Tilslutning til NAS med AFP tager lang til~
Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-06-11 11:32

Er der nogle, der kan hjælpe?

Jeg har en QNAP NAS som jeg bruger til musik med Sonos, og til
TimeMachine backup.

Nu har jeg fået en ny iMac, og har overført brugerindstillinger fra
TimeMachine af den gamle, men jeg er ikke helt sikker på at problemet
er nyt, synes bare at det gik hurtigere før.

Problemet er at det tager 20-40 sekunder at forbinde med AFP, og det
tager ingen tid at forbinde med SAMBA.

I Finder har jeg NAS'en stående 4 gange under FÆLLES:

nas1
NAS1(AFP)
NAS1(SAMBA)
NAS1(TimeMachine)

Den første står navnet med småt, og type er PC-server. De næste 3 er
type = Mac-server.

Jeg forbinder ved at klikke på navnet under FÆLLES. Stierne til
mapperne ser sådan ud:

smb://NAS1(SAMBA)._smb._tcp.local/
afp://NAS1(AFP)._afpovertcp._tcp.local/

Hvad kan der være galt, og er det dårligere at bruge SAMBA når jeg
overfører filer fra Mac til NAS. Jeg har brugt AFP fordi jeg tror at
filnavne bedre bliver bevaret på den måde.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-07-11 11:09

On 2011-06-30 12:31:32 +0200, Kurt Brixen said:

> Hvad kan der være galt, og er det dårligere at bruge SAMBA når jeg
> overfører filer fra Mac til NAS. Jeg har brugt AFP fordi jeg tror at
> filnavne bedre bliver bevaret på den måde.

Jeg spørger lige igen: Er SAMBA dårligere end AFP, når man flytter
filer til en netværksharddisk?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-11 11:20

Hej,

> Jeg spørger lige igen: Er SAMBA dårligere end AFP, når man flytter filer
> til en netværksharddisk?

Det er mere eller mindre umuligt at besvare spørgsmål. Det afhænger af,
hvad du lægger vægt på osv.

Hvis Samba fungerer fint for dig, så er det bare i orden.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-07-11 11:49

On 2011-07-01 12:20:22 +0200, Jens Kristian Søgaard said:

> Hej,

> Det er mere eller mindre umuligt at besvare spørgsmål. Det afhænger af,
> hvad du lægger vægt på osv.
>
> Hvis Samba fungerer fint for dig, så er det bare i orden.

OK.
Det jeg var nervøs for, var om der blev ændret i filnavne ved at bruge SAMBA.
Jeg har i dag prøvet at oprette en anden bruger på Mac'en, og det er
det samme. Tilslutning med AFP tager 20-40 sekunder, SAMBA sker
øjeblikkeligt.

Så jeg hælder til at det er i QNAP, problemet er, og ikke på Mac'en.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen