går den væk når du har ladet Microsoft checke
at du ikke er pirat. Man ser den ikke herefter.

Vidste du ikke det?

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 12-07-11 22:04

Den 12/07/11 18.01, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110712 skrev:

> [...]
>
> Hvis du ser den besked, så går den væk når du har ladet Microsoft checke
> at du ikke er pirat. Man ser den ikke herefter.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg pointerer at man ikke kan være fan af et system der mistænkeliggører
sin køber.

Jeg har Windows på min iMac med påklistret Microsoft ægthedscertifikat
på maskinen!
Sidst jeg skulle bruge den(for et godt stykke tid siden efterhånden) Gav
den meddelelse om at mit Windows installationsnummer vist ikke var et
ægte nummer!
Det havde fungeret udmærket siden installation. Det havde været ægte et
helt år! Men efter de Windows-sædvanlige "Sikkerhedsopdateringer" i
kilometer-og atter kilometervis havde den fået invalideret systemet
således at den var kommet i tvivl om Windows var en ægte Windows!

SÃ¥dan noget kan man ikke blive fan af! Det er ikke engang en ommmer, for
det er så underlødigt og så dårlig behandling af en kunde der inden for
et halvt år har købt og betalt 3 Windows 7 Systempakker!

Selv om det koster mig for mange tusind kroner købe-Windowsprogrammer,
så har jeg vendt Windows ryggen!

Jeg har også en HP Pavillion med preinstalleret Windows Vista samt endnu
en købt Windows 7 med ægthedscertifikat påklistret selv samme maskine.
Men den kører sin oprindelige Vista for tiden.
Selv den preinstallerede Vista gav efter opstart kun muligheden for at
enten:"Lukke maskinen eller føre mig til en webside som oplyste mig om
at jeg kørte en piratversion!!!"
Altså, den preinstallerede HP Windows Vista blev lige pludselig efter
kilometerlange opdateringer udnævnt til at være en "Piratversion!"

Andre på windows systemgruppen beskriver det samme, har spurgt MS om
det, men de ved ikke nogen løsning!

Kan man blive fan af sådan et system? 0-Amigo!
Man kan eventuelt være bruger, men man kommer til at hade svindlersystemet!

Det er OS X eller Linux. Windows er død i mine øjne!

MvH
Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-11 20:42

> [...]

> og derfor uden stik. Flyttede jeg maskinen ind i stuen og brugte
> kablet til tv, så var der intet problem.

Så må du vist lave dét kabel om :)

Eller lave et større hul og bruge et bedre kabel.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-11 22:18

> [...]

> kilometer-og atter kilometervis havde den fået invalideret systemet
> således at den var kommet i tvivl om Windows var en ægte Windows!

Grunden plejer at være fordi den underliggende hardware har ændret sig
"nok" til at der bliver råbt vagt i gevær.

> [...]
> inden for et halvt år har købt og betalt 3 Windows 7 Systempakker!
>
> Selv om det koster mig for mange tusind kroner købe-Windowsprogrammer,

Virkelig? Hvad vil du så bruge? Jeg mindes svagt noget om at det kun
var Windows der duede pga BluRay-understøttelse.

Måske en Linux? De ligner også snart OS X.

> Kan man blive fan af sådan et system? 0-Amigo!
> Man kan eventuelt være bruger, men man kommer til at hade svindlersystemet!
>
> Det er OS X eller Linux. Windows er død i mine øjne!

Så nu bruger du det aldrig mere og vi hører aldrig mere om Windows fra
dig af? Eller hva'?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-11 22:51

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110712 <nospam0002+20110712@gmail.com> wrote:

> Måske en Linux? De ligner også snart OS X.

bwaaaahahahaha :)