Programmer uden baggrund
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-07-11 04:51

Jeg arbejder bl.a. i Photoshop og Quark XPress. I Windows kører
programmer i hver sit vindue og der er der en farvet, typisk grå,
baggrund. Inden for dette vindue kan man så arrangere sine dokumenter,
værktøjer o.s.v.

For begge programmer gælder på Mac, at elementerne (dokumenter,
værktøjer, dockings m.m.) svæver frit i det tomme rum og alt det andet
man har kørende, f.eks. en Finder-vindue, kan ses i baggrunden. Det er
stærkt irriterende og forstyrrer overblik og koncentration.

Jeg har kigget i Preferences for begge programmer, man kan ikke finde
noget om at jeg vælge baggrund til eller fra. Et det Mac-specifikt og i
så fald: kan jeg ændre det?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-07-11 08:14

On 2011-07-02 05:51:18 +0200, Kurt Hansen said:

> [...]
> man har kørende, f.eks. en Finder-vindue, kan ses i baggrunden. Det er
> stærkt irriterende og forstyrrer overblik og koncentration.

Sådan er det på Mac. Jeg trykker F3, når jeg vil have fat i et bestemt vindue.

> Jeg har kigget i Preferences for begge programmer, man kan ikke finde
> noget om at jeg vælge baggrund til eller fra. Et det Mac-specifikt og i
> så fald: kan jeg ændre det?

I Systemindstillinger / Skrivebord & skærmskåner kan du vælge en grå
baggrund. Det synes jeg er bedst.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 04:33

Sat, 2 Jul 2011 09:14:17 +0200 skrev Kurt Brixen:

>Sådan er det på Mac. Jeg trykker F3, når jeg vil have fat i et bestemt vindue.

Fixt, den køber jeg

>I Systemindstillinger / Skrivebord & skærmskåner kan du vælge en grå
>baggrund. Det synes jeg er bedst.

Æhhh jow, farven på skrivebordet, fint nok. Jeg er bare træt af alle
de andre vinduer man gen ane ind imelle de elemeter der hører til
f.eks. Photoshop. Tråden her har lært mig, at jeg med en
tastaturkombination kan skjule de andre o.s.v., men det er lidt
tungvindt, som de siger omme i Norge.

Og så var det Ola Nordmand der skulle komme med løsningen: Spaces
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 09:50

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Og så var det Ola Nordmand der skulle komme med løsningen: Spaces

Bemærk at man kan tvinge apps til at åbne i egne spaces. Det sættes
under systemindstillinger/Exposé & Spaces. Jeg bruger denne funktion til
mit citrixmiljø, som altid åbner fuldskærm i "space 2". ALT+pil er sat
til at skifte mellem spaces og på den måde kan jeg skifte hurtigt mellem
lokal Mac og fuldskærm citrix-arbejdsplads-PC.

.... og så var der en periode med virtualiseret Linux i "space 3", men
jeg kunne ikke finde noget at bruge Linux til andet end "proof of
concept" så den er slettet igen.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-11 09:03

> [...]

> Jeg har kigget i Preferences for begge programmer, man kan ikke finde
> noget om at jeg vælge baggrund til eller fra. Et det Mac-specifikt og i

Photoshop kan du ihvertfald få til at smide en ensfarvet baggrund under
alle vinduer ..

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 02-07-11 10:30

> [...]

> man har kørende, f.eks. en Finder-vindue, kan ses i baggrunden. Det er
> stærkt irriterende og forstyrrer overblik og koncentration.

Det er nok en vanesag. Du kan få det mere ryddigt ved at bruke Spaces
effektivt:

<http://www.apple.com/science/productivitylab/#organizingspaces>

--
Øyvind Rise

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-11 10:34

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> Det er nok en vanesag. Du kan få det mere ryddigt ved at bruke Spaces
> effektivt:
>
> <http://www.apple.com/science/productivitylab/#organizingspaces>

jeg bruger tit alt+cmd når jeg skifter program i docken ... det skjuler
alle andre programvinduer end det program man skifter til ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-11 10:34

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> Det er nok en vanesag. Du kan få det mere ryddigt ved at bruke Spaces
> effektivt:
>
> <http://www.apple.com/science/productivitylab/#organizingspaces>

Og så selvfølgelig full-screen app's i 10.7 ;)

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 04:35

Sat, 2 Jul 2011 11:30:09 +0200 skrev Øyvind Rise:

>Det er nok en vanesag. Du kan få det mere ryddigt ved at bruke Spaces
>effektivt:
>
><http://www.apple.com/science/productivitylab/#organizingspaces>

Kjempe greit ... genialt ... "Vejen til Damaskus"

Nu kan jeg køre Quark og Photoshop på hver sit Space uden forstyrrende
elementer. Tusind tak for tippet

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-07-11 21:57

> [...]

> Jeg har kigget i Preferences for begge programmer, man kan ikke finde
> noget om at jeg vælge baggrund til eller fra. Et det Mac-specifikt og i

På en Mac har man hele skærmen til rådighed og ikke bare programmets
vindue. Hvis du kun vil se det aktive program, kan du blot skjule de
programmer, du ikke vil se. Det gør du ved at vælge cmd-H, som skjuler
det aktive program. Vil du skjule alle andre programmer, vælger du
alt-cmd-H.
Som skrevet i en anden tråd, så er det altså sjovt, når
inkarnerede Windows-brugere som dig dukker op og stiller spørgsmål. I
kan spørge om de mest uventede ting. Jeg har f.eks. aldrig tænkt på
dette som et problem eller en forskel, men du har da helt ret. Dette er
endnu et punkt, hvor de to styresystemer tackler tingene forskelligt.
Det ene er vel ikke mere rigtigt end det andet, men der er blot tale om
vaner. Prøv at give Mac en chance og væn dig til den. Hvis du hele tiden
vil dreje tingene, så de ligner Windows, så ender du med at få en ikke
helt optimal oplevelse ud af det. De fleste værktøjer virker bedst, hvis
man arbejder med dem i stedet for at arbejde mod dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 04:25

Sat, 2 Jul 2011 22:56:56 +0200 skrev Henrik Münster:

> [...]
>programmer, du ikke vil se. Det gør du ved at vælge cmd-H, som skjuler
>det aktive program. Vil du skjule alle andre programmer, vælger du

Jo, det har jeg fundet ud af, men det er et af de mange tilfælde af
"unødvendigt tastaturbrug".

> [...]
>dette som et problem eller en forskel, men du har da helt ret. Dette er
>endnu et punkt, hvor de to styresystemer tackler tingene forskelligt.

Jeg var på et grundlæggende Mac-kursus for mange år siden og husker
ikke at der er så stor forskel på de to miljøer. I min hukommelse var
det blevet til, at kun antallet af knapper på musen, æbletasten og
visse træk-og-slip-funktioner var de største og eneste forskelle.

Når man lægger disse "mange år siden" oven i alle de år der ligger
forud, kommer vi op på 24 år med PC og Windows siden version 3.0 i
1990. Det præger sin mand

Det har derfor været et chok at konstatere hvor forskellige de to
platforme er (eller er blevet). Min største fejl er nok, at jeg har
valgt at kaste mig over en Mac i en periode hvor jeg faktisk ikke har
tid til at sætte mig stille og roligt ned og lære Mac'en at kende fra
grunden og det går så, i et vist omfang, ud over gruppen her.
Heldigvis er I jo flinke og overbærende folk

> [...]
>helt optimal oplevelse ud af det. De fleste værktøjer virker bedst, hvis
>man arbejder med dem i stedet for at arbejde mod dem.

Jeg vil bestemt ikke dreje tingene. Jeg er stadig 100% indstillet på
at anamme Mac med hud og hår, men det kommer til at tage lidt længere
tid end først antaget.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-11 21:11

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Jo, det har jeg fundet ud af, men det er et af de mange tilfælde af
> "unødvendigt tastaturbrug".

Ja, hvis man absolut vil lave tingene på en måde, det ikke er meningen.
Hvis nu man bedre kan lide den måde, Mac OS X gør det her på, hvordan
skulle man så lave Windows om til at vise vinduer på den måde? Man kan
ikke bare få det ene system til at ligne det andet. Og det ene er vel
heller ikke bedre end det andet. Det er bare et spørgsmål om smag og
vane.

> [...]
> det blevet til, at kun antallet af knapper på musen, æbletasten og
> visse træk-og-slip-funktioner var de største og eneste forskelle.

Den her forskel har nu været der "altid", så vidt jeg kan huske, men
enkelte programmer kan sikkert godt variere lidt. Jeg kender jo ikke
alle programmer. Faktisk har jeg indtryk af, at Windows og Mac OS X har
nærmet sig hinanden, men det kan vel altid diskuteres.

> Når man lægger disse "mange år siden" oven i alle de år der ligger
> forud, kommer vi op på 24 år med PC og Windows siden version 3.0 i
> 1990. Det præger sin mand

Det er klart. Gamle vaner lægger man ikke så let fra sig. Som jeg har
sagt før, så er det bedre at gå til opgaven med et åbent sind og prøve
at lære værktøjet at kende. Måske ender du med at blive mere glad for
den måde, Mac OS X gør tingene på. Prøv at lade være med straks at ville
lave alting om, så de ligner det, du kender.

> [...]
>
> Jeg vil bestemt ikke dreje tingene. Jeg er stadig 100% indstillet på
> at anamme Mac med hud og hår, men det kommer til at tage lidt længere

Du vil da dreje tingene. Så snart vinduer ikke er arrangeret som på
Windows, spørger du efter en måde at lave dem om. Prøv dog at se, om du
ikke kan lære at synes om Mac OS X. Det er meget mere fleksibelt, når
vinduerne kan placeres frit. Jeg er selv skribent, og jeg skal ofte
sidde og se noget i en browser og et andet teksvindue, mens jeg skriver.
Det er da meget mere fleksibelt, at jeg kan anbringe vinduerne, så jeg
har de oplysninger synlige, som jeg har brug for til det, jeg skriver.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-07-11 03:46

> Du vil da dreje tingene. Så snart vinduer ikke er arrangeret som på
> Windows, spørger du efter en måde at lave dem om. Prøv dog at se, om du
> ikke kan lære at synes om Mac OS X.

Selvfølgelig ... på længere sigt. Her og drejer set sig at komme i gang
med ar arbejde.

> [...]
> Det er da meget mere fleksibelt, at jeg kan anbringe vinduerne, så jeg
> har de oplysninger synlige, som jeg har brug for til det, jeg skriver.

Det var en i tråden der nævnte, at det er typisk for Windows-brugere, at
vi kører de fleste programmer i fuld skærm. Om det skyldes praktiske
omstændigheder i henhold til ovenstående, eller om det skyldes
opgavernes karakter, kan jeg ikke lige gennemskue.

Jeg har da nogle gange for at have f.eks. en browser kørende, men når
90% af arbejdet foregår i et bestemt program, maximerer jeg det i
Windows. Det er hurtigt at swappe mellem åbne vindier med Ctrl-Tab,
eller andre metoder.

Det som jeg umuligt kan forestille mig at blive begejstret for er når et
program er gennemsigtigt, f.eks. Quark eller Photoshop. Man har sit
arbejdsdokument og rundt om på desktoppen (kan selvfølgelig flyttes og
arrangeres, men alligevel) flyder diverse værktøjskasser, docings m.v.

Fint nok, hvis bare baggrunden for det hele er ensfarvet neutral. At
Mail og News, browser og andet snadsk er synligt ind imellem,
distraherer mig voldsomt. Lige nu har jeg i hvert fald ikke tid til at
prøve at gi' det en chance.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 06:05

> [...]
> Mail og News, browser og andet snadsk er synligt ind imellem,
> distraherer mig voldsomt. Lige nu har jeg i hvert fald ikke tid til at

Jeg sidder tit og har vinduer fra 2 eller 3 programmer åbne ved siden af
hinanden ... f.eks. dokumentationen i en browser, en tekst editor med
det jeg sidder og arbejder på og en browser mere som preview til det jeg
sider og arbejder med ...

Derover har jeg måske noget mail eller IM kørende og kan hurtigt se om
der sker noget (ny mail eller ny besked) uden at skulle tabbe igennem en
masse vinduer først.

Og jeg har ikke kunnet vende mig til at bruge 10.7's "full screenmode"
til noget fornuftigt ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-07-11 06:31

Den 04/07/11 07.04, Thomas von Hassel skrev:

> Og jeg har ikke kunnet vende mig til at bruge 10.7's "full screenmode"
> til noget fornuftigt ...

10.7? Er det mig der ikke har holdt tungen lige i bukserne? Den er vel
ikke udkommet endnu?

Hvad sker der i øvrigt ved release ... får man besked, eller skal man
selv følge med, f.eks. her?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-11 07:50

Hej,

> 10.7? Er det mig der ikke har holdt tungen lige i bukserne? Den er vel
> ikke udkommet endnu?

Nej, det er den ikke... men os med udviklerkonto hos Apple kan hente en
"prøveudgave", så det er nok den Thomas har gjort sine erfaringer med.

> Hvad sker der i øvrigt ved release ... får man besked, eller skal man
> selv følge med, f.eks. her?

Hvis du har tilmeldt din email-adresse da du registrede din Mac får du
sikkert besked den vej, ja.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 09:06

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> 10.7? Er det mig der ikke har holdt tungen lige i bukserne? Den er vel
> ikke udkommet endnu?

nej, ikke for almindelige dødelige ...

> Hvad sker der i øvrigt ved release ... får man besked, eller skal man
> selv følge med, f.eks. her?

Det kommer du nok ikke til at undgå hvis du f.eks. følger med her ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 04-07-11 09:00

On 2011-07-04 04:46:15 +0200, Kurt Hansen said:

> [...]
> arbejdsdokument og rundt om på desktoppen (kan selvfølgelig flyttes og
> arrangeres, men alligevel) flyder diverse værktøjskasser, docings m.v.

Lige netop den måde Quark og Photoshop (og Indesign) opfører sig på
Mac, synes jeg er bedre end Windows-måden.
Når jeg laver noget i Indesign, har jeg altid et finder-vindue eller et
Bridge-vindue åbent med de elementer, der skal bruges i dtp-programmet.
Så det er nok tilvænning.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 09:50

> [...]
> helt optimal oplevelse ud af det. De fleste værktøjer virker bedst, hvis
> man arbejder med dem i stedet for at arbejde mod dem.

Men Henrik, det er da lidt spøjst at vi nu får fuldskærm apps i Lion. På
den måde er vi jo nærmest gået tilbage til tiden før multifinder i Mac
OS og de første versioner af Windows. Spændende om "vi gamle" kan finde
os til rette med det?!

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 03-07-11 12:28

> [...]
> den måde er vi jo nærmest gået tilbage til tiden før multifinder i Mac
> OS og de første versioner af Windows. Spændende om "vi gamle" kan finde

Bare det kan slås fra, så OK med mig

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 12:32

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Bare det kan slås fra, så OK med mig

Det kan det ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 03-07-11 12:23

Den store fordel ved Mac er så, at man kan lukke alle vinduer i et program
UDEN at programmet lukker. Og dermed lade alle sine programmer være åbne og
skifte mellem dem med command+tab.

Mikael

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 13:09

> [...]

> UDEN at programmet lukker. Og dermed lade alle sine programmer være åbne

Det kan være en fordel, men om den er stor...? I øvrigt er der nogle
programmer som netop omgår denne feature: De lukker ned når det central
vindue lukkes eks. iPhoto