Så fik han sin Mac :-(
Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-06-11 17:31

Højt at flyve, dybt at falde. Det startede ellers fint: Pakke maskinen
ud, sætte strøm og LAN-kabel til, hente nogle opdateringer og så var
jeg klar. Efter et par timer, hvor firmaets supporter rodede rundt via
TeamViewer og forbandt mig til netværket og sågar også til min egen
PC, blev vi enige om at lade TimeMachine tage en komplet backup og få
den til at gøre det med mellemrun et par dage; rart at kunne vende
tilbage, hvis der sker noget.

Da jeg kan se, at flere her bruger MacSoup,hentede det og ville
installere det på dansk i henhold til www.mothsoft.dk/macsoup.html.
Instruktionen på siden om hvordan man installerer og programmet og den
danske sprogpakke, er fuldstændig polapyk for mig. Jeg fatter absolut
nada af hvad de skriver. Sort tale fra ende til anden.

Nå, men ingen skal sgu ta' røven på den gamle her, så jeg sat, næsten
bogstaveligt, med pegefingeren på skærmen og læste eet ord ad gangen
og forsøgte så at finde det sted de skrev om, hvor jeg skulle gøre et
eller andet. Programmet blev installeret og på mystisk vis lykkedes
det mig at få oprettet et indstillings-dokument (tror jeg nok).

Ved opstart af programmet, skulle jeg udfylde en masse om e-mail. Det
gjorde jeg selvfølgelig, men undrede mig, for jeg mente at der var en
newsreader jeg var i gang med at sætte op. Men nej, der var ikke noget
med, at jeg også skulle angive navnet på min newsserver og hvilke
grupper jeg ville abonnere på og da det efterfølgende ikke lykkedes
mig at starte MacSoup (der skete i hvert fald ingen ting, når jeg
klikkede på ikonet), besluttede jeg mig for en reboot. Jeg klikkede på
"Start igen", hvilket den også gjorde, men der kom kun Finder-bjælken
for oven og så et lille lykkehjul der snurrede rundt midt på skærmen.
Da jeg havde ventet i 10 minutter og intet skete, koldstartede jeg med
afbryderen bag på skærmen.

Nu ville jeg så bruge en af de backups der var blevet danne i løbet af
dagen, men tror I af far kunne finde ud af det? Nej, nej, nej-nej-nej.

Glem alt om hvor let og intuitiv en Mac er. Flosklen om, at selv et
barn kan køre på en Mac uden instruktion, holder ikke en meter. Jeg er
da godt klar over, at jeg har en masse Windows i rygraden, som det vil
tage et stykke tid at fortrænge, men den totale mangel på logik jeg
har mødt på en Mac, overgår min fantasi og forstand.

Ja, ja, venner, jeg ved godt, at nu sidder i og klukker og tænker: "Åh
Herre Jemini, sådan en nar. Nu har han i et par uger spammet
Mac-gruppen og sluppet almindeligt dårligt fra at gøre sig klog, når
der blev diskuteret Windows og så kan han ikke engang finde ud af de
mest simple ting på en Mack Tsk, tsk, tsk.

Jeg, tilgiv mig, men for mig har det bare være den store nedtur.
Hvornår kan jeg begynde at lege og udforske? Jo, jo, det kommer, det
kommer, jeg skal bare lige vænne mig til ... Ja, det er meget godt,
men det var ikke DET jeg havde forventet af en Mac, må jeg nok
indrømme.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-11 18:06

Hej,

> [...]
> Instruktionen på siden om hvordan man installerer og programmet og den
> danske sprogpakke, er fuldstændig polapyk for mig.

Der er heller ikke tale om nogen normal installation. Der er tale om at
man henter et program og derefter går ind og editerer i selve programmet
for at få lagt en uofficiel sprogoversættelse ind. Umiddelbart nok ikke
det første man skal gøre som ny Mac-bruger.

Hvad med at prøve en helt normal nyhedslæser som fx Thunderbird? (som du
sikkert kender fra Windows)

> [...]
> for oven og så et lille lykkehjul der snurrede rundt midt på skærmen.
> Da jeg havde ventet i 10 minutter og intet skete, koldstartede jeg med

Det lyder meget underligt. Enten har der været noget galt med maskinen
før du startede på dit MacSOUP eventyr - eller også er du kommet til at
slette vigtige ting (eller lign) i processen. Har du prøvet bare at
starte maskinen igen og se hvad der sker?

> Nu ville jeg så bruge en af de backups der var blevet danne i løbet af
> dagen, men tror I af far kunne finde ud af det? Nej, nej, nej-nej-nej.

Brug din Windows-computer til at printe manualen ud med eventuelt. Men
du skal bare lægge installations-DVD'en i drevet og boote fra den. Dette
gøres ved at holde knappen c på tastaturet nede under boot (det står
også på selve dvd'en).

I installationsprogrammets menu vælger du så "Restore system from
Backup" og følger vejledningen.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-11 04:31

Wed, 29 Jun 2011 19:05:59 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

>Hej,

>Hvad med at prøve en helt normal nyhedslæser som fx Thunderbird? (som du
>sikkert kender fra Windows)

Når jeg har trukket ikonen ned på programlinjen og starter, skal jeg
udfylde kontoinformationer for min mail. I alle de år jeg har brugt
news, har jeg - som god skik er - anonymiseret min mailadresse for at
undgå spamrobotterne. Det tillader Thunderbird ikke. Den validerer de
indtastede oplysninger og jeg kommer derfor ikke videre.

> [...]
>også på selve dvd'en).
>
>I installationsprogrammets menu vælger du så "Restore system from

Flot, tak. Den havde jeg aldrig selv regnet ud, men jeg jo heller ikke
læst manualen endnu

Det lykkedes, kan jeg hilse at sige. Godt at min
livrem-og-seler-taktik havde sin berettigelse.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-11 07:20

Den 30/06/11 05.31, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> undgå spamrobotterne. Det tillader Thunderbird ikke. Den validerer de
> indtastede oplysninger og jeg kommer derfor ikke videre.

Så lykkedes det. Jeg måtte bide i det sure apple og bruge valide
mailkontooplysninger, for overhovedet at komme ind i programmet. Her
kunne jeg så efterfølgende manipulere informationerne.

Jeg skal nok have in mente, at når jeg bliver sur og skælder ud, så skal
jeg skelne mellem hvad der er Mac-relateret og hvad der skyldes andre
faktorer. Det er bare svært at styre tempermentet, når det hele driller
og Mac-miljøet viste sig ikke at være så brugervenligt, som det altid
har heddet sig.

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 10:25

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Flot, tak. Den havde jeg aldrig selv regnet ud, men jeg jo heller ikke
> læst manualen endnu

På trods af det skoser du systemet for sin totale mangel på logik. Det
logiske ville vel være at kigge i manualen når du er i tvivl :0).

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-07-11 20:15

> [...]

> undgå spamrobotterne. Det tillader Thunderbird ikke. Den validerer de
> indtastede oplysninger og jeg kommer derfor ikke videre.

Du kan også bare placere dit domain et sted hvor det er bedøvende
ligegyldigt om du anonymiserer den.

www.avalonia.dk

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-06-11 18:45

> [...]

> danske sprogpakke, er fuldstændig polapyk for mig. Jeg fatter absolut
> nada af hvad de skriver. Sort tale fra ende til anden.

MacSOUP er lidt kringlet at komme igang med, men stærkt vanedannende.

Den indstillingsfil du fik lavet skal ligge i din MacSOUP mappe i
"Dokumenter".

Selve MacSOUP programmet skal ligge i "Programmer". Højreklik på MacSOUP
programmet og vælg "Vis indholdet af pakke". Abn mappen "Contents" og
derefter mappen "Resources", så kan du se de andre sprogresourcer, de
ender på .lproj.

Når du har startet MacSOUP, taster du cmd-, (dvs. cmd tasten samtidig
med ',' tasten). Vælg "Servere" i menuen øverst i vinduet, så kan du
indtaste kontooplysninger for din newsserver.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-11 04:35

Wed, 29 Jun 2011 19:45:21 +0200 skrev Niels Jørgen Kruse:

>MacSOUP er lidt kringlet at komme igang med, men stærkt vanedannende.

Ja, jeg regnede jo med, at når en del her bruger det, må det være det
bedste.

>Den indstillingsfil du fik lavet skal ligge i din MacSOUP mappe i
>"Dokumenter".

Jeg husker ikke længere hvordan jeg, ved et tilfælde, fik dannet den
indstillingsfil. Det var lucky punch ved at klikke-klikke, men om den
blev dannet rigtigt, har jeg ingen anelse om. How to?

> [...]
>med ',' tasten). Vælg "Servere" i menuen øverst i vinduet, så kan du
>indtaste kontooplysninger for din newsserver.

Aha, jeg har alligevel tænkt mig at forsøge. Jeg har gendannet
maskinen, som den var efter at systemmanden var færdig med at sætte
netværk m.m. op.

Fra : Robert Piil

Dato : 30-06-11 07:09

Den 30/06-11 05.34, Kurt Hansen skrev:

> Ja, jeg regnede jo med, at når en del her bruger det, må det være det
> bedste.

Jeg gav den en måneds tid, men blev aldrig rigtig glad for den. Jeg
savner min gamle Forte Agent, hvor man kunne læse sin news igennem kun
ved brug af mellemrumstasten. Thunderbird kommer tæt på, men har nogle
andre irriterende mangler.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-11 07:14

Den 30/06/11 08.08, Robert Piil skrev:

> Jeg gav den en måneds tid, men blev aldrig rigtig glad for den. Jeg
> savner min gamle Forte Agent, hvor man kunne læse sin news igennem kun
> ved brug af mellemrumstasten.

Det er netop Agent jeg har brugt i mange år.

> Thunderbird kommer tæt på, men har nogle
> andre irriterende mangler.

Nu er den installeret og så må jeg gøre mig mine erfaringer. Hvad er det
du især savner i Thinderbird?

Fra : Robert Piil

Dato : 30-06-11 22:34

Den 30/06-11 08.14, Kurt Hansen skrev:

> Det er netop Agent jeg har brugt i mange år.

> Nu er den installeret og så må jeg gøre mig mine erfaringer. Hvad er det
> du især savner i Thinderbird?

Det har jeg svært ved at sætte ord på. Den fungerer bare ikke altid
sådan som jeg gerne ville have - den er ikke bygget logisk nok op for
min kringlede hjerne. På trods af at jeg har brugt den on/off siden
90'erne er der stadig ting der ikke ligger lige for.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-06-11 07:17

On 2011-06-30 08:08:52 +0200, Robert Piil <smedevej26@gmail.com> said:

> [...]
> savner min gamle Forte Agent, hvor man kunne læse sin news igennem kun
> ved brug af mellemrumstasten. Thunderbird kommer tæt på, men har nogle

Tag et kig på MT NewsWatcher, den har tastaturgenveje til næsten alt,
den kan faktisk bruges uden en mus.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Robert Piil

Dato : 30-06-11 22:35

Den 30/06-11 08.16, Niels Riis Ebbesen skrev:

> Tag et kig på MT NewsWatcher, den har tastaturgenveje til næsten alt,
> den kan faktisk bruges uden en mus.

Tak, den vil jeg kigge på, når der bliver lidt computertid engang.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-07-11 09:28

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> [...]
> savner min gamle Forte Agent, hvor man kunne læse sin news igennem kun
> ved brug af mellemrumstasten. Thunderbird kommer tæt på, men har nogle

Der er ikke noget i MacSOUP der forhindrer dig i at lave et filter der
vælger alle artikler, så de kan læses kun med space tasten.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-06-11 07:14

On 2011-06-29 19:45:21 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> MacSOUP er lidt kringlet at komme igang med, men stærkt vanedannende.

Jeg synes ikke at MacSoup er en særlig god news-klient, jeg vil derimod
anbefale Unison som newsreader, den er virkelig god, og den har er
rigtig godt kontrolpanel, med en masse gode indstillingsmulighedder.

Fra : Robert Piil

Dato : 30-06-11 22:36

Den 30/06-11 08.13, Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jeg synes ikke at MacSoup er en særlig god news-klient, jeg vil derimod
> anbefale Unison som newsreader, den er virkelig god, og den har er
> rigtig godt kontrolpanel, med en masse gode indstillingsmulighedder.

Jeg har også været omkring Unison, og den er vist primært anlagt på at
være en binær nyhedslæser. Den blev jeg heller aldrig rigtig gode venner
med.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-06-11 19:44

> [...]

> der blev diskuteret Windows og så kan han ikke engang finde ud af de
> mest simple ting på en Mack Tsk, tsk, tsk.

Tror du skal lade være med at dømme Mac oplevelsen efter hvordan macSOUP
er ... selvom det er godt program så er det nok det mest un-mac man
næsten kan få ... især mht. opsætningen

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-11 04:36

Wed, 29 Jun 2011 20:43:46 +0200 skrev Thomas von Hassel:

>Tror du skal lade være med at dømme Mac oplevelsen efter hvordan macSOUP
>er ... selvom det er godt program så er det nok det mest un-mac man
>næsten kan få ... især mht. opsætningen

Ok, det kunne jeg jo ikke vide. Det var i hvert fald med til at give
mig et dårligt førstehåndsindtryk af Mac'en.

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 10:26

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Ok, det kunne jeg jo ikke vide. Det var i hvert fald med til at give
> mig et dårligt førstehåndsindtryk af Mac'en.

Af ren nysgerrighed. Vurderede du oplevelsen af din windows platform ud
fra brugervenligheden af trediepartsprogrammer ?

MVH

Jakob

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-07-11 11:21

Den 01/07/11 11.26, jagge skrev:

> Af ren nysgerrighed. Vurderede du oplevelsen af din windows platform ud
> fra brugervenligheden af trediepartsprogrammer ?

Både ja og nej, men naturligvis mest nej ... i princippet. Jeg har
aldrig oplevet noget lignende på Wiundows-platformen. Jeg mener ... hvor
svært kan det være at installere et program og smide en sprogfil i en
dertil indrettet mappe?

Okay, det er altså MacSoup der har valgt at lave det sådan og
selvfølgelig er det ikke rimeligt at vurdere hele systemet ud fra den
episode, men lagt sammen med alle de andre ting, hvoraf jeg har
beskrevet nogle her i forum, gør at de store forventninger jeg havde, et
stykke hen ad vejen er blevet gjort til skamme.

Min foreløbige erfaring er, at Mac langt fra er så brugervenlig og
intuitiv som hævdet og dermed også, at mange ting i Windows 7 er "ikke
så ringe endda", som vi siger, der hvor jeg kommer fra.

Nu blev jeg igen udæsket til negativt gøws. Det arbejder jeg hårdt på at
nedbringe til et minimum og jeg skylder da også at sige, at jeg er glad
for Mac'en og ser frem til mange gode oplevelser.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-11 11:30

Hej,

> aldrig oplevet noget lignende på Wiundows-platformen. Jeg mener ... hvor
> svært kan det være at installere et program og smide en sprogfil i en
> dertil indrettet mappe?

Har du nogensinde prøvet at installere et program på Windows som kun
findes på engelsk og tysk og så lave en "uautoriseret" ændring af
programmet så det er på dansk?

> Okay, det er altså MacSoup der har valgt at lave det sådan og

Nej, det er det ikke. Det er tredjepart som har "hacket" en oversættelse
til programmet - og det er dem, der har valgt at det skal installeres sådan.

> beskrevet nogle her i forum, gør at de store forventninger jeg havde, et
> stykke hen ad vejen er blevet gjort til skamme.

Det havde nok været en god idé med mere realistiske forventninger. Man
kan ikke forvente at alting bare fungerer og man kan finde ud af alting
første gang man prøver et nyt operativsystem.

Prøv at læse manualen og se nogen af videoerne som Apple har lavet for
dem der lige er skiftet fra Windows:

http://www.apple.com/findouthow/mac/

Så får du dækket det mest basale.

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 15:17

> Okay, det er altså MacSoup der har valgt at lave det sådan og
> selvfølgelig er det ikke rimeligt at vurdere hele systemet ud fra den
> episode,

Nej jeg vil sige det er fuldstændig meningsløst at vurdere OSX på
baggrunden af MacSoup da de intet har med hinanden at gøre.

Enhver der har rodet mere en 5 minutter med en hvilken som helst
platform ved at der til at alle findes håbløse programmer. Jeg bliver
heller ikke sur på mit Panasonic TV hvis en DR fotograf ikke kan finde
ud af at fokusere.

> Min foreløbige erfaring er, at Mac langt fra er så brugervenlig og
> intuitiv som hævdet og dermed også, at mange ting i Windows 7 er "ikke
> så ringe endda", som vi siger, der hvor jeg kommer fra.

Sikke noget sludder. Hævdet af hvem ? Det er jo komplet subjektivt. Den
største fordel ved Apple er i mine øjne at du køber et standardiseret
produkt med et styresystem der stort set aldrig behøver at blive rodet
med hvis du er almindelig bruger. Dette er ikke min oplevelse med Win
platformen, kan være 7 er meget bedre.

Og så er der lige det med supporten. De kyndige der sidder i denne
gruppe udgør et bedre supportnetværk end du kan købe dig til noget sted,
det er guld værd.

MVH

Jakob

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-07-11 18:09

Den 01/07/11 16.16, jagge skrev:

> Sikke noget sludder. Hævdet af hvem ? Det er jo komplet subjektivt.

Åh, mon ikke det er den almindelige opfattelse? Jeg har i hvert fald
ofte hørt, senest fra alle Mac-brugerne i det firma jeg er begyndt at
arbejde for, at alting på Mac er så nemt og intuitivt, at selv børn kan
bruge en Mac.

> Og så er der lige det med supporten. De kyndige der sidder i denne
> gruppe udgør et bedre supportnetværk end du kan købe dig til noget sted,
> det er guld værd.

Jeg er sandelig også taknemmelig og efter en noget hovedkuls entré,
prøver jeg nu at lægge bånd på mig selv og være seriøs. Det lykkes endnu
ikke til fuldkommenhed, men ingen skal komme at sige, at jeg ikke prøver
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 18:14

> [...]

> ofte hørt, senest fra alle Mac-brugerne i det firma jeg er begyndt at
> arbejde for, at alting på Mac er så nemt og intuitivt, at selv børn kan

Tjahhh hvis det er den almindelige opfattelse kan det jo være der er
noget om det. Tid til at kigge indad ;0)

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 10:25

> [...]
> tage et stykke tid at fortrænge, men den totale mangel på logik jeg
> har mødt på en Mac, overgår min fantasi og forstand.

Please, hvad har du regnet med. Et styresystem er rygraden i et
temmeligt højteknologisk værktøj efterhånden. Havde du regnet med at du
ikke skulle slide det mindste ?

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-07-11 11:40

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> beskrevet nogle her i forum, gør at de store forventninger jeg havde,
> et stykke hen ad vejen er blevet gjort til skamme.

Det havde nok hjulpet hvis du havde nøjedes med de medleverede
programmer først. Som jeg ser det er det primært trediepartsprogrammer
du har fået skrammer af.

Herudover kan jeg anbefale dig at følge de videotutorials du bad om link
til tidligere. Især dem tiltænkt pc-brugere der skifter.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-07-11 21:44

> [...]

> for oven og så et lille lykkehjul der snurrede rundt midt på skærmen.
> Da jeg havde ventet i 10 minutter og intet skete, koldstartede jeg med

MacSOUP er et meget gammelt program. Det er 15-20 år gammelt. Det er fra
før Mac OS X. Jeg har selv brugt det siden System 7, som styresystemet
hed midt i halvfemserne. Dengang havde man ikke bare sin egen computer,
og man havde slet ikke sin egen internetforbindelse. Det var helt
almindeligt, at studerende (i hvert fald i USA) brugte computerne på
skolen/universitetet, hvor de læste. Man havde så sine egne data med på
en diskette. Programmerne på en Mac var dengang lavet, så man kunne åbne
dem ved at åbne indstillingsfilen. Man kunne så have forskellige
indstillingsfiler til forskellige situationer. De studerende havde
således en diskette med en indstillingsfil til e-mail-programmet på
skolens computere samt deres e-mail på. Når de skulle bruge e-mail,
satte de sig bare ved en af skolens computere, satte disketten i og
dobbeltklikkede på indstillingsfilen på disketten. Så åbnede
e-mail-programmet med den rigtige opsætning med adresse, navn osv. Det
var jo enormt smart.
MacSOUP er lavet på samme måde. Hvis du blot klikker på
programmets ikon, åbner programmet bare uden nogen indstillinger, og det
er der jo ikke meget ved. Man skal i stedet åbne en indstillingsfil, og
dem kan man altså have flere af f.eks. til forskellige servere. Mange
foretrækker dog at kunne åbne programmet direkte. Det er derfor lavet
sådan, at hvis man kalder laver en henvisning (sådan en kender du vel
fra Windows) til indstillingsfilen og anbringer den i mappen Preferences
i Biblioteket i din egen brugermappe, så kan man blot dobbeltklikke på
MacSOUP for at starte det. Så finder MacSOUP selv indstillingsfilen. Man
kan også have en ikon for MacSOUP liggende i Docken. Så er det nemmere
at starte det.
Som du har opdaget er der også en meget primitiv e-mailklient i
MacSOUP. Det er en rest fra halvfemserne. Den kan du bare ignorere, men
du skal taste det navn og e-mail ind, du vil have vist i
nyhedsgrupperne. MacSOUP er i øvrigt ikke et firma. Det er et program,
der blev udviklet af en tysk studerende ved navn Stefan Kurth. Han blev
senere gift og hedder nu Stefan Haller. Han er ikke længere studerende
og har ikke tid til at udvikle software. Det tog lang tid for os at
overtale ham til at konvertere MacSOUP til Mac OS X, da Apple gik over
til dette styresystem. MacSOUP blev oversat til Dansk af René Erichsen,
som vi desværre ikke har set her i gruppen i mange år. Det lykkedes
Mogens Thyregod at opspore ham, hvis jeg husker ret. I hvert fald er det
Mogens Thyregod, der står for at vedligeholde den danske udgave nu.
Nogle hader MacSOUP, fordi det er lidt anderledes. Andre elsker
det. Jeg er altid vendt tilbage til det, for det har færrest problemer
med kompatibilitet med tegnsæt, og så har det en helt eminent
trådstruktur, der giver et fantastisk overblik over tråde. Da alle
indlæg ligger på din computer, kan du lynhurtigt navigere rundt i store
og forgrenede tråde. Det kan ingen andre programmer lige så godt efter
min overbevisning.

> [...]
> tage et stykke tid at fortrænge, men den totale mangel på logik jeg
> har mødt på en Mac, overgår min fantasi og forstand.

Efter at have fulgt dine skriverier her i gruppen, så tror jeg, at dit
problem er, at du ved for meget om computere. Du er en dygtig
computerbruger, der selv kan vedligeholde, fejlfinde osv. Det giver en
masse selvtillid, og du føler dig sikker på computere. Når du så kommer
over på et andet system, hvor du i virkeligheden er begynder, så kan du
ikke lægge dine gamle vaner fra og erkende, at du blot er begynder. Det
er helt forståeligt. Jeg kender det skam selv. Problemet er bare, at du
begynder at rode med en masse, som du burde vente med. I det mindste til
du havde læst og forstået vejledningen. Når det så går galt, så tyr du
til de løsninger, du kender fra Windows, men som i ikke nødvendigvis er
de rigtige på Mac. Hvis du var en ren begynder, så ville du gå til
opgaven med meget mere usikkerhed og ydmyghed. Du ville derfor ikke rode
dig ud i så mange problemer. Misforstå mig nu ikke. Jeg forstår dig skam
godt. Du skulle se, hvor meget jeg kan rode rundt i Windows.

> [...]
> der blev diskuteret Windows og så kan han ikke engang finde ud af de
> mest simple ting på en Mack Tsk, tsk, tsk.

Jeg må tilstå, at jeg morer mig kosteligt, hver gang der dukker sådan en
som dig op. Det er bestemt ikke ondt ment, men det er sjovt at se, så
forskellige vores verdener trods alt er. Det er også en øjenåbner eller
et reality check, så man kan se, at det trods alt ikke er så let alt
sammen, når man ikke er vant til det.

> [...]
> kommer, jeg skal bare lige vænne mig til ... Ja, det er meget godt,
> men det var ikke DET jeg havde forventet af en Mac, må jeg nok

Prøv at være lidt mere ydmyg overfor opgaven. Læs lidt om tingene, før
du kaster dig over at skille alting ad. Du har fået rigtig mange gode
links. Jeg lærte mig selv det i sin tid ved at læse vejledninger,
artikler osv., og jeg synes stadig, det er spændede at læse artikler om
de forskellige muligheder og funktioner, når jeg prøver ny software,
eller der kommer nye versioner af Mac OS X eller programmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 04:57

Sat, 2 Jul 2011 22:43:45 +0200 skrev Henrik Münster:

>MacSOUP er et meget gammelt program. Det er 15-20 år gammelt. Det er fra
>før Mac OS X. Jeg har selv brugt det siden System 7, som styresystemet
>hed midt i halvfemserne.

Tak for en interessant historisk redegørelse. Måske vender jeg tilbage
til MacSoup senere, men lige nu er livet/tiden for kort til det

> [...]
>over på et andet system, hvor du i virkeligheden er begynder, så kan du
>ikke lægge dine gamle vaner fra og erkende, at du blot er begynder.

Av, av, av, der ramte du nok ligtornen. Du har ret!

> [...]
>forskellige vores verdener trods alt er. Det er også en øjenåbner eller
>et reality check, så man kan se, at det trods alt ikke er så let alt

Som jeg har skrevet flere gange, er jeg overrasket over hvor
forskellige de to miljøer er, men man skal jo ikke sidde længe ved en
Mac for at blive begejstret over mange ting.

Når jeg har fået lidt mere erfaring, vil jeg barsle med en seriøs
artikel om fordele og ulemper - set med mine øjne. Det er naturligvis
ikke en eksakt videnskab, men jeg tror også at Mac-brugere måske kunne
have godt af at pudse brillerne en gang imellem. De er jo lige så
meget vanemennesker som vi andre og jeg vil umiddelbart tro, at hvis
man beksriver nogle af de smarte ting og sager i Windows 7, vil det
overraske en del Mac-folk, at det faktisk ikke er så tosset endda.

>Prøv at være lidt mere ydmyg overfor opgaven.

Ufff, det er svært

> Læs lidt om tingene, før du kaster dig over at skille alting ad.

Problemet er, som andet steds skrevet, at jeg også skal producere
noget. Jeg har nogle deadlines der skal overholdes. Lige nu arbejder
jeg på højtruk på PC'en, for at få et 8 siders nyhedsbrev færdig inden
mandag morgen.

Tak for et par venligt mente raps. Du har ret: Jeg gik ikke ydmygt nok
til opgaven og jeg fejl- eller undervurderede Mac og troede, at jeg -
med min erfaring - kunne køre i 5. gear fra dag 1. Det må jeg nu
erkende, at det kan jeg ikke. Hvornår der bliver tid til at sidde og
kigge videoer og læse Mac for Dummies, svæver lidt, men det er
nødvendigt, det kan jeg se nu, så jeg må prioritere det højt.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 09:50

> [...]

> kigge videoer og læse Mac for Dummies, svæver lidt, men det er
> nødvendigt, det kan jeg se nu, så jeg må prioritere det højt.

Synes måske at Henrik M. fik dæmpet dig lige lovlig meget nu

Den store fordel du har fremfor en komplet IT-newbie er, at du ved
hvilke funktioner man kan forvente/efterspørge ved en computer. Det du
kender fra Windows er jo oplagt at gå på jagt efter i OS X, hvilket jeg
også fornemmer er din indgangsvinkel.

Men inden du griber til handling kan du jo smide et indlæg her i NG'en i
stil med "I Windows kan man _______, hvordan gør man det i OS X?"

(På den måde vil du f.eks. opleve at "ryd harddisken og geninstaller
styresystemet" er en løsning som nærmest aldrig kommer på tale i OS X.)

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 10:08

Den 03/07/11 10.49, Martin Bredthauer skrev:

> Synes måske at Henrik M. fik dæmpet dig lige lovlig meget nu

Hæ-hæ, det er jeg sgu aldrig blevet beskyldt for før

> [...]
> hvilke funktioner man kan forvente/efterspørge ved en computer. Det du
> kender fra Windows er jo oplagt at gå på jagt efter i OS X, hvilket jeg

Jo, det er vel meget naturligt. Sætter man sig ind i en ny/fremmed bil,
er det jo også forvirrende, hvis gearene ligger anderledes og nogle
gange er symbolerne på knoppen ikke indlysende og så skriver man et
indlæg i dk.motor.macyota og spørger om hvor fa'en bakgearet er. I
Mazda'en kunne jeg bare ...

> Men inden du griber til handling kan du jo smide et indlæg her i NG'en i
> stil med "I Windows kan man _______, hvordan gør man det i OS X?"

Jow, men lige nu arbejder jeg i døgndrift og jeg vil nok lige gøre mig
nogle flere erfaringer og læse lidt mere, før jeg sender en ny bølge af
spørgsmål afsted
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kent

Dato : 03-07-11 11:26

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> (På den måde vil du f.eks. opleve at "ryd harddisken og geninstaller
> styresystemet" er en løsning som nærmest aldrig kommer på tale i OS X.)

Men det er jo så hyggeligt. Med IMAP-mail, mine billeder, dokumenter og
musik på en ekstern harddisk; så er det bare at installere Windows 7,
Firefox og Thunderbird. Så kører det efter et par timer. Hvilket kan være
hvad jeg bruger på at finde en løsning på et MacBook- problem.

Jeg bruger mine PCer til surf, billeder og musik, mail. SÃ¥ der er for mig
ikke den store forskel på Windows 7 og OS X. Og heller ikke de store
fordele eller ulemper.

Personer med mere seriøse krav vil selvfølgelig opleve lang større
forskelle, men for mig selv er det en liste på to elementer
1. Eye TV fungere eminent på Mac. Det er ikke lykkedes at få DVB-T til St
fungere på min PC.
2. iPhoto lægger foto i en database, hvilket fungere godt nok på Mac, men
giver mig et problem når jeg vil have dem over på Windows. Et problem jeg
er stødt ind i da jeg glemt at lægge billederne ind på begge maskiner fra
kamera.

--
Kent

Fra : Richard Thune

Dato : 03-07-11 12:17

Kent <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

klip
> [...]
> er stødt ind i da jeg glemt at lægge billederne ind på begge maskiner fra
iphoto library er en pakke der kan åbnes ved at højreklikke
(ctrl-klikke) og vælge "vis indholdet af pakke", derefter opfører den
sig som en almindelig folder.
Det burde så være muligt at finde og kopiere dine billeder.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 03-07-11 12:40

> [...]
> er stødt ind i da jeg glemt at lægge billederne ind på begge maskiner fra

Alle foto ligger da i mapper - sorteret og navngivet som i iPhoto. Prøv at
åbne din iPhoto mappe.
Dvs. vis pakkerns indhold...jeg er på engelsk Finder, så det er ikke altid
let at gætte, hvad det hedder på dansk.
Hos mig er der i min mappe med billeder en mappe, som hedder: iPhoto
Library. Højreklik på den giver muligheden Show Package Content, hvorefter
det viser sig at være en helt almindelig mappe fyldt med bl.a. alle mine
fotos.
Sorter efter størrelse, og det er nemt at finde sine fotos. Hos mig er de
sorteret efter årstal/dato.

Vil du lægge ALLE foto over på Win? Og hvorfor dog? I iPhoto kan du
eksportere originaler til en valgfri mappe/harddisk...

- Mikael

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 13:19

> [...]

> Jeg bruger mine PCer til surf, billeder og musik, mail. Så der er for mig
> ikke den store forskel på Windows 7 og OS X. Og heller ikke de store

You are coming to a sad realization, men jeg er enig...

.... okay næsten enig

"You are coming to a sad realization! Cancel or allow?"

http://www.youtube.com/watch?v=VuqZ8AqmLPY

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-07-11 11:59

Kent <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> writes:

> 1. Eye TV fungere eminent på Mac. Det er ikke lykkedes at få DVB-T til St
> fungere på min PC.

Windows 7 har så vidt jeg har forstået Elgatodrivere. I hvertfald til
min Hybrid.

Du kan jo eksportere det du mangler?

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-11 21:11

> [...]

> man beksriver nogle af de smarte ting og sager i Windows 7, vil det
> overraske en del Mac-folk, at det faktisk ikke er så tosset endda.

Det lyder spændende. Det er altid sjovt at se tingene med andre øjne.
Jeg tror også, jeg har skrevet det til dig tidligere. Du skal bare
huske, at der er den forskel, at de fleste Mac-brugere er tvunget til at
bruge Windows på deres arbejde, eller de arbejder i blandede miljøer. Vi
kender derfor ofte en del til Windows, mens Windows-brugere ofte slet
ikke kender noget til Mac.

> [...]
> kigge videoer og læse Mac for Dummies, svæver lidt, men det er
> nødvendigt, det kan jeg se nu, så jeg må prioritere det højt.

Jeg kender det godt. Vi var engang en flok erfarne skiløbere, der skulle
forsøge os med snowboard. Det var også lidt af en interessant oplevelse
pludselig at blive begynder igen. Man blev hurtigt lidt ydmyg. Især da
en af de andre brækkede benet på første tur ned.
Jeg køber også en del e-bøger bl.a. i "Take Control"-serien fra
TidBITS. De er fantastisk gode, men det kniber med tiden til at læse
dem. Men så har man dem jo til at slå op i, hvis man er i tvivl om
noget. E-bøger er heldigvis ikke så dyre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 21:20

> [...]
> pludselig at blive begynder igen. Man blev hurtigt lidt ydmyg. Især da
> en af de andre brækkede benet på første tur ned.

Det er det jeg altid har sagt, det er ikke meningen at vi mennesker skal
spænde underlige ting på føderne og kaste os ud fra bjergene ...

> Jeg køber også en del e-bøger bl.a. i "Take Control"-serien fra
> TidBITS.

Ah, ja, jeg ventede på hvornår dit "man crush" på Adam Engst ville dukke
op ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-11 21:43

> Ah, ja, jeg ventede på hvornår dit "man crush" på Adam Engst ville dukke
> op ;)

Han har bare et hold fantastisk gode skribenter incl. ham selv, der
skriver nogle enormt gode bøger og artikler. Det var via TidBITS, jeg
lærte det meste, jeg ved om Mac og computere i det hele taget. Og så kan
manden løbe et maraton på 2.53, hvilket afføder en vis respekt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-07-11 13:26

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> You are coming to a sad realization, men jeg er enig...
>

> ... okay næsten enig
>

> "You are coming to a sad realization! Cancel or allow?"
>
> http://www.youtube.com/watch?v=VuqZ8AqmLPY

Det var Vista. Windows 7 er slet ikke så slem.

Skal man endelig bruge en pc, er Windows 7 et udmærket valg Jeg har
været meget tilfreds.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-11 13:53

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110703 <nospam0002+20110703@gmail.com> wrote:

> Det var Vista. Windows 7 er slet ikke så slem.

Du har sikkert ret om end min datters netbook med windows 7
starter-edition-et-eller-andet har det med at bryde sammen. (Jeg er dog
for doven til at sætte mig ind i hvad jeg skal gøre, så det ender ofte
med nulstilling fra særlig partition på disken.)

Næste bærbar hun skal have, og det skal gerne være snart for
konfirmationspengene brænder i lommerne på hende, bliver dog en MacBook
- siger far!

.... og nu vi er ved Windows (7): Til sådan en teenager Macbook har jeg
set på, hvor meget det koster at få windows 7 til de få spil hun gerne
vil kunne bruge. Men der er så mange versioner og oem muligheder at jeg
opgiver. Kunne jeg få et godt råd/tip?

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-11 15:01

F.eks. en 64 WIndows 7 Home Premium: http://bit.ly/kSwijl

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-07-11 14:33

> [...]

> Næste bærbar hun skal have, og det skal gerne være snart for
> konfirmationspengene brænder i lommerne på hende, bliver dog en MacBook

Klog far der. Når han nu ikke gider sætte sig ind i problemet, er det
nemmere at bare købe sig ud af kniben. For et BARNS penge!

> [...]
> set på, hvor meget det koster at få windows 7 til de få spil hun gerne
> vil kunne bruge. Men der er så mange versioner og oem muligheder at jeg

Jeg endte selv med at aftage en fejlindkøbt licens der lå i en skuffe,
så jeg er ikke den rigtige at spørge :)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-07-11 16:17

> [...]

> kommer, jeg skal bare lige vænne mig til ... Ja, det er meget godt,
> men det var ikke DET jeg havde forventet af en Mac, må jeg nok

http://www.jesper.gylling.net/macsoup/

Det er godt nok til OS 9, men det er stort set det samme at sætte op da
MacSOUP ikke er blevet opdateret længe.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-07-11 16:21

> [...]

> PC, blev vi enige om at lade TimeMachine tage en komplet backup og få
> den til at gøre det med mellemrun et par dage; rart at kunne vende

+ en masse mere.

Nu virker det som om at du er ganske habil på Windows, så måske kan du
hjælpe mig?

Jeg mangler et program som ical til Windows - altså et program som
UDELUKKENDE håndterer kalendre og herunder CalDAV kalendre. Findes det?

Jeg ved godt at Outlook kan bruges, men det skal være et kalender
program ONLY.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 17:15

> [...]
> UDELUKKENDE håndterer kalendre og herunder CalDAV kalendre. Findes det?
>
> Jeg ved godt at Outlook kan bruges, men det skal være et kalender

Sunbird ?

<http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/>

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-07-11 19:20

> Sunbird ?
>
> <http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/>
>

> /thomas

Den virker kun hvis du også kører Thunderbird mig bekendt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 19:54

> Den virker kun hvis du også kører Thunderbird mig bekendt.

nope, den er standalone ... men det er rigtigt at der er en Thinderbird
plugin baseret på Sunbird.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-07-11 19:55

> nope, den er standalone ... men det er rigtigt at der er en Thinderbird
> plugin baseret på Sunbird.

Men jeg kan se at de har droppet udviklken af den .... så det er måske
ikke så god en idé

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-07-11 20:11

> Men jeg kan se at de har droppet udviklken af den .... så det er måske
> ikke så god en idé
>
> /thomas

Ha ha

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 17:20

Den 03/07/11 17.21, Jesper Haaber Gylling skrev:

> [...]
> UDELUKKENDE håndterer kalendre og herunder CalDAV kalendre. Findes det?
>
> Jeg ved godt at Outlook kan bruges, men det skal være et kalender

"Vi bruger ikke kalendere"

Kalendersoftware er jeg helt blank i. Det er noget af det eneste jeg
ikke bruger en computer til. En flapsi-hapsi fra det lokale
grovvareselskab er mit foretrukne våben.

Prøv at kigge lidt her:
http://en.wikipedia.org/wiki/CalDAV
Der nævnes en masse applikationer med CalDav-understøttelse.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen