Adgang til Windows-diske
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-06-11 05:55

Overgang* fra Win til Mac er vel ikke bare sådan lige? Jeg har brugt
PC siden 1987 og har i tidens løb produceret en overvældende mængde
data og de ligger jo alle sammen på enten min Windows-maskine, på to
eksterne USB-harddisk, eller er brændt på CD'er og DVD'er.

Bortset fra filformater og programtilknytninger for disse data, kan
jeg så umiddelbart læse harddiskene (NTFS) og skiverne? Njaaaarh...?

Jeg ved godt (jeg har læst), at man kan lave en Windows-partition og
afvikle Windows-programmer, men jeg har det sådan, at kører man Mac,
så kører man Mac. Ellers ender det bare med at man bliver hængende og
har alt sit gamle lort kørende på Mac'en og det peger jo ikke fremad.

Vil USB-harddiskene kunne omformatteres til Mac-brug?

DVD'er som regel præformatterede (tror jeg nok), men det er vel til
Windows? Skal man købe specielle skiver til Mac?

*) Da den nye iMac primært er beregnet til specifikke arbejdsopgaver
for een bestemt kunde, vil jeg jo helt sikkert køre parallelt med min
PC i meget lang tid endnu, men jeg er nu ret sikker på, at når først
Mac er gået mig i blodet, vil jeg finde PC'en rigtig træls at arbejde
med.

I min fritid vil jeg gå i gang med at afprøve hvad jeg umiddelbart kan
videreføre på min business-Mac og efter et stykke tid anskaffer jeg
mig måske en Mac mere til eget brug.

Det der jo er interessant er, hvor mange data jeg kan genbruge.
Adobe-programmer, primært Photoshop, kan vel åbnes uden problemet, men
det kan Corel Draw helt sikkert ikke. At jeg ikke har konverteret til
at bruge Illustrator for mange år siden, kan jeg ikke redegøre
fornuftigt for (vanens magt). Corel Draw vil kunne gemme sine filer i
f.eks. AI eller EPS og vil kunne køre det som en batch. En kærkommen
anledning til at tage stilling til, hvor mange og hvor gamle
dokumenter det er relavant at arkivere.

Databasebaserede programmer, vil - som minimum - altid kunne udtrække
en kommasepareret fil, som derefter kan indlæses i et andet system
o.s.v., men alligevel forudser jeg, at jeg kommer til at stå tilbage
med en rest som ikke står til at redde.

Sprørgsmål: Er der nogen her der har været igennem samme proces og
hvad er/var erfaringerne generelt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Robert Piil

Dato : 25-06-11 07:25

Den 25/06-11 06.55, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> PC i meget lang tid endnu, men jeg er nu ret sikker på, at når først
> Mac er gået mig i blodet, vil jeg finde PC'en rigtig træls at arbejde

Jeg spår at du holder op med at bruge din windowsmaskine 1 uge efter du
er skiftet - medmindre du har helt specifikke programbehov du ikke kan
løse fra en native OSX.

> Sprørgsmål: Er der nogen her der har været igennem samme proces og
> hvad er/var erfaringerne generelt?

Windowsmaskinen blev slet ikke brugt, og min VM-Ware-Windows bliver
næsten ikke brugt. Jeg har - til daglig frustration - stadig en
win-arbejdsmaskine, og jeg overvejer i ramme alvor at spendere en
Macbook pro af egen lomme til at erstatte den.

De tekniske problemer du nævner er der vist ikke større udfordringer i,
når du først er skiftet.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-06-11 08:56

Sat, 25 Jun 2011 08:24:59 +0200 skrev Robert Piil:

>Jeg spår at du holder op med at bruge din windowsmaskine 1 uge efter du
>er skiftet - medmindre du har helt specifikke programbehov du ikke kan
>løse fra en native OSX.

Jeg har vist været skabs i mange år. Nu har jeg siddet klistret til
skærmen nogle timer og kigget på Mac-sider og jeg kan næsten ikke
vente på af få maskinen. Da jeg aldrig har sendt Mac en seriøs tanke
indtil nu, har de par timer nærmest været som en slikbutik og jeg må
hele tiden tvære savlet af mulen. En ny verden har åbnet sig. Jeg tror
det går med mig som med dig

Så kan jeg godt ærgre mig over, at jeg, i en alder af 57, har holdt
mig strengt til PC i de 24 år jeg har haft computer. Jeg er i bund og
grund kreativt anlagt og meget visuelt orienteret, men alt hvad jeg
har arbejdet med, har været meget rationelt og fokuseret på
effektivitet.

Ikke at man ikke kan arbejde effektivt på en Mac, for det er jeg
overbevist om man kan, men de gange jeg har set Mac-brugere i arbejde,
har jeg været chokeret over hvor meget tid de bruger på at flytte
rundt på vinduer, ændre størrelsen og organisere dem på desktoppen,
for blot at starte forfra. Det virker manisk.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-06-11 16:53

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> rundt på vinduer, ændre størrelsen og organisere dem på desktoppen,
> for blot at starte forfra. Det virker manisk.

Filhåndtering har aldrig været Mac OS's styrke. Men hvis det stod til
Steve Jobs burde brugeren heller ikke bøvle med slige sager. Bemærk
bl.a. forskellen mellem en iTunes bruger på Wintel og en på OS X. Mens
førstnævnte typisk vil tænke i kildefiler, hvor er de, hvordan er de
organiseret, backup osv. vil Macbrugeren typisk slet ikke vide hvor
musikken kommer fra: Hvis de findes i iTunes fint - i modsat fald
"eksiterer" de ikke. Med OS X 10.7 og fuldskærms apps bliver dette
system endnu mere fremtrædende.

Egentlig en sjov udvikling, for tidl. oplevede jeg Mac OS som meget
filorienteret med stor brug af drag 'n' drop, mens windows 3.11 var
programorienteret. (Hvem har ikke set en gl. windowsbruger lave
filhåndtering af wordfiler ved at åbne dem i word og vælge "gem som" for
at vælge ny placering.) Nu er det nærmest den omvendte verden.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Kurt Brixen

Dato : 27-06-11 17:00

On 2011-06-27 17:53:22 +0200, Martin Bredthauer said:

> [...]
> filhåndtering af wordfiler ved at åbne dem i word og vælge "gem som" for
> at vælge ny placering.) Nu er det nærmest den omvendte verden.

Ja, eller åbne Word, sætte en ZIP-fil ind, og sende på mail

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-06-11 17:13

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Ja, eller åbne Word, sætte en ZIP-fil ind, og sende på mail

Den har jeg godt nok ikke set, men har har set mange jpeg filer sendt på
den måde. (Ik' at det ikke også kunne ske for en Macbruger. Ikke mindst
efter at print-til-pdf er blevet så let. Unoder findes på begge
platforme

Fra : Snorre Berg

Dato : 01-07-11 07:53

Den 27.06.2011 17:53, skreiv Martin Bredthauer:

> [...]
> filhåndtering af wordfiler ved at åbne dem i word og vælge "gem som" for
> at vælge ny placering.) Nu er det nærmest den omvendte verden.

Denne litt arrogante holdningen om at brukeren ikke trenger å se eller
vite plasseringen av sine filer er noe av det som kan få meg vekk fra OS
X. I tillegg til at man skal være avhengig av ymse apps fra Apple for å
få gjort enkle ting. iTunes på maskina må til for at en iPhone skal
kunne lades gjennom USB-porten, for eksempel.

Bruken av kontekstuelle menyer ved høyreklikking er noe jeg har fått
sansen for på Windows. Menyene er noe forskjellige fra applikasjon til
noe som ofte finnes her). I Aperture, iPhoto og andre apps fra Apple ser
det ikke ut til å være noe slags konsistens i tanken bak bruken av
høyreklikking. Gratisprogrammer som Irfanview og FastStone Imageviewer
har sine mangler, men de er gratis og mer funksjonelle i daglig bruk enn
det som Apple tar betalt for. Det er etablert en praksis i bruk av
funksjonstaster innen denne kategorien applikasjonen. Apple gir beng i
hva som skjer på andre plattformer og lever i sin egen verden.

Jeg har aldri likt Windows og har fått tiltagende aversjon for det Apple
driver med. Kan det være flere enn meg som har det slik? Kanskje er
verden moden for et nytt OS?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 09:09

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> wrote:

> [...]
> >
> Denne litt arrogante holdningen om at brukeren ikke trenger å se eller
> vite plasseringen av sine filer er noe av det som kan få meg vekk fra OS

Det bestemmer du jo selv ?

>I tillegg til at man skal være avhengig av ymse apps fra Apple for å
> få gjort enkle ting. iTunes på maskina må til for at en iPhone skal
> kunne lades gjennom USB-porten, for eksempel.

nej ?

> [...]
>
> Jeg har aldri likt Windows og har fått tiltagende aversjon for det Apple
> driver med. Kan det være flere enn meg som har det slik? Kanskje er

Held og lykke med linux ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-11 11:00

Hej,

>iTunes på maskina må til for at en iPhone skal
> kunne lades gjennom USB-porten, for eksempel.

Der kræves ikke iTunes for at oplade en iPhone via USB.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-06-11 07:43

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
>
> Bortset fra filformater og programtilknytninger for disse data, kan
> jeg så umiddelbart læse harddiskene (NTFS) og skiverne? Njaaaarh...?

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

$20.

> [...]
> så kører man Mac. Ellers ender det bare med at man bliver hængende og
> har alt sit gamle lort kørende på Mac'en og det peger jo ikke fremad.

Du kan eventuelt indtrække din eksisterende Windowsmaskine som en
virtuel maskine og så køre den "i maven" på din OS X. Så har du det
hele og behøver ikke bekymre dig om at konvertere skidtet.

En ting jeg har været rigtigt glad for er at Æble-Y kan vise
Officedokumenter (Word, Powerpoint osv) direkte fra Finderen. Det
sparer RIGTIGT meget tid når man bare skal se indholdet.

> Vil USB-harddiskene kunne omformatteres til Mac-brug?

Ja. Men så bliver de jo nulstillet. Driveren ovenfor gør du kan bruge
det som det er.

Bemærk at det allerførste du skal have købt dig, er en ny ekstern
harddisk til Time Machine.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-06-11 08:43

Sat, 25 Jun 2011 08:43:01 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110625:

>http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
>
>$20.

Bingo! Jeg har surfet en del og kigget på software. Til min store
overraskelse, er priserne ikke så ublu som jeg regnede med.

>Du kan eventuelt indtrække din eksisterende Windowsmaskine som en
>virtuel maskine og så køre den "i maven" på din OS X. Så har du det
>hele og behøver ikke bekymre dig om at konvertere skidtet.

Som jeg skrev: Jeg vil kun i starten bruge muligheden og kun så lang
tid det tager mig at konvertere og/eller finde Mac-løsninger til
opgaverne. Jeg er fast besluttet på at blive Mac-mand med hud og hår.

>En ting jeg har været rigtigt glad for er at Æble-Y kan vise
>Officedokumenter (Word, Powerpoint osv) direkte fra Finderen. Det
>sparer RIGTIGT meget tid når man bare skal se indholdet.

Jeg ved at maskinen kommer med Office-pakken, så det er fint.

>Ja. Men så bliver de jo nulstillet. Driveren ovenfor gør du kan bruge
>det som det er.

Knæhøj karse, wild ting, bare kringeling

>Bemærk at det allerførste du skal have købt dig, er en ny ekstern
>harddisk til Time Machine.

Så må jeg lige på nettet og læse om hvad Time Machine er

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-06-11 09:11

Sat, 25 Jun 2011 09:42:47 +0200 skrev Kurt Hansen:

>Så må jeg lige på nettet og læse om hvad Time Machine er

Aha! Et backupprogram. Ja, sådan et skal jeg naturligvis have. Jeg kan
læse, at den back'er hele systemet op, så det vil kunne genskabes
as-is, eller rettere: as-was.

Det står allerede på to-do'en: som første handling at lave en komplet
spejling af maskinen som den kommer. I bare begejstring og
eventyrlyst, kommer jeg sikkert til at klytte noget de første dage og
så vil det jo være rart at kunne genskabe installationen som den var,
da jeg modtog den.

Det kan Time Machine altså? No need for specialsoftware til den
operation?

Jeg er i gang med at rydde denn ene harddisk (1 Gb), så den er klar
til at blive høvlet ned. Hvordan man gør det, må jeg finde ud af. Ved
nærmere efterkig konstaterer jeg (jeg havde glemt det), at ud over USB
kan den også forbindes med SATA og det er det jeg kører med. Der
skulle vel ikke være problemer med at knipse den til Mac'en?

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-06-11 19:10

> [...]

> eventyrlyst, kommer jeg sikkert til at klytte noget de første dage og
> så vil det jo være rart at kunne genskabe installationen som den var,

Ja undskyld, men det lyder som om, du er meget vant til Windows
I Mac-verdenen er det ikke så almindeligt, at man geninstallerer hele
systemet. Men OK bevares, så kan der da være situationer, hvor det er
ønskeligt. Det er bare ikke noget, privatpersoner med en enkelt computer
går og gør hele tiden. Der er som regel ikke grund til det.

> Det kan Time Machine altså? No need for specialsoftware til den
> operation?

Både og. Time Machine er fantastisk, fordi det tager backup hver time.
Man har altså altid en meget frisk backup. Time Machine er især lavet
til at finde enkelte filer, der pludselig er blevet væk. Man kan også
finde e-mail i Apples Mail-program, som man ved en fejl her slettet. Når
man nyinstallerer Mac OS X, kan man også bede installationsprogrammet om
at hente programmer, data og indstillinger fra en Time Machine-backup.
Det er bare den nyeste backup, der bliver brugt. Anskaffer man en ny
Mac, eller sætter man et større harddisk i sin Mac, er det alletiders
måde at få den nye Mac eller harddisk til at have samme indhold som den
gamle.
Det vil derimod være meget bøvlet, hvis du skal hente en hel
installation af lidt ældre dato ind. Jeg tror faktisk ikke, det kan lade
sig gøre. Installationsprogrammet bruger den nyeste version fra Time
Machine. Går du tilbage til ældre versioner i Time Machine, så skal du
jo udskifte system-filer og alt muligt.
Hvis du vil lave et spejl af din harddisk, så er det bedst at
gøre det direkte. Hvis man skal installere et nyt system, så er det også
en god idé at lave sådan en kopi. Det er normalt hurtigere at installere
end en Time Machine-backup. Det er jo også en god idé at have flere
back-upper, men det ved du nok. Så kan man opdatere denne kopi med jævne
mellemrum, så man har den ved siden af Time Machine. Man kan bruge
programmet Synchronize, der koster en smule, eller Carbon Copy Cloner,
der er gratis.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-06-11 03:50

Sun, 26 Jun 2011 20:09:47 +0200 skrev Henrik Münster:

>Ja undskyld, men det lyder som om, du er meget vant til Windows

Ja, det lægger jeg jo ikke skjul på. Jeg er klar over, at jeg - så
vidt som muligt - skal glemme at om det 'jeg er vant' til i Windows,
da mange ting er anderledes på en Mac.

Man skal dog ikke kigge sig meget omkring i Mac-space, før man får de
typiske Win-fordomme om Mac-brugere bekræftet. De er naive og
godtroende og vil allerhelst bruge arbejdstiden på at sidde og resize
og flytter vinduer.

Det er åbenbart en udbredt opfattelse, at Mac ikke KAN få virus, fordi
det er så fantastisk konstrueret og derfor usårligt. Sandheden er
imidlertid, at den markedsandel Mac har haft indtil for nyligt, bare
ikke har gjort Mac til et interssant mål. Det kommer, venner, og det
kommer hurtigere end I tror. Det store gennembrud for Mac er i gang og
vil have fart på i de kommende år og så sker det.

Jeg kan jo også læse mig til, at den højt berømmede måde at
afinstallere et program på, nemlig ved blot at trække ikonen over i
søppelsækken, er blændværk. Ganske som i Windows, efterlades stumper
og filer rundt omkring. Men ... hvad man ikke ved, har man jo ikke
ondt af.

Det ville ligeledes forbavse mig, om Apple har opfundet er
filhåndteringssystem der gør, at filerne ikke fragmenteres, men jeg
ved det ikke og kan derfor tage fejl. Selv med NTFS på
Windows-platformen forekommer det, at der er behov for at køre en
defragmentering. Dette kan dog ske automatisk, men alligevel.

Det er en kendt sag, at Windows-brugere er mere maskin- og
systemfixerede. Ja, for det har vi været nødt til. Windows har
gennemgået mange forandringer og forbedringer, men er - i bund og
grund - et tungt og menneskefjendsk system, men når op til 95% af
markedet (for desktops) har brugt det, har det at vælge alternativt
været en svær og uoverskuelig beslutning at skulle tage - også for
mig.

> [...]
>ønskeligt. Det er bare ikke noget, privatpersoner med en enkelt computer
>går og gør hele tiden. Der er som regel ikke grund til det.

Og det er fint, hvis det virkelig er sådan. Jeg glæder mig i hvert
fald som et pattebarn i måneskin til at gøre mine erfaringer.

At lave en komplet spejling er ikke så meget for programmernes skyld
.... og dog. Er du klar over hvor mange timer det tager at
geninstallere bare Windows, samt op hente de servicepacks der er
kommet siden CD'en o.s.v.? Puha, det gør man kun hvis det er absolut
nødvendigt - hvilket i praksis (for mange) vil sige 1 -2 gange om
året. Jeg håber - og tror - at det går noget mere gelinde på Mac.

At nulstille og begynde forfra med at installere OS og
brugerprogrammer vil formentlig være betydeligt nemmere på en Mac og
kun tage 1/10 af tiden, men er det ikke også sådan for Mac-brugere, at
langs hen ad vejen installerer man plugins, småprogrammer og
utilities, samt foretager en vis brugertilpasning af både OS og
programmer?

Det er lige præcist DET jeg gerne vil have en spejling af og kunne
geninstallere. Ellers går der jo flere dage, hvor man hele tiden
støder på noget der mangler og hvor man tænker "Oh shit, hvor var det
nu jeg fandt det plugin eller gratis program"?

>Time Machine er fantastisk, fordi det tager backup hver time.

Det kan man vel (forhåbentligt) indstille ethvert anstændigt
backup-program til? Det kan "vi" i hvert fald.

>Når
>man nyinstallerer Mac OS X, kan man også bede installationsprogrammet om
>at hente programmer, data og indstillinger fra en Time Machine-backup.

Indstillinger? Hvilke indstillinger og hvordan udvælger man i
backup'en? Kan man bare sætte flueben ved "Indstillinger for mail" og
vupti ...?

> [...]
>sig gøre. Installationsprogrammet bruger den nyeste version fra Time
>Machine. Går du tilbage til ældre versioner i Time Machine, så skal du

Ahaaa, ser man det! Det er jo netop sådan jeg er vant til at tænke som
Windows-bruger.

> [...]
>gøre det direkte. Hvis man skal installere et nyt system, så er det også
>en god idé at lave sådan en kopi. Det er normalt hurtigere at installere

Hvilket er lige nøjagtigt det jeg gerne vil og som mit spørgsmål gik
på.

> [...]
>mellemrum, så man har den ved siden af Time Machine. Man kan bruge
>programmet Synchronize, der koster en smule, eller Carbon Copy Cloner,

Nu er vi så fremme ved det, som kun tid og erfaring kan fortælle mig.
Det er vel sådan, at også Mac-programmer svinger i kvalitet. Ikke
nødvendigvist sådan at de gratis er dårlige og at det dyreste er det
bedste, men som det er i WinWorld er der et filter på så mange
millioner brugere, at der udkrystaliserer sig noget man kan bruge som
rettesnor. Peter eller pouls "Jeg er vældig godt tilfreds med
Program-X", kan jeg jo ikke bruge til ret meget.

Jeg føler mig, på nuværende tidspunkt, ikke i stand til at gennemskue
om hisset eller hint (evt. gratis) Mac-program er pålideligt og
fyldestgørende. Udgiverens egne beskrivelser og anprisninger er, som
for alt andet i denne verden, kun at betragte som vejledende. En af
faldgruberne i MacWorld er, at selv de mindste programudbydere har
visuelt flotte og forførende hjemmesider - et af Mac-folkets virkeligt
stærke sider.

Nå, nu kan jeg ikke huske hvad det hele startede med, men jeg er
umulig at stoppe, når først fingrene danser hen over stavepladen. Der
ryger nogle gange en finke af panden, f.eks. ved at bruge nogle af de
fordomme jeg, som mangeårig Win/Loose-bruger, har siddende dybt i
flæsket. Jeg undskylder hvis du eller andre optager det som andet en
begejstret skrivekløe

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-11 06:29

Hej,

> [...]
> typiske Win-fordomme om Mac-brugere bekræftet. De er naive og
> godtroende og vil allerhelst bruge arbejdstiden på at sidde og resize

Sikke en gang vrøvl.

> [...]
> imidlertid, at den markedsandel Mac har haft indtil for nyligt, bare
> ikke har gjort Mac til et interssant mål. Det kommer, venner, og det

Det er da i hvert fald et par udokumenterede påstande.

> [...]
> søppelsækken, er blændværk. Ganske som i Windows, efterlades stumper
> og filer rundt omkring. Men ... hvad man ikke ved, har man jo ikke

Der er ikke tale om blændværk. Det er normal praksis også i fx Linux at
afinstallation af et program kun fjerner selve programmet, men ikke fx
konfigurationsfiler, skabte datafiler, etc.

Din kommentar om "hvad man ikke ved" sømmer sig ikke rigtigt.

> [...]
> Windows-platformen forekommer det, at der er behov for at køre en
> defragmentering. Dette kan dog ske automatisk, men alligevel.

Der er ikke nogen som har påstået at Apple har opfundet et filsystem som
gør det umuligt at filer kan blive fragmenteret. At tro at det skulle
betyde at man bør køre defragmentering i tide og utro er noget vrøvl.
Det er i øvrigt ikke noget "Apple har opfundet" - det er et generelt
datalogisk fremskridt som findes på tværs af stort set alle platforme.

> Det er en kendt sag, at Windows-brugere er mere maskin- og
> systemfixerede.

Måske for dig - men jeg synes du generaliserer meget. Mange af de Mac
brugere, jeg kender, er fx langt mere "maskinfikserede" end du nok
forestiller dig Mac-brugere.

> kommet siden CD'en o.s.v.? Puha, det gør man kun hvis det er absolut
> nødvendigt - hvilket i praksis (for mange) vil sige 1 -2 gange om
> året.

Det lyder lidt som om du bruger din Windows forkert. Der burde ikke være
nogen grund til at geninstallere Windows fra scratch hvert halve år.

> [...]
> langs hen ad vejen installerer man plugins, småprogrammer og
> utilities, samt foretager en vis brugertilpasning af både OS og

Det er blandt andet derfor, man tager en backup.

> Indstillinger? Hvilke indstillinger og hvordan udvælger man i
> backup'en? Kan man bare sætte flueben ved "Indstillinger for mail" og
> vupti ...?

Indstillinger er indstillinger af programmer - dvs. "opsætning".

Du kan restore fra din Time Machine backup på en måde så du får en menu,
hvor du kan udvælge brugere, programmer, indstillinger og andre filer.

> Ahaaa, ser man det! Det er jo netop sådan jeg er vant til at tænke som
> Windows-bruger.

Det er desværre forkert. Du kan sagtens restore en hel installation af
ældre dato. Ved restore fra installations-DVD'en får du oversigt over
backuptidspunkter, hvor du så kan vælge det tidspunkt, du vil restore fra.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-06-11 07:48

Mon, 27 Jun 2011 07:28:38 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

>Sikke en gang vrøvl.

OK, vi er vist gået forbi hinanden for hele mit indlægs vedkommende.
Jeg mente eller at have dækket mig ind, dels ved et henvise til
"almindelige" fordomme - ikke nødvendigvist mine egne - og dels at
undskylde til sidst, hvis mit hovedet-under-armen-skriveri falder
nogen for brystet.

> [...]
>konfigurationsfiler, skabte datafiler, etc.
>
>Din kommentar om "hvad man ikke ved" sømmer sig ikke rigtigt.

Du har ret (længere nede): Jeg generaliserer nok for groft, men jeg
har oplevet mange Mac-folk stråle som en sol når de demonstrerer hvor
let det er at installere og afinstallere et program på en Mac. De er
helt sikkert lykkeligt uvidende om hvad der fjæler sig under
motorhjelmen.

"Sømmer sig ikke". Tjah, det var nu ikke meningen af være usømmelig og
skyde skarn for uret (en gammel talemåde - ikke min), men jeg mener nu
nok jeg har belæg for min påstand. Jeg skal beklage ordvalget.

>Indstillinger er indstillinger af programmer - dvs. "opsætning".
>
>Du kan restore fra din Time Machine backup på en måde så du får en menu,
>hvor du kan udvælge brugere, programmer, indstillinger og andre filer.

Fedt

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-11 10:31

Hej,

> [...]
> "almindelige" fordomme - ikke nødvendigvist mine egne - og dels at
> undskylde til sidst, hvis mit hovedet-under-armen-skriveri falder

Går du også ned i kassen i Netto og siger "Undskyld mig, men kassedamer
er godt nok idioter!" - og regner med at det går ubemærket hen fordi du
har sagt undskyld først?

> [...]
> let det er at installere og afinstallere et program på en Mac. De er
> helt sikkert lykkeligt uvidende om hvad der fjæler sig under

Hvad er det så for en særlig viden du sidder inde med om, hvad der
foregår under motorhjelmen, som disse mennesker ikke har?

Mener du at det ikke forholder sig sådan, at det almindeligvis er let at
installere og afinstallere programmer på en Mac?

Jeg synes selv det er let at installere og afinstallere programmer på
Mac OS X - og det demonstrerer jeg da også, hvis jeg bliver spurgt. Jeg
ved, hvad der sker under motorhjelmen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-06-11 20:33

Mon, 27 Jun 2011 11:30:55 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

>Går du også ned i kassen i Netto og siger "Undskyld mig, men kassedamer
>er godt nok idioter!" - og regner med at det går ubemærket hen fordi du
>har sagt undskyld først?

Jeg trækker mig. Jeg kan ikke forsvare mig længere uden at det udarter
til ordkløveri og det er ingen jo tjent med. Denne gang vil jeg så
sige undskyld BAGEFTER. Okay?

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-11 21:09

Hej,

> Jeg trækker mig. Jeg kan ikke forsvare mig længere uden at det udarter
> til ordkløveri og det er ingen jo tjent med. Denne gang vil jeg så
> sige undskyld BAGEFTER. Okay?

Det ville være mere passende at undgå generaliseringerne og den dårlige
omtale af folk - så har man slet ikke brug for at undskylde.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 27-06-11 11:59

> [...]
> let det er at installere og afinstallere et program på en Mac. De er
> helt sikkert lykkeligt uvidende om hvad der fjæler sig under

Står det skrevet i et programs manual at dette er anbefalt måde at
fjerne programmet på, så kan du stole på udvikler. Eventuelle efterladte
filer, vil da ikke skape problemer. Der er ingen registry-fil som skal
redigeres.

Øyvind Rise

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-11 18:32

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Sikke en gang vrøvl.

Mon ikke fordommen opstår, fordi Windowsbrugere som regel maksimerer
vinduerne. Så har de enten en masse tomt, hvidt rum omkring indholdet,
eller også sidder de og læser nogle enormt lange linier. En Mac har ikke
en knap til at maksimere. Derimod tilpasses vinduet til indholdet. På en
Mac-skærm kan man derfor typisk se masser af vinduer, der overlapper
hinanden mere eller mindre. På en Windows-skærm ser man kun ét vindue.
Jeg siger ikke, at alle gør sådan. Det er bare det, jeg har iagttaget
blandt Windowsbrugerne henne på mit arbejde.

> [...]
> konfigurationsfiler, skabte datafiler, etc.
>
> Din kommentar om "hvad man ikke ved" sømmer sig ikke rigtigt.

Men kan man ikke generelt sige, at de efterladte stumper på en Mac bare
fylder en lille smule. De tager ikke ressourcer fra systemet. Jeg har da
hørt, at under Windows har man DLL-filer og registries og alt muligt
mærkeligt, som fyldes af programdele, og som tager ressourcer, hvis de
ikke fjernes. Igen: Jeg kender ikke den nyeste Windows. Måske er det
blevet bedre.

> Måske for dig - men jeg synes du generaliserer meget. Mange af de Mac
> brugere, jeg kender, er fx langt mere "maskinfikserede" end du nok
> forestiller dig Mac-brugere.

Jeg ved heller ikke, om det har så meget med platformen at gøre, men
mere med den enkelte person. Vi bruger Windows på mit arbejde, og der er
folk vist ikke specielt fikserede eller orienterede om noget som helst
med computere. De kan bare til nød betjene dem.
Men OK, har der ikke været noget med, at Mac mere talte til de
bløde værdier. Apple har da ofte forsøgt at ansætte mere kunstneriske
personer, og de har gået meget op i de mere æstetiske aspekter. Der har
andre dele af computerverdenen nok være mere for tekniske nørder, der
egentlig var ligeglade med, om en ikon så pæn ud. Bare den virkede.

> [...]
> ældre dato. Ved restore fra installations-DVD'en får du oversigt over
> backuptidspunkter, hvor du så kan vælge det tidspunkt, du vil restore fra.

Jeg beklager, men så må jeg have husket forkert. Som sagt er det kun
meget sjældent, man har brug for at geninstallere systemet på en Mac, så
det er ikke så tit, jeg ser valgmulighederne i installationsprogrammet.
Men er det ikke rigtigt, at man kun får muligheden, når man
installerer Mac OS X forfra og derefter vil indlæse en backup fra Time
Machine via installationsprogrammet? Når man har en kørende Mac kan man
da ikke bare åbne Time Machine og så bede den om at lave hele harddisken
om til at se ud, som den gjorde på et tidligere tidspunkt, vel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-11 18:53

Hej,

> Mon ikke fordommen opstår, fordi Windowsbrugere som regel maksimerer
> vinduerne.

Man kan også maksimere vinduer på Mac, hvis man vil. Der findes
adskillige tilføjelsesprogrammer til både Windows og Mac der ændrer på det.

Det jeg opponerer imod er, at Kurt kalder Mac-brugere over en kam for
"naive" og "godtroende". Uanset hvad synes jeg det er lidt for groft.

> [...]
> mærkeligt, som fyldes af programdele, og som tager ressourcer, hvis de
> ikke fjernes. Igen: Jeg kender ikke den nyeste Windows. Måske er det

"Registries" er registreringsdatabasen. Der er ingen "programdele" i
den. Det tager ikke nogen nævneværdige resurser at efterlade et par
entries i registreringsdatabasen eller en lille DLL-fil. Som regel
fjerner afinstalleringsprogrammer på Windows både DLL-filer og entries i
registreringsdatabasen, så det ser jeg ikke som det store problem.

> [...]
> da ikke bare åbne Time Machine og så bede den om at lave hele harddisken
> om til at se ud, som den gjorde på et tidligere tidspunkt, vel?

Dit spørgsmål giver ikke rigtigt nogen mening. Du kan restore din Time
Machine backup uanset om din Mac er "kørende" eller den er stået af og
du har fået en ny.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-11 19:26

> Man kan også maksimere vinduer på Mac, hvis man vil. Der findes
> adskillige tilføjelsesprogrammer til både Windows og Mac der ændrer på det.

Men gør folk det i almindelighed. De fleste, der bruger computer, er
trods alt ikke så avancerede. De installerer ikke alt muligt ekstra.
Mange bruger computer på arbejdet, hvor det får at vide, at de slet ikke
må installere noget ekstra. Jeg har da også ofte hørt Windows-brugere
undre sig over, hvordan man maksimerer vinduer på en Mac. Jeg tror
altså, mange Windows-brugere er vant til, at de bare maksimerer vinduet,
og så ser de ikke de andre programmer, der er kørende. Personligt bryder
jeg mig ikke om det. Jeg er måske ret ene om det synspunkt?

> Det jeg opponerer imod er, at Kurt kalder Mac-brugere over en kam for
> "naive" og "godtroende". Uanset hvad synes jeg det er lidt for groft.

Hvad er der nu galt i at være naiv og godtroende?

> [...]
> fjerner afinstalleringsprogrammer på Windows både DLL-filer og entries i
> registreringsdatabasen, så det ser jeg ikke som det store problem.

Ja netop, hvis man bruger afinstalleringsprogrammer. På en Mac kan man
ofte nøjes med at trække programmet i papirkurven. Jeg har læst, at det
er problem med DLL-filer og registreringsdatabasen, at de bliver fyldt
op med alt muligt, men det passer måske ikke.

> Dit spørgsmål giver ikke rigtigt nogen mening. Du kan restore din Time
> Machine backup uanset om din Mac er "kørende" eller den er stået af og
> du har fået en ny.

OK, når jeg åbner Time Machine får jeg et Finder-vindue. Jeg kan så gå
tilbage i tiden. Jeg har ofte brugt det til at hente enkelte filer. Vil
det sige, at jeg blot kan markere hele harddisken forrige torsdag, og så
bliver harddisken gendannet, som den var dengang? Det var jeg ikke klar
over, at man kunne bare med et enkelt klik.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-11 21:06

Hej,

> Men gør folk det i almindelighed.

Næh, det tror jeg ikke. Min pointe er bare, at Mac-folk er mange
forskellige ting - og det samme gør sig gældende for Windows-folk.

Hvis man gerne vil fortsætte med at "Windows-maksimere", så kan man også
det på en Mac.

> Hvad er der nu galt i at være naiv og godtroende?

Det er der ikke noget galt i - jeg tror bare næppe alle Mac-brugere er det.

> man ofte nøjes med at trække programmet i papirkurven. Jeg har læst,
> at det er problem med DLL-filer og registreringsdatabasen, at de
> bliver fyldt op med alt muligt, men det passer måske ikke.

Nej, det passer ikke. Man kan slet ikke fylde en DLL-fil op - det giver
ikke mening.

> [...]
> torsdag, og så bliver harddisken gendannet, som den var dengang? Det
> var jeg ikke klar over, at man kunne bare med et enkelt klik.

Nej, sådan virker det ikke. Du skal boote fra en restore partition eller
en installations-DVD eller lign. før at gøre det. Pointen var bare, at
du kan gøre det på en vilkårlig Mac.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-06-11 22:20

Mon, 27 Jun 2011 22:06:24 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

>Nej, det passer ikke. Man kan slet ikke fylde en DLL-fil op - det giver
>ikke mening.

Registreringsdatabasen er elektronhjernen, eller kommandobunkeren om
man vil. Den holder styr på alt lige fra hvilke filer man senest har
åbnet med hisset eller hint program, til hvor programmer skal finde
sine systemoplysninger og fortæller bl.a. hvor dets DLL-filer ligger
og alt muligt andet skrammel.

Registreringsdatabasen KAN åbnes med et indbygget program "RegEdit",
men det er ikke for hvide mennesker. Ændrer eller sletter man et eller
andet, som ser ud til at kunne undværes, eller man finder
mistænkeligt, kan det lægge hele eller dele af systemet ned.

Fra Windows kontrolpanel kan man afinstallere et program. Jo tak, det
er fint, men det er ikke fint. Det er op til den enkelte
programudvikler at lave den tilhørende afinstaleringsfunktion og her
fejler næsten alle, eller også er de bare ligeglade. Jeg tror kun jeg
har oplevet et enkelt program (husker ikke hvilket) der ryddede
ordentligt op efter sig, så alt var clean bagefter.

Alle programmer skriver i registreringsdatabasen og nogle programmer
skriver RIGTIG meget. En del af det fjernes ved afinstallering, men
meget ligger tilbage og rundt om i systemmapperne ligger der DLL-filer
og alle mulige andre filer, som ikke er blevet fjernet. Jeg skal sent
glemme, da jeg købte min nuværende PC, som var præinstalleret med
bl.a. Norton Antivirus o.a. Efter afinstallering fandt et
oprydningsprogram mere end 3.000 døde og overflødige registry keys.
Totalt grotesk!

Heldigvis findes der oprydningsprogrammer (også gratis der er ganske
effektive). Når man kører sådan et hver eller hver anden uge, finder
den som regel 50 eller 100 af sådanne døde og overflødige registry
keys, mens andre, dertil indrettede, programmer kan finde mange døde
filer, som afinstallerede programmer har efterladt ude på disken. I
Windows er man i høj grad henvist til selv at konstarere at man har et
problem og dernæst at finde et (måske gratis) program der kan løse
det.

De døde filer fylder bare, som også nævnt i tråden vedrørende Macs.
Problemet med registreringsdatabasen, der som navnet siger netop er en
database (som Windows søger i med rasende fart HELE tiden) efterhånden
svulmer op og sander til. Jo flere mega Windows skal pløje sig igennem
for at finde en henvisning, jo længere tid tager det.

Med Windows 7 burde filfragmentering ikke længere være et problem, da
defragmentering automatisk starter, når graden kommer over 5% (så vidt
jeg husker). Det er dog en sandhed med modifikationer. Har man en
livlig trafik ud og ind af programmer, redigering af mange filer hver
dag m.m., har jeg oplevet, at hvis jeg manuelt vælger at starte
defragmentering, har op mod 25% af filerne ligget som hundredevis
eller tusindvis af små stumper rundt omkring på harddisken. DET er
noget der sløver, kan jeg hilse at sige.

Javel, det kommer således meget an på brugen - altså hvem man er og
hvilke opgaver man udfører og hvor ofte. Jeg er personligt meget
opmærksom på systemydelsen og ved hvilke værktøjer jeg skal bruge, men
når jeg en gang imellem kommer ud til en bekendt, hvis maskine er
blevet dræbende langsom, kører jeg en defragmentering og en oprydning
i registreringsdatabasen og maskinen er som ny igen.

Mange Hr. og Fru Jensen ville givetvis være bedre tjent med en Mac.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-11 07:46

Hej,

> Registreringsdatabasen er elektronhjernen, eller kommandobunkeren om
> man vil.

Det er en noget underlig sammenligning - det giver ikke ret meget
mening. Skal man sammenligne registreringsdatabasen med noget, må det
vel være en... database, kartotekskort, arkivskab, osv. i den dur.

> [...]
> åbnet med hisset eller hint program, til hvor programmer skal finde
> sine systemoplysninger og fortæller bl.a. hvor dets DLL-filer ligger

Det er ikke registreringsdatabasen som sådan der gør ovennævnte. Nogen
programmer vælger at gemme information om de dokumenter, de senest har
åbnet i registreringsdatabasen. Der er ikke tale om at
registreringsdatabasen gør noget selv eller at det drejer sig om alle
filer eller lign. Tilsvarende er der heller ikke en registrering af alle
DLL-filer i registreringsdatabasen - men programmer kan, frivilligt,
vælge at gemme oplysninger om DLL-filer i registreringsdatabasen.

> Alle programmer skriver i registreringsdatabasen og nogle programmer

Næsten alle.

> bl.a. Norton Antivirus o.a. Efter afinstallering fandt et
> oprydningsprogram mere end 3.000 døde og overflødige registry keys.
> Totalt grotesk!

Man kan generelt ikke stole på oplysninger fra den slags
"oprydningsprogrammer" medmindre man rent faktisk ved, hvad de enkelte
nøgler helt konkret betyder. Stadig kan jeg ikke se det "groteske" i
det... hvis et program fx gemmer 3.000 nøgler med konfiguration som
fylder måske 50 kB på harddisken, og det så betyder at du efter en
opgradering eller en ny-installation af programmet sparer 5 minutter på
at indtaste diverse oplysninger igen - så kan det jo være fornuftigt nok.

> Heldigvis findes der oprydningsprogrammer (også gratis der er ganske
> effektive). Når man kører sådan et hver eller hver anden uge, finder
> den som regel 50 eller 100 af sådanne døde og overflødige registry

Der er bare ingen grund til at køre sådanne oprydningsprogrammer hver
uge. Desuden er det svært at stole på, at der vitterligt er tale om
"døde" og overflødige nøgler.

> [...]
> svulmer op og sander til. Jo flere mega Windows skal pløje sig igennem
> for at finde en henvisning, jo længere tid tager det.

Er du sikker på det?

Det lyder ikke så sandsynligt at en forholdsvis stor
registreringsdatabasen skulle udgøre en mærkbar performance ulempe.

> Med Windows 7 burde filfragmentering ikke længere være et problem, da
> defragmentering automatisk starter, når graden kommer over 5% (så vidt
> jeg husker). Det er dog en sandhed med modifikationer. Har man en

Ja, det er nemlig ikke rigtigt. I Windows 7 sker defragmentering som
standard på en fast dag om ugen. Du kan selv ændre skemaet under
indstillingerne, sådan at du fx defragmenterer hver torsdag kl. 18.00.
Så er det bare med at huske at have computeren tændt torsdag aften.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-06-11 08:33

Tue, 28 Jun 2011 08:46:18 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

> [...]

>uge.

>Desuden er det svært at stole på, at der vitterligt er tale om

Jeg tror jeg stikker piben ind og sætter mig til at vente på min nye
Mac. I den bedste mening har jeg forsøgt, i en lidt populær og
overfladisk form, at skitsere nogle principper, men dels smutter der
et par ikke-helt-korrekte formuleringer iblandt og dels udarter det
som regel til et længere skriveri, end der var hensigten.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-11 08:39

Hej Kurt,

> [...]
> et par ikke-helt-korrekte formuleringer iblandt og dels udarter det
> som regel til et længere skriveri, end der var hensigten.

Jeg har ikke nogen intentioner om at få dig til at stikke piben ind. Jeg
korrigerer blot ukorrekte oplysninger, hvor jeg ser dem. Det må man leve
med, når man skriver på USENET.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-06-11 09:47

Tue, 28 Jun 2011 09:39:13 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:

>Hej Kurt,

>Jeg har ikke nogen intentioner om at få dig til at stikke piben ind. Jeg
>korrigerer blot ukorrekte oplysninger, hvor jeg ser dem. Det må man leve
>med, når man skriver på USENET.

Jeg er bestemt ikke fornærmet. Jeg startede på FIDO-net under krigen
(den kolde altså) og har brugt Usenet så længe jeg kan huske. Dem der
husker mig (jeg er ny i DENNE gruppe) ved også, at jeg skriver som var
Fanden selv i hælene på mig og efter samme princip, som når torsken
lægger 5 millioner æg i håb om at 4-5 stykker overlever og bliver til
store torsk.

Jeg har dog ikke for vane at fare med halve vinde og skriver som regel
seriøst med en ikke ringe baggrundserfaring. I denne tråd er jeg
kommet skidt fra start og har ikke formået at svare ordentligt for mig
efterfølgende. Derfor vælger jeg at trække mig og ikke trampe
yderligere i det.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-11 10:14

Hej,

> Jeg er bestemt ikke fornærmet. Jeg startede på FIDO-net under krigen
> (den kolde altså) og har brugt Usenet så længe jeg kan huske. Dem der
> husker mig (jeg er ny i DENNE gruppe) ved også, at jeg skriver som var

Ah, ja - jeg var også selv ivrig bruger af FIDO-net. Om det var under
krigen eller ej kommer vist lidt an på, hvornår man regner den for
afsluttet - men det føles i hvert fald som længe siden.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-11 18:48

> [...]

> Ah, ja - jeg var også selv ivrig bruger af FIDO-net. Om det var under
> krigen eller ej kommer vist lidt an på, hvornår man regner den for

Der kommer altid en krig mere ....

/thomas

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 28-06-11 21:07

> Der kommer altid en krig mere ....

Ja, når vi nu ikke længere har en kold krig, hvad har dog så været bedre
end en varm en af slagsen ?
/sarkasme slut

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-11 18:32

> [...]

> søppelsækken, er blændværk. Ganske som i Windows, efterlades stumper
> og filer rundt omkring. Men ... hvad man ikke ved, har man jo ikke

I langt de fleste tilfælde kan man roligt gøre det. De efterladte
"stumper" aktiveres ikke, når programmet er væk. De tager derfor ikke
ressourcer, og de fylder kun minimalt på en moderne, stor harddisk. Ofte
er det heller ikke svært at finde dem og fjerne dem manuelt, hvis man
absolut vil. Der er selvfølgelig undtagelser med programmer, der lægger
menupunkter ind i øverste skærmlinie og den slags. I Windows (og jeg
kender ikke de nyeste versioner) har man altid sagt, at DLL-filer,
registry og sådan noget bliver fyldt op med dele fra programmer. De
tager ressourcer, når computeren kører, så derfor skal de helst fjernes
med et afinstallationsprogram.

> [...]
> Windows-platformen forekommer det, at der er behov for at køre en
> defragmentering. Dette kan dog ske automatisk, men alligevel.

Der er enkelte tilhængere, men langt de fleste siger, at det ikke er
nødvendigt at defragmentere harddisken på en Mac. Filer op til 2 GB
bliver løbende defragmenteret. Jeg gør det aldrig.

> [...]
> nødvendigt - hvilket i praksis (for mange) vil sige 1 -2 gange om
> året. Jeg håber - og tror - at det går noget mere gelinde på Mac.

Det lyder helt vildt. Når der kommer en ny version af Mac OS X,
installerer jeg det bare på min harddisk. Når jeg får en ny Mac, fører
jeg blot programmer, data, indstillinger osv. over fra den gamle Mac med
et kabel eller fra en ekstern harddisk, hvor jeg lige har spejlet den
gamle Macs harddisk til. Nogle gange kan jeg godt finde på at formatere
harddisken, når der kommer nyt Mac OS X. Når jeg installerer det,
overfører jeg så blot alle mine ting fra en ekstern harddisk. Jeg kan
ikke huske, at jeg nogensinde har været nødt til at geninstallere et
system pga. problemer.

> [...]
> langs hen ad vejen installerer man plugins, småprogrammer og
> utilities, samt foretager en vis brugertilpasning af både OS og

Efter installationen kører man blot "Softwareopdatering", der finder
opdateringer på nettet. Det går normalt hurtigt og let. Men det er da
rigtigt, at man nogle gange installerer en del småprogrammer og plugins.

> Det kan man vel (forhåbentligt) indstille ethvert anstændigt
> backup-program til? Det kan "vi" i hvert fald.

Men det gør folk normalt ikke. Vil det ikke også være vanskeligt i
praksis? De back-up-programmer, jeg har kendt, skal først skanne
harddisken for ændrede filer. Det tager gerne det meste af den time, der
går mellem to back-up'er. Time Machine overvåger det løbende, så den
ikke bruger så lang tid hver time (hvis man da ikke har ændret en hel
masse).

> [...]
> rettesnor. Peter eller pouls "Jeg er vældig godt tilfreds med
> Program-X", kan jeg jo ikke bruge til ret meget.

Nu er jeg ikke selv ekspert, men jeg læste for år tilbage, at
Mac-programmer generelt var af langt højere kvalitet en
Windows-programmer. Det dengang meget brugte argument, at der var meget
mere software til Windows, var derfor ikke så vigtigt. Hvad skal man med
5.000 tekstbehandlere, hvis de 4.950 er noget møg? Jeg er også selv
forbløffet over, hvor amatøragtige småprogrammer til Windows ser ud. Men
der er selvfølgelig kun udseende. Jeg har også hørt, at der er dukket
især video-konverteringsprogrammer til Mac op, som blot er en skal på
nogle i øvrigt gratis og lidt simple værktøjer. Man lokkes derfor til at
give penge for noget, der dels ikke er videre godt, og dels kan fås
gratis. Hvis du spørger efter software f.eks. her i gruppen, vil du
sikkert få kvalificerede svar.

> [...]
> faldgruberne i MacWorld er, at selv de mindste programudbydere har
> visuelt flotte og forførende hjemmesider - et af Mac-folkets virkeligt

Æstetik er vigtig.

> [...]
> fordomme jeg, som mangeårig Win/Loose-bruger, har siddende dybt i
> flæsket. Jeg undskylder hvis du eller andre optager det som andet en

Det kender jeg godt. Jeg burde arbejde, så jeg sidder også og skriver
her i stedet for
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-11 19:07

Hej,

> [...]
> registry og sådan noget bliver fyldt op med dele fra programmer. De
> tager ressourcer, når computeren kører, så derfor skal de helst fjernes

Nej, det har man ikke altid sagt (og har man det, så har man altid taget
fejl). Sådan fungerer det ikke.

> Der er enkelte tilhængere, men langt de fleste siger, at det ikke er
> nødvendigt at defragmentere harddisken på en Mac.

Det er det ikke (forudsat at man kører med det almindelige filsystem).

> Filer op til 2 GB
> bliver løbende defragmenteret. Jeg gør det aldrig.

Du er lidt galt i byen med størrelsen. Det gælder kun for filer under 20
MB. I øvrigt bliver de ikke løbende defragmenteret - det sker først når
du rent faktisk åbner filen. Der er jo ingen idé i at defragmentere
filer, som aldrig bliver brugt.

En mindre andel af de endnu mindre filer (<10 MB) kan i øvrigt blive
defragmenteret som en sidegevinst af at ofte læste filer bliver samlet i
en "klynge" sammen med metadata.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-06-11 12:07

> Ikke nogen helt forkert sammenligning. NÃ¥, det bliver jo nok hurtigt
> hverdag igen og der skal jo også produceres noget, men spændende
> bliver det da

Jamen, hvornår ankommer vidunderet da?

(og du kan roligt købe USB-harddisken til Time Machine inden)

> Eiiii (TM), frist mig ikke over evne. Bortset fra et par
> meningsforstyrrende unøjagtigheder fra min side, burde jeg måske
> afpudse dine modargumenter lidt, men lad det nu være. Jo, jeg bliver
> en lille smule klogere hver gang.

Klart bedre end at blive dummere. SÃ¥ er det vel ok?

> Det gør jeg i øvrigt også hver gang jeg forkæler mig selv med en
> Laphroaig Quarter Cask*. En solid dram hver aften hjælper med til at
> brænde døde hjerneceller af, så forstanden hele tiden holdes
> defragmenteret og optimeret

Jeg tror bare det er resultatet af alt for mange år med Windows - så må
man søge trøst i flasken

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-06-11 12:47

Tue, 28 Jun 2011 13:07:03 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110628:

>Jamen, hvornår ankommer vidunderet da?

Med Budstikken torsdag mellem 10 og 12 AM

>(og du kan roligt købe USB-harddisken til Time Machine inden)

Der kommer en "ekstern harddisk" med. Om det sådan en du mener, ved
jeg ikke, men mon ikke?

>Klart bedre end at blive dummere. Så er det vel ok?

Det er endaxi, tamam og Kringe-ling med Kryds og Bolle

Tø- hø

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-11 10:14

Hej,

> Bingo! Jeg har surfet en del og kigget på software. Til min store
> overraskelse, er priserne ikke så ublu som jeg regnede med.

Du kan også bare hente programmet NTFS-3G fra denne hjemmeside:

http://macntfs-3g.blogspot.com/

(NTFS-3G er et stykke nede på siden)

Det giver dig stort set samme funktionalitet som købeprogrammet, men dog
med en lidt lavere performance. Hvis du kun skal bruge det til
lejlighedvis at hente gamle filer ind med, så er det fint nok.

Mht. dit spørgsmål om CD'ere og DVD'ere - de kommer ikke med
filsystemsformattering, så det er de samme du kan bruge på Windows og
Mac. Dem du allerede har brændt kan du også sagtens læse på din Mac -
uden installation af ekstra programmer.

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 25-06-11 09:40

On 25/06/11 08.43, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110625 wrote:
<snip>

> En ting jeg har været rigtigt glad for er at Æble-Y kan vise
> Officedokumenter (Word, Powerpoint osv) direkte fra Finderen. Det
> sparer RIGTIGT meget tid når man bare skal se indholdet.

Mellemrums-tasten kan også bruges til dette - jeg kendte faktisk ikke
æble-Y.

Mvh Jonas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-06-11 09:45

> [...]

> et par ikke-helt-korrekte formuleringer iblandt og dels udarter det
> som regel til et længere skriveri, end der var hensigten.

Sådan er det herinde. Trådene kan let komme vidt omkring.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-06-11 11:53

Tue, 28 Jun 2011 10:45:27 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110628:

> [...]

Laphroaig Quarter Cask*. En solid dram hver aften hjælper med til at
brænde døde hjerneceller af, så forstanden hele tiden holdes

*) Måske skulle jeg nu skifte til MacAllan

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-06-11 20:57

On 2011-06-28 12:53:10 +0200, Kurt Hansen said:

> [...]
> Laphroaig Quarter Cask*. En solid dram hver aften hjælper med til at
> brænde døde hjerneceller af, så forstanden hele tiden holdes

JA, jeg sidder lige og smager denne her
http://www.laphroaig.com/tv/channel2Feis.asp

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-06-11 21:25

On 2011-06-28 21:57:05 +0200, Kurt Brixen said:

> JA, jeg sidder lige og smager denne her
> http://www.laphroaig.com/tv/channel2Feis.asp

Linket virker, man skal bare svare med sin alder først

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-06-11 04:50

Tue, 28 Jun 2011 22:25:26 +0200 skrev Kurt Brixen:

>Linket virker, man skal bare svare med sin alder først

No problem. Jeg har min squarefoot og er medlem af FOL

Fra : jonatan

Dato : 29-06-11 06:58

> No problem. Jeg har min squarefoot og er medlem af FOL

SÃ¥ er vi da to herinde :)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-06-11 08:18

On 2011-06-29 07:57:43 +0200, jonatan said:

> Så er vi da to herinde :)

tre

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-06-11 11:25

Wed, 29 Jun 2011 09:17:38 +0200 skrev Kurt Brixen:

>tre

Så mangler vi bare en mere, så kan' vi spille bridge ved kaminilden,
mens vi gurgler og sniffer

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-06-11 04:49

Tue, 28 Jun 2011 21:57:05 +0200 skrev Kurt Brixen:

>JA, jeg sidder lige og smager denne her
>http://www.laphroaig.com/tv/channel2Feis.asp

Puha, jeg er slet ikke misundelig

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-06-11 09:21

> Bingo! Jeg har surfet en del og kigget på software. Til min store
> overraskelse, er priserne ikke så ublu som jeg regnede med.

Nøh, det kommer også an på hvad man har brug for. Men småprogrammer er
generelt ikke dyre.

Jeg prøvede udgaven til Windows der gav adgang til Mac-diske for at
kunne tilgå min gamle iPod som disk, men det synes jeg ikke blev
godt til mit formål. Det er nok bare mig :) Softwaren virker fin.

Men, i vore dage er det absolut bedste en god NAS med gigabit
forbindelse (og dé kan købes for billigt). Så er der ikke noget bøvl
med formatering og filer deles automatisk.

> Som jeg skrev: Jeg vil kun i starten bruge muligheden og kun så lang
> tid det tager mig at konvertere og/eller finde Mac-løsninger til
> opgaverne. Jeg er fast besluttet på at blive Mac-mand med hud og hår.

Det er en prisværdig holdning, men ikke specielt pragmatisk

Jeg kan så seriøst anbefale dig at slå Fjernskrivebord til i din Windows
og så enten bruge CoRD eller Microsoft Remote Desktop Client til at
tilgå din Windows "udefra". Du vil jo nok have maskinen stående et sted.

> Jeg ved at maskinen kommer med Office-pakken, så det er fint.

Alligevel. Hvis man bare skal læse en fil er det STADIG hurtigere bare
bede Finder vise den end at fyre op under Office.

> Knæhøj karse, wild ting, bare kringeling

Du er da en glad mand :) Sidder du ved postkassen hele weekenden og
venter?

> Så må jeg lige på nettet og læse om hvad Time Machine er

Apples backupløsning. Lad mig blot sige at når din harddisk dør (mere
eller mindre frivilligt) eller blive for lille, så køber du en ny og
sætter i (det er der så vist nogen problemer med i nyere iMacs),
installerer OS X på den fra din installationsskive (det bliver så også
lavet om med OS X 10.7) og beder den reetablere fra backup. Nogen timer
senere kører din maskine igen som før.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-06-11 16:53

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> I min fritid vil jeg gå i gang med at afprøve hvad jeg umiddelbart kan
> videreføre på min business-Mac og efter et stykke tid anskaffer jeg
> mig måske en Mac mere til eget brug.

Synes godt om dit gåpåmod

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-06-11 17:09

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> Ja, eller åbne Word, sætte en ZIP-fil ind, og sende på mail

Det er beklageligvis en hyppig måde at komme udenom mailservere der ikke
synes man skal sende væmmelige ting i en zip-fil.

Heldigvis virker sådan noget som gmail og lignende alligevel.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-06-11 17:16

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110627 <nospam0002+20110627@gmail.com> wrote:

> Det er beklageligvis en hyppig måde at komme udenom mailservere der ikke
> synes man skal sende væmmelige ting i en zip-fil.

Smart, og et fint eksempel på hvordan social engineering nok skal finde
en vej gennem ellers gode sikkerhedsløsninger.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-06-11 18:58

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> hinanden mere eller mindre. På en Windows-skærm ser man kun ét vindue.
> Jeg siger ikke, at alle gør sådan. Det er bare det, jeg har iagttaget
> blandt Windowsbrugerne henne på mit arbejde.

Windows 7 har en smart facilitet med Windows-højrepil og
Windows-venstrepil så man kan placere det nuværende vindue på højre
eller venstre halvdel af skærmen. Det er ret smart hvis man gerne vil
se TO ting :)
> [...]
> da ikke bare åbne Time Machine og så bede den om at lave hele harddisken
> om til at se ud, som den gjorde på et tidligere tidspunkt, vel?

Nej. Det skal du bede installationsmediet om. Ellers kan du ikke
gendanne en gammel kerne og den slags.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-06-11 20:42

Mon, 27 Jun 2011 19:57:40 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110627:

> [...]
>Windows-venstrepil så man kan placere det nuværende vindue på højre
>eller venstre halvdel af skærmen. Det er ret smart hvis man gerne vil

De to pile kender jeg ikke i Windows 7, hvor sidder de?. Hvad jeg der
imod bruger ofte, er at trække et vindue ved titelbjælken til højre,
venstre, øverste eller nederste skærmkant, hvor det så suger sig fast
og fylder halvdelen af skærmen. Næste vindue trækker man så bare til
modsatte kant og vipti: så har man delt skærmen i to - lodret eller
vandret. Keine Hexerei, nur Filurendreierei

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-06-11 20:47

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Mon, 27 Jun 2011 19:57:40 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
> 20110627:

> De to pile kender jeg ikke i Windows 7, hvor sidder de?. Hvad jeg der

Det er piletasterne. Pilop og pilned gør også et eller andet.

JEg bruger det sjældent selv da mit arbejdstastatur ikke har
Windows-taster.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-11 20:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110627 <nospam0002+20110627@gmail.com> wrote:

> arbejdstastatur

har du så også et fritidstastatur ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-06-11 21:14

Mon, 27 Jun 2011 21:46:50 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen,
20110627:

>Det er piletasterne. Pilop og pilned gør også et eller andet.
>
>JEg bruger det sjældent selv da mit arbejdstastatur ikke har
>Windows-taster.

Aha, så lærte jeg også noget nyt i dag. Du har sgisme ret: hold
Windowstasten nede og brug pilene - så smutter det aktive vindue nok
så nydeligt over og dækker halvdelen af skærmen i retning som pil man
har brugt. Fjet mand

Lidt kreativ innovation sker der da trods alt på Win. Så Bill Gates er
altså ikke tabt bag en vogn? Næh, der er onde tunger der påstår, at
han er tabt ned foran ... i fuld fart!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-11 21:27

> [...]

> Lidt kreativ innovation sker der da trods alt på Win. Så Bill Gates er
> altså ikke tabt bag en vogn? Næh, der er onde tunger der påstår, at

flueknepperi, men det er vist længe siden Hr. Gates har lavet noget
reelt teknisk arbejde for microsoft :)

/thoma

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-06-11 21:54

> har du så også et fritidstastatur ?

Ja, men den maskine kører ikke Windows...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-06-11 21:56

> [...]

> Windowstasten nede og brug pilene - så smutter det aktive vindue nok
> så nydeligt over og dækker halvdelen af skærmen i retning som pil man

Jamen, ellers ville jeg jo ikke have skrevet det, vel?

> Lidt kreativ innovation sker der da trods alt på Win. Så Bill Gates er
> altså ikke tabt bag en vogn? Næh, der er onde tunger der påstår, at
> han er tabt ned foran ... i fuld fart!

Bill Gates render bare rundt og redder verden. Det er Steve Balmer der
styrer Microsoft.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-11 22:24

> [...]

> Jamen, ellers ville jeg jo ikke have skrevet det, vel?

> Bill Gates render bare rundt og redder verden. Det er Steve Balmer der

forsøger ihvertfald ;)

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-06-11 21:17

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> tre

Fire

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 29-06-11 21:21

On 29/06/11 22.16, Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Fire

Fem

--
Mvh. Jonas Jalling

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-06-11 22:21

Jonas Bo Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Fem

Må jeg så sige at jeg ikke aner hvad det er i snakker om .. så ... -1

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-11 05:25

Wed, 29 Jun 2011 23:20:50 +0200 skrev Thomas von Hassel:

>Må jeg så sige at jeg ikke aner hvad det er i snakker om .. så ... -1

Whisky!!! Laphroaig (udtales Lafrøjk) er et desilleri på Islay i De
indre Hebrider ude i Skotmandsland. Laphroaig har en unik smag af røg,
tang og tjære, medicinskab, strandvasker og andet godt

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-07-11 09:40

On Fri, 01 Jul 2011 08:53:19 +0200, <Snorre Berg> wrote:

> Denne litt arrogante holdningen om at brukeren ikke trenger å se eller
> vite plasseringen av sine filer er noe av det som kan få meg vekk fra OS
> X.

Det er da bare å velge alternative programmer som ikke bruker dette.

Dette er da ikke en OS ting, men noe man mener er best for hvert enkelt
program og målgruppen.

> I tillegg til at man skal være avhengig av ymse apps fra Apple for å
> få gjort enkle ting. iTunes på maskina må til for at en iPhone skal
> kunne lades gjennom USB-porten, for eksempel.

En ny Mac kommer jo med iTunes forhåndsinstallert, men ikke si det der
til Windowspcen på jobb, kanskje den begynner å nekte å lade siden jeg
ikke har iTunes installert på den.

> [...]
> funksjonstaster innen denne kategorien applikasjonen. Apple gir beng i
> hva som skjer på andre plattformer og lever i sin egen verden.

Synd at det ikke er mulig å installere programmer fra andre
programvareleverandører enn Apple på en Mac. Synd at du ikke kan endre
Funksjonstastene til å fungere som funksjonstaster. Synd at du ikke kan
redigere tastatursnarveiene til å være annerledes enn det
programutvikleren satte det til å være.

Men, høyreklikkmenyer i windowsprogrammer er forskjellige, men i
programmer fra Apple mangler de konsistens? Hva mener du? Hva er f.eks
problemet for Aperture og iPhoto?

> Jeg har aldri likt Windows og har fått tiltagende aversjon for det Apple
> driver med. Kan det være flere enn meg som har det slik? Kanskje er
> verden moden for et nytt OS?

Løsningen er kanskje nærmere enn du tror, det er faktisk mulig i stor
grad å tilpasse både Windows og OS X, selv om man noen ganger nok må
tilpasse seg OSet ettersom ingenting kan være alt for alle.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Snorre Berg

Dato : 01-07-11 10:47

Den 01.07.2011 10:40, skreiv Tor Einar Samdahl:

> Det er da bare å velge alternative programmer som ikke bruker dette.

Jepp. Adobe har mye bra, for eksempel. Men de er dyre da.

> Dette er da ikke en OS ting, men noe man mener er best for hvert enkelt
> program og målgruppen.

Det har med filosofien bak brukerflaten å gjøre, mener jeg. Apple har og
har hatt sin filosofi som går igjen både i OS og applikasjoner. De lærde
strides om hva som er bra brukergrensesnitt. En filosofi er å gjøre
filbehandling superenkelt. Brukeren trenger ikke å vite hva slags filer
han har med å gjøre, at det kalles filer og han trenger ikke en gang å
vite at det er en OS og applikasjoner involvert. I motsatt fall kan en
overlate til brukerne sjøl å tweake utseende, tastatursnarveger og
oppførsel. Begge deler har sjølsagt sine fortrinn. Jeg Raskin skrev og
sa mye lurt om dette.

> En ny Mac kommer jo med iTunes forhåndsinstallert, men ikke si det der
> til Windowspcen på jobb, kanskje den begynner å nekte å lade siden jeg
> ikke har iTunes installert på den.

Bra. Da kan telefonen altså gjenkjennes på andre måter enn gjennom
iTunes. En kollega av meg måtte legge inn iTunes for å få kontakt og
lading.

> [...]
> Funksjonstastene til å fungere som funksjonstaster. Synd at du ikke kan
> redigere tastatursnarveiene til å være annerledes enn det

Sjølsagt kan jeg tweake sjøl, men du veit, alt var mye bedre før i tida. ;)

> Men, høyreklikkmenyer i windowsprogrammer er forskjellige, men i
> programmer fra Apple mangler de konsistens? Hva mener du? Hva er f.eks
> problemet for Aperture og iPhoto?

Alt er subjektivt. Kanskje er det at de ikke likner iView?

> Løsningen er kanskje nærmere enn du tror, det er faktisk mulig i stor
> grad å tilpasse både Windows og OS X, selv om man noen ganger nok må
> tilpasse seg OSet ettersom ingenting kan være alt for alle.

Jeg er en vriompeis som sjelden blir fornøyd med noe som helst.

GoreTex-støvlene mine fra Viking, Opelen, turøksa mi, bukselene mine,
ulltrøya og sjøl den gamle mirofiberjakken min fra Norrønna finner jeg
feil og svakheter på. Min sveitsiske lommekniv fra Victorinox og en kniv
av typen tanto fra Cold Steel er vel det eneste som noen sinne har svart
til de fleste av mine forventninger. ;)

Løsninga på datafronten er å bruke både Windows og Mac. Windows 7 er
riktignok den applikasjonen som har bugger verst av alt som har vært
innom min iMac, men det er vel bare et utslag av PEBCAK det også må en
tru. ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-07-11 11:01

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> writes:

> [...]
> riktignok den applikasjonen som har bugger verst av alt som har vært
> innom min iMac, men det er vel bare et utslag av PEBCAK det også må en

Hvordan kan Windows 7 køre som en applikation?

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-07-11 11:06

On Fri, 01 Jul 2011 11:47:09 +0200, <Snorre Berg> wrote:

> [...]
> riktignok den applikasjonen som har bugger verst av alt som har vært
> innom min iMac, men det er vel bare et utslag av PEBCAK det også må en

Vi kan vel fastslå at 'Change is never good'. Og at man ikke alltid
kan velge det som er best, men minst dårligst.

Og en del av 'sutringen' din kommer vel at du vet hva du liker, men ikke
greier å sette ord på det ;) En kjent følelse. Og det er tidkrevende å
teste ut programmer. Men det finnes alternativer til programmer fra
Apple og Adobe, selv på OS X

Hørt om AtomicView fra AntZero? http://www.antzero.com/antweb/?m=0&p=0

Fra : Snorre Berg

Dato : 01-07-11 13:49

Den 01.07.2011 12:05, skreiv Tor Einar Samdahl:

Interessant. Billig er det også.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-07-11 13:55

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> writes:

> Den 01.07.2011 12:01, skreiv Thorbjørn Ravn Andersen, 20110701:

> Det lurer jeg også på. Den legger seg i alle fall i Docken.

Du er nok blevet hakket.

Oplys evt flere detaljer.