Klik-klik.:-)
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-11 01:14

Suk.! - Bare den dog kunne bruges på en Mac med USB, - men det kan
den - hulk! - jo desværre ikke

http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/computertilbehr/tastatur--mus/ibm-kliktastatur-nyt-i-org-emb/v/an648054954/

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 03:57

Sun, 03 Jul 2011 02:14:06 +0200 skrev Erik Richard Sørensen:

>Suk.! - Bare den dog kunne bruges på en Mac med USB, - men det kan
> [...]

Ja, så kunne jeg få en numpad, Del, Home, End ... noget man hurtigt
kommer til at savne på den ellers lækte staveplade til en iMac. Nå ja
og højre museknap. Suk

Men nostalgi er ikke hvad det har været. Jeg kommer nok aldrig til at
savne den lille skærm (sort med gul skrift) og de 512 Kb RAM i min
første (som i øvrigt var svensk - husker ikke navnet).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 03-07-11 06:58

On 03/07/11 04.56, Kurt Hansen wrote:

> Ja, så kunne jeg få en numpad, Del, Home, End ... noget man hurtigt
> kommer til at savne på den ellers lækte staveplade til en iMac. Nå ja
> og højre museknap. Suk

Jeg har da både Home, End, Del og højre musetast på mine mac's.

Mon ikke du skal forbi systemindstillinger en gang?

Mvh Jonas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 10:13

Den 03/07/11 07.58, Jonas Bo Jalling skrev:

> Jeg har da både Home, End, Del og højre musetast på mine mac's.
>
> Mon ikke du skal forbi systemindstillinger en gang?

Ikke forstået. Jo, jeg har da fundet ud af at kombinere Æble med
piltasterne, men DEL kan jeg altså ikke finde. Jeg har kun BACKSPACE
(slette baglæns).

Højreklik, jo Ctrl+museklik, men der er da besværligt, når man nu er
vant til en højreknap på rotten.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 03-07-11 10:21

Den 03/07/11 11.12, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> (slette baglæns).
>
> Højreklik, jo Ctrl+museklik, men der er da besværligt, når man nu er
,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Alle Applemus, jeg bruger Magic Mouse, har højreklik indbygget i
"rotten" som du beskriver. det er bare som standard slået fra.
Du kan slå det til i "Systemindstillinger"

MvH
Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 11:08

Den 03/07/11 11.20, Jens Erik Bech skrev:

> Alle Applemus, jeg bruger Magic Mouse, har højreklik indbygget i
> "rotten" som du beskriver. det er bare som standard slået fra.
> Du kan slå det til i "Systemindstillinger"

Hurra!!! Nu begynder Mac'en at opføre sig fornuftigt. Mange tak, det
gjorde min dag til en fest
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kent

Dato : 03-07-11 10:44

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:
> [...]
>
> Højreklik, jo Ctrl+museklik, men der er da besværligt, når man nu er vant

DEL er fn + backspace på min MacBook.

--
Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 09:18

> [...]

> til at savne på den ellers lækte staveplade til en iMac. Nå ja og højre

Du kan få et udvidet tastatur i samme design ....

og højremuseknap har du allerede ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-11 10:43

Kurt Hansen wrote:

> Ja, så kunne jeg få en numpad, Del, Home, End ... noget man hurtigt
> kommer til at savne på den ellers lækte staveplade til en iMac. Nå ja
> og højre museknap. Suk

Såmænd, - men jeg tænker nu mest på, at det er et af de bedste
tastaturer overhovedet at skrive på - sammen med det gamle Apple
Extended II ISO. - Man kan skrive i timevis uden at blive træt i fingrene...

> Men nostalgi er ikke hvad det har været. Jeg kommer nok aldrig til at
> savne den lille skærm (sort med gul skrift) og de 512 Kb RAM i min
> første (som i øvrigt var svensk - husker ikke navnet).

Min første Mac - en PowerBook 165 - er/var født med 4 megabyte RAM og
den fik jeg udvidet til 14mb. - Folk dømte mig fra forstanden. - I
øvrigt bruger jeg stadig gul skrift på sort baggrund, da det er den
bedste farvekombination for folk med nedsat syn og samtidig det mest
behagelige, når man - som jeg - kan sidde og skrive i flere timer ad
gangen...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 11:10

Den 03/07/11 11.42, Erik Richard Sørensen skrev:

> Min første Mac - en PowerBook 165 - er/var født med 4 megabyte RAM og
> den fik jeg udvidet til 14mb.

Jeg opgraderede til en 640 hestes huskekiks hos Josty i Århus. Jøsses
mand, hvor der kom fart over feltet
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-07-11 07:21

On 03-07-2011 04:56, Kurt Hansen wrote:

> Men nostalgi er ikke hvad det har været. Jeg kommer nok aldrig til at
> savne den lille skærm (sort med gul skrift) og de 512 Kb RAM i min
> første (som i øvrigt var svensk - husker ikke navnet).

ABC80 ?

Jesper \

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-07-11 07:36

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Suk.! - Bare den dog kunne bruges på en Mac med USB, - men det kan
> [...]

For et godt stykke tid siden blev der diskuteret hvilke PS/2-USB dimser
der var gode til netop tastaturer på en Mac.

Iøvrigt er 750 kroner fuldstændig ublu pris.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 03-07-11 10:53

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110703 wrote:

> For et godt stykke tid siden blev der diskuteret hvilke PS/2-USB dimser
> der var gode til netop tastaturer på en Mac.

Jep, og jeg /har/ undersøgt, hvad en USB version med dansk tegnsæt ville
koste... De skal bestilles specielt. - Prisen røg op i $399USd + $99USd
til omkodning til Mac - altså i alt $498USd - altså godt 2700Dkr. inkl.
moms m.v..

> Iøvrigt er 750 kroner fuldstændig ublu pris.

For et helt nyt og ubrugt? - Nej, det er faktisk billig...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 12:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> koste... De skal bestilles specielt. - Prisen røg op i $399USd + $99USd
> til omkodning til Mac - altså i alt $498USd - altså godt 2700Dkr. inkl.

Hvad????

Nu fik denne tråd mig til at hente mit gl. IBM tastatur op fra kælderen
inkl. den no-name-ps/2-usb-adapter som jeg i sin tid købte hos.... var
det Harald Nyborg? Det er længe siden og adapteren var den billigste jeg
kunne finde, for igen var der tale om et "kan det mon lykkes" projekt.

http://dl.dropbox.com/u/2395677/ibm.jpg

Det virker fint med æ, ø, og å kan jeg konstatere mens jeg skriver dette
indlæg klik-klik-klik. Så at der skal en særlig ombygget
mac-dansk-tegnsæt-adapter til, som Erik skriver om, kan jeg slet ikke
genkende.

Der mangler dog en win-tast som erstatning for command (æble) tast. Det
gamle IBM tastatur er dejligt at skrive på, bygget som en tank og kan
sikkert overleve mig... men det larmer jo frygteligt meget når man
skriver på det, så i mit åbne hjemme-kontormiljø aka ved køkkenbordet
dur det ikke. Samme konklusion endte det med omkring Apple Extended II
keyboard + Griffin iMate UB adapter, som så også er endt i kælderen. Og
da Apple begyndte at lave deres chiclet tastatur forsvandt ønsket om at
bruge andet tastatur sammen med bærbar alligevel mit vedkommende.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 09:50

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Bare den dog kunne bruges på en Mac med USB, - men det kan
> den - hulk! - jo desværre ikke

Du skal da "bare" ha' en adapter. Mon ikke noget i denne retning kan
bruges?

http://www.amazon.com/PS2-Keyboard-To-USB-Adapter/dp/B000BSJFJS/ref=pd_r
hf_shvl_2

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-07-11 11:58

> [...]

> ville koste... De skal bestilles specielt. - Prisen røg op i $399USd +
> $99USd til omkodning til Mac - altså i alt $498USd - altså godt

$94 dollars: http://pckeyboards.stores.yahoo.net/onthestick.html

Desværre kun US-layout, men det er vel ligemeget hvis man kan blindskrift.

> For et helt nyt og ubrugt? - Nej, det er faktisk billig...

Bare både sælger og køber er tilfreds med prisen, er der jo ingen
problemer. Jeg tager bare et fra bunken (de helt nye er dog blevet
åbnet for et par år siden).

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-07-11 14:44

nospam0002+20110703@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110703)
writes:

> $94 dollars: http://pckeyboards.stores.yahoo.net/onthestick.html
>
> Desværre kun US-layout, men det er vel ligemeget hvis man kan blindskrift.

Ikke helt. Tasterne (`, shift, return og backspace) sidder noget anderledes
på US og Intl. US layout.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH