MacPro driller....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-06-11 22:04

Jeg har fået problemer med at lukke MacPro'en ned via æblemenuen. Disken
står og knurrer på en måde, jeg ikke rigtig bryder mig om, - så holder
den op og der er bare et tomt skrivebord...

Tyder det ikke på, at disken er ved at have set sine sidste dage? -
Ingen problemer med nedlukning fra de to øvrige diske med system på. Og
ja, jeg har kørt div. rep. og optimeringer...

Disken er en 4 år gl. Seagate Barracuda ST3320620AS/32mb cache -
desværre en model med kun 3 års garanti... - Godt jeg har en 1tb Seagate
Constellation liggende og vente på montering...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-11 22:10

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> desværre en model med kun 3 års garanti... - Godt jeg har en 1tb Seagate
> Constellation liggende og vente på montering...

Det er vist bare at komme igang ....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-06-11 22:30

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> æblemenuen. Disken står og knurrer på en måde, jeg ikke rigtig bryder
> mig om, - så holder den op og der er bare et tomt skrivebord...

Hvad siger SMART-status?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 21-06-11 22:54

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110621 wrote:

> Hvad siger SMART-status?

Intech Speedtools siger lige nu, at disken er OK, men samtidig, at der
er 5 'serious errors' og 302 'minor errors'. - Så lige nu kører jeg en
repair permissions - igen-igen. Det gjorde jeg også i går aftes...

Sidste gang - for ca. 3 uger siden, - jeg kørte en quick defrag med
iDefrag, fik jeg en melding om, at SMART status "...S.M.A.R.T Status
cannot be verified because of error 1xxxx...".

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-06-11 23:13

> Intech Speedtools siger lige nu, at disken er OK, men samtidig, at der
> er 5 'serious errors' og 302 'minor errors'. - Så lige nu kører jeg en
> repair permissions - igen-igen. Det gjorde jeg også i går aftes...

Så er disken færdig.

I med den nye og genetabler fra din seneste backup.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 22-06-11 01:12

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110621 wrote:

> Så er disken færdig.
>
> I med den nye og genetabler fra din seneste backup.

Det er desværre også det, jeg regnede med... 'Problemet' er bare, at den
nye disk ligger hos en god kammerat, hvor vi købte ind sammen, og han
kommer først til byen om knap 2 uger. - Nå, men skulle det gå galt inden
da, må jeg køre fra backup disken via FW. - Heldigvis er det en fuld
bootable backup og ikke en TM backup. - Og ellers kan jeg også gå ned
til den originale Tiger 10.4.11, jeg har på disk 2, indtil han kommer
herover fra 'djævleøen'...

Men bortset fra det, så er det vel egentlig heller ikke så galt. Disken
har kørt mindst 16 timer i døgnet, og nogle gange endda 24/7 i flere
uger ad gangen...

Og så bliver det en fuldstændig ny-installering fra grunden af alt, så
der samtidig kan blive ryddet op...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-06-11 03:53

> [...]

> fuld bootable backup og ikke en TM backup. - Og ellers kan jeg også
> gå ned til den originale Tiger 10.4.11, jeg har på disk 2, indtil han

SÃ¥ du vil bruge din eneste backup nu? I fjorten dage? Det er nok ikke
supersmart, hvis dén disk nu også står af.

> Men bortset fra det, så er det vel egentlig heller ikke så
> galt. Disken har kørt mindst 16 timer i døgnet, og nogle gange endda
> 24/7 i flere uger ad gangen...

En serverkvalitetdisk skal kunne klare den slags uden at blinke.

> Og så bliver det en fuldstændig ny-installering fra grunden af alt, så
> der samtidig kan blive ryddet op...

Det er jeg så blevet for gammel til. Jeg er fint tilfreds med den der
facilitet med at OS X reinstallerer og reetablerer en TimeMachine backup
i een arbejdsgang mens man sover.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 22-06-11 06:14

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110622 wrote:

> SÃ¥ du vil bruge din eneste backup nu? I fjorten dage? Det er nok ikke
> supersmart, hvis dén disk nu også står af.

Ikke nødvendigvis. - Jeg håber den her holder, indtil han kommer...

> En serverkvalitetdisk skal kunne klare den slags uden at blinke.

Barracuda ST3320620AS er ikke en serverdisk, men en ganske konventionel
7200rpm/32mb cache disk.

> Det er jeg så blevet for gammel til. Jeg er fint tilfreds med den der
> facilitet med at OS X reinstallerer og reetablerer en TimeMachine backup
> i een arbejdsgang mens man sover.

Tjo såmænd, men der er efterhånden blevet samlet så mange stumper og
andre nu ubrugelige filer, der ikke bare er blevet afinstalleret, når
jeg har afinstalleret de programmer, jeg har testet.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-06-11 07:15

> Ikke nødvendigvis. - Jeg håber den her holder, indtil han kommer...

Nu får vi se. Det er jo også ligemeget hvis du alligevel reinstallerer
OS X til den tid.

> Barracuda ST3320620AS er ikke en serverdisk, men en ganske
> konventionel 7200rpm/32mb cache disk.

Det burde den stadig kunne holde til. Måske skulle du købe en
serverdisk næste gang?

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-06-11 09:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110622 <nospam0002+20110622@gmail.com> wrote:

> Det burde den stadig kunne holde til. Måske skulle du købe en
> serverdisk næste gang?

Jeg synes sgu det er lidt random med de der diske.
Jeg har købt dyre diske der er stået af relativ hurtigt, gamle billige
diske der har kørt 10 år der bare kører videre osv. Den eneste faktor
jeg rigtig ved selvsyn har kunnet konstatere har haft afgørende
betydning er køling... men min erfaring er nok heller ikke det mest
valide statistiske grundlag for at udtale sig generelt

Hvad er jeres erfaringer med diske? Har i oplevet væsenslig forskel på
levetiden på servergrade diske og andre diske?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-11 09:51

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad er jeres erfaringer med diske? Har i oplevet væsenslig forskel på
> levetiden på servergrade diske og andre diske?

Det er russisk rullette ... det eneste du gør ved at købe f.eks. en
server disk er at ændre lidt lidt odds i din fordel mht. holdbarhed...
evt. bedre performance og måske bedre garanti

Jeg har også billige skoddiske som bare bliver ved og ved ...

Dog har jeg også brugt Seagates serverdiske i f.eks. RAID opsætninger og
har generelt gode erfaringer ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 23-06-11 08:20

> [...]

> desværre en model med kun 3 års garanti... - Godt jeg har en 1tb Seagate
> Constellation liggende og vente på montering...

Hvad med at putte en SSD i nu når du alligevel skal rode med diske. Det
er ligesom at få en ny computer Intels 320 serie kan fåes til
"rimelige priser". Så kan du smide system og det du bruger mest på den
og så putte 1TB disken i som lager.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-11 09:10

> [...]

> er ligesom at få en ny computer Intels 320 serie kan fåes til
> "rimelige priser". Så kan du smide system og det du bruger mest på den

Når ERS ikke kan se lyset i RAID så tror jeg heller ikke han er klar til
SSD endnu ;)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-06-11 09:24

> Når ERS ikke kan se lyset i RAID så tror jeg heller ikke han er klar til
> SSD endnu ;)

Kan jeg få en fornemmelse af om SSD er noget for mig, til mit
arbejdsmønster, ved at afprøve en ekstern boks med den i?
Eller er der flaskehalse i forhold til den interne montering?

--
Flemming

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-11 10:27

Franz Berliner wrote:

> [...]
> er ligesom at få en ny computer Intels 320 serie kan fåes til
> "rimelige priser". Så kan du smide system og det du bruger mest på den

Glurb. - Det har jeg da ikke råd til, når jeg lige har vredet
lommeulden for de sidste slanter til fullframe DSLR. - Desuden er der
ikke plads, - jeg har 4 diske i den med hvert sit system, og datalagring
sker næsten udelukkende på eksterne diske...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-11 10:30

Hej,

> lommeulden for de sidste slanter til fullframe DSLR. - Desuden er der
> ikke plads, - jeg har 4 diske i den med hvert sit system, og datalagring

Der er 6 SATA-porte i maskinen - og en SSD-disk fylder jo ikke meget. Så
principielt set er der vel fint plads.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-06-11 08:51

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> [...]
> er ligesom at få en ny computer Intels 320 serie kan fåes til
> "rimelige priser". Så kan du smide system og det du bruger mest på den

Man skal være opmærksom på at levetiden er begrænset for disse
fartvidundere. Det er så kun et problem hvis man ikke har backup. Time
Machine er oplagt til at sikre at man har nyeste filer gemt.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-06-11 09:33

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Kan jeg få en fornemmelse af om SSD er noget for mig, til mit
> arbejdsmønster, ved at afprøve en ekstern boks med den i?
> Eller er der flaskehalse i forhold til den interne montering?

Hvordan snakker du med den eksterne boks? Hvis det er via USB er det
som at afprøve en ny Ferrari med 5 km/t.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-11 10:10

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110623 <nospam0002+20110623@gmail.com> wrote:

> Hvordan snakker du med den eksterne boks? Hvis det er via USB er det
> som at afprøve en ny Ferrari med 5 km/t.

faktisk også med firewire .. det skal være eSATA før det rigtig kan
mærkes ....

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-06-11 14:08

> faktisk også med firewire .. det skal være eSATA før det rigtig kan
> mærkes ....

Tak. Jeg har et meget billigt eSata pccard, som dog blev hægtet af efter
en opdatering af Mac OS. Det brugte jeg sammen med min harddiskdock
tilsluttet min MBP.

Jeg mangler bare en SSD og et eSata pccard.

Interessen skyldes at jeg overvejer at bestille den næste MBP med SSD,
men jeg er ikke sikker på at jeg vil nøjes med så lidt plads som
økonomien tillader ved valg af SSD.

--
Flemming

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-06-11 10:45

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Interessen skyldes at jeg overvejer at bestille den næste MBP med SSD,
> men jeg er ikke sikker på at jeg vil nøjes med så lidt plads som
> økonomien tillader ved valg af SSD.

Du kunne evt. få en eller anden til at fjerne DVD drevet og putte en
harddisk i istedet. Så har du plads til både en hurtig SSD og en stor
lagerdisk internt i maskinen.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-06-11 11:29

> [...]

> Du kunne evt. få en eller anden til at fjerne DVD drevet og putte en
> harddisk i istedet. Så har du plads til både en hurtig SSD og en stor

Det ser ud til at de her forhandler OptiBay i Tyskland (så man slipper
for told og ekspeditionstid)

http://shop.zapware.de/Shop?tid=OptiBay