Final Cut Pro X
Fra : Franz Berliner

Dato : 23-06-11 08:24

Nogle der har købt den nye Final Cut Pro X og har nogle oplevelser de
vil dele?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-11 09:10

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Nogle der har købt den nye Final Cut Pro X og har nogle oplevelser de
> vil dele?

Ikke personligt endnu ... selvom jeg fifler lidt med video så er jeg
ikke klar til at smide den slags penge efter Final Cut på nuværende
tidspunkt.

Dog vil jeg linke til Hr. Gruber:

<http://daringfireball.net/2011/06/final_cut_pro_x_backlash>

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 23-06-11 11:30
Fra : Snorre Berg

Dato : 23-06-11 13:12

Den 23.06.2011 10:10, skreiv Thomas von Hassel:

> Ikke personligt endnu ... selvom jeg fifler lidt med video så er jeg
> ikke klar til at smide den slags penge efter Final Cut på nuværende
> [...]

Ikke bare håndfull nerder som grumler her?

--
SB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-11 13:23

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> wrote:

> Den 23.06.2011 10:10, skreiv Thomas von Hassel:

> Ikke bare håndfull nerder som grumler her?

For det meste jo ... det er iMovie om igen, hvor første version af den
nye "platform" måske ikke er perfekt, men grundlaget for rigtig fede
ting er lagt ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 24-06-11 21:13

> For det meste jo ... det er iMovie om igen, hvor første version af den
> nye "platform" måske ikke er perfekt, men grundlaget for rigtig fede
> ting er lagt ...

Sludder.

Det er et proffesionelt produkt, til professionelle brugere. Så smider
Apple et halvfærdigt produkt på gaden, det er da klart at de vil få
brugerne på nakken.

Det er en pinlig omgang, og ganske ubegribeligt specielt når der er
ganske kapable konkurrenter derude der på mange måder er foran Apple
efterhånden når det drejer sig om video redigering.

Det "gamle" FCP har LÆNGE trængt til en afløser, os så smider de et
Imovie2 på gaden.

Jakob

MVH

Jakob

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-06-11 18:21

> Nogle der har købt den nye Final Cut Pro X og har nogle oplevelser de
> vil dele?

Næh, men kender nogen, der har:
http://www.mmforum.dk/viewforum.php?f=20

- vel at mærke folk, som dels har brugt FCP i årevis og lever af det...

Det er version 1 og som sådan langt fra perfekt. FCP 1 var heller ikke nogen
killer, men det blev den.

- Mikael

Fra : jagge

Dato : 24-06-11 21:10

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Nogle der har købt den nye Final Cut Pro X og har nogle oplevelser de
> vil dele?

Personligt er jeg rystet over at Apple vil smide noget sådant på gaden.
Det er helt tydeligt at det ikke er et færdigt produkt, og det er
bestemt ikke et "pro" produkt.

Det er ufatteligt at de vil skyde sig selv sådan i foden når de prøver
at markere sig stærkt på medie / video redigering...

http://www.eoshd.com/content/3198/apple-refunding-pros-for-final-cut-pro
-x

Det er sgu en ommer.

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-11 14:50

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Det er ufatteligt at de vil skyde sig selv sådan i foden når de prøver
> at markere sig stærkt på medie / video redigering...

Og "rigtige" profesionlle skifter ikke hest fra den ene dag til den
anden .... slet ikke når de jo vidste på forhånd at FCP X var et totalt
"rewrite" og f.eks. ikke kan åbne gamle projekter endnu.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 27-06-11 22:00

> Og "rigtige" profesionlle skifter ikke hest fra den ene dag til den
> anden .... slet ikke når de jo vidste på forhånd at FCP X var et totalt
> "rewrite" og f.eks. ikke kan åbne gamle projekter endnu.

Øhhhhh.... det har du sådan set ret i. Allene det at de smider det på
gaden UDEN at det kan åbne gamle projekter siger en del.

Der er tale om så stort et tilbageskridt i funktionalitet så det skriger
til himlen ser det ud til. Det er muligt at Apple har haft brug for at
få noget nyt på gaden, men det virker temmeligt amatør agtigt.

http://www.eoshd.com/content/3204/final-cut-pro-x-and-compressor-4-revie
w-part-ii

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-11 22:24

> [...]
> til himlen ser det ud til. Det er muligt at Apple har haft brug for at
> få noget nyt på gaden, men det virker temmeligt amatør agtigt.

Nej, det er klassisk Apple ... og folk der råber gaderne og river i
deres tøj har ikke fulgt med. Apple har en lang histroie med fra tid til
anden at rive det gamle ned og starte forfra ... det skal nok bliver
godt igen ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-06-11 18:38

> [...]

> Det er ufatteligt at de vil skyde sig selv sådan i foden når de prøver
> at markere sig stærkt på medie / video redigering...

<http://pogue.blogs.nytimes.com/2011/06/23/professional-video-editors-we
igh-in-on-final-cut-pro-x/>

"The "missing features" generally fall into three categories: features
that are actually there and have just been moved around, features that
Apple intends to restore and features that require a third-party
(non-Apple) add-on or plug-in.

I'm not trying to be an Apple apologist; FCP X offers legions of amazing
features that the old version didn't have, but it doesn't have all the
features of the old one, either. It's only fair, however, to separate
what's really missing from knee-jerk "It's so different!" hysteria."

/thomas

Fra : jagge

Dato : 27-06-11 22:05

> [...]
> features of the old one, either. It's only fair, however, to separate
> what's really missing from knee-jerk "It's so different!" hysteria."

Point for at have fundet en anden Apple støtte, det ser ud til at være
nålen i høstakken.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-11 22:24

> Point for at have fundet en anden Apple støtte, det ser ud til at være
> nålen i høstakken.

Så du ikke mit link til Hr. Gruber ?

<http://daringfireball.net/2011/06/final_cut_pro_x_backlash>

Mit største problem er ikke med at Apple gør et aller andet ... det er
mere reaktionen ... det er åbenbart ikke smart længere at have en
balanceret reaktion på noget ... enten er man fanboy eller det modsatte

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 10:03

> Mit største problem er ikke med at Apple gør et aller andet ... det er
> mere reaktionen ... det er åbenbart ikke smart længere at have en
> balanceret reaktion på noget ... enten er man fanboy eller det modsatte

I mine øjne er det mere trangen til at forsvare Apple "no matter what"
der er trættende.

Jeg kunne ikke drømme om at skifte platform, men jeg vil helt sikkert
begynde at kigge på Adobe Premiere. Jeg er bestemt ikke superbruger ej
heller proff, men bruger alligevel FCP i virksomhedssammenhæng. Jeg har
brugt en del tid på programmet og vi har satset på platformen. Det er
desværre ikke lang tid siden vi har hældt penge efter FCP7.

En af de proff features Apple har hældt ud med badevandet er multicam
edit, til fordel for et "dumb down" move. Jeg har ingen problemer med at
Apple laver programmet fra bunden af igen, ej heller at brugerfladen
bliver fuldstændigt revideret. Guderne skal vide at FCP7 ikke er
tidsvarende i forhold til filformater eller brugervenlighed. Men når
Apple på den måde skoder hele det proffesionelle segment som har satset
deres system og holdt liv i quicktime formatet er det højest
kritisabelt, og viser en Arogance der får MS til at blegne.

Når Apple laver noget fedt skal de roses. Jeg synes eks det var et
modigt og visionært move at sænke prisen på FCP i den grad. Nu når vi
kender produktet var det knap så visionært prisen modsvarer nok
produktet der nu er et hr og fru danmark produkt rettet mod den glade
amatør.

Jakob

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-06-11 10:31

> [...]

> Det er ufatteligt at de vil skyde sig selv sådan i foden når de prøver
> at markere sig stærkt på medie / video redigering...

Kunne være sjovt at se lidt statistik for videoredigeringsfolket? Hvor
mange redigerer optagelser skudt på bånd? hvor mange får materiale fra
RED kameraer? hvor mange har et stationært setup med underlige kort?
eksterne monitorer osv, Hvor mange skyder på DSLR og redigerer på en
bærbar? osv.

Virker som om Apple har skiftet målgruppe for produktet, men glemt af
fortælle omverdenen om det.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-11 13:43

> [...]

> bærbar? osv.
>
> Virker som om Apple har skiftet målgruppe for produktet, men glemt af

Som der var er en skrev et sted: Apple vil gerne pisse 5000 "Pro'er" af
i en peridode hvis de kan få 500.000 semi-pro til at hoppe fra iMovie
til FCP X

/thomas

Fra : jagge

Dato : 27-06-11 22:05

> Som der var er en skrev et sted: Apple vil gerne pisse 5000 "Pro'er" af
> i en peridode hvis de kan få 500.000 semi-pro til at hoppe fra iMovie
> til FCP X

Det holder jo overhovedet ikke det argument. Et fuldstændigt
grunlæggende krav til et sådant program, SPECIELT hvis det skal bruges
af glade amatører er jo at det bare skal æde alle standard filformater
uden brok.

Det ser så ikke ud til at være tilfældet. Som eksempel kan nævnes et
meget rost HX9V sony hybridcam.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-11 22:24

> [...]
> uden brok.
>
> Det ser så ikke ud til at være tilfældet. Som eksempel kan nævnes et

Måske ... men det hjælper sjældent at hidse sig op og snakke med store
bogstaver ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-11 14:02

> [...]

> bærbar? osv.
>
> Virker som om Apple har skiftet målgruppe for produktet, men glemt af

<http://www.macworld.com/article/160680/2011/06/apple_recut_final_cut_pr
o_x.html#lsrc=twt_macworld>

Altid nemmere når der er andre der har skrevet det man selv mener ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-06-11 12:19

> [...]

> Det er ufatteligt at de vil skyde sig selv sådan i foden når de prøver
> at markere sig stærkt på medie / video redigering...

<http://www.apple.com/finalcutpro/faq/>

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-06-11 23:20

Desværre har Apple svært ved at indrømme fejl. Dog skulle de efter sigende
have lagt updates til FCP 7 online igen. De blev fjernet med lanceringen af
FCp X.

Jeg tro løbet er kørt - Apple har sagt farvel til den professionelle
redigeringsbranche.

Samtidig med lanceringen af FCp X blev der nemlig lukket for salg af Final
Cut Studio (FCP, Color, Motion, SoundTrack Pro, DVD Studio Pro) og Final Cut
Express.

Dvs. man kan da køre videre med sin FCP 7, men der er INGEN support, og
skulle man have behov for at udvide, kan man ikke købe en ekstra licens.

Det er tydeligt at læse i mange af kommentarerne her og andre steder, at de
fleste ikke aner, hvad videoredigering egntlig er, når man skal leve af det.
Når man er et enmandsfirma eller meget lille produktionsselskab, foregår al
redigering i 1 rum på 1 computer. Man digitaliserer videooptagelser (eller
importerer, hvis de allerede er digitale), klipper, laver SFX, lydmikser,
titler-tekster-grafik, colorgrader, evt. onliner og eksporterer til et
medie/DVD/tape osv. Alt sammen på en og samme computer, og gerne i en
programsuite, så in- og export er nemt.

Når man bliver større, får man flere redigeringsrum (suiter), en separat
lydafdeling og separat grafikafdeling. Fælles netværk og fælles adgang til
videomaterialet, projekter osv. Backup. Nu snakker vi 10-200 terabyte lager
og mere avanceret infrastruktur, serverrum, IT-afdeling osv.

Man laver en aftale med sin Mac-leverandør/Apple om licenser til mange
brugere. Man har sikre procedurer for opdateringer og installation på nye
Mac - over netværk.

Man råder over alle tænkelige in- og export muligheder, dvs. forskellige
båndmaskiner og dyre videokort.

Arbejdsgangen involverer at man kan modtage alle videoformater, klippe dem
på 1 eller flere Macs, rendere i farme, eksportere til lydmix, SFX, grafik,
bruge Photoshop filer med layers osv. Undervejs og til slut playout to tape.

Tape er stadig i dag og en del år frem i tiden det format kunderne/TV
stationerne FORLANGER at modtage deres master på. Alle de største USA TV
networks, BBC, Discovery osv. osv. accepterer KUN bånd.

Apple har brugt 11 år på at sælge Final Cut som et professionelt program og
det er lykkedes at blive det mest brugte blandt professionelle. De senere år
er flere og flere spillefilm klippet på FCP og Mac.

Men samtidig med FCp X blev salg og support af de gamle Final Cut programmer
stoppet uden varsel. Og FCp X kan IKKE IMPORTERE projekter fra tidligere
versioner. Det er da både uhørt og dumt.

Mangler (som var i FCP 7):

FCp X kan IKKE IMPORTERE projekter fra tidligere versioner.

FCp X kan kun installeres fra App Store. I de fleste post produktions
firmaer er FCP suiten ikke online. Man må blive i sit eget land, da Apple
ikke tillader køb i andre lande, hvis man får behov for geninstallation
eller flere licenser.

Man kan ikke tilslutte en ekstern videomonitor til kontrol af farver osv.

Kan ikke klippe i originalformat, alt konverteres til ProRes.

In- og export af klippelister, lydfiler osv. (EDL, XML, OMF) er udeladt.

INGEN multikamera mulighed. Næsten alt bliver i dag filmet med flere
kameraer, men det understøttes overhovedet ikke.

Kun 1 projekt åbent ad gangen - helt til grin.

Al video på mountede diske er synligt uanset om det hører til projektet
eller ej. Ikke heldigt, hvis man har mere end 1 kunde.

Der er mange flere mangler, som gør, at det ikke kan kaldes Pro.

Jeg forudsiger, at Apple snart dropper Mac Pro fra produktlinien, da salget
falder drastisk nu.

Apple har gjort noget lignende før:
OS X 10.0 var ikke færdigt, men man kunne bare blive på OS 9. Eller have
begge systemer, køre Classic på OS X osv.
iPhone iOS var heller ikke færdig ved lanceringen.

Økonomisk er det muligvis smart her og nu, men FCp X sælger ikke ny hardware
for Apple.

I min verden, som er professionel videooptagelse, er der flere og flere
producenter af hardware, som er gået over til at optage i ProRes 422 - det
format Final Cut Pro og FPp X bruger internt. Tror de fortryder nu, der er
ikke længere nogen grund til det.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-11 08:18

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> er flere og flere spillefilm klippet på FCP og Mac.
>
> Men samtidig med FCp X blev salg og support af de gamle Final Cut programmer

Apple kan jo snildt bakke tilbage og hjælpe kunder der af den ene eller
den anden grund ikke kan flytte til FCP X ... bortset fra det, hvis du
er et pro video hus, så skifter du jo ikke bare fra den ene dag til den
anden ... gør du ?

> Og FCp X kan IKKE IMPORTERE projekter fra tidligere
> versioner. Det er da både uhørt og dumt.

slet ikke uhørt ...

> Mangler (som var i FCP 7):
>
> FCp X kan IKKE IMPORTERE projekter fra tidligere versioner.
>
> FCp X kan kun installeres fra App Store. I de fleste post produktions
> firmaer er FCP suiten ikke online.

Det er der veje udenom, som også er beskrevet i FAQ'en ...

> Man må blive i sit eget land, da Apple
> ikke tillader køb i andre lande, hvis man får behov for geninstallation
> eller flere licenser.

Med mindre du lukker den konto der er registeret med et dansk kreditkort
kan jeg ikke se problemet.

> [...]
> eller ej. Ikke heldigt, hvis man har mere end 1 kunde.
>
> Der er mange flere mangler, som gør, at det ikke kan kaldes Pro.

Man skal jo starte et sted ...

> Jeg forudsiger, at Apple snart dropper Mac Pro fra produktlinien, da salget
> falder drastisk nu.

Det er vist lidt af en påstand ..

> Apple har gjort noget lignende før:
> OS X 10.0 var ikke færdigt, men man kunne bare blive på OS 9. Eller have
> begge systemer, køre Classic på OS X osv.
> iPhone iOS var heller ikke færdig ved lanceringen.

Hvis vi så sammenligner med FCP 7 ... ville du så hellere at de havde
forsat med at bygge på OS 9 ?

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-06-11 11:29

> [...]
> den anden grund ikke kan flytte til FCP X ... bortset fra det, hvis du
> er et pro video hus, så skifter du jo ikke bare fra den ene dag til den

Jamen Apple har UDEN VARSEL EndOfLifed FCP 7 - det er da ikke et tegn på at
ville hjælpe kunder?
Nej et pro post hus skifter ikke fra dag til dag. Men når de har købt Apple
hard- og software for 100.000-vis af kroner og bygget workflow op omkring
FCP, forventer de netop ikke uvarslet stop af både salg og support.

> slet ikke uhørt ...

Eksempel på software til professionel brug, som IKKE kan åbne
projekter/filer fra tidligere versioner?

> Det er der veje udenom, som også er beskrevet i FAQ'en ...

Der står, at man i fremtiden kan...
Dvs. man kan ikke i dag. Apples løfter om fremtiden er ikke noget værd, og
her er der ikke engang tale om et løfte.

> Med mindre du lukker den konto der er registeret med et dansk kreditkort
> kan jeg ikke se problemet.

Der er mange i USA, som har oplevet problemet på rejser udenfor USA. I.f.t.
professionel produktion ville det være rart med en DMG man kunne have på
disk, USB-nøgle eller lign.

> Man skal jo starte et sted ...

> Det er vist lidt af en påstand ..

Det er en forudsigelse og en påstand. Men hvorfor beholde en dyr
produktlinje, der er overflødig?
FCp X er bygget til 1 monitor og er iMovie på speed. Kører fint på bærbar.
Passer perfekt til iMac 27".
Der er flere penge i at sælge millioner af bærbare end tusinder af Mac Pro.
Og Apple er jo kun til for at tjene penge, som alle andre firmaer.

> Hvis vi så sammenligner med FCP 7 ... ville du så hellere at de havde
> forsat med at bygge på OS 9 ?

Nej da, men man kunne fortsætte på OS 9, som var understøttet og supporteret
i et stykke tid. Man kunne planlægge skiftet til OS X, og anskaffe ny
hardware ved samme lejlighed - Apple er vel først og fremmest
hardwareproducent og -sælger.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-11 11:57

> [...]
> Men når de har købt Apple hard- og software for 100.000-vis af kroner og
> bygget workflow op omkring FCP, forventer de netop ikke uvarslet stop af

Når Adobe kommer med en ny CS pakke så ryger den gamle jo også ud af
sortiment. Og der er stadig _support_ ...

> Eksempel på software til professionel brug, som IKKE kan åbne
> projekter/filer fra tidligere versioner?

Ja, det ville jo hjælpe mit argument .. men det har jeg ikke lige på
hånden.

> [...]
>
> Der er mange i USA, som har oplevet problemet på rejser udenfor USA.
> I.f.t. professionel produktion ville det være rart med en DMG man kunne

Eh, igen, hvis du har en US iTunes konto så virker den uanset hvor i
verden du befinder dig, så længe den er aktiv.

> [...]
> flere penge i at sælge millioner af bærbare end tusinder af Mac Pro. Og
> Apple er jo kun til for at tjene penge, som alle andre firmaer.

Og sålænge Apple tjener penge på MacPro'erne skal de nok blive ved at
lave sælge dem ... det er ikke kun video folk som køber Mac Pro'er

> [...]
> supporteret i et stykke tid. Man kunne planlægge skiftet til OS X, og
> anskaffe ny hardware ved samme lejlighed - Apple er vel først og fremmest

Igen, din FCP7 installation holder jo ikke op med at virke, du har
stadig tid til at afvente næste træk ....

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-06-11 08:24

> [...]
> FCp X.
>
> Jeg tro løbet er kørt - Apple har sagt farvel til den professionelle

Jeg synes det er svært at sige endnu. Der er mange der skriver at de
dropper det, men ved ikke hvor mange der rent faktisk gør det. Tror der
- ud over alle de konkrete og reelle mangler du nævner - også findes
folk derude som baserer en del af deres debat på følelser. Skuffelsen er
markant større fordi de har ventet så lang tid på updaten.

> [...]
> videomaterialet, projekter osv. Backup. Nu snakker vi 10-200 terabyte lager
> og mere avanceret infrastruktur, serverrum, IT-afdeling osv.

Videobranchen har jo også forandret sig en del gennem de sidste 15 år.
Fra at være delt op i videoproduktionsbureauerne med Avid suiter,
forplejning, medfølgende klippetekniker og digibeta maskiner på den ene
side og små multimedieproduktioner i Premiere på den anden forandrede
markedet sig markant:

1) Der kom DV kameraer på markedet, som først blev underkendt af alle
profesiolle som legetøj, men som blev modtaget med kyshånd af en lang
række brancher og enkeltpersoner med behov for videoproduktion i
acceptabel kvalitet - især blev der købt containerfulde af Sonys VX1000.
Mange etablerede professionelle kæmpede i et stykke tid imod, men
begyndte så at opdage at de billige kameraer kunne noget som store dyre
skulderbårne kameraer ikke altid kunne. De kunne være med alle steder -
og gik et i stykker købte man bare et nyt. Det betød nye typer af
dokumentarprogrammer, journlistik mv. og fik på fiktionssiden også et
ordenligt lås i røven med dogmefilmene. BBC og DR sagde ok til
udsendelser skudt på DV.

2) Final Cut Pro var så billigt at både enkeltmandsforetagenderne,
journalister - og produktionsbureauerne investerede i det. Skellet
mellem multimediefolket og produktionsbureauerne var på
redigeringssoftwaren væk - forskellen var de folk der sad ved knapperne,
om computeren stod i sit eget rum, hvilke monitors, båndmaskiner etc.
man havde til rådighed.

Jeg har selv været i et firma der producerede store mængler video både
til nettet, tv og alt muligt andet. Vi valgte at droppe tanken om suiter
og i stedet arbejde med mobile setups. Vi satte os simpelthen ud til
kunderne og redigerede på stedet. Grading og deslige kunne så
efterfølgende laves derhjemme.

Ulempen er at det er en vedtaget regel at i videoproduktionsbranchen
betaler kunderne for at leje en suite - et levn fra tiden hvor sådan en
var meget dyr at etablere. I dag virker det lidt besynderligt at man som
kunde skal betale for leje af en computer med Final Cut i et rum, mens
man ikke skal betale leje af en grafisk arbejdsstation som der ligger
mindst lige så dyre investeringer bag.

> Man råder over alle tænkelige in- og export muligheder, dvs. forskellige
> båndmaskiner og dyre videokort.

Jep. Eller også lejer man sig til det. I København er det da meget
normalt at man fx lejer en Digibeta maskine af et af de andre
produktionsbureauer eller Informationsteknik når man skal bruge sådan
en.

> Tape er stadig i dag og en del år frem i tiden det format kunderne/TV
> stationerne FORLANGER at modtage deres master på. Alle de største USA TV
> networks, BBC, Discovery osv. osv. accepterer KUN bånd.

Især er det sjovt ved dem der fortsat insisterer på Digibeta (ved ikke
om MTV stadig gøre det) - velvidende at en del produktionsselskaber
laver det på noget andet og så bare smider det på digibeta til sidst..
skørt

I forhold til formater og levering tror jeg også det hænger lidt sammen
med hvem man er. Hvis man er gigantisk annoncør med heftig brug af TVC
tror jeg det er nemmere at få lov af aflevere i et andet format end det
der lige står i kravene.

> [...]
> stoppet uden varsel. Og FCp X kan IKKE IMPORTERE projekter fra tidligere
> versioner. Det er da både uhørt og dumt.

Enig.

> Mangler (som var i FCP 7):
>
> FCp X kan IKKE IMPORTERE projekter fra tidligere versioner.

Tåbeligt.

> [...]
> firmaer er FCP suiten ikke online. Man må blive i sit eget land, da Apple
> ikke tillader køb i andre lande, hvis man får behov for geninstallation

Jeg tror dette kan blive en fordel. Det er da meget nemmere at
administrere og de har jo nu åbnet op for volumenlicenser.

> Man kan ikke tilslutte en ekstern videomonitor til kontrol af farver osv.

Det mener Apple at man kan i den FAQ de lige har sendt ud (Thomas v.
Hassel linkede til den fornyligt).

> Kan ikke klippe i originalformat, alt konverteres til ProRes.
>
> In- og export af klippelister, lydfiler osv. (EDL, XML, OMF) er udeladt.

Apple lover at dette kommer med via trediepart plugin.

> INGEN multikamera mulighed. Næsten alt bliver i dag filmet med flere
> kameraer, men det understøttes overhovedet ikke.

Apple siger at det kommer engang i fremtiden. Hjælper dog selvfølgelig
ikke meget nu.

> Kun 1 projekt åbent ad gangen - helt til grin.
>
> Al video på mountede diske er synligt uanset om det hører til projektet
> eller ej. Ikke heldigt, hvis man har mere end 1 kunde.

Man kan iflg. Apple flytte indholdet ud af Events mappen, så vises det
ikke i FCP.

> Der er mange flere mangler, som gør, at det ikke kan kaldes Pro.
>
> Jeg forudsiger, at Apple snart dropper Mac Pro fra produktlinien, da salget
> falder drastisk nu.

Det kunne man nemt forestille sig. De nyeste iMacs bliver også
markedsført som workstations. Jeg tror dog der sælges lige så mange Mac
Pro'er til grafikere som til videofolk.
I vores biks er vi begyndt at købe iMacs med store eksterne monitors i
stedet. De er billigere, leverer god ydelser og kan dermed udskiftes
hyppigere.

> [...]
> iPhone iOS var heller ikke færdig ved lanceringen.
>
> Økonomisk er det muligvis smart her og nu, men FCp X sælger ikke ny hardware

Det er jeg ikke helt sikkert på om er rigtigt. Salg af bærbare med FCPX
er da ikke så usandsynligt.

> [...]
> format Final Cut Pro og FPp X bruger internt. Tror de fortryder nu, der er

Hvad skifter du selv til? Avid? Premiere?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-11 09:43

> [...]

> folk derude som baserer en del af deres debat på følelser. Skuffelsen er
> markant større fordi de har ventet så lang tid på updaten.

Apple kunne ihvertfald have nuppet en del af krtikken hvis de havde haft
deres FAQ klar "day of launch" .... det er klart at Apple gerne ville
trække en streg i sandet og starte på en frist. Den gamle "codebase" for
FCP7 har garanteret ikke været køn at se på ... og Apple har i
modsætning til andre (jeg kigger på f.eks. Microsoft) ingen skupler over
at tage en ny retning en gang imellem.

Jeg er dog ret sikker på at Apple stadig er intereseret i Pro markedet,
blot at de mener at de kan lave bedre produkter til "Pro" brugere med
den nye version som base.

Aperture f.eks. var i version 1 også lidt skrabet hvis man var "Pro" ...
men se hvor vi er nu ...

> Enig.

Med mindre det virkelig er uhørt besværligt, kunne man forestille sig en
3. parts udvikler kan komme med en løsning.

Men hvormange skifter platform midt i et projekt ?!

> Apple siger at det kommer engang i fremtiden. Hjælper dog selvfølgelig
> ikke meget nu.

Nej, men viser at Apple rent faktisk lytter til deres brugere ... hvis
der var nogen der var i tvivl ...

> [...]
> I vores biks er vi begyndt at købe iMacs med store eksterne monitors i
> stedet. De er billigere, leverer god ydelser og kan dermed udskiftes

Det er stadig svært at smide AJA eller lign. kort i en iMac :)

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-06-11 11:45

> Med mindre det virkelig er uhørt besværligt, kunne man forestille sig en
> 3. parts udvikler kan komme med en løsning.
>
> Men hvormange skifter platform midt i et projekt ?!

Ingen.
Derimod kommer alle ud for, at skulle versionere gamle projekter eller
genbruge dele af gamle ting.
I FCP 7 kan man nemt have forskellige sprogversioner, grafikversioner osv i
samme projekt.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-11 11:57

> Ingen. Derimod kommer alle ud for, at skulle versionere gamle projekter
> eller genbruge dele af gamle ting. I FCP 7 kan man nemt have forskellige
> sprogversioner, grafikversioner osv i samme projekt.

God pointe ... men jeg tror det er sundt at se det her som en
overgangsfase hvor det kan være nødvendigt at have begge programmer ved
hånden .....

Derudover kan jeg forestille mig en 3. parts udvikler der kan gøre noget
her ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-06-11 12:11

Thomas, jeg forholder mig til, at en masse ejere/direktører/administratorer
af posthuse med fra 3-4 til over 200 installationer af FCP 7 samstemmende
siger, at FCp X ikke duer i deres forretning, og at de er MEGET skuffede og
bekymrede over at FCP 7 er EOL uden varsel. Og derfor overvejer de at gå på
Avid, eller Premiere.

Det hjælper ikke at sige: "Så, så, så, Apple ordner det nok senere, og så
slemt er det heller ikke" - og det er præcis, hvad du og mange andre siger.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-11 12:18

> [...]

> bekymrede over at FCP 7 er EOL uden varsel. Og derfor overvejer de at gå på

uden varsel ? ... vi har vist at der var en ny FCP version på vej siden
den blev previewed for et par mdr siden ? ... og at EOL den gamle
version er helt normalt.

> Det hjælper ikke at sige: "Så, så, så, Apple ordner det nok senere, og så
> slemt er det heller ikke" - og det er præcis, hvad du og mange andre siger.

Ikke helt ... jeg siger at inden man hidser sig op at man lige afventer,
kommer med sin konstruktive kritik og ser om ikke Apple har en løsning

Og så helt grundlæggende forventningsafstemme i forhold til at et givet
firma, ikke bare Apple, jo selv bestemmer retningen for deres produkter
og at man hele tiden har i baghovedet at ting kan ændre sig ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 10:10

> uden varsel ? ... vi har vist at der var en ny FCP version på vej siden
> den blev previewed for et par mdr siden ? ... og at EOL den gamle
> version er helt normalt.

Thomas du insisterer på at vende det blinde øje til. Mikaels argument
kan man ikke komme uden om.

Det de fleste er enige om her er at Apple netop skodede en stor
professionel brugergruppe på en uhørt brutal måde. Jeg er sikker på at
de fleste firmaer ville investere den ressource det ville være at
opgradere og lære en ny brugerflade at kende hvis der var tale om et
produkt der medførte tidsmæssige besparelser, bedre workflow og som et
absolut minimum skulle funktionaliteten være den samme.

Nu har Apple smidt et "dumbed down" produkt på gaden. Dette kan ikke
diskuteres, det eneste der reelt kan diskuteres er om man mener det er
ok eller ej, hvilket jeg som sagt ikke synes. Den manglende support er
salt i såret. Filformater ændres jo hele tiden, hvor lang tid tror du
der går før FCP7 reelt er ubrugelig uden support, små opgraderinger på
den front ?

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 10:03

> Nej, men viser at Apple rent faktisk lytter til deres brugere ... hvis
> der var nogen der var i tvivl ...

Det er der nok temmelig mange der er, og med god ret.

Thomas kan du komme på eksempler på nogen handling eller produkt hvor du
mener kritik af Apples håndtering var berettiget ? Jeg er blot
nysgerrig.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 11:04

> [...]
>
> Thomas kan du komme på eksempler på nogen handling eller produkt hvor du
> mener kritik af Apples håndtering var berettiget ? Jeg er blot

Jeg er faktisk enig i meget af kritikken mht. FCPX ... jeg var også
undrende over iMovie dengang de lavede helt om, men det blev jo bedre i
de næste versioner hvilket jeg overbevist om også sker ifbm. FCPX.

QuickTime X er noget bæ i forhold til den gamle QuickTime.

Jeg var også træt af at de skrottede Xserverne ...

Der er masser af andre eksempler ... når Apple laver noget der ikke er
optimalt så skal de naturligvis have det at vide.

Men hvis du læser forskellige indlæg og kommentarer så lyder det mere
som om Apple har slagets deres børn ... jeg er nok bare kommet over at
have en følelsesmæssig tilknytning til de firmaer som laver de produkter
jeg bruger ... hvis jeg starter med at gå ud fra at jeg bliver fucked
over, så gør det ikke så ondt når det sker engangimellem.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 15:05

> undrende over iMovie dengang de lavede helt om, men det blev jo bedre i
> de næste versioner hvilket jeg overbevist om også sker ifbm. FCPX.

Det er så nok for sent for de firmaer der har satset på platformen.

> Men hvis du læser forskellige indlæg og kommentarer så lyder det mere
> som om Apple har slagets deres børn

Det er jeg så uenig i. Der er tale om et værktøj en mængde
professionelle har investeret mange penge i i form af uddannelse,
hardware og licenser. Jeg tror balladen kommer af spildte ressourcer.

Nu er jeg gået igang med at kigge på Premiere. Her er lidt inspiration
til Apple om hvordan den skal skæres.

Først deres udviklingschef der fortæller om deres visioner for produktet

http://tv.adobe.com/watch/industry-trends/adobes-vision-for-professional
-video/

Læg mærke til 45 % vækst i brugere der sidder på mac, platform, den
ryger nok endnu højere i vejret nu.

MVH

Jakob

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-07-11 15:34

> [...]
> -video/
>
> Læg mærke til 45 % vækst i brugere der sidder på mac, platform, den

I grunden lidt sjovt. Jeg valgte på et tidspunkt Premiere som
videoredigeringsplatform i et tidligere firma. Det resulterede i en lang
række kommentarer fra Final Cut Pro folk (der ikke havde prøvet Premiere
i nyere versioner!) om at det var et amatørprodukt. Det er det så
åbenbart ikke mere

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 18:17

> [...]
> række kommentarer fra Final Cut Pro folk (der ikke havde prøvet Premiere
> i nyere versioner!) om at det var et amatørprodukt. Det er det så

Har lige hentet en prøve version til Mac, det ser ok ud MEN har allerede
bombet et par gange. Godt nok på en 3 år gammel macbook men alligevel
:0)

Anyhow jeg vil hvertfald give det en chance, har allerede fundet ud af
at de har multicam edit på palleten. Fatter stadig ikke at Apple har
fjernet den i første omgang, så har man godt nok mistet følingen med
videoredigering.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-11 15:00

> [...]
> at de har multicam edit på palleten. Fatter stadig ikke at Apple har
> fjernet den i første omgang, så har man godt nok mistet følingen med

<http://www.macrumors.com/2011/07/07/apple-to-allow-additional-fcp-7-ent
erprise-licenses-and-more-on-fcp-x/>

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-07-11 17:01

> <http://www.macrumors.com/2011/07/07/apple-to-allow-additional-fcp-7-ent
> erprise-licenses-and-more-on-fcp-x/>

Det gode ved alt det her ballade er at:

Adobe Production Premium kan fås til 50% nedsat pris (ca. 7000 kr. +
moms)
Adobe Premiere stand alone kan fåes til 50% reduceret pris. (ca. 2000
kr. + moms.)
Avid Media Composer kan fåes til reduceret pris (ca. 6000 kr. + moms).

Med andre ord, man kan få en Final Cut X, En Premiere Pro 5.5 og en Avid
Media Composer til næsten samme pris som Final Cut Suite kostede for
ikke så lang tid siden, det er da virkelig blevet tid til at
eksperimentere med forskellige tools

(NB: Priserne forudsætter at man har noget at skifte fra, i Avids
tilfælde Final Cut Pro serienummer, for Adobes vedkommende er de vist
ret ligeglade bare man begynder at bruge Premiere

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : jagge

Dato : 08-07-11 16:33

T den i første omgang, så har man godt nok mistet følingen med

> <http://www.macrumors.com/2011/07/07/apple-to-allow-additional-fcp-7-ent
> erprise-licenses-and-more-on-fcp-x/>
>

> /thomas

Tjahhh intet om multicam der. At de lader en 3 part om at udvikle tape
capture er også ubegribeligt. Levetiden på cams er jo ret lang, HDV er
stadig i brug og bliver nok ved med at være det et stykke tid.

Mange småting de åbenbart "fikser" iløbet af uger, man må undre sig over
hvorfor de ikke har fået det på plads inden en release, det virker
amatøragtigt.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-11 17:48

> [...]

> Mange småting de åbenbart "fikser" iløbet af uger, man må undre sig over
> hvorfor de ikke har fået det på plads inden en release, det virker

enig ... men det er muligt at der var en hård deadline af en eller anden
slags ... nu er Apple jo ikke nogen stor bix så det er muligt at der er
folk der skulle arbejde på 10.7 eller noget andet som blev trukket fra
FCP X på en given dato ....

/thomas

Fra : jagge

Dato : 09-07-11 21:53

> [...]
> er
> folk der skulle arbejde på 10.7 eller noget andet som blev trukket fra

det er da en mulighed. jo mere jeg læser desto mere skuffet bliver jeg.
Et firma der har brugt så megen energi på at opbygge et image omkring at
ting bare virker "ud af boksen", og leverer redskaber der sætter det
kreative fri.

http://philipbloom.net/2011/07/09/guest-blog-a-week-with-fcpx/

de får da noget at lave i pr/markedsføringsafdelingen igen.

mvh

jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-11 22:07

> [...]
>

> http://philipbloom.net/2011/07/09/guest-blog-a-week-with-fcpx/
>
> de får da noget at lave i pr/markedsføringsafdelingen igen.

Hvis man har fulgt Apple et stykke tid så er der ikke noget i der her
der undrer mig, hvis man ser bort fra at launch nok var lidt for
tidligt.

Husk, de har jo gjort det samme flere gange før, lanceret et nyt
produkt, re-architected men med færre features .... iMovie, Mac OS X er
de åbenlyse eksempler.

Og jeg kan jo bare personligt sige at jeg nu for alvor overejer FCP
istedet for iMovie til at redigere i de film jeg skyder med mit 5DmkII

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-07-11 00:33

> Husk, de har jo gjort det samme flere gange før, lanceret et nyt
> produkt, re-architected men med færre features .... iMovie, Mac OS X er
> de åbenlyse eksempler.

Jo jo men det de så smider på gaden med færre features, skulle så gerne
være mere stabilt og hurtigt end forgængeren, ellers bliver det da helt
grotesk.

Det lader ikke til at være tilfældet med den her købe-beta.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 21:08

> [...]
> professionelle har investeret mange penge i i form af uddannelse,
> hardware og licenser. Jeg tror balladen kommer af spildte ressourcer.

Nej, det er da fair nok at være skuffet og synes at den nye version har
mangler .... det er _tonen_ der skuffer mig ...

Og mht. spildte ressorucer, hvor lang tid skal du bruge på at skifte dit
workflow til en helt anden suite ?

I forhold til måske at vente et par mdr. og se om Apple ikke får
opdateret FCPX ?

Jeg vil give at Apple har håndteret det her på en klodset måde ... enten
skulle de have startet deres "transition" ved at kalde FCP X for "Final
Cut Express X" eller de skulle have ventet et par mdr. mere inden de
frigav ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-11 09:51

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Hvad skifter du selv til? Avid? Premiere?

Nå ja, fordi Adobe kunne jo aldrig finde på at gøre ting ved Premiere
.... oh wait ... ;)

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-06-11 11:47

> Nå ja, fordi Adobe kunne jo aldrig finde på at gøre ting ved Premiere
> ... oh wait ... ;)

En ny version, som ikke kan åbne ældre versioner? Næppe. Forestil dig en ny
Photoshop, som ikke kan åbne ældre versioner, eller kun flattened m. 1
layer. Og uden varsel - nej vel?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-11 11:57

> En ny version, som ikke kan åbne ældre versioner? Næppe. Forestil dig en ny
> Photoshop, som ikke kan åbne ældre versioner, eller kun flattened m. 1
> layer. Og uden varsel - nej vel?

Det jeg mener var at Adobe helt _droppede_ Premiere til Mac ....

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-06-11 11:35

> Det mener Apple at man kan i den FAQ de lige har sendt ud (Thomas v.
> Hassel linkede til den fornyligt).

Nej, det er ikke nok at kunne tilslutte en monitor. Man skal være 100%
sikker på at outputtet fra FCp X følger en kendt standard. Det kan man ikke
i FCpX, men selvfølgelig i FCP7.

Det er det samme i den grafiske branche; man vil gerne være sikker på, hvad
man sender ud af huset til sine kunder. Det svarer til at, man kan tilslutte
en printer, men ikke aner hvad farverum man er i.

- Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-06-11 11:42

> Hvad skifter du selv til? Avid? Premiere?

Jeg venter. Har klippet på Avid før, men en Adobe pakke lyder mere og mere
fristende.

- Mikael

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-06-11 14:22

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Hvis vi så sammenligner med FCP 7 ... ville du så hellere at de havde
> forsat med at bygge på OS 9 ?

Som jeg havde forstået det var der færdige tekniske løsninger på de
fleste problemer i OS 9, men af politiske bunde blev det skrottet.

Husk at det der skete var egentligt at Apple valgte at blive opslugt af
NeXT, men beholdt sit gamle navn.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-06-11 20:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110630 <nospam0002+20110630@gmail.com> wrote:

> Som jeg havde forstået det var der færdige tekniske løsninger på de
> fleste problemer i OS 9, men af politiske bunde blev det skrottet.

De tekniske løsninger var vist heller ikke helt godt ...

> Husk at det der skete var egentligt at Apple valgte at blive opslugt af
> NeXT, men beholdt sit gamle navn.

Mjaeh, bum bum .. det var nok reelt hvad der skete med juridisk var det
Apple der købte NeXT :)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-06-11 20:56

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> De tekniske løsninger var vist heller ikke helt godt ...

Det var min opfattelse at hovedankerne med multitask og ramstyring var
løst.

> Mjaeh, bum bum .. det var nok reelt hvad der skete med juridisk var det
> Apple der købte NeXT :)

Muligvis, men sådan går det når man sætter Steve Jobs bag roret.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-06-11 21:35

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110630 <nospam0002+20110630@gmail.com> wrote:

> Det var min opfattelse at hovedankerne med multitask og ramstyring var
> løst.

Det er vidst lige som at sige at Symbian har løst problemet med at få et
touch interface.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-06-11 22:02

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Det er vidst lige som at sige at Symbian har løst problemet med at få et
> touch interface.

Det kan jeg så ikke vurdere.

Jeg tror stadig pointen var at det var politiske grunde og ikke tekniske
at OS 9 blev efterfulgt af NeXTStep.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-06-11 22:27

nospam0002+20110630@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110630)
writes:

> Det kan jeg så ikke vurdere.
>
> Jeg tror stadig pointen var at det var politiske grunde og ikke tekniske
> at OS 9 blev efterfulgt af NeXTStep.

Wikipedia har en ok opsummering:
http://en.wikipedia.org/wiki/Copland_(operating_system)

Pointen var, at Apple ikke havde noget OS til at efterfølge Classic OS,
og derfor var nødt til at købe et ude i byen.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-07-11 11:21

On Fri, 1 Jul 2011 12:04:24 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:

> [...]
> jeg bruger ... hvis jeg starter med at gå ud fra at jeg bliver fucked
> over, så gør det ikke så ondt når det sker engangimellem.

Det er sikkert mye hyperbol som blir skrevet. Men når de slutter å selge
et produkt som fortsatt virker så legger de hindringer i veien. Et firma
som ikke kan utvide fordi de ikke får kjøpt nye lisenser vil kunne få
problemer. Det er også tidkrevende å lære seg et helt nytt interface
samtidig som man skal dekke en krevende jobb.

Jeg kan godt forstå reaksjonene. Det handler tross alt om jobben og
inntektene til de som har de sterkeste reaksjonene.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 11:29

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan godt forstå reaksjonene. Det handler tross alt om jobben og
> inntektene til de som har de sterkeste reaksjonene.

Klart, men der er Apple jo ikke unikke ... jeg har nævt Adobe før, og
gør det igen ... når en CS pakke kommer ud så EOL'er de jo også den
gamle .. tror mig, da jeg var hos en mac forhandler som teknik/support
var der altid en masse råben og skrigen når der kom ny version af noget

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-07-11 12:09

> når en CS pakke kommer ud så EOL'er de jo også den
> gamle

Men du kan åbne de gamle filer i den nye version. Kan du nævne et eksempel
på et nyt program som IKKE kan importere ældre versioner?

Jeg undrer mig over, at så mange forsvarer/forklarer Apples beslutning om at
droppe FCP 7 ved at bagatellisere de argumenter, de faktiske brugere af FCP
7 har:

Multicam og export/import af OMF, XML, EDL - det kommer senere fra Apple
eller 3. part, er det virkelig så vigtigt?

Ingen monitorering af billedet - der kommer nok et 3. partskort, er det
virkelig så vigtigt?

Kan ikke åbne FCP 7 projekter - der kommer nok et 3. Parts løsning, er det
virkelig så vigtigt?

EOL af FCP 7 - er det virkelig så vigtigt?

Osv. osv.

Jo mere jeg tænker over det, tror jeg at Apple er fuldstændig ligeglad med
de professionelle brugere. Samtlige Pro programmer (der er kun Logic og
Aperture tilbage...) og Mac Pro hardware er droppet inden 1.1.2013. Skal vi
vædde?

- Mikael

Fra : jagge

Dato : 01-07-11 15:10

> [...]
> virkelig så vigtigt?
>
> Kan ikke åbne FCP 7 projekter - der kommer nok et 3. Parts løsning, er det

Det er groteske udeladelser fra et firma der postulerer at de leverer
banebrydende produkter.

Multicam edit og det at åbne ældre projekter er helt tåbelige
udeladelser.

MVH

Jakob

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-07-11 15:31

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Multicam edit og det at åbne ældre projekter er helt tåbelige
> udeladelser.

Ihvertfald er det at åbne/konvertere ældre projekter en helt igennem
tåbelig udeladelse - det tror jeg vi alle sammen kan blive enige om.

Alle de andre ting er det så nok lidt mere individuelt hvad folk savner
mest.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 21:06

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Ihvertfald er det at åbne/konvertere ældre projekter en helt igennem
> tåbelig udeladelse - det tror jeg vi alle sammen kan blive enige om.

Og deres forklaring at det nye filmformat ikke "bare lige" er til at
konvertere til ?

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 02-07-11 10:52

> Og deres forklaring at det nye filmformat ikke "bare lige" er til at
> konvertere til ?

Det er en fin og sikkert rigtig forklaring - men det er i princippet
udviklernes problem og ikke mit....men mon ikke Apples samlede
hjernekapacitet ville kunne komme op med en løsning hvis det var en
prioritet?

De har valgt ikke at gøre det og det er fint nok. Men som andre skriver
synes jeg det lige netop på dette punkt så ville give mening at lave en
overgangsfase hvor den gamle version af Final Cut er supporteret.

For virksomheder som den jeg er i i dag, hvis primære arbejdsområde ikke
er videoproduktion kan vi bare stille en maskine med den gamle version
af FCP over i hjørnet til de par projekter der er brug for at ændre lidt
i. For virksomheder som udelukkende lever af videoproduktion på mange
installationer kan jeg godt se at det er et problem.

Det er klart at når man introducerer et totalt skift på den måde vil
folk få en undskyldning for at overveje et skifte til noget helt andet.
Hvis Quark havde lanceret en version der ikke kunne åbne gamle filer på
samme tid som Adobe lancerede InDesign ville det nok også have betydet
at flere tidligere havde overvejet at skifte (det gik jo så helt af sig
selv alligevel - men det er en anden historie).

For mig ser Final Cut X rimeligt attraktiv ud. Den har det jeg har brug
for og det ser ud til at der er nogle fine forbedringer i timelinen
(eller hvad Apple nu kalder det i den nye version), så jeg ender nok med
at købe en licens til mit eget brug. På arbejdet er der Premiere
licenser med i mange af pakkerne, så der bliver det lidt sværere at
retfærdiggøre investeringen. Grunden til at vi overhovedet havde Final
Cut var at det er standarden for udveksling af projekter med de
produktionsbureauer vi arbejder med. Hvis de ikke kommer til at have
FCPX er der ikke rigtig nogen grund til at vi skulle have det.

.... men lad os nu lige se. Jeg tror at der er langt, langt flere der
_siger_ at de skifter end der er folk der rent faktisk gør det. Mit gæt
vil være at de fleste lige ser tiden an i et halvt års og holder lidt
øje med Apples commitment på området før der bliver truffet et valg.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-11 10:59

> [...]
> for og det ser ud til at der er nogle fine forbedringer i timelinen
> (eller hvad Apple nu kalder det i den nye version), så jeg ender nok med

Jeg ved ikke om jeg har sagt det i denne tråd, men jeg er _ikke_ video
mand ... men med FCPX er jeg da fristet til at give mine video editor
drømme nyt liv, især fordi jeg kan skyde god kvalitet video med mit DSLR
.... jeg har bare koncentreret mig om still billeder indtil videre ...

> [...]
> vil være at de fleste lige ser tiden an i et halvt års og holder lidt
> øje med Apples commitment på området før der bliver truffet et valg.

Altid en fornuftigt holdning til tingene ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 21:06

> [...]
> virkelig så vigtigt?
>
> EOL af FCP 7 - er det virkelig så vigtigt?

Hvis FCP X ikke virker til ens formål så opgraderer man selvfølgelig
ikke før de ting er klar ... og hvis der er ting man har behov for så
kigger man naturtligvis efter andre løsninger ... det være sig Plug-Ins
eller en anden redigerings suite ...

> [...]
> Aperture tilbage...) og Mac Pro hardware er droppet inden 1.1.2013. Skal vi

Ja, men den køber jeg ikke .... ikke ud fra hvad jeg har set, læst og
hørt fra vinranken ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-07-11 11:42

On Fri, 1 Jul 2011 12:28:43 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:

> [...]
> gamle .. tror mig, da jeg var hos en mac forhandler som teknik/support
> var der altid en masse råben og skrigen når der kom ny version af noget

To feil gjør ikke en rett. Ikke er jeg bruker av Adobeprodukter, selv om
jeg tidligere har … øh … lastet ned backuper fra Internett (lenge
siden). Men har ikke Adobe en tendens til å være gammel versjon + veldig
mye nytt. De har vel ennå ikke sagt 'fuck it, la oss begynne helt på
nytt'?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 11:55

> [...]

> tror mig, da jeg var hos en mac forhandler som teknik/support > var der
> altid en masse råben og skrigen når der kom ny version af noget > ...

Det er ikke min pointe ... Apple bliver bare hængt ud for at gøre noget
meget udsædvanligt ...

> [...]
> tendens til å være gammel versjon + veldig mye nytt. De har vel ennå ikke
> sagt 'fuck it, la oss begynne helt på nytt'?

Det har gjort det der er værre: de har jo droppet Premiere på et
tidspunkt. Og de har ladet Freehand hænge til fordel for Illustrator ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-07-11 12:50

On Fri, 1 Jul 2011 12:54:31 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:

> Det er ikke min pointe ... Apple bliver bare hængt ud for at gøre noget
> meget udsædvanligt ...

Adobe ble/blir vel også hengt ut. Men det er jo litt morsomt at man
lagde en sketsj på et talk show om FCPX.

> Det har gjort det der er værre: de har jo droppet Premiere på et
> tidspunkt. Og de har ladet Freehand hænge til fordel for Illustrator ...

Ok. Jeg regner med at man reagerte da også.

Men, både Apple og Adobe og … gjør det som er best for Apple og Adobe
og …. Adobe har vel f.eks pga FCPX gått hardt ut med rabatter.

Forandring fryder, men forandring skremmer også. I alle fall om man vet
at det blir tidkrevende.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 21:06

> [...]

> Men, både Apple og Adobe og … gjør det som er best for Apple og Adobe og
> …. Adobe har vel f.eks pga FCPX gått hardt ut med rabatter.

det samme har Avid ... og det er da helt naturligt at de bruger lidt
modvind til Apple til at promovere sig selv.

> Forandring fryder, men forandring skremmer også. I alle fall om man vet at
> det blir tidkrevende.

Klart ... men folk der hovedkuls flygter fra et produkt eller platform
fra den ene dag til den anden er vist ikke "Pro"

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-07-11 21:45

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Ja, men den køber jeg ikke .... ikke ud fra hvad jeg har set, læst og
> hørt fra vinranken ...

Det danske udtryk er på vandrørene. Jeg aner ikke hvorfor.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 21:49

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110701 <nospam0002+20110701@gmail.com> wrote:

> Det danske udtryk er på vandrørene. Jeg aner ikke hvorfor.

Jeg er ikke indfødt så jeg tillader mig at bruge mine egne udtryk :)

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-07-11 22:00

On Fri, 1 Jul 2011 22:06:26 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:
> Klart ... men folk der hovedkuls flygter fra et produkt eller platform
> fra den ene dag til den anden er vist ikke "Pro"

Næmmen, bruker du hyperbol du også ;)

Det er nok mange som uttrykker sin misnøye, men tviler på at de har
flyktet hals over hodet fra FCP7 ennå. Men jeg forstår at de er nødt til
å vurdere alternativer så lenge det som erstatter FCP7 har store mangler
i forhold til deres behov. Akkurat der har nok Apple en jobb å gjøre med
å blidgjøre kundene sine.

Men det ordner nok seg til slutt.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-07-11 22:02

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Jeg er ikke indfødt så jeg tillader mig at bruge mine egne udtryk :)

Så skal det da være det tyske, ikke det engelske, eller hva?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-11 22:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110701 <nospam0002+20110701@gmail.com> wrote:

> Så skal det da være det tyske, ikke det engelske, eller hva?

god pointe ... men jeg lever mine dage på engelsk så det er nok derfor

/thomas