TomTom til iPhone?
Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 26-06-11 00:16

Hej. Jeg kan ikke se nogetsteds om hvordan kortopdateringer til TomToms
navigationsapp fungerer på iPhone?

Kommer de sammen emd almindelige opdateringer, eller skal de købes??

H.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-06-11 15:11

<Henrik> wrote:

> Hej. Jeg kan ikke se nogetsteds om hvordan kortopdateringer til TomToms
> navigationsapp fungerer på iPhone?
>
> Kommer de sammen emd almindelige opdateringer, eller skal de købes??

De kommer bare med almindelige opdateringer. Det er ikke sjældent, der
er en opdatering på et par gigabytes. Det tager lidt tid både at
downloade sådan en og at overføre den til iPhone. I den nye version af
Tomtom kan små ændringer downloades løbende direkte af iPhone. Det er
vist mest de små ændringer, brugerne kan rapportere. Foreløbig har det
ikke kostet noget at få opdateret, men mon ikke det er som med andre
softwareopdateringer? På et tidspunkt kommer der en større revision af
hele programmet, og så skal man betale.
De forærer nu ikke ligefrem butikken væk. Jeg købte f.eks.
Vesteuropa kort efter programmet var blevet lanceret. Man kunne ikke
købe hele Europa dengang. Jeg gav vist kr. 749,-. Nu er priserne dels
faldet, og dels er der kommet mange flere regioner i Tomtoms apps. Hvis
jeg en dag skal til Østeuropa, skal jeg enten købe hele Europa for kr.
669,- eller Østeuropa for kr. 439,-. Jeg kan ikke bare opgradere til
hele Europa for et mindre beløb. Havde jeg haft valget dengang, havde
jeg købt Tomtom til hele Europa, men det fandtes ikke. Man sparer nemlig
ikke meget ved bare at købe små regioner.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 26-06-11 18:06

> [...]
> jeg købt Tomtom til hele Europa, men det fandtes ikke. Man sparer nemlig
> ikke meget ved bare at købe små regioner.

Software eller kort-opdateringer?

H.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-06-11 19:19

<Henrik> wrote:

> Software eller kort-opdateringer?

På iTunes kan man kun købe apps. Det gælder også Tomtom. Man kan altså
ikke vælge. Man køber Tomtom til den region, man mener, man har brug
for. Man kan ikke udvide en region, så man f.eks. går fra Norden til
Vesteuropa eller Vesteuropa til hele Europa. Man er nødt til at købe en
ny app, hvis man skal bruge flere regioner. Så kommer der gratis
opdateringer ligesom til andre programmer til iPhone.
Tomtom har ikke forpligtet sig til at levere gratis opdateringer
i al evighed. På et tidspunkt kan der komme en ny version af ens app,
som man skal betale for, hvis man da ikke bare fortsætter med den gamle.
Helt generelt er det klart, at udviklerne skal tjene penge, så de vil
nok ikke blive ved med bare at give folk gratis opdateringer. Jeg havde
f.eks. et fodboldprogram, der stoppede med at virke sidste sommer. Man
skulle købe den nye version, hvis man ville følge med i ligaerne efter
sommerferien. Det kan jo ske med alle de programmer, man køber til sin
iPhone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 26-06-11 20:55

> [...]
> skulle købe den nye version, hvis man ville følge med i ligaerne efter
> sommerferien. Det kan jo ske med alle de programmer, man køber til sin

Ok, men når man downloader en opdatering til TomToms iPhone program.
Indeholder den opdatering så en kortopdatering eller gør den ikke?

H.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-06-11 21:09

<Henrik> wrote:

> Ok, men når man downloader en opdatering til TomToms iPhone program.
> Indeholder den opdatering så en kortopdatering eller gør den ikke?

Den indeholder en kortopdatering, men også ofte småforbedringer. Jeg er
netop ved at downloade ver. 1.8, der lige er kommet. Første punkt, som
de i øvrigt altid skriver ved opdateringer, er:

-LATEST, UPDATED TOMTOM MAP: Because roads are constantly changing, on
average 15% of roads change every year, your TomTom App update comes
with the latest and most up-to-date map.

Du kan selv se i App Store.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 26-06-11 21:16

> [...]
> average 15% of roads change every year, your TomTom App update comes
> with the latest and most up-to-date map.

Takker! Så køber jeg den i aften (:

H.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-06-11 10:38

> Takker! Så køber jeg den i aften (:

Kan den noget, som den gratis Navigon ikke kan?

- Mikael

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-06-11 15:28

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Kan den noget, som den gratis Navigon ikke kan?

Bruges af de der ikke hos Telenor som udbyder.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-11 18:43

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Bruges af de der ikke hos Telenor som udbyder.

Normalprisen for Navigon er stort set den samme som Tomtom. Jeg kan ikke
lige huske nogen anmeldelser, men mon ikke de er stort set lige gode?
Jeg har også Tomtoms holder med bedre GPS-antenne og højttaler, men den
virker vist også med Navigons app.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-06-11 19:33

> [...]
> lige huske nogen anmeldelser, men mon ikke de er stort set lige gode?
> Jeg har også Tomtoms holder med bedre GPS-antenne og højttaler, men den

Man kan være heldig at få den ene eller den anden på tilbud med jævne
mellemrum. Jeg har Navigon og er godt tilfreds. Jeg kender dog ikke
Tomtom, men har en Garmin GPS af ældre dato. Synes at Navigon har en
tendens til at ville meget med deres GPS og det kan gå lidt ud over
funktionaliteten i alm gps brug. Værst er dog nok iPhones svage GPS
modtager. Men at have nav-app i ens telefon synes jeg er genialt. Kun en
"dims" til det hele; navigation, musik, telefon, kontaktbog,
kørselsregnskab, webbrowser når man lige skal mindes om hvornår det var
at dit eller dat åbner/lukker osv. osv.