Domæne?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-11 19:58

Hvor er det sikrest og biligst at købe et nyt domænenavn?

Nu gider jeg ganske enkelt ikke slås længere med, at andre har
tyvstjålet de navne, jeg tidligere har haft registreret.-( - Og så har
jeg tilfældigt opdaget, at et navn, jeg tidligere har anvendt, nu igen
er ledig...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-11 20:18

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> tyvstjålet de navne, jeg tidligere har haft registreret.-( - Og så har
> jeg tilfældigt opdaget, at et navn, jeg tidligere har anvendt, nu igen

gratisdns.dk ....

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 02-07-11 20:44

> gratisdns.dk ....
>
> /thomas

Bruger udelukkende Gratisdns som Thomas, det er nemt, billigt og ingen
bøvl.

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-11 20:46

<Henrik> wrote:

> Bruger udelukkende Gratisdns som Thomas, det er nemt, billigt og ingen
> bøvl.

Især hvis man som mig gerne vil have kontrol over min DNS og selv hoster
det meste af mit web og mail ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-11 22:16

Thomas von Hassel wrote:

> Især hvis man som mig gerne vil have kontrol over min DNS og selv hoster
> det meste af mit web og mail ...

Web vil jeg selv hoste, mens mail forbliver på StofaNet, hvor jeg
allerede har en adresse, der matcher til det support, jeg stadig hjælper
med.

mvh. Erik Richard

Fra : jonatan

Dato : 03-07-11 10:59

> Især hvis man som mig gerne vil have kontrol over min DNS og selv hoster
> det meste af mit web og mail ...
>
> /thomas

Enig. Bruger også udelukkende gratisdns.

/Jonatan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-11 22:14

Thomas von Hassel wrote:

> gratisdns.dk ....

Tak! - Bortset fra, det ikke er 'gratis' at oprette... - Men nu er
www.mac-dane.dk ihvertald ikke ledig længere.

Så får vi se, hvornår jeg bliver færdig med det 'hårde' arbejde med
selve hjemmesiden... - Jeg regner med, den kommer til at køre på en G5
Dual 1,8ghz/4gb RAM med 2x500gb diske på og med en OS X 10.5.8 Server
som 'motor'. - Det er vel heller ikke den værste kombination...

G5'eren vil få sin egen forbindelse direkte til modem og strøm, men vil
komme til at dele skærm med min MacPro, så jeg kan bruge den store 28"
skærm, men det skulle vel heller ikke være et problem... Det eneste
bliver nok, at jeg lige skal have en til at hjælpe mig med selve
serveropsætning, så det bliver enklest og mest sikker, så der bliver
lukket af for de øvrige maskiner på netværket.

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 02-07-11 22:38

> [...]
> serveropsætning, så det bliver enklest og mest sikker, så der bliver
> lukket af for de øvrige maskiner på netværket.

Det vil være billigere og nemmere at hoste ude i byen. Koster 10-15
kr./måned. Det kan man ikke købe meget harddisk eller computer for - bare
strømregningen er mange gange større.
Jeg gider ikke hoste selv p.gr.a prisen, bevsværet og usikkerheden. En
extern host har langt højere oppetid.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-11 22:47

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> strømregningen er mange gange større.
> Jeg gider ikke hoste selv p.gr.a prisen, bevsværet og usikkerheden. En

Når jeg siger jeg hoster selv så er det ikke helt rigtigt .. jeg har et
par VPS'er kørende "ude i byen"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-11 23:50

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Det vil være billigere og nemmere at hoste ude i byen. Koster 10-15
> kr./måned. Det kan man ikke købe meget harddisk eller computer for - bare
> strømregningen er mange gange større.

Enig, men jeg /har/ allerede en sådan G5 stående og glo inaktivt på
mig. Hvad pris for strøm angår, har jeg lavet en beregning, der siger
ca. 2,00-2,50kr. pr. døgn, hvis computeren er sat op, så den går på
dvale, hvis inaktiv for 5min. og med 'wake on call' aktiveret.

- Og så er der lige det, at der vil blive en hel del til download, (en
foreløbig beregning siger ca. 300gb), + at jeg ved selv at hoste i løbet
af ganske få minutter kan gå ind og indsætte en artikel, tilføje et
link, fjerne ikke længere aktuelle emner osv., _uden_ at maskinen skal
lukkes ned eller genstartes. - Den side /er/ testet ved at bruge min
Windows som 'caller' og MacPro'en som 'host'...

Og desuden vil jeg ikke kunne få +750gb serverplads til 12-15kr./md - og
det endda en kapacitet, jeg uden videre vil kunne øge med yderligere med
op til 2x2tb via FW800 på ganske få sekunder, når jeg får færdiggjort
den omstrukturering, jeg er begyndt på.

> Jeg gider ikke hoste selv p.gr.a prisen, bevsværet og usikkerheden. En
> extern host har langt højere oppetid.

Tja, jeg kan nu ikke se usikkerheden her, når selve maskinen bliver
fuldstændig uafhængi af alt andet i netværket. Og i det sidste års tid
har Stofa kun været nede 2x2 timer - midt om natten - til opdatering. -
Og jeg har kun oplevet én eneste strømsvigt i de 6 år, jeg har boet her,
- og den side kan jo undgås ved en forholdsvis billig investering i en
UPS... - Og tænker man på virus/malware, så har Stofa en ret så effektiv
filtrering, der opdateres flere gange daglig...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 09:24

> [...]

> ca. 2,00-2,50kr. pr. døgn, hvis computeren er sat op, så den går på
> dvale, hvis inaktiv for 5min. og med 'wake on call' aktiveret.

Jeg vil nok finde en brugt mac mini, den bruger _meget_ mindre strøm og
stadig rigelig hestekræfter til dit brug. Og hvis den først skal ud af
dvale når der kommer en henvendelse risikerer du at første request timer
ud hos brugeren i den anden ende ... så det ville jeg nok ikke gøre.

> [...]
> lukkes ned eller genstartes. - Den side /er/ testet ved at bruge min
> Windows som 'caller' og MacPro'en som 'host'...

Hvorfor skulle men genstarte maskinen for at ændre på hjemmesiden ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-11 11:03

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> dvale når der kommer en henvendelse risikerer du at første request timer
> ud hos brugeren i den anden ende ... så det ville jeg nok ikke gøre.

Jeg har tænkt på en Mini, men gik fra det igen, nu jeg har en
forholdsvis godt bestykket G5... - Mht. dvale, så tænker du nok på 'deep
sleep', så jeg burde nok bare have skrevet vågeblus. - G5'eren reagerer
på mindre end 2 sek., - er også afprøvet.

> Hvorfor skulle men genstarte maskinen for at ændre på hjemmesiden ?

Nej, det burde ikke være nødvendig, men ved en af testene med min
Windows som 'caller', ville den ikke finde siden, fordi jeg havde
flyttet den fra en mappe til selve harddisken, men hvis man husker ikke
at flytte rundt, er det heller ikke et problem.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 12:50

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Mht. dvale, så tænker du nok på 'deep
> sleep', så jeg burde nok bare have skrevet vågeblus. - G5'eren reagerer
> på mindre end 2 sek., - er også afprøvet.

Der findes da kun en form for dvale, deep sleep, eller hvad vi nu skal
kalde den form for energibesparelse som Apple lader brugeren indstille,
og det hedder "Vågeblus". Ta' et kig i systemindstillinger.

Som rigtig webserver kan man vel end ikke tillade at harddiskene får lov
til at holde stille!?

Du kan være heldig at din G5'er vågner hurtigt. Det skyldes sikkert at
det du lige har brug for ligger i RAM, men med et websted kan du jo
aldrig være sikker på at dine brugere har samme behov

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 12:58

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> det du lige har brug for ligger i RAM, men med et websted kan du jo
> aldrig være sikker på at dine brugere har samme behov

Nu er der jo forskel på et site som har 100 af samtidige brugere og et
privat site som får én besøgende et par gange om dagen ...

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-11 13:49

Thomas von Hassel wrote:

> Nu er der jo forskel på et site som har 100 af samtidige brugere og et
> privat site som får én besøgende et par gange om dagen ...

- Og som endda i første omgang er rettet mod en hel specifik målgruppe,
- nemlig syns- og læsehandicappede...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-11 13:46

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> og det hedder "Vågeblus". Ta' et kig i systemindstillinger.
>
> Som rigtig webserver kan man vel end ikke tillade at harddiskene får lov

Hvis ikke 'man' kan det, så egner en normal Mini sig med garanti ikke
til at være server. De alm. 2,5" diske kan ikke holde til at køre 24/7 i
længere tid ad gangen...

> Du kan være heldig at din G5'er vågner hurtigt. Det skyldes sikkert at
> det du lige har brug for ligger i RAM, men med et websted kan du jo
> aldrig være sikker på at dine brugere har samme behov

Jeg véd ikke, om det ligger i RAM eller ej, men jeg véd, jeg blev
rimelig overrasket over dens reaktionstid. - Faktisk er det modsat min
PowerBook, der er hele 8 sek. om at vågne ved wake on call.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 14:01

> [...]

> rimelig overrasket over dens reaktionstid. - Faktisk er det modsat min
> PowerBook, der er hele 8 sek. om at vågne ved wake on call.

Har du testet det med requests som ikke stammer fra samme lokale netværk
?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-11 14:38

Thomas von Hassel wrote:

> Har du testet det med requests som ikke stammer fra samme lokale
> netværk?

Nej, det har jeg ikke, da jeg ikke har haft mulighed for at gøre det.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 17:13

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Nej, det har jeg ikke, da jeg ikke har haft mulighed for at gøre det.

det vil nok være en idé ...

/homas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 14:02

> Hvis ikke 'man' kan det, så egner en normal Mini sig med garanti ikke
> til at være server. De alm. 2,5" diske kan ikke holde til at køre 24/7 i
> længere tid ad gangen...

Nu tænkte jeg mere på hvordan en "ægte" webserver tænkes skruet sammen.

Men man kan da sætte Mini'en (eller andre computere) til at køre fra
eksterne diske beregnet til 24/7/365 drift

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-11 14:44

Martin Bredthauer wrote:

> Nu tænkte jeg mere på hvordan en "ægte" webserver tænkes skruet sammen.
>
> Men man kan da sætte Mini'en (eller andre computere) til at køre fra
> eksterne diske beregnet til 24/7/365 drift

Selvfølgelig, men det vil jo ikke gøre det hurtigere, hvis jeg fx. på en
Mini skulle køre fra en ekstern FW 3,5" disk som systemdisk og så evt.
bare have den interne disk som 'system backup'. - Jeg kunne jo også
bruge min 'F16' aka MDD, men så kan jeg jo ikke uden videre bruge den
som min OS 9.x maskine. - Og i øvrigt bruger den mere strøm end G5'eren.

mvh. erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-07-11 07:53

> [...]

> bruge min 'F16' aka MDD, men så kan jeg jo ikke uden videre bruge den
> som min OS 9.x maskine. - Og i øvrigt bruger den mere strøm end G5'eren.

I forhold til de brugere der skal hente tingene udefra er det nok ikke
Firewire der er flaskehalsen.

Hvis du gider at betale for strøm og holde G5'eren flyvende egner den
sig fint til hyggeserver. Har én der kører Filemaker server på elegant
vis stående på kontoret. Det fikse ved at bruge billige computere er jo
at man kan have en G5'er mere stående ved siden af som backup - så meget
redundans får du ikke engang i Xserve

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-11 09:40

Franz Berliner wrote:

> [...]
> vis stående på kontoret. Det fikse ved at bruge billige computere er jo
> at man kan have en G5'er mere stående ved siden af som backup - så meget

Jeg kan fornemme, at det hele efterhånden peget mest på G5'eren, så det
er nok den, jeg vil få mest ud af at bruge....

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-07-11 07:44

> [...]

> Hvis ikke 'man' kan det, så egner en normal Mini sig med garanti ikke
> til at være server. De alm. 2,5" diske kan ikke holde til at køre 24/7 i

Ca. 10 meter fra mig står en Tibook med en alm. Hitachi 2,5 disk, som
har kørt som FTP server i ca. 3 år. Derhjemme står en Mac Mini som har
kørt som mediecenter i ca. 4 år. Ingen af dem går på dvale.

Jeg har kørt G3'ere (med Webstar og Classic OS), G4'ere, G5'ere, Mac
Mini'er, en Cube, en TiBook og Mac Pro'er (Med OSX/Rumpus FTP
server/Filemaker server) som servere.

Jeg synes ikke den interne disk i Mac Mini står hurtigere af end en
ekstern 3,5'er. Det jeg oplever er forskellen er hvor gode de er til at
komme af med varmen. Det klarer G5'erne og Mac Pro ret fint - men
mini'en er nu ikke så slem endda. Cuben (uden køling) fik jeg brændt en
5-6 diske af i. Den fungerede som en slags statistik dims der bare
skulle fyre nogle 1x1 pixel gif'er af på et tidspunkt, men en 30-40.000
af den slags requests kunne diskene i den altså ikke holde til mere end
et par uger af gangen.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 09:06

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Ca. 10 meter fra mig står en Tibook med en alm. Hitachi 2,5 disk, som
> har kørt som FTP server i ca. 3 år. Derhjemme står en Mac Mini som har
> kørt som mediecenter i ca. 4 år. Ingen af dem går på dvale.

Jeg har en gammel MacBook som har stået som mail server de sidste 2 år
.... og en MacMini som har stået som "fjernsyn" de sidste 3 ... og
Mini'en står enda i et tv møbel har det monster varms så jeg undrer mig
faktisk over den stadig virker ... ;)

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-07-11 09:28

> [...]

> skulle fyre nogle 1x1 pixel gif'er af på et tidspunkt, men en 30-40.000
> af den slags requests kunne diskene i den altså ikke holde til mere end

Var det det du ville ha' statistisk belæg for?

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-07-11 18:49

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Var det det du ville ha' statistisk belæg for?

Det var ihvertfald det jeg fik :) - manglede vist også lige et "om
dagen" efter de 30-40.000.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 09:50

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> hvis computeren er sat op, så den går på
> dvale, hvis inaktiv for 5min. og med 'wake on call' aktiveret.

Sådan en opsætning dur da ikke hvis den skal være webserver!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-11 11:23

Martin Bredthauer wrote:

> Sådan en opsætning dur da ikke hvis den skal være webserver!

Som lige svaret Thomas, så burde jeg nok have skrevet 'vågeblus' fremfor
'dvale', da det kan forveksles med 'deep sleep', og det er absolut ikke
det, jeg mener.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-07-11 12:07

> [...]

> Som lige svaret Thomas, så burde jeg nok have skrevet 'vågeblus' fremfor
> 'dvale', da det kan forveksles med 'deep sleep', og det er absolut ikke

En server skal slet ikke gå på vågeblus eller hvad du nu vælger at kalde
det.

Den skal køre hele tiden og det gælder også diskene.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-11 22:47

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Tak! - Bortset fra, det ikke er 'gratis' at oprette... - Men nu er
> www.mac-dane.dk ihvertald ikke ledig længere.

Nej, det er DNS service som er gratis .. du skal altid betale for selve
domænet.

Du kan jo prøve andre domæner end .dk ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-11 23:53

Thomas von Hassel wrote:

> Nej, det er DNS service som er gratis .. du skal altid betale for selve
> domænet.
>
> Du kan jo prøve andre domæner end .dk ...

Det bliver det ihvertfald ikke billigere af.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-07-11 21:01

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Hvor er det sikrest og biligst at købe et nyt domænenavn?

Et .com domæne kan købes hos Google for $10 om året.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 02-07-11 22:19

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110702 wrote:

> Et .com domæne kan købes hos Google for $10 om året.

Jeg er færdig med Google - forever, - og i øvrigt er DanDomæne
billigere. - De vil kun have 43kr..

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-11 22:47

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jeg er færdig med Google - forever,

Jeg tør næsten ikke spørge ... men hvorfor ? ... bruger du heller ikke
deres search mere så ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-11 00:04

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg tør næsten ikke spørge ... men hvorfor ? ... bruger du heller ikke
> deres search mere så ?

Det har jeg vist skrevet indtil flere gange... - Men kan da godt friske
det lidt op... - De har stjålet data (billeder) fra min daværende Gmail
konto og lagt dem på StreetView uden tilladelse. Billeder er nu -
heldigvis - fjernet igen. - De sender uopfordret spam om 'specialtilbud'
på en mailadresse, de aldrig har fået, men som har stået som en skjult
'reply to' adresse på Gmail og min Gmail adresse i et andet program i
nogle måneder, hvor jeg havde behov for at kunne bruge på kryds og tværs
uden at skulle være på min hjemmemaskine. De har - fandt jeg ud af i
forgårs - videregivet en anden adresse, de heller ikke bør have kendskab
til til bl.a. Linkedin m.fl.....

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 09:50

http://www.altavista.com/ og så på med sølvpapirshatten så går det nok

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-07-11 07:28

On 03-07-2011 01:03, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> uden at skulle være på min hjemmemaskine. De har - fandt jeg ud af i
> forgårs - videregivet en anden adresse, de heller ikke bør have kendskab

Det er den samme, fejlagtige, historie igen.
Det er ganske simpelt ikke korrekt at, Google stjæler billeder og sender
spam !!
Jeg har haft konti hos Google i flere år og har endnu til gode at få en
reklamemail fra dem.

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 09:06

> [...]

> uden at skulle være på min hjemmemaskine. De har - fandt jeg ud af i
> forgårs - videregivet en anden adresse, de heller ikke bør have kendskab

I det øjeblik du sender en mail til nogen så er der en chanche for at
den bliver opsnappet af diverse maiware, videresendt og lagt i lister
som bliver brugt til spam. Det er ihvertfald ikke Google der gør den
slags ....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-07-11 09:48

> [...]
> dvale når der kommer en henvendelse risikerer du at første request timer
> ud hos brugeren i den anden ende ... så det ville jeg nok ikke gøre.

Absolut billigste løsning er en Linuxrouter man flasher op med en
passende distribution. Til statiske hjemmesider og en stump PHP kan
sådan en følge rigtigt godt med, og de bruger ikke ret meget strøm.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-07-11 14:34

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Nu tænkte jeg mere på hvordan en "ægte" webserver tænkes skruet sammen.

Æh, hvordan ser sådan en ud?

Min tidligere omtalte Linuxrouter er mindst lige så ægte som ethvert
monstrum du kan diske op med

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 03-07-11 14:45

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110703 wrote:

> Æh, hvordan ser sådan en ud?
>
> Min tidligere omtalte Linuxrouter er mindst lige så ægte som ethvert
> monstrum du kan diske op med

XServe.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-07-11 15:08

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> XServe.

Så må du jo have sådan en til at servicere dine sider i stedet for den
der aldrende strømsluger.

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-07-11 07:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110703 <nospam0002+20110703@gmail.com> wrote:

> Så må du jo have sådan en til at servicere dine sider i stedet for den
> der aldrende strømsluger.

Anskaf nogle ørepropper på samme tid hvis den skal stå hjemme i stuen

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-07-11 16:12

> [...]

> tyvstjålet de navne, jeg tidligere har haft registreret.-( - Og så har
> jeg tilfældigt opdaget, at et navn, jeg tidligere har anvendt, nu igen

Et domain bliver ikke bare stjålet.

Jeg bruger Avalonia til at håndtere mine domains og der er nok et par
hundrede og det går aldrig galt.

www.avalonia.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-07-11 12:26

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> En server skal slet ikke gå på vågeblus eller hvad du nu vælger at kalde
> det.
>
> Den skal køre hele tiden og det gælder også diskene.

Det kommer da an på hvad den acceptable svartid er. Jeg tror godt med
at Eriks målgruppe kan leve med at den første side kommer efter et par
sekunder.

Det kræver selvfølgelig at routeren kan finde ud af at vække den hvis
den er faldet i søvn - det kan den nemlig ikke af sig selv. Måske tiden
til en Time Capsule - den kan nemlig godt finde ud af at vække sovende
computere hvis der kommer trafik til dem...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-07-11 13:01

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110704 <nospam0002+20110704@gmail.com> wrote:

> [...]
> til en Time Capsule - den kan nemlig godt finde ud af at vække sovende
> computere hvis der kommer trafik til dem...

Ja det er rigtigt, men det lyder som om at det kommer til ende med en
Erik!

Hvis han er totalt ligeglad med service og deslige, så er der jo one.com
til 25 øre om året hvad det nu er det koster.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 13:11

> [...]
>
> Hvis han er totalt ligeglad med service og deslige, så er der jo one.com
> til 25 øre om året hvad det nu er det koster.

¤1.25 om mdr. :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-11 16:38

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
>
> Hvis han er totalt ligeglad med service og deslige, så er der jo one.com
> til 25 øre om året hvad det nu er det koster.

?? - Jeg har en computer, der er velegnet. - Jeg har software, der er
egnet. - Jeg har et domæne. - Og ikke mindst, så har jeg en udbyder med
en lynhurtig forbindelse med mulighed for fast IP*) på hver enkelt
maskine, - + at de også kan sættes via udbyder til 'wake on call'.

Mht. design så bliver hjemmesiden opbygget sådan, at den kan læses og
bruges af enhver bruger, der bruger enten TTS og/eller ZoomView på Mac
eller en hvilken som helst anden skærmlæser og/eller talesyntese til
Windows. - Og nej, den bliver ikke fyldt med en masse gejl og lir i form
af flash og andet stads!

Og mht. service, så henvender min hjemmeside sig /ikke/ til personer som
dig, men til en ganske bestemt gruppe af syns- og andre læsehæmmede, der
i allerhøjeste grad godt kan undvære de såkaldt 'moderne' websider med
al det p.., der gør dem komplet umulige at bruge for folk, der er
afhængige af at kunne bruge div. syns- og læsevenlige hjælpemidler på en
computer.

Og til forskel fra langt de fleste websider, så kommer jeg til at
overholde de standarder, der er vedtaget af både US Gouvernment Offices
for Internal Affairs og de internationale blinde- og handicap
organisationer - inkl. de danske! - Og det ville klæde dig og andre
webdesignere, hvis I også overholdt de standrader, - men det er I jo
komplet ligeglade med!

*) Inkl. et af de mest avancerede antivirus og firewall systemer i
Danmark og med mulighed for egen-blokering af inkommende kald.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 17:36

> [...]

> en lynhurtig forbindelse med mulighed for fast IP*) på hver enkelt
> maskine, - + at de også kan sættes via udbyder til 'wake on call'.

Dvs. din Stofa router holder styr på om maskinen er i søvn eller ej ?

> Og til forskel fra langt de fleste websider, så kommer jeg til at
> overholde de standarder, der er vedtaget af både US Gouvernment Offices
> for Internal Affairs

Det er der ikke noget der hedder ...

> og de internationale blinde- og handicap
> organisationer - inkl. de danske! - Og det ville klæde dig og andre
> webdesignere, hvis I også overholdt de standrader, - men det er I jo
> komplet ligeglade med!

Eh, brødtekst markeret i <p>, gode headere h1, h2 etc. title og alt tags
på hhv. links og billeder ... hvad mere vil du have ? (det meste gør vi
allerede fordi det er god SEO optimering ...

> *) Inkl. et af de mest avancerede antivirus og firewall systemer i
> Danmark og med mulighed for egen-blokering af inkommende kald.

Det er da noget af en påstand ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-11 18:31

Thomas von Hassel wrote:

> Dvs. din Stofa router holder styr på om maskinen er i søvn eller ej ?

Ja, hvis der er fast IP. - Og det er afprøvet - dog ikke på G5'een, men
på en MDD fra en ekstern kilde, der fik adgang via RD. Og det virker, -
ca. 5 sek., så var han logget på!

> Det er der ikke noget der hedder ...

Jo, det er et kontor under det amerikanske indenrigsministerium, der
bl.a. tager sig af spørgmål omkring handicappede på forbundsplan. Og det
er faktisk lov i USA, at der ikke må være skjult tekst på en hjemmeside,
men det er desværre de færreste, der overholder det.

> Eh, brødtekst markeret i <p>, gode headere h1, h2 etc. title og alt tags
> på hhv. links og billeder ... hvad mere vil du have ? (det meste gør vi
> allerede fordi det er god SEO optimering ...

Korrekt, men det er stadig de færreste, der overholder det. - De lægger
tekst inde under flash, billeder og anden animation uden at lægge
teksten nedenunder eller på anden måde synliggøre den, så skærmlæsere
ikke kan 'fange' tekst.

> Det er da noget af en påstand ...

Hvilket? - At det er et af de bedste? - At det er med firewall? - At man
kan sætte egen-blokering ind?

Et faktum er ihvertfald, at der siger og skriver er sluppet _to_ virus
igennem til min Windows og _en_ til mine Macs i de sidste ca. 5 år! -
Jeg har også sat flere blokeringer ind, og det er ganske effektiv.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 18:45

> [...]
> er faktisk lov i USA, at der ikke må være skjult tekst på en hjemmeside,
> men det er desværre de færreste, der overholder det.

Det kan være, men det hedder ikke det du siger det gør ...

> [...]
> tekst inde under flash, billeder og anden animation uden at lægge
> teksten nedenunder eller på anden måde synliggøre den, så skærmlæsere

Kom med et godt eksempel ... som sagt, det fleste sider prøver at SEO
optimere, hvilket i sig selv er at sammenligne med en skærmlæser.

> Hvilket? - At det er et af de bedste?

That's the one ...

> [...]
> igennem til min Windows og _en_ til mine Macs i de sidste ca. 5 år! -
> Jeg har også sat flere blokeringer ind, og det er ganske effektiv.

Og ? .. jeg har kun det NAT der er i en Airport Extreme og har _ingen_
vira fået igennem de sidste 5 år ? I sig selv betyder det ikke noget ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-11 19:36

Thomas von Hassel wrote:

> Det kan være, men det hedder ikke det du siger det gør ...

Det var det navn, jeg fik opgivet af en bekendt i USA, da jeg skulle
kontakte dem for et par år siden, - om de så har skiftet til andet
siden, kan jeg ikke garantere...

> Kom med et godt eksempel ... som sagt, det fleste sider prøver at SEO
> optimere, hvilket i sig selv er at sammenligne med en skærmlæser.

Muligt, men det virker ikke, hvis du bruger talesyntesen Jaws for
Windows eller forstr. programmet ZoomText på windows. - Kig bare på
dr.dk... Der er så mange skjulte links inde under billede og flash, så
det er til at få kvabbabelse over. - Dansk Blindesamfund har klaget,
og jeg har klaget - flere gange endda, men vi får kun den besked, at
'det må I leve med' eller - 'Det er vi igang med at undersøge', - og det
har de været nu de sidste 3-4 år.

En anden - og værre side - er Nakamichis hjemmeside. - Det er ren flash,
som ingen talesyntese kan klare...

> That's the one ...

Tja, jeg ´ved nu ikke... - Jeg har haft en del snak med ham, der står
for det. Det er ren Unix-baseret, der opdateres flere gange i døgnet...

> Og ? .. jeg har kun det NAT der er i en Airport Extreme og har _ingen_
> vira fået igennem de sidste 5 år ? I sig selv betyder det ikke noget ...

AE er lidt speciel, hvad det angår, men det er jo langt fra alle, der
har/bruger den.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 20:06

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> En anden - og værre side - er Nakamichis hjemmeside. - Det er ren flash,
> som ingen talesyntese kan klare...

Flash er heldigvis på vej ud ...

> Tja, jeg ´ved nu ikke... - Jeg har haft en del snak med ham, der står
> for det. Det er ren Unix-baseret, der opdateres flere gange i døgnet...

Heller ikke udsædvanligt eller bemærkelsesmæsssigt ... og det er da
klart at manden der står med fingrene nede i suppen siger det er det
bedste i verden ... Du skal lære lidt kildekritik Erik ... gjorde man
ikke det på univistetet ?

> AE er lidt speciel, hvad det angår, men det er jo langt fra alle, der
> har/bruger den.

Mht. til NAT er den faktisk enormt simpel .....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-07-11 14:32

> Ja det er rigtigt, men det lyder som om at det kommer til ende med en
> Erik!

Jeg er ikke helt sikker på han har tænkt det helt igennem. Måske er det
bare at få maskinen til at lave _NOGET_?

> Hvis han er totalt ligeglad med service og deslige, så er der jo one.com
> til 25 øre om året hvad det nu er det koster.

Tjah. Nu ved jeg ikke hvad det drejer sig om, men for de $10 dollar
Google vil have, er hele deres gratisproduktportefølje sat op og det er
ret nemt at få et website online.

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-07-11 08:09

> [...]

> Tjah. Nu ved jeg ikke hvad det drejer sig om, men for de $10 dollar
> Google vil have, er hele deres gratisproduktportefølje sat op og det er

Men hvis han har 300GB (eller hvor meget det var han nævnte), som skal
være tilgængeligt online duer de her billige hoteller jo ikke rigtig, så
ryger man ud i noget cloudfiles, amazon s3 eller lign, og så er det ikke
10 kr. om måneden eller 10 dollar mere.

--
Franz : http://www.berliner.dk