Åbne to Findere?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-11 13:42

Kan man (som i Windows) åbne to eksemplarer af Finder og få dem til af
fylde hver sin halvdel af skærmen (ved siden af hinanden)?

Alternativt: Findes der et gratis program der kan have to forskellige
mappeoversigter i kolonner, så man bare kan trække fra den ene til den
anden?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-06-11 14:00

Du kan åbne lisså mange vinduer i Finder, som du gider.
Finders sidebar kan bruges til at have henvisninger til mapper, du bruger
tit.

Der må være en "Finder for begyndere tips" et sted på nettet. Den tid du
bruger på at lære Finder at kende med genvejstaster kommer 100 gange tilbage
i form af hastighed og bekvemmelighed.

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-11 15:01

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> bruger på at lære Finder at kende med genvejstaster kommer 100 gange tilbage

Der er også en funktion, der hedder Spaces. Her kan man have flere
Finder-områder med forskellige vinduer og programmer. Man kan godt nok
ikke se dem samtidig, men det er hurtigt at skifte mellem dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : -=JF=-

Dato : 30-06-11 17:17

On 2011-06-30 14:41:48 +0200, Kurt Hansen said:

> [...]
>
> Alternativt: Findes der et gratis program der kan have to forskellige
> mappeoversigter i kolonner, så man bare kan trække fra den ene til den

Sagtens - 'Højreklik' på finder-symbolet, og vælg 'Nyt findervindue'
--
Mvh. John

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-11 17:48

Den 30/06/11 18.17, -=JF=- skrev:

> Sagtens - 'Højreklik' på finder-symbolet, og vælg 'Nyt findervindue'

Tsk, tsk, så simpelt var det. Tak for svaret. Nu havde det så været
rart, om der var en nem måde at arrangere vinduerne på. Hvis man i
Windows har to Stifinder-vinduer åbne, kan man klikke på "Vis vinduer
side om side". Kan man det på Mac?

Det er nu gået op for mig (i al sin gru) hvorfor Mac-folk sidder og
resizer og flytter rundt på vinduer. Mange vinduer passer ikke i
størrelse til indholdet og hvis man vil se det hele, skal man scrolle
både lodret og vandret ELLER ændre størrelsen på vinduet.

Desværre kan man kun trække i nederste, højre hjørne, hvor man i Windows
kan trække i alle hjørner og i alle sider. Hvis vinduet er placeret
forneden af skærmbilledet, er man altså nødt til først at trække vinduet
noget højere op og derpå lave det større.

Herre Jemini, hvordan har I kunnet leve med det i så mange år?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-06-11 18:17

On 2011-06-30 18:48:10 +0200, Kurt Hansen said:

> [...]
> størrelse til indholdet og hvis man vil se det hele, skal man scrolle
> både lodret og vandret ELLER ændre størrelsen på vinduet.

Jo, hvis man klikker på det grønne plus, forstørres vinduet, så alt kan
ses. Men flere findervinduer får så forskelig størrelse efter hvor
meget der er i hvert vindue.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-11 18:20

Hej,

> Det er nu gået op for mig (i al sin gru) hvorfor Mac-folk sidder og
> resizer og flytter rundt på vinduer. Mange vinduer passer ikke i

Jeg sidder ikke og bruger tid på at resize og flytte rundt på vinduer.

> Herre Jemini, hvordan har I kunnet leve med det i så mange år?

Jeg tror ikke du har opdaget alle muligheder endnu.

Hvis du vil have endnu flere muligheder, så kan du installere software
som fx SizeUp, Cinch eller Zoom:

http://www.irradiatedsoftware.com/sizeup/

http://www.irradiatedsoftware.com/cinch/

http://coderage-software.com/zooom/index_green/index.html

I øvrigt er dit ønske om at kunne resize vinduet med musen ved at trække
i alle hjørner/side - og ikke bare nederste, højre hjørne - opfyldt i
Mac OS X Lion.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-06-11 18:31

> [...]
> noget højere op og derpå lave det større.
>
> Herre Jemini, hvordan har I kunnet leve med det i så mange år?

Smid den mappe, du skal flytte over i, ind i sidebar, bare midlertidigt. Når
du er færdig, træk mappen ud af sidebar... og puff, den er væk - altså
henvisningen.

- Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-06-11 18:27

> Sagtens - 'Højreklik' på finder-symbolet, og vælg 'Nyt findervindue'

Ikk for noget, men det er hurtigere og nemmere at taste æble+N... dvs.
komando+N.
Den slags er indbygget i min rygrad efter 21 år med Mac. Æble+N bør virke i
alle programmer

- Mikael

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-06-11 21:45

> [...]
> komando+N.
> Den slags er indbygget i min rygrad efter 21 år med Mac. Æble+N bør virke i

Så må du have fået opereret din rygrad ved skiftet til OSX, for Æble+N
lavede en ny mappe i stedet for et nyt vindue i OS9 og før.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-06-11 18:12

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> størrelse til indholdet og hvis man vil se det hele, skal man scrolle
> både lodret og vandret ELLER ændre størrelsen på vinduet.

Prøv at Alt-klikke på plus-knappen (grøn vist) øverst til venstre.

Prøv desuden at bruge _to_ fingre på pegepladen.