Kan det passe at min Mac er langsom?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-07-11 05:04

Jeg har bl.a. behov for at arbejde med varelister i Excel for Mac,
version 14. Jeg arbejder lige nu med et et ark der har 3800 varelinjer,
men det vil forekomme, at jeg skal manipulere op til 80.000 linjer.

Allerede ved 3.000 arbejder iMac'en så langsomt, at jeg river store
totter uld af min syndige hoved. Hvis jeg skal trække en formel ned over
alle linjer, eller hvis jeg kopierer en kolonner og sætter ind et andet
sted, går det så drææææbende langsomt. Kan det være rigtigt?

Jeg ved ikke så meget om min iMac - kun at det sandsynligvis er den
billigste 21" model med 4 Gb RAM og Intel Core i5, 2,5 Ghz og OS'et er X
10.6.8

Jeg nævner kun for god ordens skyld, at de tilsvarende operationer på
min 5 år gamle PC kører med så korte svartider, at jeg ikke når at
blinke med øjnene
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 06:05

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg ved ikke så meget om min iMac - kun at det sandsynligvis er den
> billigste 21" model med 4 Gb RAM og Intel Core i5, 2,5 Ghz og OS'et er X

Nej ... det burde den ikke. Hvad har du ellers gang i ? ... hvad siger
Aktivitets Overvågning mht. ram forbrug, cpu load etc. ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-07-11 08:05

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> over alle linjer, eller hvis jeg kopierer en kolonner og sætter ind et
> andet sted, går det så drææææbende langsomt. Kan det være rigtigt?

Start aktivitetsovervågning så du kan se hvad din computer laver.

Fra : Terje Rydland

Dato : 04-07-11 08:56

> [...]

> Jeg nævner kun for god ordens skyld, at de tilsvarende operationer på
> min 5 år gamle PC kører med så korte svartider, at jeg ikke når at

Office på Mac er langsom. Microsoft kan ikke skrive Mac-software. Jeg
unngår Office som pesten. På Mac er det rett og slett en sub-par
programpakke.

Terje

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-07-11 09:09

Den 04/07/11 09.55, Terje Rydland skrev:

> Office på Mac er langsom. Microsoft kan ikke skrive Mac-software. Jeg
> unngår Office som pesten. På Mac er det rett og slett en sub-par
> programpakke.

Findes der et alternativ der arbejder hurtigere og som er kompatibelt
med Excel? OpenOffice er vist død, ikke?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-07-11 09:33

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Findes der et alternativ der arbejder hurtigere og som er kompatibelt
> med Excel?

Vel næppe til det brug du beskriver. Her vil en PC m/windows og office
være det bedste værktøj. I sådanne tilfælde vil en Macbruger, som ikke
ønsker ekstra pc-hardware nok køre windows/office virtualiseret

>OpenOffice er vist død, ikke?

Er det?

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 09:54

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> være det bedste værktøj. I sådanne tilfælde vil en Macbruger, som ikke
> ønsker ekstra pc-hardware nok køre windows/office virtualiseret

Det er vist man kalder et godt spørgsmål .. Oracle har vist pisset mange
af Open Source folkene af og de har så startet et nyt projekt ...

I min verden, hvor det er et værktøj der skal virke, er det stadig det
mindre af to onder bare at tage Microsoft Office ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-07-11 11:21

> Vel næppe til det brug du beskriver. Her vil en PC m/windows og office
> være det bedste værktøj. I sådanne tilfælde vil en Macbruger, som ikke
> ønsker ekstra pc-hardware nok køre windows/office virtualiseret

HVIS aktivitetsovervågning ikke forklarer langsomheden, ville det enkleste
vel være at køre Windows på Mac´en. En Mac er jo en rasende hurtig
Windåse...

Kan det være Spotlight eller andet, som sløver Excel?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 11:48

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> HVIS aktivitetsovervågning ikke forklarer langsomheden, ville det enkleste
> vel være at køre Windows på Mac´en. En Mac er jo en rasende hurtig
> Windåse...

det svarer jo lidt at kurere patienten ved at slå ham ihjel ...

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-07-11 12:49

> det svarer jo lidt at kurere patienten ved at slå ham ihjel ...

Engang imellem har lægen bare for travlt og tager den hurtige løsning

Fra : jonatan

Dato : 04-07-11 13:14

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Findes der et alternativ der arbejder hurtigere og som er kompatibelt med
> Excel? OpenOffice er vist død, ikke?

Prøv NeoOffice (OO-port til OSX) eller LibreOffice (ny forgrening af OO)

/Jonatan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-07-11 00:42

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

<snip>

> Microsoft kan ikke skrive Mac-software.

Det var da en underlig - og falsk - påstand!

Excel - og Word - er født på Mac OS. Excel - og Word - blev først
efterfølgende "ported" til PC, med det resultat, at Lotus 123 - og
Wordperfect - idag er (næsten) helt døde.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-07-11 07:58

> Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:
>
> <snip>

> Det var da en underlig - og falsk - påstand!

Derudover var / er Mac BU den største mac udviklings afdeling når man
ser bort fra Apple selv ...

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 05-07-11 20:21

> Derudover var / er Mac BU den største mac udviklings afdeling når man
> ser bort fra Apple selv ...
>
> /thomas

BU?

H.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 05-07-11 20:36

On 05 Jul 2011 19:20:42 GMT, <Henrik Silkeborg> wrote:
> BU?

Business Unit.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-07-11 09:28

> [...]

> Jeg nævner kun for god ordens skyld, at de tilsvarende operationer på
> min 5 år gamle PC kører med så korte svartider, at jeg ikke når at

Det lyder ikke rigtigt at forskellen i hastighed er så stor. Omvendt så
forholder det sig jo nok sådan, at Office til Mac ikke er så
veloptimeret som samme produkt til Windows.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 09:54

> [...]

> forholder det sig jo nok sådan, at Office til Mac ikke er så
> veloptimeret som samme produkt til Windows.

Jeg har tit lister med 10k - 30k linier (csv filer som skal masseres
inden import)

Og det virker fint ...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-07-11 12:24

> det svarer jo lidt at kurere patienten ved at slå ham ihjel ...

Da vel snarere at man har en kassevogn til daglig kørsel og en racerbil
til når man skal have kæresten i byen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 12:48

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110704 <nospam0002+20110704@gmail.com> wrote:

> Da vel snarere at man har en kassevogn til daglig kørsel og en racerbil
> til når man skal have kæresten i byen?

Skal vi ikke bare slå fast at en mac godt kan køre Excel i en acceptabel
hastighed ... det virker ihverttfald her ....

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-07-11 12:54

> Skal vi ikke bare slå fast at en mac godt kan køre Excel i en acceptabel
> hastighed ... det virker ihverttfald her ....
>
> /thomas

Hvor meget RAM har du i?

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 13:11

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Hvor meget RAM har du i?

2, 4 og 10

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-07-11 13:30

> Skal vi ikke bare slå fast at en mac godt kan køre Excel i en acceptabel
> hastighed ... det virker ihverttfald her ....

Var det ikke en go idé at finde ud af HVOR problemet ligger?

Hvis det var mig, ville jeg genstarte min Mac, og dernæst åbne kun
Aktivitetsovervågning og Excel. Åbne ny fil. Er problemet der stadig?

Send Excelfilen til en andens Mac og se om problemet er der?

Log ind som en anden bruger og se om problemet er der?

Osv. osv. - der kan være mange grunde til at et program er langsomt.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 13:33

> [...]
>
> Log ind som en anden bruger og se om problemet er der?
>
> Osv. osv. - der kan være mange grunde til at et program er langsomt.

Det er jo det vi prøver at få OP til at gøre ... kigge i Aktivitets
Overvågning etc.

/thomas