SØGES: Hurtigt lille program til at
Fra : h

Dato : 30-06-11 12:05

Jeg søger et program der er nemt hurtigt (og helst gratis) til at klippe
i mp3-filer.

Det er taler der skal redigeres, og det er lidt overkill at bruge
logic-pro som jeg gør nu...

Nogle forslag ?

Jeg har googlet lidt, men ikke fundet noget særligt :(

/Henrik

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-06-11 12:39

On 2011-06-30 13:04:56 +0200, h said:

> [...]
> logic-pro som jeg gør nu...
>
> Nogle forslag ?
>
> Jeg har googlet lidt, men ikke fundet noget særligt :(

Audacity er OpenSource:
http://audacity.sourceforge.net/about/

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-11 12:44

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Audacity er OpenSource:
> http://audacity.sourceforge.net/about/

Ja, det var også mit bud. Ellers kan du gøre ting i QuickTime (trimme
start og slut)

Måske GarageBand ?

Men hvis du allerede _har_ Logic hvorfor så ikke bare bruge den ?

/thomas

Fra : h

Dato : 30-06-11 13:01

Måske jeg bare ikke har forstand nok...

Men når jeg åbner en mp3-fil i logic, vil den først konvertere til
AIFF-format, og derefter skal jeg bounce tilbage i MP3 hvilket altså er
lidt omstændigt når man bare skal klippe start og slut i en fil...

Jeg prøver at kigge på AUDACITY

/Henrik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-11 14:46

h wrote:
> [...]
> AIFF-format, og derefter skal jeg bounce tilbage i MP3 hvilket altså er
> lidt omstændigt når man bare skal klippe start og slut i en fil...

Nej, det er korrekt nok, at Logic vil konvertere til AIFF, /før/ du kan
arbejde med filerne, og ja, det er temmelig bøvlet.

Det samme gør både Amadeus Pro og Audacity også, men de åbner blot i
samme vindue, og når du så evt. har klippet noget væk og tgrykker
'Arkiver', gemmes der automatisk tilbage i samme format i Amadeus Pro,
mens Audacity gemmer i eget format, så i Audacity skal du bruge
'Eksport' -> Mp3, - knap så besværlig som Logic, men alligevel...

> Jeg prøver at kigge på AUDACITY

Hold dig fra Audacity til Mac. Der er ganske enkelt alt, alt for stor
kvalitetstab i forhold til originalfilen. Der er tab i både diskant og
basområde på musik, og vil du kompensere ved brug af den indb. EQ, giver
det et dråligt signal-støj forhold på helt op til 10db, og det er altså
meget. - Groft sagt egner Audacity til Mac sig kun til talebrug...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-11 14:29

Thomas von Hassel wrote:

> Ja, det var også mit bud. Ellers kan du gøre ting i QuickTime (trimme
> start og slut)

Audacity dur ganske enkelt ikke på Mac, hvorimod den er ganske udmærket
til Windows. - Især den nye ver. til Windows kommer ganske tæt på
Amadeus Pro i både muligheder og kvalitet.

> Måske GarageBand ?
>
> Men hvis du allerede _har_ Logic hvorfor så ikke bare bruge den ?

Ligic er ret tung at arbejde med, når/hvis der skal klippes/redigeres
ret hurtigt...

mvh. Erik Richard

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 30-06-11 13:15

On Thu, 30 Jun 2011 14:00:57 +0200, <h> wrote:
> [...]
> AIFF-format, og derefter skal jeg bounce tilbage i MP3 hvilket altså er
> lidt omstændigt når man bare skal klippe start og slut i en fil...

Det er vel fordi de fleste programmene må dekode mp3, gjøre endringen,
så enkode til mp3 igjen. Dette medfører som oftest ett lite
kvalitetstap.

Fission fra Rogue Amoeba hevder å kunne gjøre dette uten kvalitetstap,
visstnok som den eneste (det var slik en gang).

http://rogueamoeba.com/fission/
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-06-11 22:19

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> http://rogueamoeba.com/fission/

Jeg vil også anbefale Fission, netop fordi den kan klippe i mp3 filer
uden at skulle omkonvertere filen først. (Men mon ikke Quicktime gør det
samme!?)

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-06-11 14:25

h <hhandresen@gmail.com> writes:

> Jeg søger et program der er nemt hurtigt (og helst gratis) til at
> klippe i mp3-filer.

Hvis det bare er start og slut, så kan QuickTime Player gøre det. Led
efter "Tilpas".

Selv en iPhone kan gøre det :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-11 14:25

h wrote:
> [...]
> logic-pro som jeg gør nu...
>
> Nogle forslag ?
>
> Jeg har googlet lidt, men ikke fundet noget særligt :(

Amadeus Pro fra HairerSoft er nok et af de allerbedste på markedet
overhovedet. Gratis full-working demo kan hentes her www.hairersoft.com

Audacity /kan/ bruges, men jeg vil ikke tilråde det på en Mac. Her er
Audacity ganske enkelt /for/ dårligt...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels

Dato : 01-07-11 05:03

On Jun 30, 1:04 pm, h <hhandre...@gmail.com> wrote:
> [...]
> logic-pro som jeg gør nu...
>
> Nogle forslag ?
>
> Jeg har googlet lidt, men ikke fundet noget særligt :(

Prøv Hindenburg Basic. Det er helt enkelt og gratis. Og så er det fra
Hvidovre, selvom web-navnet antyder noget japansk pilsner...

http://nsaka.com

--
Niels