IOS 5 / VoiceOver på dansk
Fra : Niels

Dato : 19-06-11 08:34

Jeg er ved at blive viklet lidt ind i IOS for svagtseende børn. Min
kontakt siger, at man ikke kan få talesyntese på Windows til at læse
PDF-filer op. Jeg har så prøvet på en iPad, og det går fint.

Men hvilke særlige egenskaber får man, når der kommer dansk VoiceOver
i det nye IOS5? Er det en mere naturlig oplæsning af dansk?

--
Niels

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-06-11 15:55

Niels <nboegh@gmail.com> writes:

> Men hvilke særlige egenskaber får man, når der kommer dansk VoiceOver
> i det nye IOS5? Er det en mere naturlig oplæsning af dansk?

Der er så vidt jeg ved allerede dansk voiceover i iOS 4. Det er Lion OS
X 10.7 at det kommer i som noget nyt.

Er du sikker på at din iPad ved at det er dansk den skal tale?

Fra : Niels

Dato : 19-06-11 09:52

> Der er så vidt jeg ved allerede dansk voiceover i iOS 4.  Det er Lion OS
> X 10.7 at det kommer i som noget nyt.

Nå, så er der noget, jeg har fået galt i halsen.

> Er du sikker på at din iPad ved at det er dansk den skal tale?

Tjoo, mon ikke den véd det som følge af at IOS'en valgt som dansk?

Men jeg synes godt nok at begrebet "Tilgængelighed" er noget
utilgængelig. Noget skal stilles i iTunes (på Mac'en) og noget skal
stilles på iPaden. Og så bliver der lanceret begreber, som jeg står
noget uforstående overfor: "Skriver feedback", "Brug fonetik",
"Webrotor" og "Sprogrotor" - altsammen under VoiceOver.

Har du - eller andre - et bud på et site, hvor man kan få afklaret
begreberne?

--
Niels